بررسی ایسوس زنبوک ۱۳ اولد - تکفارس 
بررسی ایسوس زنبوک ۱۳ اولد - تکفارس 

بررسی ایسوس زنبوک ۱۳ اولد

آرمین مکاری
۱۴ تیر ۱۴۰۰ - 18:00
بررسی ایسوس زنبوک ۱۳ اولد

با وجود این‌که تا چندی پیش، یافتن لپ تاپی مجهز به نمایشگر اولد در قیمت‌های پایین‌تر از ۲۰۰۰ دلار امری محال به حساب می‌آمد، اکنون ایسوس با عرضه زنبوک ۱۳ اولد، این فناوری را به قیمت‌های زیر ۱۰۰۰ دلار آورده است. این شرکت تایوانی با همکاری AMD توانسته است که مدل پایه این دستگاه را مجهز به ۱۶ گیگابایت رم، پردازنده AMD رایزن ۵ ۵۶۰۰U و ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی با برچسب قیمتی ۷۵۰ دلار به بازار عرضه کند. مدل بالاتر این لپ تاپ با پردازنده رایزن ۷ ۵۷۰۰U با قیمت ۹۰۰ دلار در دسترس است.

مشاهده مشخصات کامل

پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ تا کنون عملکرد خوبی در لپ تاپ‌ها نشان داده‌اند و مصرف انرژی آن‌ها نیز بسیار عالی است که فاکتور مهمی در خرید یک رایانه همراه به شمار می‌رود. مقایسه عملکرد این سری با اینتل Core i7-1165G7 موجود در لپ تاپ‌های ایسوس زنبوک ۱۴ و دل XPS 13 می‌تواند جالب باشد. تعجب‌آور نیست که ایسوس زنبوک ۱۳ می‌تواند در طول عمر باتری، هر دو لپ تاپ مذکور را شکست دهد و در استفاده روزانه معمولی بتواند حدود ۱۱ ساعت و ۷ دقیقه دوام بیاورد. این رقم چند ساعت بیشتر از نتایج زنبوک ۱۴ و دل XPS 13 بود که هر دوی آن‌ها از پنل ال سی دی به جای اولد استفاده می‌کنند. تفاوت پنل‌های ال سی دی و اولد در پیکسل‌های سفید و سیاه کاملاً نمایان است. پیکسل‌های سفید اولد، روشن‌تر و پیکسل‌های سیاه به علت خاموش بودن، تیره‌تر هستند.

ایسوس زنبوک 13 اولد

طول عمر باتری زنبوک ۱۳ را می‌توان بهترین نتیجه به‌‌دست آمده در بین تمامی لپ تاپ‌های مجهز به نمایشگر اولد دانست. علاوه بر مصرف انرژی کم‌تر پنل آن، بخشی از این نتیجه درخشان مربوط به رزولوشن فول اچ دی این لپ تاپ است. این رزولوشن ممکن است برای برخی کاربران چندان خوشایند نباشد اما نمایشگر زنبوک ۱۳ به خوبی از پس نمایش چشم‌نواز رنگ‌ها برآمده است.

می‌توان گفت که در زمینه گرافیک‌های مجتمع، AMD سرسخت‌ترین رقیب آیریس Xe اینتل است. در حالی که زنبوک ۱۴ و دل XPS 13 مجهز به گرافیک اینتل در بازی League of Legends به ترتیب میانگین ۲۰۰ و ۲۰۵ فریم بر ثانیه را ثبت کرده‌اند، زنبوک ۱۳ به میانگین ۲۳۵ فریم بر ثانیه در این عنوان رسیده است. همچنین در بازی Shadow of the Tomb Raider نیز زنبوک ۱۳ توانست با اجرای ۳۰ فریم بر ثانیه در بالاترین تنظیمات، عملکرد روان‌تری نسبت به رقبای خود به جا بگذارد. اما در Overwatch نتایج متفاوت بود و زنبوک ۱۳ با وجود پشت سر گذاشتن دل XPS 13، نتوانست نرخ فریم بالاتری نسبت به زنبوک ۱۴ به ثبت برساند. سرانجام و در آخرین بازی آزمایش شده، زنبوک ۱۳ در Rocket League ضعیف‌ترین نتیجه را در بین رقبای خود داشت و تنها ۶۰ فریم بر ثانیه را به نمایش گذاشت.

ایسوس زنبوک 13 اولد

طبق انتظار، ایسوس زنبوک ۱۳ اولد در بخش تدوین و پردازش خروجی ویدیوها مدت زمان متوسطی را به ثبت رساند. این دستگاه پردازش یک ویدیوی ۵ دقیقه‌ و ۳۳ ثانیه‌ای با رزولوشن فور کی را در ۱۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه به اتمام رساند که از سه لپ تاپ زنبوک ۱۴، دل XPS 13 و اپل مک‌بوک ایر طولانی‌تر بود. مدت زمان خروجی این ویدیو در زنبوک ۱۴ برابر ۱۱ دقیقه و ۲۸ ثانیه، در دل XPS 13 برابر ۱۰ دقیقه و ۴۳ ثانیه و در مک‌بوک ایر معادل ۸ دقیقه و ۱۵ ثانیه بود. تعجب آور نیست که ۵۸۰۰U در این تست ضعیف بود، زیرا فاقد ویژگی Quick Sync اینتل است. البته نتایج این دستگاه پیشرفت خوبی نسبت به لپ تاپ ۱۵ اینچی سرفیس لپ تاپ ۴ است که با وجود بهره‌مندی از آخرین نسل AMD رایزن ۷ ۴۹۸۰U، برای انجام این کار به بیش از ۱۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه نیاز داشت.

ایسوس زنبوک 13 اولد

در آزمایش PugetBench که عملکرد دستگاه را در برنامه ادوبی پرمیر پرو می‌سنجد، زنبوک ۱۳ امتیاز ۲۰۱ را به‌دست آورد که بالاتر از نسل گذشته رایزن است اما همچنان موفق به شکست دل XPS 13 و مک‌بوک ایر نشده است. در مجموع، پردازنده قدرتمند هشت هسته‌ای زنبوک ۱۳ مصرف انرژی کمی را به همراه گرافیک یکپارچه مناسب به ارمغان می‌آورد که در مقابل بهترین‌های اینتل برابری می‌کند و در حد استانداردهای سری زنبوک است.

ایسوس زنبوک 13 اولد

بدنه زنبوک ۱۳ با به کار گیری قسمت‌های پلاستیکی، کمی احساس ارزانی را به کاربر منتقل می‌کند. لولای درب لپ تاپ چندان محکم نیست و اگر دستگاه را درحالی که درب آن باز است بلند کنید، درب آن به راحتی باز یا بسته‌تر خواهد شد. همچنین سطح بیرونی درب زنبوک ۱۳ استعداد بالایی در جذب اثر انگشت دارد که باعث دردسر خواهد شد. هیچکدام از این موارد در این قیمت غیرمنتظره نیستند و زنبوک ۱۳ مطمئناً از بسیاری از دستگاه‌هایی که می‌توانید با کمتر از ۱۰۰۰ دلار تهیه کنید، ظاهر زیباتری دارد اما از نظر کیفیت ساخت با سری XPS یا Specter قابل مقایسه نیست.

مطالب مرتبط:

زنبوک ۱۳ با ابعاد ۳۰۴x۲۰۳x۱۳.۹ میلی‌متر و وزن ۱٫۱۴ کیلوگرمی، نسبت به زنبوک ۱۴ سنگین‌تر و ضخیم‌تر اما نسبت به دل XPS سبک‌تر و نازک‌تر است. وبکم این دستگاه حتی در نور مناسب چندان عالی نیست اما از قابلیت Windows Hello به عنوان تنها راه احراز هویت بیومتریک در فقدان حسگر اثر انگشت پشتیبانی می‌کند.

حال نوبت بررسی چیدمان پورت‌های زنبوک ۱۳ است. در این دستگاه ۲ درگاه USB 3.2 نسل ۲ Type-C، یک USB 3.2 نسل یک Type-A، یک HDMI 2.1 و یک شیار برای کارت‌های microSD وجود دارد. ایسوس در این بخش، سخاوتمندانه عمل کرده است اما جک صوتی وجود ندارد که مسئله چندان بزرگی در سال‌های اخیر محسوب نمی‌شود. همچنین به دلیل بهره‌گیری از پیکربندی AMD، خبری از پورت تاندربولت (Thunderbolt) نیست.

یکی از قابلیت‌های جالب زنبوک، دومین نسل نامبر پد است. اگر گوشه سمت راست تاچ‌پد زنبوک ۱۳ را لمس کنید، یک صفحه شماره‌گذاری شده ال ای دی ظاهر می‌شود که می‌توانید همچون قسمت عددهای صفحه‌کلید به راحتی از آن استفاده کنید. ممکن است که گاهی اوقات به صورت اتفاقی این قابلیت را فعال کنید اما به مرور زمان، به اجتناب از قسمت مختص به نامبر پد عادت خواهید کرد.

ایسوس زنبوک 13 اولد

نامبر پد ایسوس زنبوک ۱۳ اولد

ایسوس زنبوک اولد ۱۳ با استفاده از پردازنده‌ای قدرتمند، نمایشگری با کیفیت و بدنه‌ای نازک انتخاب مناسبی در بازه قیمتی زیر ۱۰۰۰ دلار است. در کنار ایراداتی چون عدم وجود جک صوتی و کیفیت متوسط بدنه، مزایای این لپ تاپ خودنمایی می‌کنند و اگر به دنبال لپ تاپی برای امور روزمره با حمل و نقل آسان هستید،‌ می‌توانید ایسوس زنبوک ۱۳ اولد را در صدر لیست خرید خود قرار دهید.

نقاط قوت:

  •  ابعاد و وزن مناسب حمل
  • عمر باتری بسیار خوب
  • پردازنده رایزن قدرتمند
  • صفحه‌نمایش اولد

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از جک صوتی و تاندربولت
  • وبکم ضعیف
  • عدم امکان تغییر تنظیمات تاچ پد

منبع: The Verge

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید