مقایسه نینتندو سوییچ اولد و نینتندو سوییچ - تکفارس 
مقایسه نینتندو سوییچ اولد و نینتندو سوییچ - تکفارس 

مقایسه نینتندو سوییچ اولد و نینتندو سوییچ

مهدی حلوائی
۲۰ تیر ۱۴۰۰ - 09:00
مقایسه نینتندو سوییچ اولد و نینتندو سوییچ - تکفارس 

چهارمین نسخه‌ از کنسول‌ نینتندو سوییچ با نام نینتندو سوییچ اولد در تاریخ ۶ جولای (۱۵ تیر) معرفی شد. نسخه‌ی اورجینال این کنسول در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و پس از آن، سوییچ لایت با کنترلرهای جدانشدنی در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد. نسخه‌ی دیگری از این کنسول نیز با باتری قدرتمندتر و پردازنده‌ی جدید در همان سال عرضه شد.

همان‌طور که از نام آن مشخص است، نینتندو سوییچ اولد به صفحه نمایشی مجهز شده که بیشتر در گوشی‌های هوشمندی مانند سامسونگ گلکسی S21 مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی دلایل برتری صفحه نمایش اولد نسخه‌ی جدید کنسول نینتندو سوییچ نسبت به نسخه‌ی اصلی و ویژگی‌های جدید آن خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط:

نینتندو سوییچ اولد و سوییچ 2017

قیمت

شرکت نینتندو کنسول سوییچ اولد را ۳۵۹ دلار قیمت‌گذاری کرده و عرضه‌ی آن را برای تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۶ مهر ۱۴۰۰) در نظر گرفته است. با این حساب، قیمت نسخه‌ی جدید این کنسول در مقایسه با نسخه‌ی اولیه که ۳۰۰ دلار قیمت داشت، ۵۰ دلار گران‌تر است. به احتمال زیاد به دلیل مشکل کمبود جهانی تراشه، موجودی این کنسول همانند کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس در زمان عرضه محدود خواهد بود.

طراحی

نینتندو سوییچ اولد از لحاظ ظاهری شبیه به نسخه‌های قبلی خواهد بود. هر دو کنترلر این کنسول قابل جداشدن بوده، طراحی دکمه‌های آن همانند گذشته بوده و رنگ کنترلرها نیز مانند قبل ترکیبی از رنگ‌های آبی و قرمز خواهد بود. با این حال، نسخه‌ای که تصاویر آن در اینترنت پخش شده، سفیدرنگ می‌باشد. این همان رنگیست که انتظار می‌رفت تا در طراحی کنسول شایعه‌شده‌ی نینتندو سوییچ پرو از آن استفاده شود.

نسخه‌ی جدید سوییچ تغییرات مهمی مانند باریک‌ترشدن لبه‌های صفحه نمایش و جایگزینی صفحه نمایش ال سی دی ۶٫۲ اینچی با صفحه نمایش اولد ۷ اینچی را داشته است. این تغییرات باعث شده‌اند تا نینتندو سوییچ اولد ظاهر مدرن‌تری را داشته باشد. با این وجود، این کنسول از نظر اندازه تفاوت خاصی نداشته و با عرض ۹٫۵ اینچ، قطر ۰٫۵۵ اینچ و ارتفاع ۴ اینچ تنها ۰٫۱ اینچ بلندتر از نسخه‌های قبلی است. این یعنی تمام کنترلرهای قبلی سوییچ با کنسول جدید هماهنگ خواهند بود.

نینتندو سوییچ اولد

نینتندو پایه‌ی ظریف نسخه‌های قبلی این کنسول را نیز دستخوش تغییراتی کرده است. حالا این پایه فضای بیشتری از کنسول را پوشش می‌دهد و کنسول راحت‌تر بر روی آن قرار می‌‌گیرد. شاید در نگاه اول این نکته چندان مشهود نباشد اما نینتندو بلندگوهای نسخه‌ی جدید سوییچ را از نو طراحی کرده است. این بلندگوها همانند قبل در قسمت پایینی کنسول قرار گرفته‌اند اما به گفته‌ی نینتندو، کیفیت صدای آن‌ها ارتقا یافته است.

نینتندو سوییچ اولد همانند نسخه‌های قبلی قابلیت اتصال به تلویزیون را نیز دارد اما از اجرای بازی‌ها به‌صورت ۴کی پشتیبانی نمی‌کند. رزولوشن صفحه نمایش این کنسول در زمان اتصال به تلویزیون ۱۰۸۰ پیکسل بوده و این مقدار، زمان استفاده از کنسول به‌صورت دستی به ۷۲۰ پیکسل کاهش پیدا می‌کند. نینتندو درگاه اترنت را نیز به این کنسول اضافه کرده که اتصال مطمئن‌تری را نسبت به وای‌فای کنسول به همراه خواهد داشت. برای استفاده از این قابلیت کافیست تا کابل اترنت روتر خود را به درگاه اترنت کنسول وصل کنید.

نینتندو سوییچ لایت همچنین از حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد که در مقایسه با نسخه‌ی اصلی دوبرابر شده است. شما می‌توانید حافظه‌ی داخلی کنسول را با استفاده از کارت میکرو اس دی افزایش دهید. عمر باتری این کنسول همانند نسخه‌ی سوم بوده و چیزی بین ۴٫۵ تا ۹ ساعت شارژ نگه می‌دارد. این باتری در مقایسه با نسخه‌ی ابتدایی نینتندو سوییچ عملکرد بهتری دارد اما در مقایسه با نسخه‌ی قبلی پیشرفتی نداشته است.

نینتندو سوییچ

صفحه نمایش

در حالی که صفحه نمایش نسخه‌ی ال سی دی نینتندو سوییچ رنگ سیاه را در محیط‌های تاریک تا حدودی خاکستری نشان می‌دهد، صفحه نمایش نسخه‌ی اولد این رنگ را کاملاً طبیعی به نمایش می‌گذارد. عمق رنگ این کنسول نیز پیشرفت‌هایی داشته است. نسخه‌ی ال سی دی نینتندو سوییچ از دامنه رنگ sRGB استفاده می‌کند که در اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی ابداع شده بود اما صفحه نمایش اولد نسخه ‌جدید سوییچ به نینتندو این اجازه را می‌دهد تا از دامنه‌ی رنگ عریض‌تری مانند DCI P3 استفاده کند. این ویژگی عمق و دقت بالاتری را به رنگ‌‌ها می‌بخشد.

گفته می‌شود که شرکت سامسونگ وظیفه‌ی ساخت پنل نینتندو سوییچ اولد را بر عهده داشته است. تقریباً تمام پنل‌های اولد سامسونگ از فناوری ویژه‌ای به نام PenTile استفاده می‌کنند. در این فناوری، پیکسل‌ها از چندین ساب‌پیکسل کوچک‌تر تشکیل می‌شوند که خود باعث نمایش رنگ‌ها در صفحه نمایش می‌شوند.

پنل‌های PenTile در مقایسه با پنل‌های ال سی دی شفافیت کمتری را ارائه می‌دهند و متون و اشیای با کنتراست بالا در صفحه نمایش را (در حد بسیار کم) به‌صورت موج‌دار نشان می‌دهند. سامسونگ در گذشته پنل‌های اولد RGB زیادی را تولید کرده که از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند. این پنل‌ها در تلویزیون‌های اولد قدیمی و برخی گوشی‌های هوشمند تولیدشده در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ این شرکت مورد استفاده قرار گرفته بودند.

پنل‌های اولد RGB سامسونگ در محصولات جدید این شرکت استفاده نشد اما به‌کارگیری پنل‌های PenTile توسط این شرکت چندان امر مهمی به حساب نمی‌آید چرا که بیشتر پنل‌های اولد جدید از قابلیت پیکسل‌های با تراکم زیاد پشتیبانی کرده و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. با این وجود، نینتندو سوییچ اولد ویژگی پیکسل‌های با تراکم زیاد (۲۰۹ پیکسل در هر اینچ) را ارائه نداده است.

نینتندو سوییچ

صفحه نمایش اولد نسخه‌ی ابتدایی کنسول پلی استیشن ویتا، که در نسخه‌ی جدیدتر توسط صفحه نمایش ال سی دی جایگزین شد، از ماتریکس ساب‌پیکسل RGB استفاده می‌کرد. انتظار می‌رود که نینتندو سوییچ اولد نیز به جای PenTile از این فناوری بهره ببرد. در هر صورت احتمالاً حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش جدید این کنسول از ۳۲۰ نیت (صفحه نمایش نسخه‌ی ال سی دی سوییچ) بیشتر خواهد بود. امروزه پنل‌های اولد ارزان‌ نیز حداکثر میزان روشنایی ۵۰۰ تا ۶۵۰ نیت را ارائه می‌دهند و  این عدد در برخی از پنل‌ها به ۱۰۰۰ نیت نیز می‌رسد.

با این حال احتمال دارد که نینتندو در کنسول جدید خود از پنل با میزان روشنایی پایین‌تر استفاده کند چرا که پنل‌های با روشنایی بالاتر، باتری بیشتری مصرف می‌‌کنند. البته استفاده از چنین پنلی می‌تواند راه را برای استفاده از فناوری HDR فراهم سازد. در حال حاضر، نسخه‌های فعلی نینتندو سوییچ از فناوری HDR پشتیبانی نمی‌کنند چرا  که درگاه HDMI آن‌ها برای ارائه‌ی این فناوری طراحی نشده‌اند (هرچند که از نظر تئوری، این درگاه از  پهنای باند مناسب برای ارائه‌ی رنگ‌های ۱۰ بیتی در رزولوشن ۱۰۸۰ پشتیبانی می‌کند). قرار است که نینتندو سوییچ اولد به یک حسگر نور مجهز شود تا کنترل بهتری بر روی تنظیمات روشنایی خودکار داشته باشد.

نینتندو سوییچ اولد

عملکرد

هرچند که پنل اولد نینتندو سوییچ جدید باعث می‌شود تا بازی‌ها زیباتر به‌نظر برسند اما بعید است که این کنسول تغییری در نحوه‌ی اجرای بازی‌ها ایجاد کند. نینتندو تایید کرده که سوییچ اولد از پردازنده‌ی سفارشی انویدیا تگرا، که در نسخه‌های فعلی سوییچ قرار دارد، استفاده می‌کند و از این رو از نظر قدرت سخت‌افزاری نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد. با این وجود، نینتندو سوییچ اولد امکان اجرای تمام بازی‌های سوییچ‌های قبلی را خواهد داشت.

نینتندو سوییچ اولد

جمع‌ بندی

اگر شما هم منتظر معرفی کنسول نینتندو سوییچ پرو با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و امکان پخش بازی‌ها به‌صورت ۴کی (با اتصال به تلویزیون) بودید، مطمئناً معرفی نینتندو سوییچ اولد شما را ناامید کرده است. این کنسول بازی‌ها را همانند نسخه‌های قبلی اجرا خواهد کرد اما حالا کیفیت تصویر بازی‌ها بهتر خواهد بود. نینتندو سوییچ اولد با افزایش سایز صفحه نمایش و کاهش لبه‌های آن، تصاویر بزرگ‌تری را نمایش خواهد داد. پشتیبانی از درگاه اترنت و افزایش حافظه‌ی داخلی به ۶۴ گیگابایت از دیگر ویژگی‌های این کنسول خواهد بود.

نظر شما در مورد نینتندو سوییچ اولد چیست؟ نینتندو چه زمانی نسخه‌ی قدرتمندتر این کنسول که براساس شایعات با نام سوییچ پرو شناخته می‌شود را معرفی خواهد کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات رایج:

آیا نسخه‌های قبلی نینتندو سوییچ قابلیت اجرای بازی‌های سوییچ اولد را خواهند داشت؟

  • هر چهار نسخه‌ی کنسول نینتندو سوییچ در اجرای بازی‌ها عملکرد یکسانی داشته و بازی‌های آن‌ها بر روی یکدیگر اجرا خواهند شد.

آیا وسایل جانبی نسخه‌های قبلی سوییچ بر روی نسخه‌ی جدید قابل استفاده خواهند بود؟

  • تمام وسایل جانبی سوییچ‌های قبلی با سوییچ اولد هماهنگ بوده و این کنسول از تمام این وسایل پشتیبانی خواهد کرد.

آیا می‌توان از اکانت‌های قبلی بر روی کنسول جدید نینتندو استفاده کرد؟

  • اکانت‌ها و فایل‌های سیو بازی‌ها در تمام نسخه‌های نینتندو سوییچ قابل اجرا بوده و نینتندو روش انتقال اطلاعات بین این دستگاه‌ها را در وب‌سایت رسمی خود آموزش داده است.

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

منبع: TechRadar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.