اختصاص دادن نام های خاصی برای مودم می تواند وای فای آیفون را غیرفعال کند - تکفارس 
اختصاص دادن نام های خاصی برای مودم می تواند وای فای آیفون را غیرفعال کند - تکفارس 

اختصاص دادن نام های خاصی برای مودم می تواند وای فای آیفون را غیرفعال کند

حامد شهرزاد
۱۴ تیر ۱۴۰۰ - 13:55
wi-fi

یک محقق امنیتی دریافت که برخی از نام‌های حاص شبکه‌های وای فای که دارای نماد درصد (٪) هستند، می‌توانند وای فای تمام آیفون‌های موجود و سایر دستگاه‌های آی او اس را غیرفعال کنند.

کارل شو توئیت کرد که اگر آیفون در محدوده شبکه‌ای به نام «%secretclub%power» قرار بگیرد، دستگاه دیگر نمی‌تواند از وای فای یا سایر ویژگی‌های مرتبط با آن استفاده کند و حتی پس از بازنشانی تنظیمات شبکه، ممکن است اشکال وای فای در این نوع دستگاه‌ها همچنان وجود داشته باشد و وای فای دستگاه عملاً غیر قابل استفاده می‌شود.

چند هفته پیش، شو و گروه غیرانتفاعی وی با نام سیکرت کلاب که مهندسی معکوس را برای اهداف تحقیقاتی انجام می‌دهند، دریافتند که اگر آیفون به شبکه‌ای با اس اس آی دی خاصی متصل شود که دارای عبارت «%p%s%s%s%s%n» است، نام خاص این مودم شبکه باعث ایجاد یک اشکال در مودم شبکه آی او اس می‌شود که وای فای آن را غیرفعال می‌کند و ویژگی‌های شبکه سیستم مانند ایر دراپ غیر قابل استفاده می‌شوند.

مطالب مرتبط:

۹ تو ۵ مک توضیح احتمالی برای این اشکال عجیب ارائه داده است:

از کاراکتر درصد (%) معمولاً در زبان‌های برنامه‌نویسی برای قالب‌بندی متغیر‌ها در یک رشته خروجی استفاده می‌شود. در زبان برنامه‌نویسی سی، مشخصه «٪ n» به معنای ذخیره تعداد کاراکتر‌های نوشته شده در رشته قالب در یک متغیر منتقل شده به تابع قالب رشته است.

ساب سیستم وای فای احتمالاً نام شبکه وای فای (اس اس آی دی) را به برخی از کتابخانه‌های داخلی که قالب‌بندی رشته را انجام می‌دهند، به صورت غیر سالم و غیر منتظره منتقل می‌کند که به نوبه خود باعث فرمت شدن خودسرانه حافظه و اختلال در سیستم بافر می‌شود. این امر منجر به تخریب حافظه می‌شود و ناظر سیستم عامل آی او اس روند کار متوقف می‌کند. در نتیجه وای فای این دستگاه‌ها برای کاربر غیرفعال می‌شود.

خبرگزاری د ورج با اپل تماس گرفته است تا متوجه شود که آیا شرکت اپل در حال رفع این مشکل است یا خیر و در صورت شنیدن پاسخ از آن‌ها، ما نیز خبر مربوطه را منتشر خواهیم کرد. اما همانطور که ۹ تو ۵ مک اشاره کرده است، با عدم اتصال به شبکه‌های وای فای با نماد درصد در نام آن‌ها، می‌توان از این اشکال جلوگیری کرد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید