NFT چیست؟ و چه تاثیری در آینده بشر دارد؟ - تکفارس 
NFT چیست؟ و چه تاثیری در آینده بشر دارد؟ - تکفارس 

NFT چیست؟ و چه تاثیری در آینده بشر دارد؟

محمد رضا حیدری
۱۵ تیر ۱۴۰۰ - 09:00
NFT و تاثیر آن در آینده بشر چیست؟

هیچ چیز نمی‌تواند مانند انفجار اخبار مربوط به بلاک چین شما را به فکر فرو ببرد. حتی زمانی که همه فکر می‌کردیم تقریباً می‌دانیم قضیه از چه قرار است، بنیانگذار توییتر توئیت خودنویسی را به عنوان NFT برای فروش گذاشت.

با همه‌ی این تفاسیر شاید از خود بپرسید: حالا NFT چیست؟

خب، بیایید با اصول اولیه شروع کنیم:

NFT چیست؟

NFT چیست؟ NFT مخفف چه کلماتی است؟

رمز غیر قابل تعویض (non-fungible token).

هیچ چیز واضح‌تر نشد

درست است، «غیرقابل تعویض» کم و بیش به معنای منحصر به فرد بودن این NFT ها است و نمی‌توان آن‌ها را با چیز دیگری جایگزین کرد. به عنوان مثال، بیت کوین قابل انعطاف است – یک بیت کوین را با یک بیت کوین دیگر معامله کنید و در نهایت دوباره دقیقاً همان چیز را خواهید داشت. در مقابل، یک کارت اعتباری کاملاً مخصوص به خود است و در نتیجه غیرقابل تعویض محسوب می‌شود و اگر آن را با کارت دیگری معامله کنید، چیز کاملاً متفاوتی خواهید داشت.

NFT ها چگونه کار می‌کنند؟

در سطح جامع، اکثر NFT ها بخشی از بلاکچین اتریوم هستند. اتریوم یک ارز رمزنگاری شده است، مانند بیت کوین یا dogecoin، اما بلاکچین آن از این NFT ها نیز پشتیبانی و اطلاعات اضافی را ذخیره می‌کند که باعث می‌شود این موارد متفاوت از مثلاً یک سکه ETH باشند. شایان ذکر است که بلاک چین های دیگر می‌توانند نسخه‌های NFT خود را پیاده‌سازی کنند.

چرا باید NFT انتخاب کنید؟

NFT ها می‌توانند هر نوع محصول دیجیتالی باشند (مانند نقاشی، موسیقی، مغز بارگیری شده‌ی شما و به هوش مصنوعی و…)، اما بسیاری از هیجانات فعلی استفاده از فناوری برای فروش هنرهای دیجیتال است.

NFT چیست؟

منظورتان، افرادی هستند که توییت های خوب من را بخرند؟

شاید چند نفری برای این کار پیدا شوند اما هدف فعلی NFT چیز دیگریست. بسیاری از NFT به عنوان سیر تکاملی جمع‌آوری آثار هنری (فقط هنرهای دیجیتال) یاد می‌کنند.

(با وجود این که در هنگام نوشتن این مقاله می‌خواستیم تیتر این بخش کمی مسخره و غیر قابل تصور باشد، کمی پس از انتشار آن متوجه شدیم مؤسس توییتر یکی از توییت های خود را فروخته است!)

مطالب مرتبط:

آیا مردم فکر می‌کنند این کار مانند جمع‌آوری آثار هنری خواهد بود؟

برخی از مردم واقعاً چنین امیدی دارند و همین حالا نیز درحال خرید و فروش آثار دیجیتال هستند.

با عرض پوزش، من مشغول دانلود همان فایلی بودم که شخصی میلیونها دلار برای آن پرداخت کرده بود.

قطعاً کار درستی نمی‌کنید اما داستان دقیقاً در همینجا کمی سخت می شود. شما می‌توانید یک فایل دیجیتالی را هر چند بار که خواستید کپی کنید، از جمله آثار هنری NFT را.

اما NFT ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان کپی برداری از آن وجود ندارد: مالکیت اثر (اگرچه هنوز هم مانند کارهای هنری فیزیکی هنرمند می‌تواند کپی رایت و حق نشر را حفظ کند). برای تشبیه این موضوع به جمع‌آوری آثار هنری فیزیکی: هرکسی می‌تواند یک کپی از اثر اصلی را بخرد؛ اما فقط یک نفر می‌تواند مالک اصل باشد.

اما این راه چه فایده‌ای دارد؟

این واقعاً به هنرمند یا خریدار بودن شما بستگی دارد.

من یک هنرمند هستم

اول اینکه: من به شما افتخار می‌کنم. ممکن است به این خاطر به NFT ها علاقه مند باشید که راهی برای فروش آن دسته از کارهایتان در اختیارتان قرار می‌دهند که ممکن است در بازار واقعی مشتریان زیادی نداشته باشند.

همچنین، NFT ها دارای ویژگی‌ای هستند که به شما اجازه می‌دهند تا با هر بار فروش NFT یا دست به دست شدن آن بتوانید درصدی را دریافت کنید. مطمئن باشید اگر کارتان بسیار محبوب شود و ارزش زیادی پیدا کند، برخی از مزایای این ویژگی را خواهید دید.

من یک خریدار هستم

یکی از مزایای بارز خرید هنر این است که به شما امکان می‌دهد از هنرمندانی که دوست دارید پشتیبانی مالی کنید و این در مورد NFT ها (که بسیار جذاب‌تر از استیکرهای تلگرام هستند) نیز صدق می‌کند. خرید NFT معمولاً برخی از حقوق اصلی مصرف کننده را برای شما فراهم می‌کند، مانند اینکه می‌توانید تصویر را بصورت آنلاین پست کنید یا آن را به عنوان عکس پروفایل خود قرار دهید و یک ورودی بلاکچین نیز از حق مالکیت شما پشتیبانی می‌کند.

نه، منظورم این بود که من یک کلکسیونر هستم.

آه، بله NFT ها می‌توانند مانند هر دارایی دیگری، خریداری شوند و سپس امیدوار باشید که ارزششان در یک روز افزایش بیابد، بنابراین می‌توانید آن‌ها را بفروشید و سود کنید.

بنابراین هر NFT منحصر به فرد است؟

به زبان خسته کننده و فنی، هر NFT یک رمز منحصر به فرد در بلاکچین دارد؛ اما این NFT می‌تواند مانند یکی از آثار ون گوگ باشد که فقط یک نسخه واقعی از آن وجود دارد؛ و یا می‌تواند مانند یک کارت تجاری باشد، مواردی که صدها نسخه شماره گذاری شده از همان اثر وجود دارد.

NFT چیست؟

چه کسی صدها هزار دلار برای یک کارت تجاری پرداخت می‌کند؟

درواقع این یکی از مواردی است که NFT ها را بسیار کثیف جلوه می‌دهند. برخی از افراد با آن‌ها مانند آینده‌ی کلکسیون‌های آثار هنری رفتار می‌کنند (بخوانید: به عنوان زمین بازی افراد مرفه) و برخی دیگر با آن‌ها مانند کارتهای پوکمون رفتار می‌کنند (مواردی که برای افراد عادی قابل دسترس هستند اما همچنان زمین بازیی هم برای افراد مرفه به حساب می‌آیند).

آیا می‌توانم این مقاله را به عنوان NFT بخرم؟

خیر، اما از نظر فنی هرگونه اثر دیجیتالی می‌تواند به عنوان NFT فروخته شود.

آیا می‌توانم دندان‌های شخصی را به عنوان NFT بخرم؟

تلاش‌هایی برای اتصال NFT ها به اشیاء دنیای واقعی انجام شده است که اغلب به عنوان نوعی روش راستی آزمایی استفاده می‌شوند. نایک با استفاده از یک سیستم NFT، که CryptoKicks نامیده می شود، روشی را برای اصل بودن کفش های ورزشی به ثبت رسانده است؛ اما فعلاً خبری از دندان نیست.

کجا؟

چندین بازارچه وجود دارد که با محوریت NFT ها فعالیت می‌کنند و به مردم امکان خرید و فروش NFT هایشان را می‌دهند. این بازارچه‌ها شامل OpenSea، Rarible و Grimes، Nifty Gateway می‌شوند، اما موارد دیگری نیز وجود دارد.

شنیده‌ام که بچه گربه‌ها نیز در این ماجرا دخیل بوده‌اند. از بچه گربه‌ها بگویید.

وقتی بلاک چین Ethereum پشتیبانی از NFT‌ را به عنوان بخشی از یک استاندارد جدید اضافه کرد، NFT ها از نظر فنی واقعاً امکان‌پذیر شدند. البته یکی از اولین موارد استفاده از این NFT ها یک بازی به نام CryptoKitties بود که به کاربران امکان تجارت و فروش بچه گربه‌های مجازی را می‌داد!

من عاشق بچه گربه‌ها هستم.

ما هم همینطور. ضمناً، بچه گربه‌های مجازی نشان دهنده‌ی یکی از جنبه‌های جالب NFT در نحوه‌ی استفاده از آنها در بازی‌ها است. در حال حاضر بازی هایی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند NFT ها را به عنوان آیتم‌های داخل بازی در اختیار داشته باشید. یکی از این بازی‌ها حتی زمین‌های مجازی را به عنوان NFT می‌فروشد. ممکن است فرصت‌هایی برای بازیکنان فراهم شود تا یک اسلحه یا کلاهخود بی نظیر را در یک بازی به عنوان نوعی NFT خریداری کنند.

آیا می‌توانم NFT ها را بدزدم؟

بستگی دارد. بخشی از جذابیت‌های بلاکچین این است که تاریخچه‌ی مربوط به هر بار انجام معامله را ذخیره می‌کند و این امر سرقت این فایل‌ها را دشوارتر از مثلاً نقاشی‌های داخل یک موزه می‌کند. گفته شده ارزهای رمزنگاری شده قبلاً به سرقت رفته بودند، بنابراین این امر واقعاً به نحوه‌ی حفاظت از NFT و میزان تلاش یک قربانی برای بازگرداندن فایل‌های خود بستگی دارد.

توجه: لطفاً دزدی نکنید.

آیا باید نگران اثر هنری خود در ۵۰۰ سال بعد باشم؟

شاید. پوسیدگی بیت یک چیز واقعی است: کیفیت تصویر خراب می‌شود، دیگر نمی‌توان قالب‌های پرونده را باز کرد، وب سایت‌ها خراب می‌شوند، مردم رمز ورود کیف پول خود را فراموش می کنند؛ اما هنر فیزیکی در موزه‌ها نیز به طرز حیرت انگیزی شکننده است.

من می‌خواهم استفاده از بلاکچین خود را به حداکثر برسانم. آیا می‌توانم NFT ها را با ارزهای دیجیتالی خریداری کنم؟

احتمالاً. بسیاری از بازارهای معرفی شده Ethereum را به عنوان یک واحد ارزی می‌پذیرند؛ اما از نظر فنی، هر کسی می‌تواند یک NFT را بفروشد، می‌تواند هر ارز را که می‌خواهد ایجاد کند.

آیا تجارت NFT افراد مرفه و مشهور به گرمایش کره‌ی زمین کمکی می‌کنند؟

این قطعاً چیزی است که باید به آن توجه کرد. از آنجا که NFT ها از فناوری بلاکچین مشابه برخی ارزهای دیجیتالی بلعنده‌ی انرژی استفاده می‌کنند، در نهایت برای تولید آن‌ها از برق زیادی استفاده می‌شود. برخی مشغول حل این مسئله هستند، اما تاکنون، بیشتر NFT ها هنوز به کریپتوهایی که گازهای گلخانه‌ای زیادی تولید می‌کنند، شباهت دارند. چند مورد وجود داشته است که هنرمندان تصمیم گرفته اند پس از شنیدن تأثیراتی که می توانند بر تغییرات آب و هوایی داشته باشند، فروش NFT را متوقف کنند.

آیا می‌توانم برای ذخیره NFT های خود یک غار / پناهگاه هنری زیرزمینی بسازم؟

همانند ارزهای دیجیتالی، NFT ها در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شوند (البته لازم به ذکر است که کیف پول به طور خاص باید با NFT سازگار باشد). گرچه همیشه می‌توانید کیف پول را روی کامپیوتری در یک پناهگاه زیرزمینی قرار دهید.

 

سوالات رایج:

آیا برای استفاده از NFT ها نیاز به سیستم‌عامل یا نرم‌افزار خاصی دارم؟

  • همانطور که گفته شد NFT ها تنها فایل های دیجیتالی معمولی‌ای هستند که حالا دارای شناسنامه‌ای معتبر شده‌اند و بنابراین می‌توانید از آن ها همانند فایل‌های معمولی استفاده کنید.

آیا NFT فناوری جدیدی به شمار می‌آید؟

  • با وجود این که استفاده‌ی همه گیر از NFT به تازگی در جوامع عمومی باب شده است، ریشه‌های این فناوری را می‌توان در سال ۲۰۱۲ پیدا کرد.

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید