پیش نمایش نسخه بتای ویندوز ۱۱؛ قدیمی یا جدید؟ - تکفارس 
پیش نمایش نسخه بتای ویندوز ۱۱؛ قدیمی یا جدید؟ - تکفارس 

پیش نمایش نسخه بتای ویندوز ۱۱؛ قدیمی یا جدید؟

مهدی ملکی
۱۷ تیر ۱۴۰۰ - 18:13
پیش نمایش نسخه بتای ویندوز ۱۱

اولین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت بیش از ۳۵ سال پیش عرضه شد و اکنون به عنوان پراستفاده‌ترین سیستم عامل رایانه‌های شخصی شناخته می‌شود. این سیستم عامل محبوب طی سه دهه گذشته زندگی بسیاری را تغییر داده و از زمان معرفی ویندوز ۹۵ (به استثنای ویندوز ۸) هرگز شاهد تغییرات تمام عیاری در آن نبوده‌ایم. به همین شکل ویندوز ۱۱ نیز تغییرات فوق‌العاده‌ای را به نمایش نخواهد گذاشت و در حقیقت قرار هم نبوده که چنین اتفاقی رخ دهد. مایکروسافت قصد دارد بیشتر از هر چیز احساس یکپارچه‌ای را برای کاربران فراهم کند.

ویندوز ۱۱ دقیقاً همان حسی که ذکر شد را ایجاد می‌کند. مایکروسافت در این نسخه از یک طراحی، منوی استارت و همچنین فروشگاه جدید رونمایی کرده است اما همه آن‌ها هنوز هم همان حسی را منتقل می‌کنند که طی سالیان گذشته در این پلفترم شاهدش بودیم. به طور خلاصه، ویندوز ۱۱ رویکردی تازه و جدید بر یک خانه قدیمی است.

تغییرات ظاهری و تجربه کاربری

بزرگ‌ترین تغییراتی که شما می‌توانید آن‌ها را سریعاً در ویندوز ۱۱ تشخیص دهید، کاملاً آشکار و در اولین نگاه قابل مشاهده هستند. یک منو استارت که در کنار یک نوار وظیفه قرار گرفته در قسمت میانه ظاهر می‌شود. مشخصاً مایکروسافت در طراحی این بخش‌ها از مک او اس، کروم او اس و حتی اندروید و iOS الهام گرفته است.

لایو تایلس (Live Tiles) و ظاهر ویجت مانند آن‌ها که برای ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گرفتند اکنون با یک لانچر و زبانه نمایش اسناد و فایل‌ها جایگزین شده است. به نظر می‌رسد که بسیاری از کاربران می‌توانند با این ویژگی‌های جدید بیش از قابلیت‌های پیشین ارتباط برقرار کنند، با این حال همه چیز به سلیقه شما و همچنین کارایی طولانی مدت این بخش‌ها بستگی دارد.

آموزش دانلود و نصب ویندوز ۱۱

اما جدای از همه چیز، سادگی زمانی شروع به ظاهر شدن می‌کند که شما وارد بخش تنظیمات می‌شوید. مایکروسافت از زمان عرضه ویندوز ۸ به تدریج به دنبال دور شدن از طراحی سنتی کنترل پنل بوده است و اکنون نزدیک به ۱۰ سال بعد سرانجام ما رابط تنظیماتی را شاهد هستیم که سادگی در استفاده درون آن احساس می‌شود.

مطالب مرتبط:

در تلاش‌های اول چندین ساعت طول می‌کشد تا شما تمام بخش‌های تنظیمات را مرور کرده و آن‌ها را با دانش گذشته خود وفق دهید اما می‌توان مایکروسافت را به خاطر رویه جدیدش تمجید کرد. با ورود به هر گزینه کماکان یک بخش ناوبری در سمت چپ صفحه قرار می‌گیرد که شما می‌توانید به وسیله آن، به سرعت میان گزینه‌های دیگر جابه‌جا شوید. اساساً انجام این کار در ویندوز ۱۰ غیرممکن بود و شما برای دست‌یابی به تنظیمات قسمت‌های دیگر، مجبور بودید که به صفحه آغازین باز گردید.

نقص‌ها و مشکلات

اگرچه به تمجید بخش‌هایی از خلاقیت‌های به کار رفته در نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت پرداختیم اما تنظیمات نیز مانند اکثر بخش‌های دیگر، کامل و بی‌نقص نیست. برای مثال زمانی که شما واژه‌های «add / remove apps» را جست‌وجو می‌کنید، چیزی نمایش داده نمی‌شود و احساس خواهید کرد که اصلاً چنین گزینه‌هایی در تنظیمات تعبیه نشده‌اند اما با صرف اندکی زمان، خودتان می‌توانید این بخش را پیدا کنید.

ویندوز ۱۱

افزون بر تنظیمات مذکور، ویندوز ۱۱ گاه بخش‌هایی را به کاربر نمایش می‌دهد که بسیاری خواهان آن نیستند. مثلاً زمانی که شما وارد بخش تنظیمات موس می‌شوید، مایکروسافت در عوض نمایش همه تنظیمات در همان صفحه، شما را به کنترل پنل منتقل می‌کند که ظاهراً از زمان عرضه ویندوز اکس‌پی تاکنون دست‌نخورده باقی مانده است. این چنین بخش‌هایی افزون بر عدم کارایی و کاهش سادگی در استفاده، از لحاظ ظاهر نیز هیچ حرفی در برابر رابط کاربری جدید ندارند.

گفتنی است که وجود این بخش‌ها به خودی خود یک یادآور تلقی می‌شوند؛ یادآور این که نسخه کنونی فاز پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ است و احتمالاً تا زمان عرضه اولین نسخه پایدار، ما شاهد تغییر بسیاری از ناسازگاری‌ها و مشکلات خواهیم بود. به طور واضحی مشخص است که تغییرات بسیاری در رابط کاربری اعمال خواهد شد. اگر به مثال قبلی بازگردیم، زبانه کنترل پنلی که شما به آن هدایت می‌شوید، هنوز حتی از حالت تاریک نیز پشتیبانی نمی‌کند. همین موضوع در بخش‌های دیگر از جمله نوار وظیفه و Run نیز مشاهده می‌شود.

قدیمی و جدید

اگر شما از جمله طرفداران رابط کاربری با الگوی چیده شده در بخش میانی نیستید، به سادگی می‌توانید منوی استارت را به قسمت چپ و جایگاه سنتی‌اش که بسیاری با آن آشنا هستند، منتقل کنید. فایل اکسپلورر از دیگر بخش‌هایی است که به طور ذاتی هنوز هم همان حس آشنا را منتقل می‌سازد ولی تفاوت‌هایی را نیز می‌توان در بطن آن دید.

مایکروسافت تغییرات اساسی را در آیکون‌های ویندوز ۱۱ اعمال کرده و در نتیجه تصمیم گرفته است که رابط نوار‌مانند را با رابط دستوری تعویض کند. این تغییر می‌تواند فضای بیشتری را برای مدیریت فایل‌ها در اختیار شما قرار دهد اما باز هم باید به اصل سلیقه اشاره کنیم؛ سلیقه همان عاملی است که دیدگاه شما را درباره مفید یا مضر بودن این تغییر بیان خواهد کرد.

احتمالاً می‌توانیم تغییرات بیشتری را خواهان باشیم؛ هنوز هم گزینه‌های بسیاری برای افزایش سادگی در استفاده فایل اکسپلورر وجود دارد اما بهتر است که پیش از هر چیزی دیگر تغییرات مورد نظر مایکروسافت را ببینیم. اکنون یک منوی کانتکست در فایل اکسپلورر تعبیه شده است.

ویندوز ۱۱

اضافه شدن این منو به این معنی است که شما به جای استفاده از گزینه Rename، اکنون باید به دنبال انجام این فرایند از طریق آیکون مربوطه در منوی مذکور باشید. مسلماً این تغییر بسیاری جزئی به شمار می‌رود اما به هر ترتیب نحوه تعامل روزانه شما با ویندوز ۱۱ را تغییر می‌دهد.

بخش ویجت‌ها یکی دیگر از تغییرات ویندوز ۱۱ است. مایکروسافت پیش‌تر ویجت‌ها را به نوار وظایف ویندوز ۱۰ اضافه کرده بود اما اکنون این قابلیت به بخش جداگانه‌ای در قسمت چپ صفحه منتقل شده است. این بخش تشابه زیادی با قابلیت‌های ویجت در ویندوز ویستا دارد اما شما نمی‌توان آیتم‌های موجود در ان را درگ کرده و روی صفحه اصلی قرار داد.

این ویجت‌ها نیز براساس کاربرد روزانه و اهداف شما، مفید یا مضر واقع خواهند شد. با کلیک روی این ویجت‌ها فارغ از مرورگر پیش‌فرض سیستم، ویندوز ۱۱ اقدام به باز کردن مرورگر اج (Edge) مایکروسافت می‌کند که می‌تواند برای برخی ناخوشایند باشد. رابط جست‌وجو به طور گسترده‌ای در ویندوز ۱۱ دست‌نخورده باقی مانده است و مانند مورد پیش، شما را مجبور به استفاده از مرورگر اج می‌کند. این بخش با اثرگذاری بر قسمت‌های دیگر، عملکرد رضایت‌بخشی ندارد و باید امیدوار بود که تا زمان عرضه نسخه اصلی ویندوز ۱۱، شاهد تغییر رویه آن باشیم.

به عنوان قسمتی از رویکرد ساده‌سازی عملکردها در ویندوز ۱۱، مایکروسافت قسمت تنظیم صدا، کنترل شبکه و مرکز اعلان‌ها را به طرز نامحسوسی بهبود داده است. به نظر می‌رسد که مایکروسافت در آینده‌ای نه چندان دور حتی از این هم بیشتر روی بخش‌های یاد شده متمرکز خواهد شد و بهبودهای بیشتری را در زمینه تنظیم صدا و جابه‌جایی میان محصولات جانبی رقم خواهد زد ولی برای اغلب افرادی که تنها از یک جفت لوازم جانبی استفاده می‌کنند، ویژگی‌های کنونی نیز کافی هستند.

ویندوز ۱۱

وظایف چندگانه از جمله بخش‌هایی است که به راستی باید به خاطر وجود و تغییرات رخ داده در آن از مایکروسافت تقدیر کنیم. ویندوز مدت‌هاست که روش‌های بسیاری برای تنظیم و چینش پنجره‌ها از طریق رابط کاربری، میانبرهای صفحه کلید و منوهای کانتکست ارائه می‌دهد.

اکنون در ویندوز ۱۱ همه این روش‌ها در کنار یکدیگر جمع‌آوری شده و تحت گزینه‌ای به نام Snap Layouts قرار گرفته‌اند. زمانی که نشانگر موس روی گزینه Maximize قرار می‌گیرد، این گزینه به شکل یک دکمه ظاهر می‌شود و شما می‌توانید از آن در اکثر اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. این ویژگی در ترکیب با Snap Groups اجازه می‌دهد که شما با اتصال لپ تاپ‌تان به یک مانیتور، آن‌ها را گم نکنید؛ چرا که سیستم عامل محل قرارگیری اپلیکیشن‌ها را دقیقاً به یاد نگه می‌دارد و آن‌ها را بازیابی می‌کند.

فروشگاه مایکروسافت

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید نسخه جدید ویندوز که اکنون به آن دسترسی داریم و می‌توانیم به بررسی‌اش بپردازیم، «فروشگاه مایکروسافت» است. این فروشگاه نزدیک به ۱۰ سال پیش شروع به کار کرد و ابتدا تنها به اپلیکیشن‌های خود این شرکت اختصاص داشت اما نهایتاً توسعه‌دهندگان نیز توانستند به آن راه پیدا کنند. این فروشگاه اکنون با پیشرفت‌های رخ داده از زمان عرضه نسخه بتا، از هر زمان دیگری بهتر عمل می‌کند و به موفقیت‌های بیشتری دست یافته است.

 

ویندوز ۱۱تنها چند ساعت پس از عرضه نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۱۱، اپلیکیشن‌های زوم، OBS استودیو و Canva در این فروشگاه در دسترس قرار گرفتند. عرضه این اپلیکیشن‌ها شروع خوبی بود و مایکروسافت وعده داده است که Adobe Creative Suite و اپلیکیشن‌های دیگر نیز به زودی راهی این فروشگاه خواهند شد. فروشگاه مایکروسافت در حال حاضر سبک‌تر به نظر می‌رسد و ویژگی‌هایی مانند جست‌وجو که در ویندوز ۱۰ به تجربه کاربر آسیب می‌زدند و درست عمل نمی‌کردند، در ویندوز ۱۱ جایی ندارند.

باید امیدوار بود که به تدریج این فروشگاه تبدیل به مکانی برای دانلود تمام فایل‌های .exe مورد نیاز کاربران ویندوز شود تا آن‌ها برای دریافت نرم‌افزارهای مورد نیازشان دست به گریبان صفحات مختلف وب نشوند.

ایکس باکس و بازی

فارغ از تغییرات ظاهری ویندوز ۱۱، به لطف تلاش‌های بخش ایکس باکس مایکروسافت، بهبودهایی نیز در زمینه بازی‌های ویدیویی این سیستم عامل به وجود آمده است. اپلیکیشن جدید ایکس باکس اکنون به صورت یکپارچه درون سیستم عامل تعبیه شده است و جدای از آن اجازه می‌دهد که بازی‌ها بسیار راحت‌تر از سرویس گیم‌پس دانلود شوند و حتی مزایای استفاده آسان از ایکس کلاود نیز افزایش یافته است. ویژگی Auto HDR نیز اکنون در ویندوز ۱۱ وجود دارد و می‌تواند عملکرد بازی‌های سازگار با این ویژگی را که حتی توسعه‌دهندگان در انجام ملزوماتش کوتاهی کرده‌اند را ارتقا دهد.

ویندوز ۱۱ ایکس باکس

دایرکت استوریج (Direct Storge) یکی از فناوری‌های به کار رفته در ایکس باکس است که روی ویندوز ۱۱ نیز تعبیه شده است تا بازی‌های سازگار بتوانند در مدت کوتاه‌تری اجرا شوند. سپس به Dynamic Refresh Rate می‌رسیم  که به صورت پویا نرخ تازه‌سازی را روی لپ تاپ‌هایی با نمایشگر ۱۲۰ هرتز بهینه می‌کند تا عمر باتری هر چه بیشتر افزایش یابد. مایکروسافت حتی پشتیبانی از هپتیک فیدبک (Haptic Feedback) را به قلم‌هایی مورد پشتیبانی در ویندوز ۱۱ افزوده است. به این ترتیب شما می‌توانید در آینده سخت‌افزاری‌هایی را مشاهده کنید که تجربه‌ای بهتر را در اختیارتان قرار خواهند داد.

جمع‌بندی

برخی دیگر از ویژگی‌ها بزرگ ویندوز ۱۱ هنوز کاملاً آماده بهره‌بردای و بررسی نشده‌اند. یکپارچه‌سازی مایکروسافت تیمز (Teams)، قابلیت قطع کردن تمام میکروفون‌ها و یا اجرای اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز از جمله دیگر قابلیت‌هایی است که هنوز قادر به بررسی آن‌ها نیسیتم. همه این‌ها تغییرات بسیار بزرگی هستند که بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور تجربه کار با ویندوز ۱۱ را به بهتر خواهند کرد و سیستم عامل جدید مایکروسافت را متمایزتر از ویندوز ۱۱ جلوه خواهند داد.

به هر حال همان‌طور که بارها و بارها اشاره کردیم، زیربنای ویندوز ۱۱، اساساً «ویندوز» است. مایکروسافت تغییرات تاثیرگذار زیادی را در سطح ظاهر انجام داده است که ویندوز ۱۱ را جدید، تازه و همچنان آشنا نشان می‌دهد. این تنها یک نسخه پیش‌نمایش از این سیستم عامل است اما مشخص است که مایکروسافت کارش را به پایان نرسانده است. در حال حاضر تناقض‌های بسیاری میان اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و بخش‌های مختلف سیستم عامل وجود دارد که شما با مشاهده آن‌ها تصور خواهید کرد که مایکروسافت هنوز هم از منابع و رابط کاربری دهه پیش خود استفاده می‌کند.

ما شدیداً امیدوار هستیم که مایکروسافت این مشکلات را طی ماه‌های آینده و تا زمانی عرضه نسخه پایدار ویندوز ۱۱ رفع کند؛ چرا که ویندوز ۱۱ کاملاً مناسب و قابل توجه به نظر می‌رسد. همان‌طور که مقامات مایکروسافت باور دارند که ویندوز به عنوان خانه شناخته می‌شود، پیش نمایش ویندوز ۱۱ نیز نوسازی این خانه به ما نشان می‌دهد؛ مرحله‌ای که کارکنان پیوسته در حال بهبود شرایط و بخش‌های مختلف هستند.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.