نگاهی به ویژگی های جدید iOS 15 و iPad OS 15 - تکفارس 
نگاهی به ویژگی های جدید iOS 15 و iPad OS 15 - تکفارس 

نگاهی به ویژگی های جدید iOS 15 و iPad OS 15

حامد شهرزاد
۱۶ تیر ۱۴۰۰ - 09:01
اولین نگاه به ios 15 و ipad os 15

نسخه بتای سیستم‌عامل‌های iOS 15 و iPad OS 15 امروز به تازگی منتشر شده‌اند. پس از چند هفته کار با نسخه بتای مخصوص توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل جدید، می‌توان گفت که به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل اپل بیش از هر زمان دیگری جزئی شده‌اند. منظور ما این است که اپل با عرضه نسخه جدید این دو سیستم عامل قصد داشته است تا بهبودهایی را نسبت به نسخه‌های پیشین اعمال کند. به عبارت دیگر، ما شاهد تغییرات عمده در نسخه جدید iOS 15 و iPad OS 15 نیستیم.

البته به‌روزرسانی‌های انجام‌شده به معنی یک بازنگری اساسی در هر دو سیستم‌عامل شرکت اپل نیست. این دو به‌روزرسانی به وضوح در هنگام همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ در دست توسعه بوده‌اند. لیست ویژگی‌های درج‌شده در دبلیو دبلیو دی سی و وب‌سایت اپل تأثیرات دورکاری و تحصیل در منزل را به خوبی نشان می‌دهند، از تأکید زیاد بر ویژگی‌های فیس تایم گرفته تا تقسیم شدن لیست اعلان‌ها به اعلان‌های کاری و شخصی.

مطمئناً کاهش سرعت انتشار به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل‌های آی او اس و آیپد او اس توسط اپل و اصرار بر عرضه به‌روزرسانی‌های مهم فقط یک بار در سال به معنای آن است که برخی از این ویژگی‌ها در پاییز امسال به دست کاربران می‌رسند؛ زمانی که در برخی از کشورهای دنیا محدودیت‌های کرونایی برداشته خواهند شد.

بنابراین جالب است که ببینیم مواردی مانند شیرپلی که یکی از ویژگی‌های این به‌روزرسانی است، چه تأثیراتی در تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی به صورت حضوری و با یکدیگر خواهد داشت.

سایر قسمت‌های آی او اس و iPad OS 15، مانند برنامه سافاری یا برنامه جدید نقشه اپل، دارای تغییرات نسبتاً قابل توجهی بوده‌اند. با این وجود، به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل‌های آی او اس و آیپد او اس نسبت به نسخه‌های قبلی اپل از ویژگی‌های جدید کمتری برخوردار هستند. نسخه عرضه‌شده -حداقل در حال حاضر- به دنبال بهبود عملکرد سیستم‌عامل در پشت صحنه است و نه یک بازنگری اساسی.

مطالب مرتبط:

فیس تایم و شیرپلی

آی او اس 15 - ipad os 15 - ios 15

جالب‌ترین ویژگی به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل‌های آی او اس و آیپد او اس، ویژگی شیرپلی است. شیرپلی یک سیستم جدید در سیستم‌عامل اپل است که بر پایه فیس تایم ساخته شده است و برای به اشتراک گذاشتن برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، موسیقی و پادکست‌ها با دوستان و خانواده حتی وقتی در یک اتاق نیستید، استفاده می‌شود.

این ویژگی همچنین از همه‌گیری ویروس کرونا الهام گرفته شده است، چرا که با وجود ویروس کرونا، مردم نمی‌توانند در کنار یکدیگر بنشینند و به تماشای برنامه‌های مختلف بپردازند.

شیرپلی نشان می‌دهد که خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اپل چقدر با هم هماهنگ هستند. تماشای یک نمایش تلویزیونی یا گوش دادن به یک آلبوم از طریق فیس تایم بی‌نظیر است. این ویژگی همچنین سرویس‌های انحصاری اپل را برجسته‌تر می‌کند، چرا که توسعه‌دهندگان باید حتماً از شیرپلی استفاده کنند که در حال حاضر به بزرگی سرویس‌هایی مانند نتفلیکس و یوتیوب نیست. با وجود عرضه شدن فیس تایم و برنامه اپل تی وی در پلتفرم‌های دیگر، شیرپلی فقط در سخت‌افزارهای اپل کار می‌کند.

از آنجا که محتوا به صورت آفلاین پخش می‌شود، هر کسی که در حال تماشا یا گوش دادن به محتوا است باید به آن به صورت آفلاین دسترسی داشته باشد، به این معنی که شما نمی‌توانید یک قسمت از فیلم را با دوستی که مشترک تی وی پلاس نیست، به اشتراک بگذارید و همچنین نمی‌توانید با هم فیلمی را تماشا کنید که فقط یکی از شما آن را از آیتونز خریداری کرده است.

فیس تایم همچنین طیف گسترده‌ای از به‌روزرسانی‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. اکنون می‌توانید از فیس تایم به عنوان یک برنامه گفتگوی ویدیویی مناسب استفاده کنید. ویژگی‌هایی مانند نمایش تمام کاربران موجود در فیس تایم بر روی صفحه، اشتراک صفحه، حالت پرتره برای محو کردن پس‌زمینه و امکان استفاده از فیس تایم در ویندوز و همچنین عرضه این برنامه برای کاربران اندروید (البته با استفاده از مرورگرهای وب) به لطف پیوندهای قابل اشتراک.

این‌ها همه ویژگی‌های بسیار خوبی برای فیس تایم هستند، اما همچنین سخت است که باید تا سپتامبر ۲۰۲۱ برای دریافت این به‌روزرسانی‌ها منتظر بمانید، به خصوص با توجه به استفاده زیاد مردم از تماس ویدیویی در یک سال و نیم گذشته.

اگرچه برخلاف شیرپلی، به‌روزرسانی‌های فیس تایم در روزهای پساکرونایی نیز مفید خواهند بود و همه کاربران سراسر جهان می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند، اما تمرکز محدود اپل و ویژگی‌های انحصاری در مقایسه با نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند زوم یا مایکروسافت تیمز به این معنی است که فیس تایم نقش خاصی در جلسات مجازی تجاری نخواهد داشت.

فوکوس

همان‌طور که در به‌روزرسانی‌های قبلی سیستم‌عامل آی او اس مرسوم بوده است، اپل در iOS 15 نیز تغییراتی را در بخش اعلان‌ها انجام داده است. برخی از اعلان‌های کوچک‌تر اکنون بزرگ‌تر هستند و از تصاویر مخصوص به خود برخوردار هستند. این ممکن است انگیزه‌ای باشد تا افراد بتوانند عکس‌ها را به مخاطبین خود اضافه کنند.

برنامه‌هایی که کمتر به آن‌ها اهمیت می‌دهید را می‌توانید به بخش «حالت خلاصه» منتقل کنید تا اعلان‌های مربوط به آن‌ها هر چند روز یک‌بار نشان داده شوند، به جای اینکه بلافاصله هر کدام از اعلان‌های مربوط به آن‌ها نمایش داده شود.

اما مورد بزرگ‌تر، ویژگی جدید فوکوس است و پس از تنها چند هفته استفاده از آن، این یکی از ویژگی‌های مورد علاقه ما در آی او اس طی سال‌های گذشته است. در ظاهر، فوکوس یکی از ویژگی‌های موجود در اپل است که مانند ویژگی «مزاحم نشوید» سیستم‌عامل‌های دیگر عمل می‌کند، اما به جای قطع شدن صدای دستگاه، فوکوس به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها و مخاطبین خاصی را انتخاب کنید تا اعلان‌های مربوط به آن‌ها در زمان خاص یا مکان‌های خاص نشان داده شوند.

به عنوان مثال، تنظیم فوکوس روی حالت کار می‌تواند باعث شود تا وقتی شما سر کار هستید، سیستمی فعال شود که همه اعلان‌ها را به غیر از ایمیل، اسلک و برنامه‌های تقویم شما بی‌صدا کند و در صورت پایان کار به طور خودکار خاموش شود. حالت‌های فوکوس را می‌توان برای زمان خاص، مکان خاص (مانند وقتی که از محل کار خود به دفتر یا خانه خود می‌روید) یا هنگام باز کردن یک برنامه خاص اختصاص داد.

فوکوس به شما امکان کنترل واقعی و فیلتر کردن اعلان‌ها را می‌دهد

آی او اس 15 - ipad os 15 - ios 15

تاکنون ما فقط برای مواردی مانند تعطیلات آخر هفته و عصرها از سیستم فوکوس استفاده کردیم تا به طور خودکار هرگونه اسلک و ایمیل کاری را تا صبح بی‌صدا کنیم که کاملاً جالب است. یادگیری ماشین اپل همچنین سعی می‌کند از نحوه استفاده از تلفن توسط کاربر، برنامه کاری آن را متوجه شود. به عنوان مثال، سیستم‌عامل پیشنهاد کرد که من یک برنامه ورزشی که در مدت زمان مشخصی انجام می‌دهم را به لیست سفید اضافه کنم.

اگرچه می‌توان از فوکوس همراه با ویژگی اسکرین تایم اپل استفاده کرد، اما این یک سیستم کاملاً منسجم نیست. به عنوان مثال، هیچ راهی برای غیر فعال کردن خودکار برنامه‌های کاری مانند اسلک وجود ندارد. در حالت تمرکز شخصی فقط اعلان‌های این نرم‌افزارها خاموش می‌شوند.

فوکوس همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا صفحات هوم اسکرین را به هر حالت فوکوس اختصاص دهید و ابزارک‌های مختلفی را در هر هوم اسکرین قرار دهید. آی او اس همچنین گزینه افزودن آیکون‌های تکراری را برای برنامه‌ها اضافه کرده است. بنابراین همچنان می‌توانید اپل موزیک را هم در هوم اسکرین حالت شخصی و هم در حالت کار مشاهده کنید.

ما از طرفداران این ویژگی هستیم، زیرا دلیل خوبی برای داشتن هوم اسکرین‌های مختلف و ابزارک‌های متعدد را به ما می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا وقتی قرار است آفلاین باشید، روی نماد اسلک ضربه بزنید.

همچنین نوع جدیدی از اعلان‌های فوکوس وجود دارد که نام آن اعلان‌های حساس به زمان است. این سیستم ویژگی‌های خاص فیلتر کردن اعلان را نادیده می‌گیرد، بنابراین به عنوان مثال هشدارهای فوری بانک به سرعت نمایش داده می‌شوند. اپل قوانین مشخصی برای نوع استفاده توسعه‌دهندگان از این ویژگی دارد، اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم وقتی پاییز امسال برنامه‌ها به‌روز می‌شوند، چگونه از این ویژگی فوکوس استفاده خواهند کرد.

ظاهر جدید سافاری

سافاری به طور کامل در iOS 15 دوباره طراحی شده است. از نظر تغییرات موجود در نسخه جدید سیستم‌عامل آی او اس، این بزرگ‌ترین تغییری است که شاهد آن بوده‌ایم. سافاری یکی از مهم‌ترین برنامه‌های موجود در این سیستم‌عامل است و تغییرات قابل توجهی بر روی آن انجام شده است.

ظاهر جدید سافاری در آیفون به معنای تأکید بر طراحی این مرورگر وب به گونه‌ای است که بتوان با یک دست با آن کار کرد. نوار یو آر ال به پایین صفحه منتقل شده است و یک منوی کشویی و ویژگی جدید گروه‌بندی تب -که همچنین به آیپد او اس و مک او اس مونتری اضافه شده است- در این سیستم‌عامل تعبیه شده است.

البته کار با منوی جدید سافاری چندان آسان نیست و برای عادت کردن به این مرورگر وب، به زمان احتیاج خواهید داشت. بیش از یک دهه استفاده از تلفن همراه باعث شده است تا به وجود نوار منو در قسمت بالایی تلفن‌های هوشمند عادت کنیم.

البته ما اقدام اپل مبنی بر انتقال این منو به پایین را درک می‌کنیم، چرا که باعث دسترسی آسان‌تر کاربر به این منو به خصوص در تلفن‌های بزرگ‌تر می‌شود. با این حال و با توجه به اینکه منوی تمام تلفن‌های همراه دیگر در بالای صفحه‌نمایش قرار دارد، زمان نسبتاًَ زیادی لازم است تا به رابط کاربری جدید سافاری عادت کنیم.

چندوظیفگی در آیپد او اس

به طور کلی، iPad OS 15 دارای همان به‌روزرسانی‌های نسخه جدید آی او اس است. با این وجود، چند ویژگی خاص برای آیپد وجود دارد که در واقع دو ویژگی اصلی نسخه آی او اس ۱۴ بودند که سال گذشته به طرز عجیبی به آیپد او اس اضافه نشده بودند: ابزارک های هوم اسکرین و لیست برنامه‌ها که هنگام باز کردن آن یک انیمیشن جالب اجرا می‌شد. هنوز نمی‌توانیم توضیح دهیم که چرا اپل سال گذشته این ویژگی‌ها را اضافه نکرده است، اما اکنون از آن‌ها بسیار استقبال می‌شود.

با توجه به هوم اسکرین بزرگ‌تر آیپدها، همان‌طور که انتظار می‌رفت ابزارک ها در آیپد حتی بهتر از آیفون کار می‌کنند. با توجه به اینکه فضای اضافی بیشتری روی صفحه یک تبلت وجود دارد، صرف یک‌چهارم هوم اسکرین برای ابزارک ها به تجربه کاربر لطمه نمی‌زند.

اپل همچنین اندازه ابزارک های بزرگ‌تری را نیز به آیپد او اس جدید اضافه کرده است که اندازه بزرگ‌ترین ابزارک تقریباً به اندازه مساحت کل صفحه‌نمایش آیفون ۱۲ است. البته این در صورتی است که از آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی استفاده کنید. علیرغم اندازه بزرگ، ابزارک ها همچنان همان عملکردی را دارند که در آیفون انجام می‌دهند، به این معنی که تنها می‌توان اطلاعات بیشتری را در این ابزارک ها مشاهده کرد و آن‌ها از قابلیت‌های بیشتری نسبت به ابزارک های آی او اس برخوردار نیستند.

اپل همچنین در حال اصلاح کار چندوظیفگی در آیپد با دو ویژگی جدید است: یک آیکون چندوظیفگی (سه نقطه در بالای صفحه) که استفاده از حالت‌های مختلف تقسیم صفحه‌نمایش و حالت کشویی -که در سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود- را آسان‌تر می‌کند و یک حالت «قفسه» که هنگام باز کردن برنامه یا ضربه زدن روی آیکون چندوظیفگی، همه پنجره‌های باز را نشان می‌دهد.

تغییرات چندوظیفگی آیپد او اس باعث بهبود کارایی آن شده است. با این وجود، هنوز مواردی وجود دارند که کمی گیج‌کننده هستند. قرار دادن یک برنامه منفرد در نمای تقسیم برنامه‌ها با استفاده از منوی جدید، شما را به هوم اسکرین باز می‌گرداند تا برنامه دوم یا همان برنامه را برای مشاهده در حالت تقسیم صفحه انتخاب کنید. وقتی در منوی تعویض برنامه‌ها هستید، می‌توانید برنامه‌ها را بکشید و رها کنید تا برنامه جدیدی را به صورت تقسیم‌شده یا تمام صفحه ایجاد کنید.

نشانی وجود دارد که نشان می‌دهد کدام برنامه در صفحه تقسیم‌شده فوکوس شده است، که بهتر از نوار نسخه قبلی آیپد او اس است. پایین کشیدن نشان چندوظیفگی اکنون تقریباً مشابه دکمه رفتن به هوم اسکرین است و با بستن آن برنامه، می‌توانید برنامه جدیدی را انتخاب کنید.

هنوز روش‌های زیادی برای جابجایی بین برنامه‌ها و ترتیب قرار گرفتن آن‌ها و همچنین میانبرهای صفحه کلید وجود دارد، به حدی که هنگام نگه داشتن کلید مربوطه برای مشاهده میانبرهای سیستم و چندوظیفگی، اپل منوی جدیدی را در نظر گرفته است.

با این حال، هنوز ضعف‌هایی در آیپد او اس وجود دارد. آیپد او اس همچنان غیرقابل پیش‌بینی است. ما هرگز صد در صد مطمئن نیستیم که وقتی به هوم اسکرین خود وارد می‌شویم چه نسخه از برنامه‌های باز یا پنجره‌های برنامه باز می‌شود. باز کردن یک پنجره جدید هنوز یک فرآیند سخت برای کاربران عادی است، چرا که این کار شامل کشیدن و رها کردن برنامه‌های اطراف در نمای تقسیم شده است.

صفحات کشویی هنوز هم برای بسیاری از کاربران گیج‌کننده هستند. نمای تقسیم وضعیت بهتری دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا به جای تنظیمات دیگر، دقیقاً دو برنامه را با یک برنامه سوم به عنوان صفحه کشویی باز کنید (مانند یک برنامه بزرگ در سمت چپ و دو برنامه کوچک‌تر در سمت راست)

سیستم‌عامل مخصوص آیپد با برنامه‌های انحصاری

آیپد او اس 15 - ipad os 15 - ios 15

درنهایت، ظاهر ویژگی چندوظیفگی و تقسیم صفحه‌نمایش در نسخه جدید تفاوت چندانی با نسخه پیشین ندارد. اپل به جای آنکه از برخی از الگوهای جدید در این ویژگی استفاده کند، تنها ویژگی‌های نسخه قدیمی را بهبود داده است. کسانی که ویژگی‌های نرم‌افزاری آیپد را دوست دارند، احتمالاً موارد جدید و قابلیت‌های تازه را خواهند پسندید.

اما کسانی که امیدوار بودند iPad OS 15 یک سیستم چندوظیفگی بازنگری شده را که تغییراتی اساسی در آن صورت گرفته به کاربر ارائه کند، ناامید خواهند شد، مخصوصاً در پی به‌روزرسانی تراشه ام ۱ اپل در جدیدترین آیپد پرو. ممکن است اپل قبل از رونمایی از iPad OS 15 در پاییز امسال اصلاحات و تغییرات اضافی را انجام دهد، اما بعید به نظر می‌رسد برای این به‌روزرسانی تغییراتی اساسی در طراحی انجام دهد.

آیپد او اس هنوز یک سیستم‌عامل مخصوص آیپد با برنامه‌های انحصاری آیپد است و به نظر می‌رسد اپل قصد ندارد تا این سیستم‌عامل را به مک او اس شبیه‌تر کند.

همچنین ویژگی جدید یادداشت‌های سریع مانند ویژگی موجود در رابط کاربری سامسونگ است که به شما این امکان را می‌دهد تا متن موجود در یک وب‌سایت را هایلایت کنید یا پیوندی برای متن اضافه کنید. یادداشت‌های سریع در گروه نوتس در برنامه نوتس ذخیره می‌شوند و در سایر دستگاه‌های اپل نیز قابل دسترسی هستند. این ویژگی مفید است، اگرچه مانند بسیاری از ویژگی‌های iPad OS 15، این چیزی نیست که باعث یک نوع جهش در این سیستم‌عامل شود.

سایر ویژگی‌های جدید

همان‌طور که در نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل‌های آی او اس و آیپد او اس شاهد ویژگی‌های کوچک جدید بودیم، در نسخه‌های جدید این دو سیستم‌عامل نیز ده‌ها ویژگی کوچک و بزرگ اضافه شده است. در ادامه به برخی از موارد جدید اضافه‌شده به این دو سیستم‌عامل می‌پردازیم.

لایو تکست ممکن است از لحاظ فنی تأثیرگذارترین قسمت در این به‌روزرسانی باشد. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که دوربین خود را به سمت هر متن دست‌نویس یا تایپ‌شده‌ای جهت گرفتن شماره تلفن یا آدرس ایمیل، ترجمه آن یا ویرایش مستقیم آن بگیرید. اپل این ویژگی را در سطح کلی سیستم قرار داده است، به این معنی که هر زمان که شما تصویری را مشاهده می‌کنید، چه آن را با دوربین دستگاه گرفته باشید یا یک تصویر اینترنتی بوده باشد، لایو تکست برای آن در دسترس است.

یک مورد جدید و جالب در هر دو سیستم‌عامل، ویژگی جدید شیرد ویت یو است که عکس‌ها، آهنگ‌های اپل موزیک، پیوندها، محتوای اپل تی وی پلاس و پادکست‌هایی را که از طریق آی مسیج در ردیف‌های اختصاصی درون آن برنامه‌ها به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهد. این ویژگی برای آن است که اگر کسی برای شما عکسی زیبا یا لیست پخش مورد علاقه خود را ارسال کند، می‌توانید آن را در برنامه‌های عکس یا موسیقی ببینید (و به آن پاسخ دهید).

این ویژگی در حال حاضر به طور غیرمنتظره کاملاً محدود به خدمات اپل است، بنابراین ارسال آهنگ اسپاتیفای برای کسی در این پلتفرم ظاهر نمی‌شود. نسخه جدید برنامه ویتر دارای یک طراحی کاملاً جدید است که پیش‌بینی ۱۰ روزه آب‌وهوا را به همراه میزان دما و بارش نشان می‌دهد. همچنین اکنون می‌توانید از آواتارهای مموجی جدید بهره ببرید.

آیپد او اس 15 - ipad os 15 - ios 15

بسیاری دیگر از ویژگی‌های جدید مواردی هستند که هنوز نمی‌توانیم آن‌ها را آزمایش کنیم. اپل در نسخه بتای سیستم‌عامل خود فقط نقشه‌های جدیدی را به منطقه خلیج سانفرانسیسکو اضافه کرده است (اگرچه پاییز امسال و با انتشار نسخه نهایی این نرم‌افزار، مکان‌های بیشتری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت). شناسه‌ها و کلیدهای نرم‌افزار والت نیز باید منتظر حمایت گسترده‌تری از دولت‌های ایالتی، هتل‌ها و شرکت‌های مختلف باشند تا بتوانیم عملکرد آن‌ها را به درستی بررسی کنیم.

همچنین ویژگی‌های بسیاری وجود دارد که برای دیدن عملکرد آن‌ها باید منتظر توسعه‌دهندگان شخص ثالث باشیم. ویژگی‌هایی مانند فوکوس یا شیرپلی در برنامه‌های شخص ثالث اضافه خواهند شد و زمان اضافه شدن آن‌ها بستگی به سرعت توسعه‌دهندگان آن نرم‌افزارها دارد. ویژگی فوکوس برای کسانی که قصد دارند تا از دستگاه خود هم برای کار و هم برای تفریح و موارد روزمره استفاده کنند، بسیار مناسب است.

سخت‌ترین قسمت بررسی سیستم‌عامل‌های آی او اس و آیپد او اس این بود که بسیاری از ویژگی‌های ذکرشده در نگاه اول قابل شناسایی نبودند. به جز به‌روزرسانی‌های بزرگ مانند سیستم اعلان جدید یا طراحی تازه مرورگر وب سافاری، بیشتر به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید این دو سیستم‌عامل توسط اپل ذکر نشده‌اند. شاید به خاطر این موضوع باشد که این‌ها مواردی هستند که قابلیت‌هایی جدید اما نسبتاً کوچک را به دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل آی او اس و آیپد او اس اضافه می‌کنند.

البته این یک روش عالی برای کشف ویژگی‌های جدید توسط کاربران این دو سیستم‌عامل است و با وجود شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف، کاربران می‌توانند از حضور تمامی ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل‌های آی او اس و آیپد او اس مطلع شوند.

با این وجود، ذکر این نکته ضروری است که iOS 15 و iPad OS 15 نسبت به نسخه‌های پیشین، دارای تغییرات چشمگیری نیستند.

 

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید