مقایسه ویژگی‌های احتمالی آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲ - تکفارس 
مقایسه ویژگی‌های احتمالی آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲ - تکفارس 

مقایسه ویژگی‌های احتمالی آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲

محمدحسین فرقانی
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
مقایسه آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳

تقریباً چیزی حدود شش ماه پیش بود که شرکت اپل، ۴ مدل جدید گوشی‌های آیفون خود یعنی آیفون ۱۲ و در راس آن‌ها، آیفون ۱۲ پرو مکس را معرفی کرد. حال با تمام گزارش‌ها و البته شایعه‌هایی که از سوی فاش‌کنندگان اخبار مربوط به اپل منتشر شده‌ است، تصویر دقیق‌تری از آیفون ۱۳ و طراحی‌های مدنظر این شرکت در ذهنمان شکل گرفته.

از همین ابتدا لازم است ذکر شود که اگر قصد خرید گوشی‌های اپل را دارید، هر یک از مدل‌های آیفون ۱۲ گزینه‌های کاملاً مناسبی به‌عنوان یک گوشی جدید هستند. اپل بهترین قابلیت‌های در دسترس، از جمله پشتیبانی ۵G را برای این دسته از مدل‌های آیفون ارائه کرده؛ از این رو، مطمئناً از خرید هیچ‌یک از مدل‌های آیفون ۱۲ پشیمان نخواهید بود.

با وجود این، هنوز می‌توان دربارهٔ عرضهٔ آیفون ۱۳ از سوی این شرکت هیجان‌زده بود و دید اپل امسال قصد دارد چه ویژگی‌های جدیدی به گوشی‌های هوشمندش اضافه کند؛ فاکتوری که در سال‌های اخیر روندی کاهشی داشته و هرچه جلوتر رفته‌ایم، قابلیت‌های جدید و خاص گوشی‌های آیفون، کم‌تر و کم‌تر شده‌اند. برخی شایعات پیرامون آیفون جدید، حاکی از این‌اند که ویژگی‌هایی که به گمان خیلی‌ها، انتظار می‌رفت در آیفون ۱۲ شاهدشان باشیم، در آیفون ۱۳ معرفی شوند. به‌احتمال بسیار بالا تغییراتی که اپل در طراحی گوشی هوشمند جدید خود اعمال خواهد کرد، به آیفون ۱۳ برتری نسبی در مقایسه با مدل قبلی این دستگاه یعنی آیفون ۱۲ بدهد.

گرچه برخی ویژگی‌های کلیدی آیفون ۱۳ هم‌چنان نامعلوم است، اما این مقاله مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲ را در ابعاد کلی بررسی می‌کند.

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲: قیمت و تاریخ عرضه

مقایسه قیمت آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

احتمالاً برای آیفون ۱۳ همانند آیفون ۱۲ شاهد چهار مدل باشیم: آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ عادی، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس. این حدس براساس صحبت‌های مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo؛ تحلیل‌گر اپل) در مصاحبه‌ای است که اوایل امسال در سایت مک‌رومرز (MacRumors) منتشر شد. با توجه به فروش بسیار کم دستگاه آیفون ۱۲ مینی، این احتمال وجود دارد که اپل امسال برای آیفون ۱۳ به‌صورت کلی از عرضهٔ مدل مینی صرف نظر کند. البته امیدواریم اپل هرگز چنین کاری نکند؛ چراکه آیفون ۱۲ مینی در حال حاضر بهترین گوشی کوچکی است که در بازار گوشی‌های هوشمند کنونی وجود دارد. طبق آخرین شایعات و گمانه‌زنی‌ها نیز انتظار می‌رود اپل چنین کاری نکند و مدل مینی را در خط تولید آیفون ۱۳ نگه دارد.

در رابطه با قیمت دستگاه نیز باید گفت همه چیز بستگی به ارتقاهایی است که اپل برای سری گوشی‌های آیفون ۱۳ (در مقایسه با آیفون ۱۲) در نظر دارد؛ انتظار نمی‌رود اپل تغییرات گسترده‌ای را در قیمت گوشی‌های آیفون ۱۳ لحاظ کند. این بدین معناست که قیمت مدل‌های آیفون ۱۳ مینی (۶۴ گیگ) چیزی حدود ۶۹۹ دلار، آیفون ۱۳ (۶۴ گیگ) ۷۹۹ دلار، آیفون ۱۳ پرو (۱۲۸ گیگ) ۹۹۹ دلار و آیفون ۱۳ پرو مکس (۱۲۸ گیگ) ۱۰۹۹ دلار باشد.

اگر اپل تصمیم بگیرد فضای ذخیره‌سازی مدل‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی را افزایش دهد (موضوعی که خیلی از علاقه‌مندان شرکت اپل منتظر رخ دادنش هستند)، احتمالاً شاهد افزایش قیمت این دو مدل تا ۷۴۹ و ۸۴۹ دلار نیز خواهیم بود. البته این اعداد در حال حاضر تنها در حد حدس و گمان هستند. هم‌چنین شایعهٔ عرضهٔ مدل ۱ ترابایتی برای مدل‌های پروی آیفون ۱۳ وجود دارد.

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲: نمایشگر و طراحی کلی

مقایسه نمایشگر و طراحی کلی آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

اپل برای هر چهار مدل سری آیفون ۱۲، از نمایشگرهای اولد (OLED) استفاده کرد؛ مسئله‌ای که مطمئناً یک ارتقای سخت‌افزاری در مقایسه با آیفون‌های قدیمی‌تر محسوب می‌شد. با این حال، اپل هم‌چنان در این زمینه جای پیشرفت دارد و باید دید آیا این شرکت قصد استفاده از پنل‌های اولد Super Retina XDR را برای سری آیفون ۱۳ خود دارد یا خیر.

وقتی بحث مقایسهٔ نمایشگرهای سری آیفون ۱۲ با سری گلکسی S21 شرکت سامسونگ (که از صفحه‌نمایش Super Dynamic امولد بهره‌مند هستند) می‌شود، گوشی‌های اپل در دو زمینه کم می‌آورند: صفحه نمایش همیشه‌روشن (AOD یا Always On Display) و نرخ تازه‌سازی بالا. نمایشگر تمامی مدل‌های آیفون ۱۲ نرخ تازه‌سازی ۶۰ فریم بر ثانیه دارند؛ اما خبر خوش برای علاقه‌مندان به محصولات اپل این است که این شرکت قصد دارد برای سری آیفون ۱۳ پرو از صفحه‌نمایش‌هایی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز استفاده نماید.

یکی از مزایای استفاده از پنل‌های اولد این است که در آن‌ها، قابلیت غیرفعال‌سازی پیکسل‌ها به‌صورت تکی وجود دارد. این موضوع به نمایشگر کمک می‌کند تا رنگ‌های تیره و مشکی‌تر را بسیار عمیق‌تر، تاریک‌تر و در نتیجه واقعی‌تر نشان دهد. در اکثر دستگاه‌های اندرویدی امروزی که از نمایشگرهای اولد استفاده می‌کنند، شاهد قابلیت صفحه نمایش همیشه‌روشن هستیم. این حالت می‌تواند حاوی برخی اطلاعات مهم بر روی نمایشگر گوشی باشد.

مطالب مرتبط:

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲: نمایشگر و طراحی کلی

اگرچه این ویژگی ممکن است در هر یک از مدل‌های مختلف اندرویدی بسته به شرکت سازنده‌شان تغییر کند، اما به‌صورت کلی شامل قابلیت نمایش ساعت و اعلان‌های دستگاه می‌شود؛ درحالی‌که صفحهٔ گوشی خاموش است و شما از آن استفاده‌ای نمی‌کنید. طبق آخرین شایعات، بالاخره در سری آیفون ۱۳ شاهد معرفی این قابلیت خواهیم بود.

اپل به‌احتمال زیاد مثل همیشه تصمیم بگیرد تا رنگ‌های مورد استفاده در مدل‌های جدید آیفون را تغییر دهد. در حال حاضر، آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی در رنگ‌های سفید، مشکی، آبی، سبز، قرمز و بنفش موجود هستند. مدل‌های پرو و پرو مکس نیز در رنگ‌های آبی، گرافیتی، نقره‌ای و طلایی قابل خریداری هستند. با استناد بر آخرین شایعات، یکی از رنگ‌های احتمالی آیفون ۱۳ صورتی روشن خواهد بود.

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲: دوربین‌ها

مقایسه دوربین‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو در حال حاضر مجهز به سه لنز دوربین متفاوت هستند: یک لنز عریض ۱۲ مگاپیکسلی، یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض (ultrawide) و یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی دیگر برای تصویربرداری تله‌فوتو (با قابلیت زوم ۲ برابر در مدل ۱۲ پرو و زوم ۲٫۵ برابر در مدل ۱۲ پرو مکس). دو مدل دیگر از این سری یعنی آیفون ۱۲ اصلی و آیفون ۱۲ مینی از حسگر LiDAR و لنز تله‌فوتو برخوردار نیستند؛ اما سایر مشخصات دوربین‌هایشان مشابه دو مدل ذکرشده است.

برخی شایعات خبر از معرفی یک دوربین پریسکوپ (periscope) یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، یک لنز زوم پریسکوپ در آیفون ۱۳ می‌دهند تا قدرت زوم این دستگاه را افزایش دهد یا حداقل بتواند با ویژگی‌های زوم باورنکردنی گلکسی S21 اولترا شرکت سامسونگ رقابت کند.

به گفتهٔ مینگ-چی کوئو (Ming-Chi Kuo؛ خبرنگار MacRumors) اپل این بار قصد دارد در هر ۴ مدل آیفون ۱۳ از حسگر LiDAR استفاده کند و نه فقط در مدل‌های پرو. هم‌چنین احتمال ارتقای کیفیت تصویربرداری در شب یا Night Mode نیز وجود دارد.

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲: نمایشگر و طراحی کلی

مقایسه پردازنده‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

در این زمینه شک و گمان‌های زیادی وجود ندارد؛ چراکه هر سال شاهد معرفی پردازندهٔ جدیدی در هر یک از مدل‌های جدید آیفون بوده‌ایم. چیپست A15 Bionic به احتمال زیاد در مدل‌های جدید آیفون، جایگزین پردازندهٔ A14 Bionic (که در آیفون ۱۲ مورد استفاده قرار گرفت) خواهد شد.

تمام دستگاه‌هایی که از سری پردازنده‌های A14 استفاده می‌کردند عملکرد بسیار قابل‌قبولی از خود نشان دادند و حتی دستگاه‌های اندرویدی قدرتمندی که مجهز به پردازندهٔ اسنپ‌دراگون ۸۸۸ (Snapdragon 888) نیز بودند را شکست دادند. این چیپست‌های جدید احتمالاً درست مثل سری قبلی‌شان یعنی A14 Bionic، پنج نانومتری باشند. انتظار نمی‌رود اپل تا سال ۲۰۲۲ به چیپست‌های ۴ نانومتری روی بیاورد.

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲: چشم‌انداز

هنوز مشخصات و ویژگی‌های جدید آیفون ۱۳ به‌طور کامل معرفی نشده‌است، اما اخباری که فاش‌کنندگان این شرکت تاکنون منتشر کرده‌اند، تصویر نسبتاً دقیقی از مدل‌های جدید این شرکت به ما می‌دهد. احتمال دارد در ماه‌های آینده شاهد انتشار اخبار جدیدتر و کلیدی‌تری در رابطه با این دستگاه باشیم.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، خرید یک آیفون ۱۲ در بازار کنونی گزینهٔ بسیار مناسبی به‌نظر می‌رسد. به‌نظر شما اپل می‌تواند موفقیت سالانه‌اش در زمینه‌ی عرضه و معرفی گوشی‌های هوشمند را تکرار کند؟ آیا وقت آن نرسیده که همانند گذشته، شاهد معرفی فناوری جدید و انقلابی در گوشی‌های این شرکت باشیم؟

منبع: Tom’s Guide

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.