سقوط هوآوی؛ سرنوشت این شرکت چه خواهد شد؟ - تکفارس 
سقوط هوآوی؛ سرنوشت این شرکت چه خواهد شد؟ - تکفارس 

سقوط هوآوی؛ سرنوشت این شرکت چه خواهد شد؟

آرمین مکاری
۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
سقوط هوآوی

در ماه می سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده ضربه اصلی خود را به هوآوی وارد کرد. او این شرکت چینی را در لیست سیاه آمریکا قرار داد تا حداکثر فشار ممکن به هوآوی وارد شود. با این وجود، در سال ۲۰۲۰،‌ هوآوی از سامسونگ پیشی گرفت و به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند جهان تبدیل شد. این رکورد، ادعای قدیمی شرکت را در رسیدن به چنین جایگاهی تأیید کرد. تنها حدود یک سال بعد، نه‌تنها هوآوی جایگاه اول صنعت خود را از دست داده است، بلکه حتی در بین ۵ شرکت برتر گوشی‌های هوشمند قرار ندارد.

هرچند این اتفاق بعد از اعمال تحریم‌ها چندان دور از ذهن نبود و با قطع همکاری هوآوی با شرکت‌های آمریکایی، مخصوصاٌ گوگل که اکوسیستم اندروید به شدت به آن وابسته است، زمان کمی برای کاهش محبوبیت هوآوی نیاز بود. نکته قابل توجه، عدم تغییر در لیست سیاه آمریکا در دولت بایدن است که برخلاف نظر اکثر کارشناسان، این وضعیت موقتی نخواهد بود.

با گذشت دو سال از قرار گرفتن هوآوی در لیست تحریم‌های آمریکا، صنعت گوشی‌های هوشمند پذیرفته است که نقش این شرکت چینی در بازارهای جهانی کم‌تر از همیشه شده است و وقت آن است تا ببینیم با افت هوآوی چه تغییراتی در این صنعت رخ داده است و مهم‌تر از همه، چه اتفاقی در انتظار این غول چینی است.

نکات مثبت

هواوی

دو سری بزرگ هوآوی، یعنی سری میت (Mate) و سری P، همواره از سخت‌افزار و کیفیت بالایی در تمامی جنبه‌ها برخوردار بوده‌اند و با تنوع بالای محصولات هوآوی، این شرکت را می‌توانستیم در گزینه‌های موجود هر خریدار گوشی هوشمندی ببینیم اما با توجه به وضع کنونی این شرکت و عدم همکاری گوگل با آن‌ها، پیشنهاد خرید گوشی‌های هوآوی به افرادی که خارج از چین هستند، چندان منصفانه نیست.

سقوط هوآوی بر روی کل صنعت گوشی‌های هوشمند تاثیر خواهد گذاشت. بدون هوآوی، سایر شرکت‌‌های این حوزه به ویژه سامسونگ، حاشیه امنی را احساس می‌کنند و از بین رفتن جدی‌ترین رقیب آن‌ها در زمینه گوشی‌های اندرویدی، ممکن است که این شرکت و سایر پیشتازان گوشی‌های هوشمند را به سوی سیکل تکراری و بدون نوآوری گوشی‌های سالانه سوق دهد. برای مثال، می‌توان هواوی میت X2 را جدی‌ترین رقیب گوشی‌های تاشوی سامسونگ دانست و با کنار رفتن هوآوی از دور رقابت‌ها، سامسونگ در این زمینه یکه‌تاز می‌شود و امیدواریم از سرعت پیشرفت و خلافیت خود نکاهد.

هواوی

فراموش نکنید که هوآوی نه تنها در بازار گوشی‌های هوشمند، بلکه در بخش تولیدکنندگان قطعات نیز به رقابت با بزرگان پرداخت. این برند با تولید تراشه‌های کرین توانست خود را به عنوان تهدیدی برای کوالکام نشان دهد و اگرچه تراشه‌های کرین بی‌نقص نبودند اما عدم وجود آن‌ها، همان نگرانی از بین رفتن فضای رقابتی و نوآوری را در پی دارد.

مطالب مرتبط:

هنگامی که هوآوی از لیست پنج تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند خارج شد، سایر شرکت‌های چینی فرصتی برای خودنمایی و پیشرفت یافتند. بدون شک شیائومی بزرگ‌ترین برنده این فرصت است و اکنون بعد از سامسونگ و اپل، در جایگاه سوم قرار دارد. اگرچه مدت زمان زیادی نیاز است تا شیائومی فرصتی برای سبقت گرفتن از سامسونگ پیدا کند، اما به نظر می‌رسد که تا یک یا دو سال آینده، بتواند از اپل پیشی بگیرد. در همین حال، سه برند ریلمی، اوپو و ویوو نیز پیشرفت‌های خوبی از خود نشان داده‌اند. شرکت ریلمی تنها سه سال است که تولید گوشی‌های هوشمند خود را آغاز کرده است و با این وجود، تصاحب رده ششم برترین برند گوشی‌های هوشمند واقعاً حیرت‌انگیز است.

سقوط هوآوی قطعاً برای تمامی برندهای نام‌برده خبر خوبی است اما باید توجه داشته باشید که بعد از هوآوی، سایر برندهای گوشی هوشمند چینی به جز وان پلاس در آمریکا فروشی ندارند و دو انتخاب عمده مردم این کشور همچنان اپل و سامسونگ است. وان پلاس تنها برند گوشی چینی در آمریکا است که در این کشور فعالیت دارد و ممکن است که در آینده‌ای نزدیک، جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تری از این شرکت در بازار جهانی ببینیم. همچنین در بازار ایالات متحده، گوگل نیز به عنوان یک برند آمریکایی درحال بهبود عملکرد خود در بخش سخت‌افزار و گوشی‌های هوشمند است تا بتواند اشتباهات گذشته خود در این صنعت را جبران کند.

نکات منفی

هواوی

نمی‌توان گفت که آن چه از افول هوآوی به دست آمده، با نکات منفی آن هم تراز است. از یک سو، تمامی برندهای جهانی گوشی‌ها از رشد هوآوی ترس داشتند و حال این ترس از بین رفته است و از سوی دیگر، جایی که روزی یک غول ایستاده بود، با برندهای کوچک پر شده است که این موضوع نوع جدیدی از ترس را به همراه دارد.

این باور وجود دارد که با تزریق انگیزه ناشی از کنار رفتن هوآوی، شرکت‌های کوچک چینی توانستند خودی نشان دهند. همانطور که پوکو و ریلمی بر سر میلیاردی شدن ارزش خود در رقابت هستند، اوپو، شیائومی و ویوو فضایی برای ارائه پرچمداران خود پیدا کرده‌اند. با این حال، همچنان احساس نیاز به روزهای اوج هوآوی در این حوزه دیده می‌شود. در حال حاضر اپل و سامسونگ از شیائومی که در جایگاه سوم قرار دارد احساس خطر نمی‌کنند و در گذشته، وجود هوآوی تهدیدی همیشگی به حساب می‌آمد. تنها یک سال قبل از اعمال ممنوعیت بر روی هوآوی، این شرکت در صدد عقد قرارداد با AT&T بود که می‌توانست فروش آن‌ها را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد اما اکنون تنها اسم هوآوی در آمریکا باقی مانده است.

آینده هوآوی

هواوی

جدا از نکات مثبت و منفی، این اتفاق هرگز یک حرکت جوانمردانه برای این شرکت نبود. این گونه نبود که هوآوی نتواند نوآوری ایجاد کند یا مانند ال جی از حد بگذرد یا مانند موتورولا تلاش‌های خود را در دراز مدت از بین ببرد. هوآوی از رقابت حذف شد، تنها به این دلیل که ایالات متحده بر این امر پافشاری کرد و عواقب این تصمیم را زمان نشان خواهد داد. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که هوآوی هنوز بخشی از مشتریان خود را در چین در دست دارد. این شرکت از محبوبیت بالایی در کشور خود برخوردار است و دولت چین از آن‌ها پیشتیبانی می‌کند.

طی چند سال آینده، پیش‌بینی می‌کنیم که این شرکت، از توانایی‌های خود در سایر حوزه‌های فناوری استفاده کند. می‌توان گفت که تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی، گجت‌های پوشیدنی و محصولات صوتی هوآوی را در آینده‌ای نزدیک به صورت عمده مشاهده خواهیم کرد و احتمال گسترش این شرکت و ورود آن‌ها به واقعیت مجازی، حمل و نقل و حتی بهداشت وجود دارد.

عرضه سیستم‌عامل هارمونی او اس نشان داد که هوآوی چگونه قصد دارد تا بدون کمک شرکت‌های آمریکایی، در بخش گوشی‌های هوشمند خود حرکت کند و این امر ثابت می‌کند که این شرکت همچنان قصد دارد تا به عرضه گوشی‌های خود در چین ادامه دهد. با این وجود، به نظر می‌رسد که سرنوشت این شرکت در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند به پایان رسیده است. در چند سال آینده می‌توان به طور قاطعانه گفت که این اتفاق در نهایت مثبت بوده است یا خیر. اکنون تنها می‌توانیم برای از دست دادن یکی از بهترین برندهای جهان، ابراز تاسف کنیم.

آنر چگونه می‌تواند بدون هوآوی موفق شود

نظر شما در مورد سقوط این شرکت چیست؟ آیا با موارد ذکر شده در این مقاله موافق هستید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید. همچنین شما می‌توانید با کلیک روی تصویر بالا، مقاله جدایی آنر از هوآوی را نیز مطالعه کنید.

منبع: Android Authority

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • عرفان گفت:

    یه جا خوندم وان پلاس قراره با اوپو ادغام بشه.(شرکت مالک ،اوپو،ویوو،وان پلاس یکیه)

  • محمد هادی گفت:

    «سرنوشت این شرکت در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند به پایان رسیده است.» تحلیل ساده انگارانه ای است. گمان نویسنده این است که بازار جهانی یعنی سیاستهای تحمیلی امریکا. نویسنده فراموش کرده که چین ابزارهای فشار فراوان در اختیار داره و هنوز احساس خطر جدی نکرده والا به محض احساس خطر ضربه تجاری سنگین، لازم هست که از ابزار هنگ کنگ استفاده کند و فشار بیاورد. آنموقع معلوم میشه فشارهای اقتصادی نظیر وضع تعرفه فولاد علیه چین یا تحریم هواوی ظرف چند ساعت رفع میشن