محقق ایرانی راه بند آوردن سکسکه را کشف کرد - تکفارس 
محقق ایرانی راه بند آوردن سکسکه را کشف کرد - تکفارس 

محقق ایرانی راه بند آوردن سکسکه را کشف کرد

مهدی ملکی
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - 09:02
دستگاه درمان سکسکه - FISST

گروهی به رهبری یک محقق ایرانی دستگاهی ساده برای متوقف کردن سکسکه ابداع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لایو ساینس، سکسکه زمانی به وجود می‌آید که مغز سیگنالی به دیافراگم ارسال می‌کند تا منقبض شود و ناگهان هوا را به داخل ریه بکشد. سپس نای بند (بافتی پشت زبان) لوله نای را می‌پوشاند و سکسکه به وجود می‌آید.

جستجویی کوتاه در اینترنت درمان‌های خانگی متعددی برای سکسکه را پیشنهاد می‌کند. اما هیچکدام از آنها از لحاظ علمی تأیید نشده‌اند. در همین راستا گروهی از محققان به رهبری علی سیفی استادیار بخش جراحی مغز و اعصاب و مدیر بخش مراقبت‌های ویژه اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس دستگاهی برای درمان سکسکه ابداع کرده‌اند.

این محقق ایرانی در باره دستگاه می‌گوید: بسیاری از بیمارانی که دچار جراحت‌های مغزی و سکته شده‌اند یا در مراحل شیمی درمانی سرطان هستند، با سکسکه روبرو می شوند.

دستگاه درمان سکسکه - FISST

هرچند دستگاه ابداعی وی در اصلFISST نام دارد، اما نام تجاری آن «هیک اوی» است. این ابزار یک لوله پلاستیکی است که یک سر آن در دهان قرار می‌گیرد و در سر دیگر آن یک دریچه فشار قابل تنظیم قرار دارد. کاربر برای استفاده از دستگاه باید آن را در لیوانی که تا نیمه از آب پر شده، قرار دهد و با فشار آب را بمکد و قورت دهد.

عمل مکیدن آب در حقیقت فعالیت عصب مغزی را شبیه سازی می‌کند که به دیافراگم‌ها سیگنال می‌فرستد. از سوی دیگر عمل قورت دادن آب نیز شبیه سازی فعالیت اعصاب واگ است که به کنترل فعالیتهای غیر ارادی سیستم گوارشی کمک می‌کند و به نای بند متصل می‌شود.

سیفی در این باره می‌افزاید: به طور فرضی هنگامیکه این اعصاب را به فعالیت‌های مختلف مشغول کنیم، فرصتی برای ایجاد سکسکه باقی نمی‌ماند.

پس از استفاده از دستگاه FISST سکسکه به سرعت متوقف می‌شود. محققان در سال ۲۰۲۰ این دستگاه را آزمایش کردند و از داوطلبان خواستند در ازای دریافت یک نمونه رایگان دستگاه، آن را آزمایش کنند. در کل ۲۴۹ شرکت کننده در این پژوهش شرکت کردند. بیش از ۶۹ درصد شرکت کنندگان اعلام کرده بودند حداقل ماهی یکبار دچار سکسکه می‌شوند.

نتایج بررسی نشان داد دستگاه مذکور در ۹۲ درصد موارد سکسکه را متوقف می‌کند. بیش از ۹۰ درصد شرکت کنندگان اعلام کردند FISSTبرتر از درمان‌های خانگی است. البته باید تحقیقات بیشتری برای ارزیابی کارآمدی دستگاه در یک آزمایش بالینی تصادفی انجام شود.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.