موسسات و سرآمدان علمی برتر معرفی شدند - تکفارس 
موسسات و سرآمدان علمی برتر معرفی شدند - تکفارس 

موسسات و سرآمدان علمی برتر معرفی شدند

مهدی ملکی
۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - 16:36
سرآمدان علمی برتر ایران

فدراسیون سرآمدان علمی سه موسسه و سه سرآمد علمی را معرفی و از آنها تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه دستیابی به مرجعیت علمی با مدیریت و حمایت معاونت علمی تدوین و از سال ۹۴ در قالب فدراسیون سرآمدان علمی کشور آغاز به کار کرد.

این برنامه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند و دارای بنیه علمی قوی و ارائه حمایت های ویژه از این افراد کشور را به سمت مرجعیت علمی در جریان سوق دهد.

در همین راستا امروز نشستی در محل معاونت علمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و سعید سرکار دبیر فدراسیون سرآمدن علمی کشور برگزار شد.

در این مراسم ۳دانشگاه و موسسه برتر و ۳ نفر معرفی و تقدیر شدند. سه موسسه برتر برگزیده از فدراسیون سرآمدان علمی دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه دانش های بنیادی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

مطالب مرتبط:

همچنین دکتر علی مرسلی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علی اسفندیار عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دکتر محمد مهدی شیخ جباری عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی به عنوان سرآمدان علمی برتر معرفی شدند.

فدراسیون سرآمدان علمی همچنین ۱۱۵ سرآمد علمی را به عنوان ششمین دوره فعالیت خود در سال ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای مشخص معرفی کرده است.

سعید سرکار دبیر فدراسیون سرآمدان علمی امروز در ششمین نشست این فدراسیون که با حضور معاون علمی و فناوری برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه های معاونت علمی و فناوری ارتقای علمی و رسیدن به مرجعیت علمی است.

وی با بیان اینکه رسیدن به مرجعیت علمی از مطالبات مقام معظم رهبری بوده است، گفت: متأسفانه تاکنون در زمینه مرجعیت علمی برنامه ریزی های درستی نشده است.

سرکار تصریح کرد: به همین دلیل درصدد برآمدیم تا فدراسیون سرآمدان علمی را به منظور شناسایی سرآمدان علمی و رسیدن به مرجعیت علمی راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه این فدراسیون از سال ۹۴ فعالیت خود را با حمایت معاونت علمی آغاز کرده است، گفت: ما در این فدراسیون هر ساله سرآمدان علمی را در راستای رسیدن به مرجعیت علمی شناسایی می کنیم.

 دبیر فدراسیون سرآمدان علمی اظهار داشت: اگر بخواهیم به مرجعیت علمی برسیم، باید مراجع علمی جهانی به حوزه های علمی ایران استناد کرده و فعالان علمی جهانی به دانشمندان ایرانی رجوع کنند.

وی افزود: این فدراسیون در راستای اهمیت موضوع رسیدن به مرجعیت علمی معیارهایی را برای شناسایی سرآمدان در نظر گرفته است.

سرکار با اشاره به برخی از این معیارها گفت: سرآمدانی که ما شناسایی می کنیم در کنفرانس های علمی معتبر جهانی به عنوان سخنران کلیدی مدعو حضور داشته اند یا مقالات آنها در نشریات برتر منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی هایی که انجام داده ایم ۱۱۵ مقاله معتبر را شناسایی کرده و افرادی را که در این مجلات مقاله منتشر کرده اند یکی از معیارهای خود برای معرفی افراد برگزیده در نظر گرفتیم.

به گفته دبیر فدراسیون سرآمدان علمی، کار این فدراسیون شناسایی افراد برتر و قهرمان سازی است تا این افراد با رفع موانع بتوانند مرجعیت علمی را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در این دوره از فدراسیون سرآمدان علمی ۱۱۵ نفر را شناسایی کرده ایم، گفت: طی شناسایی این سرآمدان ۱۵۰۰ نفر در لیست بودند که با رقابت های فراوان و شناسایی های این فدراسیون، این ۱۱۵ نفر در نهایت معرفی شدند.

سرکار افزود: برای شناسایی این ۱۱۵ نفر سه گروه الف، ب و ج انتخاب شدند و در نهایت موفق به معرفی سه نفر و سه مؤسسه شدیم.

دبیر فدراسیون سرآمدان علمی ادامه داد: باید برنامه ریزی هایی در زمینه دریافت جوایز جهانی توسط دانشمندان ایرانی صورت گیرد. از این رو لازم است دانشجویان و اساتید خارجی برای دوره های دکترا و پسادکترا به ایران مراجعه کنند.

وی با اشاره به مقایسه امتیازها در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ گفت: امتیازهای سرآمدان علمی در دوره پنجم با دوره ششم تفاوت چشمگیری داشت به طوری که کف امتیازات در سال ۹۹، ۵۸ و بالاترین امتیاز ۴۲۹۰ بود.

سرکار افزود: اما در ششمین دوره بالاترین امتیاز ۵۸۶۲ و کمترین امتیاز برابر با ۹۸ بوده است که این نشان دهنده افزایش سطح فعالیت های این سرآمدان نسبت به سال های گذشته است.

وی در خصوص بودجه فدراسیون سرآمدان علمی گفت: بودجه این فدراسیون برابر ۳۳.۷ میلیارد تومان بوده که معاونت علمی امسال به غیر از بودجه ۲۰ میلیارد تومان را به این فدراسیون اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید