تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۶ تیر: تاسیس آتاری - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۶ تیر: تاسیس آتاری - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۶ تیر: تاسیس آتاری

آرمین مکاری
۶ تیر ۱۴۰۰ - 08:00
آتاری

در ۲۷ ژوئن ۱۹۷۲، شرکت آتاری، از پایه‌گذران صنعت بازی‌های ویدیویی توسط نولان بوشنل و تد دابنی تاسیس شد. اولین بازی ویدیویی آن‌ها، پونگ، اولین بازی ویدیویی تجاری موفق بود و منجر به شروع صنعت بازی‌های ویدیویی شد. در سال ۱۹۷۷، سیستم رایانه‌ای آتاری ویدیو (Atari’s Video معروف به VCS و بعداً آتاری ۲۶۰۰) بازار بازی‌های ویدیویی خانگی را رواج داد. قبل از سقوط بازی‌های ویدیویی در سال ۱۹۸۳، آتاری سریع‌ترین رشد در بین شرکت‌های آمریکایی آن زمان را به نام خود زد.

همه کسانی که از بازی‌های ویدئویی لذت برده‌اند، خواه در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی یا همین چند سال گذشته، به نوعی این لذت را مدیون شرکت آتاری هستند که موجب شروع رسمی بازی‌های ویدیویی در دنیا شده است. این شرکت هم‌اکنون زیر نظر شرکت آتاری اینتراکتیو فعالیت می‌کند؛ شرکت‌هایی که همگی از شرکت مادر آتاری اس‌ای پیروی می‌کنند.

با کاهش محبوبیت بازی پونگ و عرضه کنسول‌های دیگر بر پایه کارتریج، مانند کنسول استودیو ۲ از شرکت آرسی‌آ، شرکت آتاری از سال ۱۹۷۶ روی پروژه‌ای به نام اِستِلا مشغول به کار شد تا یک سامانه خانگی بازی‌های ویدئویی که برپایه کارتریج باشد مطرح کند. در حین کار روی پروژه استلا، شرکت آتاری دچار مشکلات مالی شد و مؤسس آن (نولان باشنل) شرکت را به بنگاه ارتباطات وارنر فروخت. سپس در اکتبر ۱۹۷۷، با ۱۰۰ میلیون دلاری که وارنر برای ادامه پروژه استلا مقرر داشت، شرکت آتاری اولین کنسول کارتریج-محور خود را با نام ابتدایی آتاری وی‌سی‌اس که مخفف «سامانه حسابگر ویدئویی (Video Computing System) بود به همراه ۹ بازی عرضه کرد.

آتاری

آتاری ۲۶۰۰ نام اولین کنسول از نسل دوم دستگاه‌های بازی ویدئویی است که در اکتبر ۱۹۷۷ توسط شرکت آتاری عرضه شد. این دستگاه دارای یک حافظه ۱۲۸ بایتی بود و بازی‌های آن بر روی کارتریج عرضه می‌شدند. کنسول آتاری ۲۶۰۰ اولین کنسولی است که در آن از جوی استیک یا اهرمک استفاده شده است. آتاری ۲۶۰۰ دومین کنسول جهان پس از مگناوکس ادیسه است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید