نرخ تازه‌ سازی، فریم بر ثانیه (FPS) و کارکرد آن در گوشی‌های هوشمند
نرخ تازه‌ سازی، فریم بر ثانیه (FPS) و کارکرد آن در گوشی‌های هوشمند

نرخ تازه‌ سازی، فریم بر ثانیه (FPS) و کارکرد آن در گوشی‌های هوشمند

مهدی حلوائی
۱۵ تیر ۱۴۰۰ - 18:00
نرخ تازه سازی و کارکرد آن در گوشی های هوشمند چیست؟

امروزه شرکت‌های بزرگ مانور زیادی را بر روی نرخ تازه‌ سازی (FPS) یا همان فریم بر ثانیه بالای صفحه نمایش‌ گوشی‌های هوشمند خود می‌دهند و این ویژگی یکی از مواردی است که گوشی‌های هوشمند مختلف را از یکدیگر متمایز می‌کند. اما نرخ تازه‌سازی چیست و چه تاثیری بر تجربه‌ی کلی کاربر دارد؟ به‌طور کلی، این ویژگی باعث می‌شود تا بازی‌ها و محتواهای متحرک دیگر به‌صورت روان‌تر اجرا شوند اما از طرف دیگر، شارژ بیشتری را نیز مصرف می‌کند.

مطالب مرتبط:

نرخ تازه‌ سازی

نرخ تازه سازی چیست؟

تصاویر در نمایشگر گوشی‌ها به این دلیل روان به‌نظر می‌رسند که تمام پیکسل‌های تصویر به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی‌‌شدن بوده تا بتوانند آخرین محتوای تولیدشده توسط پردازنده را به نمایش بگذارند. اما این فرآیند به‌طور اتفاقی صورت نگرفته و در واقع پنل گوشی تصاویر را در بازه‌‌های زمانی مشخص به‌روزرسانی می‌کند که به آن نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) گفته می‌شود.

نرخ تازه‌سازی که با یکای هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌شود، تعداد دفعاتی که صفحه نمایش در یک ثانیه به‌طور کامل به‌روزرسانی می‌شود را مشخص می‌کند. برای مثال، یک صفحه نمایش ۶۰ هرتزی در هر ثانیه ۶۰ بار و صفحه نمایش ۹۰ هرتزی نیز در هر ثانیه ۹۰ بار به‌روزرسانی می‌شود. در نتیجه یک صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی دوبرابر از یک صفحه نمایش ۶۰ هرتزی و ۴برابر از یک صفحه نمایش ۳۰ هرتزی سریع‌تر است.

سرعت بالاتر به‌روزرسانی صفحه نمایش به معنای تاخیر کمتر در اجرای محتواست چرا که در این حالت، تعداد دفعات به‌روزرسانی‌شدن پیکسل‌ها بیشتر است. برای مثال به‌روزشدن یک صفحه نمایش ۶۰ هرتزی ۱۶٫۶ میلی‌ثانیه به‌طول می‌انجامد در حالی که این عدد برای صفحه نمایش‌های ۱۲۰ هرتزی برابر با ۸٫۳ میلی‌ثانیه است. نرخ تازه‌سازی اصلی‌ترین عامل موثر در تاخیر صفحه نمایش است.

با این وجود، صفحه نمایش گوشی‌ها در یک لحظه تازه‌سازی نمی‌شود و در واقع هر ردیف افقی از پیکسل‌ها به نوبت تازه‌سازی شده تا تمام صفحه نمایش با نرخ مورد نظر به‌روزرسانی شود. این مورد در هنگام ضبط ویدیوهای اسلوموشن به وضوح قابل مشاهده است.

مورد دیگری که تا حدودی به این بحث مربوط می‌شود، نرخ بهره‌برداری لمسی نام دارد. این نرخ نیز با یکای هرتز اندازه‌گیری شده و تعداد دفعاتی که صفحه نمایش می‌تواند ورودی را از انگشت کاربر دریافت کند، مشخص می‌کند. هر چه میزان نرخ بهره‌برداری لمسی بیشتر باشد، میزان تاخیر بین ورودی (لمس صفحه نمایش) و اجرای آن کمتر خواهد شد. این مورد به‌ ویژه در بازی‌های سریع کاربرد زیادی دارد.

نرخ تازه‌ سازی

نرخ تازه‌سازی ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز

کارهایی مانند جستجو بین ایمیل‌‎ها و یا تعامل با رابط کاربری فیسبوک در حالت ۱۲۰ هرتز سریع‌تر و روان‌تر از حالت ۶۰ هرتز انجام می‌شود. شاید این موارد برای بسیاری از کاربران اهمیتی نداشته باشد اما تاثیر این ویژگی بر محتوای متحرک سریع مانند بازی‌ها و ویدیوها غیرقابل انکار است.

همان‌طور که گفته شد، نرخ تازه‌سازی بالا و نمایشگرهای سریع‌تر تاثیر مستقیمی بر تجربه‌ی بازی‌ها می‌گذارند و با کاهش تاخیر بصری، باعث روان‌ترشدن گیم‌پلی بازی می‌شوند. در گذشته تنها گیمرهای رایانه‌های خانگی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و ۱۴۴ هرتز برخوردار بودند اما امروزه کنسول‌های خانگی جدید و گوشی‌های هوشمند نیز این ویژگی را ارائه می‌دهند. با این حال، برای اجرای بازی‌ها با نرخ فریم بالا به سیستمی قدرتمند نیاز است که معمولاً مصرف انرژی بالایی نیز دارد.

متاسفانه نرخ تازه‌سای بالا باعث کاهش عمر باتری می‌شود و برای مثال شارژ باتری گوشی وان‌پلاس ۷ پرو با جستجو در اینترنت در حالت ۱۲۰ هرتز حدود ۲۰۰ دقیقه زودتر از حالت ۶۰ هرتز خالی می‌شود. گوشی‌های جدیدتر به‌لطف صفحه نمایش کم‌مصرف و نرخ تازه‌سازی متغیر آن‌ها، عمر باتری مناسبی را در اختیار کاربر قرار داد‌ه‌اند اما با این وجود، کماکان عمر باتری گوشی‌های با پنل ۶۰ هرتز بسیار بالاتر است.

از این رو بسیاری از گوشی‌های هوشمند قابلیت سوییچ‌کردن بین نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز و بالاتر را ارائه داده‌اند تا کاربر کنترل بیشتری روی میزان شارژ باتری گوشی داشته باشد. در همین حال، شرکت‌های تولیدکننده‌ی صفحه نمایش در حال ساخت پنل‌های جدیدی مانند LTPO بوده تا مصرف انرژی صفحه نمایش‌ها را در زمان استفاده از نرخ تازه‌سازی بالا کاهش دهند. برای مثال گوشی اوپو فایند X3 پرو از نرخ تازه‌سازی پویای ۱۲۰ هرتز تا ۱۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

نرخ تازه‌ سازی

جمع بندی

امروزه نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز در گوشی‌های میان‌رده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تجربه‌ی این ویژگی نیازی به خرید گوشی‌های رده‌بالا نیست. نرخ تازه‌سازی تنها بخشی از ویژگی‌های مختلف یک صفحه نمایش بوده و به تنهایی نمی‌تواند عملکرد عالی صفحه نمایش گوشی‌ها را تضمین کند.

ویژگی‌هایی مانند طیف رنگ، کنتراست، دمای رنگ و رزولوشن نیز تاثیر مشابهی بر کیفیت صفحه نمایش یک گوشی دارند. با این وجود، نرخ تازه‌سازی بالا برای بسیاری از افراد، به ویژه گیمرها، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در حال تبدیل‌شدن به استاندارد صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند است.

نظر شما در مورد نرخ تازه‌سازی بالا چیست؟ آیا این ویژگی ارزش پرداخت هزینه‌ی بیشتر را دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


سوالات رایج:

بهترین گوشی‌های با نرخ تازه‌سازی بالا کدامند؟

گوشی‌های ایسوس راگ فون ۵، سامسونگ گلکسی S21 و شیائومی می ۱۱ جزو بهترین گوشی‌های مجهز به صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی بالا هستند.

آیا نرخ تازه‌سازی بالا تاثیری در گرافیک بازی‌ها دارد؟

نرخ تازه‌سازی بالا تنها باعث روان‌ترشدن بازی‌ها شده و تاثیری در گرافیک آن‌ها ندارد.

منبع: Android Authority

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید