چرا حالت ناشناس مرورگر گزینه‌ی امنی نیست؟ - تکفارس 
چرا حالت ناشناس مرورگر گزینه‌ی امنی نیست؟ - تکفارس 

چرا حالت ناشناس مرورگر گزینه‌ی امنی نیست؟

محمد رضا حیدری
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - 18:00
چرا حالت ناشناس مرورگر امن نیست؟

اگر انتظار دارید با روشن کردن حالت ناشناس (incognito mode) مرورگر همه‌ی اطلاعات و داده‌هایتان کاملاً خصوصی شوند، بهتر است دوباره در این رابطه فکر کنید.

مهم نیست که مرورگرتان چقدر امن و مطمئن باشد و یا این که از حالت ناشناس استفاده می‌کنید یا نه. در هر صورت هنگامی که پای خود را به وب‌سایت‌های مختلف بگذارید، همچنان توسط ترکرهای زیادی تعقیب خواهید شد؛ به عبارت دیگر، تنها استفاده از مرورگر امنیت چندانی برای شما نخواهد داشت.

چرا حالت ناشناس مرورگر گزینه‌ی امنی نیست؟

در این مقاله، ابتدا نگاهی کوتاه به مشکلات حالت‌های مخفی و امنیتی مرورگرها خواهیم داشت و سپس به موقعیت‌هایی اشاره خواهیم کرد که استفاده از این حالت منطقی و یا غیرمنطقی خواهد بود. در نهایت نیز می‌توانید راهکارهایی برای به دست آوردن حریم خصوصی واقعی به شما خواهیم داد تا با نگرانی کمتری از مرورگر موردعلاقه‌ی خود استفاده کنید.

چرا حالت ناشناس مرورگر هیچ‌گاه کافی نیست؟

مرورگرها مدت زیادی است که همگی با حالتی به نام حالت ناشناس یا حالت امن منتشر می‌شوند که همان‌طور که می‌توان از نام این حالت‌ها حدس زد، به شما اجازه‌ی حفظ حریم خصوصیتان در اینترنت را می‌دهند.

اما متأسفانه این حالت‌ها چندان هم خصوصی و امن نیستند. با وجود این که مرورگرهای مختلف، عملکردهای مختلفی را در این حالت ارائه می‌دهند ولی در نهایت تمامی مرورگرها در حالت ناشناس دو عملکرد اصلی مشترک دارند:

  • پاک کردن کوکی‌های مرورگر
  • پاک کردن تاریخچه‌ی مرورگر

این موارد شاید برای شروع خوب باشند چرا که بسیاری از ترکرها از طریق همین دو عامل می‌توانند اطلاعات مرتبط با شما را جمع‌آوری کنند اما تنها بسنده کردن به این دو مورد به هیچ وجه کافی نیست. با این حال بسیاری از افراد درباره‌ی نحوه و میزان تأثیر عملکرد حالت ناشناس همواره گمراه می‌شوند.

شکایت از گوگل به خاطر جمع‌آوری اطلاعات استفاده‌کنندگان حالت ناشناس مرورگر کروم

و در حالی که بسیاری از کاربران عادی فکر می‌کنند حالت ناشناس کاملاً از حریم شخصی آن‌ها دفاع می‌کند، اوضاع در سمت شرکت‌های سازنده‌ی مرورگرها کمی متفاوت است. در حال حاضر پرونده‌ای پنج میلیارد دلاری به دلیل ردیابی کاربران در حالت ناشناس کروم علیه گوگل وجود دارد.

با این حال باید بدانید که هرچند گوگل پس از این از کوکی‌ها استفاده نخواهد کرد اما از این به بعد روشی جدید را برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران در پیش خواهد گرفت.

هنگامی که از مرورگری در حالت ناشناس استفاده می‌کنید، فایل‌های دانلود شده و صفحات نشانه‌گذاری شده پس از خروج از حالت ناشناس پاک نمی‌شوند.

چرا حالت ناشناس مرورگر گزینه‌ی امنی نیست؟

مشکل دیگری که وجود دارد این است که مرورگر شما تنها جایی نیست که تاریخچه‌ی وب گردیتان قابل‌مشاهده است. ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی‌تان نیز می‌تواند به تمامی این اطلاعات و وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشید.

علاوه بر این، موارد دیگری نیز هستند که باعث می‌شوند تا اطلاعات شما حتی در حالت ناشناس نیز در دسترس وب‌سایت‌ها و ارائه‌دهندگان قرار بگیرد:

  • با ورود به حساب کاربری خود در تمام وب‌سایت‌ها، صاحبان این وب‌سایت‌ها توانایی دیدن اطلاعات شما حتی در حالت ناشناس را نیز خواهند داشت.
  • حتی در حالت ناشناس نیز دستگاهتان در هنگام بازدید از وب‌سایت‌های مختلف کش DNS این وب‌سایت‌ها را بر روی دستگاهتان ذخیره خواهد کرد و در صورتی که شخصی به رایانه‌ی شما دسترسی پیدا کند، به راحتی می‌تواند با استفاده از این کش به وب‌سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید دسترسی پیدا کند.
  • در صورتی که برای مدتی طولانی در حالت ناشناس بمانید و از آنجایی که کوکی‌ها و تاریخچه‌ی مرورگر تنها در صورت خروج از این حالت پاک می‌شوند، دسترسی به اطلاعات شما برای وب‌سایت‌ها به حالت عادی باز خواهد گشت.

چه زمانی از حالت ناشناس استفاده کنیم؟

حالت‌هایی که در آن‌ها بهتر است از حالت ناشناس استفاده کنید، ممکن است بر خلاف انتظارتان به هیچ وجه امنیتی و خاص نباشند. در هر صورت، بهتر است در هنگامی که از طریق دستگاه شخص دیگری در حال مرور وب‌سایت‌ها هستید از این حالت استفاده کنید تا اطلاعات مربوط به شما در دستگاه آن‌ها باقی نماند. همچنین هنگامی که به دنبال مواردی شخصی و یا مشکلات سلامت در اینترنت هستید، بهتر است از این حالت استفاده کنید تا در شرایط خجالت‌آوری قرار نگیرید.

چند راه برای فراتر رفتن از حالت ناشناس

با وجود این که حالت ناشناس کاربرد چندانی در مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت ندارد، می‌توانید از راه‌های دیگری استفاده کنید تا تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنید:

  • استفاده از یک مرورگر امن
  • استفاده از وی پی ان
  • استفاده از اد بلاکرها

در نهایت بهتر است بدانید با وجود این که این حالت‌های ناشناس و امن در مرورگرهای امروزی همگی جایگاه خود را دارند، اما نمی‌توان به آن‌ها اعتماد چندانی داشت.

در هر صورت، همچنان می‌توانید به این حالت به عنوان راهی ابتدایی و بدون هزینه برای حفظ امنیت خود نگاه کنید اما در صورتی که به دنبال حفظ واقعی اطلاعات شخصی خود در اینترنت هستید، بهتر است به دنبال راهی بهتر برای جلوگیری از دسترسی وب‌سایت‌ها به اطلاعات شخصیتان باشید.

منبع: Techpost

 

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.