بتای ۳ اندروید ۱۲ منتشر شد؛ نگاهی به ویژگی های جدید - تکفارس 
بتای ۳ اندروید ۱۲ منتشر شد؛ نگاهی به ویژگی های جدید - تکفارس 

بتای ۳ اندروید ۱۲ منتشر شد؛ نگاهی به ویژگی های جدید

مهدی ملکی
۲۴ تیر ۱۴۰۰ - 19:16
اندروید ۱۲

گوگل دقیقاً طبق برنامه در حال عرضه جدیدترین نسخه بتای اندروید ۱۲ است. این بتا که نسخه سوم از نسخه‌های برنامه‌ریزی شده گوگل به شمار می‌رود، ویژگی‌های جدیدی از جمله اسکرین شات‌های قابل پیمایش،‌ جست‌وجوی همگانی پیش‌فرض اپلیکیشن‌های دستگاه، بهبود چرخش خودکار و موارد بیشتری را به رابط کاربری می‌افزاید.

طبق اعلام گوگل این نسخه از اندروید ۱۲ شامل APIها و SDK رسمی این سیستم عامل است. بنابراین در بتاهای رو به عرضه ویژگی قابل توجه و بزرگی در اختیار کاربران قرار نخواهد گرفت. همچنین می‌توان این‌گونه برداشت کرد که اندروید ۱۲ هنوز هم طبق اعلام قبلی برای عرضه در پاییز جاری برنامه‌ریزی شده است.

مسلماً مهم‌ترین ویژگی بتای سوم اندروید ۱۲، چرخش خودکار بهتر و سریع‌تر آن است. گوگل اکنون از دوربین جلو و ویژگی تشخیص چهره برای درک موقعیت دستگاه و نحوه نگه داشتن آن در دست استفاده می‌کند. این عملکرد پیش‌تر تنها از طریق شتاب‌سنج گوشی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

دیو بروک مدیر ارشد مهندسی سیستم عامل اندروید در این‌باره نظر زیر را ارائه کرده است:

این ویژگی به ویژه برای کاربرانی مناسب است که هنگام دراز کشیدن روی مبل یا تخت از گوشی هوشمندشان استفاده می‌کنند.

بروک در ادامه توضیح داده است که تشخیص چهره در اندروید ۱۲ به صورت محلی در «هسته محاسبه محرمانه» سیستم عامل انجام می‌پذیرد، بنابراین تصاویر هرگز روی دستگاه ذخیره نشده و یا به جایی ارسال نمی‌شوند. حال این سوال مطرح می‌شود که هسته محاسبه محرمانه (APCC) چیست؟

در حقیقت هسته محاسبه محرمانه قسمتی ویژگی و امن از سیستم عامل برای اجرای الگوریتم‌هایی است که حاوی اطلاعات حساس هستند. معرفی رسمی این بخ توسط گوگل نشان می‌دهد که این شرکت در حال اضافه کردن ویژگی‌های بیشتری به اندروید با توجه به ملاحظات حریم شخصی است. و در این‌جا ما شاهد تحقق همین موضوع هستیم.

اندروید ۱۲

بورکه در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرده که علاوه بر این فرایند، گوگل انیمیشن‌ها و ترسیم آن‌ها را بهینه کرده و یک الگوریتم تشخیص فرمان مبتنی بر ML را نیز به اندروید ۱۲ افزوده است. او باور دارد که این اقدامات نهایتاً منجر به کاهش تاخیر ۲۵ درصدی چرخش صفحه می‌شوند.

قابلیت چرخش صفحه در دستگاه‌های اندروید حقیقتاً مشکلات زیادی دارد و تولید کنندگان مختلف گوشی‌های مبتنی بر این سیستم عامل نیز نمی‌توانند در این زمینه چندان دقیق عمل کنند. بنابراین باید امیدوار بود که این توجه و ویژگی‌های جدید گوگل بتواند در افزایش دقت آن تاثیرگذار باشد.

تحول در چرخش صفحه مطمئناً اقدامی جذاب و قابل توجه است اما احتمالاً چیزی که می‌تواند همه کاربران اندروید را خوش‌حال‌تر کند، وجود یک ویژگی پیمایش اسکرین شات‌های پیش‌فرض در سیستم عامل است. این ویژگی کاربر را قادر می‌سازد که در عوض ثبت تنها یک تصویر از صفحه، با پیمایش به قسمت‌های دیگر نیز دسترسی پیدا کرده و همزمان به ثبت تصاویر آن‌ها نیز بپردازد.

مطالب مرتبط:

اندروید ۱۲ در کنار تمام ویژگی‌های مذکور، گزینه‌های غیرفعال کردن دوربین یا میکروفون در سرتاسر سیستم عامل را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در نسخه بتای جدید مدیر کسب‌وکار شما یا حتی دولت، می‌تواند فعال یا غیرفعال کردن آن‌ها را کنترل کرده و زمانی که شما از دسترس خارج هستید، اقدام به فراخوانی کند.

قابلیت بعدی، موتور جست‌وجوی جدید محتویات دستگاه است که به هر دو بخش اپلیکیشن‌ها و همچنین داده‌ها دسترسی دارد و گوگل توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند که از آن استفاده کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند قسمتی از اپلیکیشن خود را برای فهرست شدن در این موتور جست‌وجو معرفی کنند یا حتی در سایر اپلیکیشن‌ها در دسترس قرار دهند.

مدتی پیش تایید شد که اندروید ۱۲ اجازه می‌دهد که کاربران حتی پیش از اتمام دانلود یک بازی، به تجربه آن بپردازند. جدای از این انتظار می‌رود که ویژگی‌های کوچک جدیدی هم در بتای قبلی وجود داشته باشند که هنوز کشف نشده‌اند. بتای سوم امروز برای گوشی‌های سری پیکسل همین شرکت و البته تعداد کمی از دستگاه‌های اوپو، ریلمی، شارپ، وان پلاس و … در دسترس قرار می‌گیرد؛ البته سامسونگ در این بین حضور ندارد و میزبان این نسخه بتای اندروید ۱۲ نخواهد بود.

همانند عرضه نهایی اندروید ۱۲، گوشی‌های پیکسل اولین طیف از محصولات دریافت کننده این بتا خواهند بود اما امکان دارد که برخی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی شرکت‌های دیگر نیز زودتر از موعد به دانلود نسخه یاد شده دسترسی پیدا کنند. گوگل به شدت در تلاش است تا فرایند عرضه به‌روزرسانی‌های اندروید را به iOS، دیگر سیستم عامل موبایل محبوب متعلق به اپل نزدیک کند اما هنوز راه زیادی را در پیش دارد.

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا گوگل اندروید ۱۲ را برای گوشی‌های هوشمند بیشتری عرضه خواهد کرد؟ در رابطه با تغییرات چطور؟ این شرکت تا چه اندازه می‌تواند قابلیت‌های تازه‌ای را معرفی کند؟

منبع: ‌The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید