اهدای جایزه پولیتزر به نوجوانی که ویدئوی قتل جرج فلوید را ضبط کرده بود - تکفارس 
اهدای جایزه پولیتزر به نوجوانی که ویدئوی قتل جرج فلوید را ضبط کرده بود - تکفارس 

اهدای جایزه پولیتزر به نوجوانی که ویدئوی قتل جرج فلوید را ضبط کرده بود

محمدحسین فرقانی
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - 20:43
جرج فلوید

دارنلا فریزر، نوجوانی که از گوشی هوشمندش برای تصویربرداری و ضبط ویدئوی قتل جرج فلوید (سیاه‌پوست آمریکایی که در مه ۲۰۲۰ به‌دست پلیس ایالات متحده کشته شد و در پی آن تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از سیاه‌پوستان در سراسر جهان به راه افتاد) استفاده کرده بود، از سوی هیئت مدیرهٔ مسئول اهدای جایزهٔ پولیتزر جایزه‌ای دریافت خواهد کرد.

از فریزر به‌خاطر «ثبت تصاویر قتل جرج فلوید، با شجاعت و جسارت کامل» تقدیر به‌عمل آمد. به‌گفتهٔ هیئت مدیرهٔ اهدای جوایز سالانهٔ پولیتزر، ویدئویی که او ضبط کرده بود نقش مهمی در برجسته‌سازی نقش پراهمیت شهروند-خبرنگاران در سراسر جهان داشت. متن کامل تقدیر هیئت مدیرهٔ این جوایز را می‌توانید با استفاده از این فایل PDF به زبان انگلیسی مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

ویدئوی فریزر که توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دیده شد، یکی از بزرگ‌ترین جریان‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در دهه‌های گذشته در ایالات متحده را با خود به همراه داشت و نشان داد چطور یک دوربین سادهٔ تلفن همراه می‌تواند تأثیرات عمیقی بر روی جامعهٔ جهانی داشته باشد.

جرج فلوید

فریزر هنگام آپلود این ویدیو در حساب فیسبوکش هفده سال داشت. او هم‌چنین در دادگاه محاکمهٔ درک شاوین (پلیسی که با گذاشتن زانویش بر روی گردن جرج فلوید، وی را به قتل رساند) حضور داشت. به گفتهٔ استار تریبون (Star Tribune)، این اولین دادگاهی بود که طی آن، یک افسر پلیس سفیدپوست به‌خاطر قتل یک شهروند سیاه‌پوست محاکمه شده و مجرم شناخته می‌شود. (رسانهٔ استار تریبون هم به‌خاطر تلاش‌ها و پوشش‌هایی که از دادگاه رسیدگی به قتل جرج فلوید ارائه کرده بود، در روز جمعه مدال پولیتزر دریافت کرد)

فریزر در بیانیه‌ای در سالگرد کشته‌شدن فلوید گفت: «اگرچه این رویداد، اتفاقی باورنکردنی و تغییردهنده در زندگی من بود، تا حدودی به خودم افتخار می‌کنم. اگر به‌خاطر ویدئوی من نبود، مردم سراسر جهان هیچ‌وقت به حقیقت پی نمی‌بردند. ویدئوی من جرج فلوید را نجات نداد، اما قاتل او را به سزای اعمالش رساند.»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید