تماشا کنید: جعبه گشایی کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 Ti - تکفارس 
تماشا کنید: جعبه گشایی کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 Ti - تکفارس 

تماشا کنید: جعبه گشایی کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 Ti

مهدی ملکی
۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - 20:50
انویدیا RTX 3080 Ti

کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 که در سال گذشته منتشر شد به اولین کارت گرافیکی تبدیل شد که رویای اجرای بدون دردسر بازی‌ها به‌صورت ۴کی را به واقعیت تبدیل کرد. این کارت عملکرد ۴کی فوق‌العاده‌ای داشت و قیمت خیره‌کننده‌ی ۶۹۹ دلاری آن در مقایسه با کارت گرافیک نسل قبلی RTX 2080 Ti بسیار پایین‌تر بود. عرضه‌ی این کارت گرافیک در برهه‌ای از زمان بود که شیوع ویروس کرونا و کمبود تراشه در سرتاسر جهان قیمت کارت گرافیک‌ها را به ۱۰۰۰ دلار نرسانده بود. حالا انویدیا کارت گرافیک RTX 3080 Ti را در شرایطی ۱٫۱۹۹ دلار قیمت‌‌گذاری کرده که کارت RTX 3080 در بازار سیاه به قیمت ۲۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

این کارت سعی داشته تا عملکردی مشابه کارت ۱٫۴۹۹ دلاری RTX 3090 داشته باشد و این در حالی است که میزان رم گرافیکی (VRAM) این کارت ۱۲ گیگابایت و نصف کارت RTX 3090 می‌باشد. در واقع شرکت انویدیا در حال رقابت با خود بوده و در حال حاضر سه کارت رده‌بالا را عرضه کرده است. البته برای استفاده از هر کدام از این کارت‌ها ابتدا باید به آن دسترسی پیدا کنید و متاسفانه این امر در شرایط کنونی کمی غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

اجرای بازی‌های ۴کی برای اولین بار توسط کارت گرافیک RTX 2080 Ti محقق شد اما کارت RTX 3080 Ti عملکرد ۴کی بازی‌ها را به سطح جدید رسانده و اجرای آن‌ها را آسان‌تر کرده است. متاسفانه هزینه‌ی این عملکرد فوق‌العاده بیش از حد بالا بوده و بیشتر کاربران توانایی خرید این محصول ۱٫۱۹۹ دلاری را نخواهند داشت. مشکل کمبود پردازنده نیز یکی دیگر از دلایل اصلی عدم دسترسی کاربران به این کارت گرافیک است.

مطالب مرتبط:

اگر کارت‌های RTX 3080 و RTX 3080 Ti را کنار یکدیگر قرار دهید، تشخیص آن‌ها از یکدیگر کار دشواری خواهد بود. این دو کارت از نظر ظاهری کاملاً مشابه بوده و نحوه‌ی قرارگیری فن و درگاه‌ها در آن‌ها یکسان است. خوشبختانه این کارت از نظر اندازه نیز تفاوتی با RTX 3080 ندارد. در هر دو طرف این کارت یک فن خنک‌کننده قرار گرفته است. فن پایینی هوای خنک را به داخل کارت کشیده و فن دیگر که به پردازنده‌ی رایانه نزدیک‌تر است، هوای گرم را به سمت بیرون منتقل می‌کند. همچنین یک خنک‌کننده‌ی دیگر هوای گرم شیارهای PCIe را از قسمت عقب به بیرون انتقال می‌دهد.

این سیستم خنک‌سازی که در کارت RTX 3080 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، صدای ناچیزی را تولید کرده و کاملاً ساکت است. RTX 3080 Ti در بیشترین تعداد دور نیز صدای کمی را تولید می‌کند و این مورد یکی از نکات قوت آن است. برای مقایسه، کارت RTX 3090 در هنگام اجرای بازی‌های ۴کی صدای بیشتری را نسبت به این کارت تولید می‌کند.

با این وجود، صدای کم کارت RTX 3080 Ti مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. در آزمایش‌های انجام‌شده مشخص شد که این کارت گرمای زیادی را تولید می‌کند. میانگین دمای این کارت در بیشتر اوقات ۸۰ درجه سانتیگراد بوده و این میانگین دما برای کارت RTX 3090 برابر با ۷۰ درجه است.

دانلود ویدیو با کیفیت ۱۰۸۰p | دانلود ویدیو با کیفیت ۷۲۰p

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید