اسامی ۱۰ دستگاه اجرایی برتر در شفافیت اطلاعات - تکفارس 
اسامی ۱۰ دستگاه اجرایی برتر در شفافیت اطلاعات - تکفارس 

اسامی ۱۰ دستگاه اجرایی برتر در شفافیت اطلاعات

مهدی ملکی
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - 18:46
اسامی ۱۰ دستگاه اجرایی برتر در شفافیت اطلاعات - تکفارس 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اعلام اسامی دستگاه‌های اجرایی برتر در شاخص‌ ارتقای شفافیت اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی، گفت: نتایج ارزیابی عملکرد ۱۴۰ دستگاه به رئیس جمهور ارائه شد.

رضا باقری اصل در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه موضوع شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به داده‌های باز دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر تکالیف قانونی و مقرراتی که شفافیت را الزامی کرده در جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات (۱۳ مهرماه ۹۹) به تصویب رسیده است، گفت: نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای این مصوبه، روز گذشته در جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات به رئیس جمهور و اعضای شورا ارائه شد.

باقری اصل ادامه داد: اسامی ۱۰ دستگاه برتر در شفافیت اطلاعات از بررسی عملکرد ۱۴ شاخص شفافیت در بیش از ۱۴۰ دستگاه اجرایی مطابق با معیارهای این مصوبه به دست آمده است و روز شنبه هفته آینده لینک کامل گزارش آن شامل جزئیات و امتیازهای اخذ شده در وبگاه EGOVERMENT.IR در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

اسامی ۱۰ دستگاه برتر در شفافیت اطلاعات

باقری اصل تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند زیردرگاه یا وبسایت شفافیت را تحت دامنه رسمی دستگاه (.shafaf) ایجاد و از طریق آن، داده‌های مدنظر این مصوبه را ظرف سه ماه در دسترس مردم قرار دهند.

وی هدف از این مصوبه را تسهیل در تعاملات الکترونیکی شهروندان با دستگاه‌های اجرایی، ارتقای شفافیت دستگاه‌های اجرایی، دسترسی مردم به داده عمومی و ایجاد یکپارچگی و تسهیل فرآیندهای تجاری و خدمات عنوان کرد.

۱۰ وزارت خانه برتر ایران از لحاظ نرخ شفافیت اطلاعات

باقری اصل گفت: موضوع شاخص‌های شفافیت داده‌های دولتی شامل دسترسی آزاد به اطلاعات مربوط به هزینه کرد و عملکرد مالی سالانه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای وابسته، معاملات دولتی، تفاهمنامه ها، موافقتنامه ها، قراردادها و روش انتخاب آنها، دارایی‌های غیرمنقول و اموال امانی (مالی و سرمایه‌ای) و آمار و اطلاعات عملکرد اجرای برنامه‌های توسعه‌ای دستگاه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در همین حال لزوم شفافیت در زمینه تکالیف قانونی و برنامه‌های راهبردی، قوانین، مقررات و پیش نویس مصوبات مربوط به دستگاه‌های اجرایی، کلیه مجوزهای صادره به همراه فهرست گیرندگان مجوز، برنامه‌های توسعه و راهبردی دستگاه‌ها، فرآیندهای استخدام و تخصیص پست، صورتجلسات شوراها، هیئت عامل و هیئت مدیره، نشر کلیه اسناد مربوط به سفارش، اجرا و نتایج حاصل از پژوهش، معرفی مدیران دستگاه اجرایی و تولید و در دسترس قرار دادن کلیه اطلاعات قابل استفاده برای کسب وکارها، در این مصوبه تاکید شده است.

مطالب مرتبط:

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از این رو تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند که داده‌ها، فراداده‌ها و اطلاعات موردنیاز کسب وکارها و شهروندان را در درگاه یکپارچه داده‌های باز کشور Data.Gov.IR در دسترس قرار دهند.

به گفته باقری اصل، در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات نیز مسئول ایجاد، نگهداری و توسعه درگاه مذکور بوده و باید نسبت به ایجاد امکان درخواست داده‌های موضوع این مصوبه برای شهروندان اقدام کند. در همین حال کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری با این سازمان هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.