یوتیوب ویدیوهای زیان آور را به کاربران پیشنهاد می‌دهد
یوتیوب ویدیوهای زیان آور را به کاربران پیشنهاد می‌دهد

یوتیوب ویدیوهای زیان آور را به کاربران پیشنهاد می‌دهد

مهدی حلوائی
۱۷ تیر ۱۴۰۰ - 17:49
یوتیوب

بدون شک سیستم یادگیری ماشینی یوتیوب که ویدیوهای پیشنهادی را برای کاربران ارائه می‌دهد، در بیشتر مواقع نتایج غیرمربوط و حتی نامناسبی را به نمایش می‌گذارد. یوتیوب تا به حال ابزار مختلفی را در اختیار کاربران قرار داده که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روی محتوای ویدیوهای پیشنهادی داشته باشند اما بسیاری از افراد از تاثیر این ویدیوها آگاهی کاملی ندارند. حالا پس از جمع‌آوری داده‌ها به‌مدت یک‌سال توسط افزونه‌ی RegretsReporter، موسسه‌ی موزیلا در گزارشی کامل اطلاعات بیشتری از ویدیوهای پخش‌شده، زمانی که الگوریتم یادگیری ماشینی یوتیوب تصمیم نادرستی می‌گیرد را به‌دست آورده است.

مطالب مرتبط:

این افزونه که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، با هدف یافتن میزان محتوای نامناسب که توسط سیستم پیشنهاد ویدیوها پخش می‌شود، فعالیت خود را آغاز کرد. این افزونه پس از دریافت ۳٫۳۶۲ گزارش، خطرات این رویکرد یوتیوب را به نمایش گذاشته است. براساس گزارش‌های این افزونه، ۱۲٫۲ درصد از ویدیوهای گزارش‌شده قوانین یوتیوب را نقض کرده و حدود ۹ درصد از ویدیوها (در مجموع حدود ۲۰۰ ویدیو) پس از به‌دست‌آوردن ۱۶۰ میلیون بازدید از سرویس یوتیوب حذف شده‌اتد. موزیلا دلیل آپلود این ویدیوها در یوتیوب را محبوب‌بودن آن‌ها دانسته است. براساس گزارش موزیلا، این ویدیوها روزانه ۷۰ درصد بیشتر از دیگر ویدیوها بازدید داشته‌اند.

ویدیوهای غیرمرتبط در یوتیوب

این گزارش به دو نکته‌ی قابل تامل اشاره کرده است. نکته‌ی اول، ارتباط نداشتن ۴۳٫۳ درصد از ویدیوهای پیشنهادی به ویدیوی مشاهده‌شده‌ی قبلی توسط کاربر است. همچنین نرخ پخش ویدیوهای پیشنهادی غیرمرتبط در کشورهایی که زبان اول آن‌ها انگلیسی نبوده، ۶۰ درصد بیشتر از دیگر کشورها می‌باشد.

یوتیوب در پاسخ به این گزارش اعلام کرد:

در یک‌سال گذشته، ما بیش از ۳۰ تغییر را در سرویس (یوتیوب) ایجاد کردیم تا میزان محتوای پیشنهادی زیان‌آور کاهش پیدا کند.

این شرکت در سال گذشته و پس از آغاز این پروژه نیز سخنان مشابهی را ارائه داده بود. یوتیوب در هر سه‌ماه مبلغ ۶ میلیارد دلار را از طریق تبلیغات به‌دست می‌آورد و بعید است که این شرکت درآمدزایی از این طریق را متوقف کند.

نظر شما در مورد ویدیوهای پیشنهادی سرویس یوتیوب چیست؟ آیا شما نیز با محتوای غیرمرتبط با ویدیوهای مشاهده‌شده‌ی خود مواجه شده‌اید؟ نظرت خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید