بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III سونی - تکفارس 
بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III سونی - تکفارس 

بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III سونی

محمد رضا حیدری
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
بررسی گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ سونی

مطمئناً همه قبول داریم که دست زدن به فرمول برنده همیشه کار اشتباهی است و قطعاً سونی هم یکی از برندهایی است که به شدت به این موضوع باور دارند. بگذارید بهتر بگوییم، اگر بخواهیم درباره‌ی میزان موفقیت گوشی اکسپریا ۱۰ II صحبت کنیم، تنها کافی است ببینیم که اکسپریا ۱۰ III چقدر تغییر کرده است: تقریباً هیچ!

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

شاید تغییر فرمول برنده کار اشتباهی باشد اما باید به سونی یادآوری کرد که تغییرات کوچک نیز نمی‌توانند دلیل خوبی برای فروش یک گوشی با مدلی کاملاً جدید باشند. اکسپریا ۱۰ جدید با وجود این که همچنان یک گوشی فوق قدرتمند به شمار نمی‌رود اما حال با تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۰ قدرتمندتر از قبل شده و کمی در میان باقی رقبای خود بهتر از نسخه‌ی قبلی عمل می‌کند. به لطف این چیپست قدرتمند حالا پشتیبانی از اینترنت ۵G نیز یکی از قابلیت‌های این گوشی به شمار می‌رود.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری اکسپریا ۱۰ III پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپری مدل سال قبل داشته که قطعاً برای خیلی‌ها خبری خوشحال‌کننده خواهد بود. با این حال باید توجه داشت که وزن گوشی نیز به تبع این پیشرفت‌ها بیشتر شده و حالا به ۱۶۹ گرم رسیده است که البته با چنین وزنی قطعاً یکی از آسان‌ترین تجربه‌ها ممکن در استفاده را ارائه خواهد داد.

تغییرات غیر ملموس‌تر شامل افزایش رم از ۴ گیگ به ۶ گیگ و پشتیبانی از HDR در صفحه‌نمایش اولد ۶ اینچی می‌شوند. متأسفانه نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی دیگر قدیمی شده و سونی در این قسمت عملکرد خوبی نداشته است.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

از میان دیگر ویژگی‌هایی که ارزش اشاره به آن‌ها وجود دارد، مقاومت در برابر آب و گرد و خاک IP65/68 است که در میان گوشی‌های میان رده بسیار کم یاب است و حساب اکسپریا ۱۰ III را از دیگر گوشی‌های هم‌رده جدا می‌کند.

طراحی

همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد، مصداق عبارت دست نزدن به فرمول برنده در هیچ جا بیشتر از مقایسه‌ی اکسپریا ۱۰ II و III قابل لمس نیست. اگر در جزییات طراحی این دو گوشی دقیق نشوید، ممکن است به راحتی این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرید که این موضوع هم می‌تواند خوب باشد و هم بد.

همه می دانیم که گوشی‌های اکسپریای سونی طراحی مخصوص به خود را دارند که تنها با نگاهی گذرا نیز می‌توان آن‌ها را تشخیص داد و صد البته که اکسپریا ۱۰ III نیز از این قضیه مستثنا نیست؛ اما نکته اینجاست که Mk3 تفاوت چندانی با Mk2 ندارد و مهم از تر از آن این که در این ۱۲ ماه فاصله‌ی زمان عرضه‌ی این دو گوشی، سونی مطمئناً توان ایجاد برخی تغییرات مهم‌تر را در این گوشی نیز داشت.

این موضوع لزوماً به این معنا نیست که این تغییرات به هیچ وجه مشخص نیستند و تغییر به حساب نمی‌آیند. اتفاقاً اکسپریا ۱۰ III دارای تغییراتی است که نشان می‌دهد سونی در حال حرکت با نسل جدید گوشی‌های میان رده است. یک میلی‌متر قطر کمتر و سه میلی‌متر طول کوتاه‌تر از جمله ویژگی‌هایی هستند که این گوشی را در میان دیگر گوشی‌های میان رده تبدیل به یکی از موارد «فشرده» می‌کنند.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

حال که اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش به شش اینچ رسیده است می‌توان دید که حاشیه‌های روی این صفحه تقریباً از بین رفته‌اند؛ حاشیه‌هایی که سونی انتقادهای فراوانی را در رابطه با آن‌ها دریافت کرده بود. حاشیه‌ی بالایی به طور ملموسی نازک‌تر شده و با این حال تمام ویژگی‌های گوشی قبلی یعنی دوربین سلفی، سنسور تشخیص فاصله و نور و حتی چراغ اعلان رنگی خود را حفظ کرده است. خروجی صدای گوشی نیز از لبه‌ی پنل گوریلا گلس ۶ کنار رفته است که البته تنها یک خروجی صدای معمولی است و هیچ خبری از صدای استریو در ۱۰ III نیست.

حاشیه‌ی پایین صفحه نیز نازک‌تر شده و با این که فقط کمی از حاشیه‌ی بالایی نازک‌تر است این بار میزبان تنها میکروفون عریض جلویی گوشی است که با نوعی ترکیب فلزی محافظت می‌شود.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

در کنار تمام این‌ها، وجود کلید جدیدی در لبه‌ی کناری گوشی حال به شما اجازه‌ی دسترسی مستقیم به دستیار صوتی گوگل را نیز می‌دهد. باقی دکمه‌ها نیز تغییری نداشته‌اند همچنان مانند قبل و جدای از دکمه‌ی دستیار گوگل، شاهد دکمه‌های کنترل صدا و دکمه‌ی پاور گوشی هستیم که سنسور اثرانگشت در داخل آن قرار گرفته است.

هرچند که این دکمه برخلاف دکمه‌ی دستیار صوتی چندان قابل تشخیص طراحی نشده است. یکی دیگر از نکات منفی این دکمه‌ی پاور این است که برخلاف دیگر گوشی‌ها که می‌توان آن‌ها را برای باز شدن قفل اثرانگشت پس از فشار دادن دکمه‌ی پاور تنظیم کرد، چنین گزینه‌ای برای این دکمه در این گوشی وجود ندارد.

خود سنسور اثرانگشت نیز چندان عملکرد غیرعادی‌ای ندارد. عملکرد حسگر در استفاده‌ی عادی کاملاً معمولی است هرچند که در صورتی که بخواهید بلافاصله پس از قفل شدن گوشی آن را باز کنید، مجبور هستید تا کمی انگشت خود را بر روی حسگر جا به جا کنید که البته چنین چیزی مشکل چندان بزرگی نیست (مگر این که بخواهید سرعت انگشت شستتان را اندازه بگیرید).

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

در بخش مقابل نیز می‌توانید جایگاه قرارگیری سیم‌کارت‌های خود را پیدا کنید که طبق رسم سونی، بدون نیاز به پین و تنها با استفاده از انگشتان دست قابل باز کردن است. این جایگاه دارای دو جای خالی است که می‌توانید در آن دو سیم‌کارت نانو یا یک سیم‌کارت نانو و یک کارت حافظه‌ی میکرو اس دی قرار دهید. خود این جایگاه نیز به خوبی در جایگاه خود قرار می‌گیرد که استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار IP65/68 به طور کامل اجرا شود.

در پایین می‌توانید پورت USB-C و یک سوراخ میکروفون را پیدا کنید. در بالا نیز جک ۳.۵ میلی‌متری و یک میکروفون دیگر قرار دارند.

بخش پشتی گوشی را برای آخر نگه داشتیم چرا که این بخش اساساً مشابه مدل قبلی است و برای این که متوجه شوید افزایش ضخامت بسیار کم بخش پشتی گوشی باعث بیرون‌زدگی کمتر دوربین‌های گوشی شده، نیاز به توجه فراوانی دارید.

دوربین‌های جزیره‌ای که در ۲۰۲۱ نوعی ویژگی پایه برای گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر به حساب می‌آیند راه خود را از طراحی‌های عجیب و غریب و بسیار بزرگی که در برخی مدل‌ها دیده‌ایم جدا می‌کنند؛ اما آیا این مدل قدیمی می‌تواند به اکسپریا ۱۰ III کمک کند تا با مد روز حرکت کند؟

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

پنل پشتی نیز از گوریلا گلس ۶ ساخته شده که کار برجسته‌ای به شمار می‌رود چرا که برخی گوشی‌ها مانند گلکسی اس ۲۱ در حال حاضر از بدنه‌ی پشتی پلاستیکی استفاده می‌کنند و چیزی بیشتر از دو برابر این گوشی قیمت دارند. رنگ سیاه مدل امسال برخلاف مدل سال پیش کمی توسی تر شده و آرم سونی نیز این بار رنگ قابل‌تشخیص‌تری دارد.

بررسی‌های انجام شده بر روی کیفیت صفحه‌ی نمایش، عمر باتری، سرعت شارژ و بلندگوها

اکسپریا ۱۰ III دارای یک صفحه‌نمایش ۶ اینچی اولد با رزولوشن ۱۰۸۰x2520px است که در ابعاد ۲۱: ۹ قرار گرفته است. با این حال در دنیایی که نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز تبدیل به اساس هر صفحه‌نمایشی شده است، نرخ ۶۰ هرتز حتی در میان میان رده‌ها نیز بسیار کم به چشم می‌خورد و خب، اکسپریا ۱۰ III یکی از همین موارد کم یاب است.

حالت اورجینال رنگ‌بندی صفحه‌ی نمایش بیشتر مناسب رنگ‌های RGB است و حالت استاندارد نیز که به طور پیش‌فرض فعال است رنگ‌های گسترده‌ی بیشتری را به شما می‌دهد. تغییر به رنگ‌های گرم‌تر در این گوشی دقت رنگ کلی را بالا می‌برد و رنگ‌های دقیق‌تری از سوژه را به شما می‌دهد.

هنگامی که در این حالت قرار دارید قابلیتی برای بهینه‌سازی تصویر برای ویدیو نیز به شما داده می‌شود که بهتر است آن را فعال نکنید. این حالت رنگی آبی را در برنامه‌های استریم ویدیو مانند یوتیوب به تصاویر می‌دهد و رنگ‌های صفحه نیز به شدت تغییر می‌کنند که به هیچ وجه چیز جذابی نیست.

عمر باتری

اکسپریا ۱۰ III همراه خود یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری دارد که ارتقایی قابل قبول برای باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپری سال قبل محسوب می‌شود. گلکسی A52 5G و پوکو F3 هم دارای ظرفیت‌های باتری مشابهی هستند.

به لطف باتری بزرگ، چیپست کم‌مصرف و صفحه‌نمایش نسبتاً کوچک که خود نیز تنها ۶۰ هرتز است، اکسپریا ۱۰ III عمر باتری فوق‌العاده بالا و خیره‌کننده‌ای دارد. نتیجه‌ی در کنار هم قرارگیری این ویژگی‌ها نتیجه‌ای عالی با ۲۶ ساعت مدت زمان تماشای آفلاین ویدیو در طول تست ما است که احتمالاً بهترین نتیجه در میان دیگر گوشی‌های هم‌رده‌ی خود به شمار می‌آید اما ۱۵ ساعت و ۳۶ دقیقه زمان وب گردی با استفاده از وای‌فای و ۳۱ ساعت تماس صوتی نیز نتیجه‌های بی نظیری به حساب می‌رود.

در کنار تمام این موارد مدت زمان فوق‌العاده‌ی ۱۳۷ ساعت عمر باتری در طول حالت آماده به کار را نیز در نظر بگیرید که عمر باتری این گوشی را به یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن تبدیل می‌کنند.

سرعت شارژ

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعفی که پس از باز کردن جعبه‌ی اکسپریا ۱۰ III به چشمتان می‌خورد شارژر ۷.۵ وات ۱.۵ آمپری آن است. این آداپتور ضعیف‌ترین آداپتوری است که در سال‌های اخیر دیده‌ایم. حتی ردمی ۹ که تنها کمی بیشتر از ۱۰۰ دلار قیمت دارد نیز همراه با یک شارژر ۱۰ وات عرضه می‌شود.

در نتیجه‌ی این تست‌ها اکسپریا ۱۰ III در طول مدت ۳۰ دقیقه از مقدار شارژ ۰ درصد تنها به میزان شارژ ۲۰ درصد رسید.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

مدت زمان کلی شارژ گوشی از ۰ تا ۱۰۰ درصد نیز چیزی در حدود ۳ ساعت است که بیشترین مدت زمان مورد نیاز برای شارژ در میان گوشی‌های هم‌رده‌ی خود است و در نتیجه اکسپریا ۱۰ III در این قسمت کاملاً ناامیدکننده عمل کرده است.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

اسپیکر

اکسپریا ۱۰ III دقیقاً مانند مدل سال قبل تنها یک اسپیکر در سمت پایین خود دارد. این اسپیکر نیز دقیقاً همانند مدل سال قبل عملکردی متوسط از خود نشان می‌دهد و تنها به طور جزئی از بلندی صدای بهتری بهره می‌برد. مدل ۴G گلکسی A52 که دارای اسپیکرهای استریو نیز هست عملکردی کاملاً بهتر از اکسپریا دارد و پوکو F3 نیز از نظر بلندی صدا عملکرد بسیار بهتری نسبت به گوشی میان رده‌ی سونی دارد.

با این حال خروجی صدای Mk 3 کمی بهتر از خروجی صدای مدل قبل است که البته این تفاوت چندان هم قابل احساس نیست.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

اکسپریا ۱۰ III از همان ابتدا با اندروید ۱۱ عرضه می‌شود که شاید در ابتدا بسیار شبیه به اندروید خام به نظر برسد اما سونی با افزودن چند ویژگی، کارایی رابط کاربری خود را بهبود بخشیده است.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

صفحه‌ی اصلی و صفحه‌ی قفل گوشی هردو همانند اندروید اصلی صفحات ساده‌ای هستند که چند دکمه‌ی میانبر کوچک در آن‌ها قرار گرفته است. در این نسخه از اندروید نیز می‌توانید به تاریخچه‌ی اعلانات و حباب‌های اعلامیه‌ها دسترسی داشته باشید که برخلاف برخی رابط‌های کاربری دستکاری شده، همچنان در اکسپریا در دسترس هستند.

علاوه بر این در صفحه‌ی برنامه‌های اخیر خود می‌توانید به برنامه‌های باز شده دسترسی داشته باشید و همچنین برنامه‌ها را به طور هم‌زمان در دو صفحه‌ی مجزا باز کنید که قطعاً برای بسیاری قابلیت مهمی خواهد بود. علاوه بر این می‌توانید نسبت این صفحات را به طور دلخواه تنظیم کنید.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

در کنار این موارد سونی یک صفحه‌ی میانبر جداگانه در صفحه‌ی راست گوشی قرار داده است که می‌توانید از طریق آن به اپلیکیشن‌ها و تنظیمات مختلف گوشی دسترسی داشته باشید. اکثر موارد موجود در این صفحه قابل شخصی‌سازی توسط کاربر هستند. صفحات دوگانه نیز می‌توانند از طریق همین صفحه تنظیم شوند. در ضمن این موارد یک ویجت جدید برای کنترل هدفون‌های سونی نیز به این صفحه افزوده شده است.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

متأسفانه قابلیت بهینه‌ساز بازی که در اکسپریا ۱ II و اکسپریا ۵ II موجود هستند در این گوشی همانند مدل سال پیش وجود ندارند. گالری سونی مدت‌هاست که در گوشی‌های این برند قرار ندارد اما پخش کننده‌ی موسیقی سونی همچنان قابل استفاده است. در ضمن جسچرهای مختلفی برای زمان برقراری تماس صوتی در این گوشی وجود دارد.

بنچمارک عملکرد فنی

اکسپریا ۱۰ III از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۰ استفاده می‌کند که تراشه‌ای ۸ نانومتری به همراه قابلیت پشتیبانی از اینترنت ۵G است. با وجود این که این تراشه نسبت به مدل ۶۶۵ سال پیش پیشرفت چشمگیری به حساب می‌آید، اما در میان دیگر گوشی‌های میان رده‌ی دارای قابلیت پشتیبانی از اینترنت ۵G تراشه‌ی نه چندان چشمگیری محسوب می‌شود.

در بنچمارک چندهسته‌ای، اکسپریا ۱۰ III عملکردی نسبتاً متوسط دارد و با اختلافی جزئی در نیمه‌ی پایینی جدول قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

در تست تک‌هسته‌ای پردازشگر نیز این گوشی جایگاهی دقیقاً یکسان دارد و البته برخی دیگر از گوشی‌های هم‌رده در این بنچمارک نسبت به بنچمارک قبلی امتیازات متفاوت‌تری کسب کرده‌اند.

دوربین

اکسپریا ۱۰ III دارای یک دوربین سه‌گانه است که برخلاف دیگر گوشی‌های بازار که تنها برای افزایش تعداد لنزها عملکردهای نه چندان کاربردی مختلفی را در لنزها قرار می‌دهند، عملکردهای ساده و مفیدی دارند.

چینش این دوربین‌ها نیز همانند مدل Mk 2 است. دوربین اصلی از حسگر IMX 486 سونی استفاده می‌کند که یک سنسور ۲.۸/۱ است. این سنسور حالا با یک لنز ۲۷ میلی‌متری با دیافراگم ۱.۸/f همراه شده است.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

دوربین اولتراواید در هسته‌ی خود دارای سنسور S5K4H7 سامسونگ است که از نسخه‌ی سال قبل وارد این گوشی شده است. این سنسور ۸ مگاپیکسلی با یک لنز ۱۶ میلی‌متری ۲.۲/f همراه شده است. دوربین تله‌ی سال پیش که سنسوری مشابه داشت این بار با یک سنسور OV8856 آمنی ویژن جایگزین شده است که این سنسور نیز مشخصاتی دقیقاً مشابه سنسور سامسونگ دارد. فاصله‌ی کانونی این دوربین حال از ۵۲ میلی‌متر به ۵۴ رسیده است.

دوربین جلو نیز همچنان یک دوربین ۸ مگاپیکسلی S5K4H7 با یک لنز ۲۴ میلی‌متری ۲/f است.

برنامه‌ی دوربین

برنامه‌ی دوربین اکسپریا ۱۰ همواره حالتی عجیب داشته که برخی از قابلیت‌های آن مدت‌هاست از رده خارج شده‌اند و جایگزین‌های کاملاً بهتری برای آن‌ها پیدا شده است. انتخاب‌گر لنز بجای حالت درختی حالتی چرخشی دارد و این موضوع بدان معنی است که اگر بخواهید از دوربین اصلی به لنز اولتراواید سوییچ کنید حتماً باید در این میان از لنز تله نیز عبور کنید. جالب‌تر این که سونی این مشکل را در اکسپریاهای گران‌قیمت‌تر به سادگی حل کرده است.

کشیدن انگشت به سمت چپ و راست اجازه‌ی رفتن بین حالت عکس و ویدیو را به شما می‌دهد و کشیدن صفحه به سمت پایین به (نه بالا) می‌گذارد بین دوربین عقب و جلو جا به جا شوید. در نوار بالایی گزینه‌های کنترل فلش، حالت بوکه، ابعاد عکس و دکمه‌ای دیگر برای سوییچ کردن بین دوربین‌های جلو و عقب قرار گرفته است.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

حالت دستی به شما اجازه می‌دهد تا برخی پارامترها را به طور دستی تنظیم کنید. با این حال این حالت چندان هم کامل نیست و برای مثال برای تنظیم سفیدی عکس تنها چهار حالت مختلف در اختیار خواهید داشت. ISO در این حالت بین ۵۰ تا ۳۲۰۰ قابل تنظیم است که در کنار آن سرعت شاتر می‌توانید بین یک چهارهزارم تا یک ثانیه تنظیم شود. نوردهی دوربین می‌تواند بین EV۲- تا EV۲+ تغییر کند و ضمناً فوکوس دوربین نیز به طور دستی قابل تنظیم است.

متأسفانه حالت دستی تنها برای دوربین اصلی قابل استفاده است و دو دوربین دیگر از این حالت پشتیبانی نمی‌کنند. ضمن این که دوربین جلو نیز تنها دو گزینه برای حالت دستی دارد.

عملکرد دوربین

کیفیت عکس‌های دوربین در نور روز از جزییات خوبی بهره می‌برد و نویز تصاویر نیز به خوبی کنترل شده است. با این حال نوردهی برخی قسمت‌های عکس گاهی اوقات کمی از حالت طبیعی خارج می‌شود و با این حال از نظر گستره‌ی دینامیک عملکرد گسترده‌ای دارد که البته صحنه‌ها را چندان برای استفاده از HDR مناسب نمی‌کند. رنگ‌ها نیز کاملاً زنده و دقیق هستند.

دوربین اولتراواید نیز دقیقاً ویژگی‌هایی مشابه دارد؛ حتی با وجود این که این دوربین ۸ مگاپیکسلی به خوبی دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی رقبا نیست.

تصاویر شارپنس بالایی دارند و کناره‌ها نیز از جزییات کاملاً بالایی برخوردارند. گستره‌ی دینامیک کاملاً گسترده است و خود دوربین نیز در بازه‌ی قیمتی خود گستره‌ی مناسبی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دوربین تله اما رنگ‌ها را با تفاوتی بارز پردازش می‌کند که مشخص‌ترین آن‌ها تغییر میزان رنگ بنفش آسمان است. با این که دقت و کیفیت تصاویر در سطح قابل قبولی قرار دارد اما در مقابل باقی رقبا نمی‌توان از این دوربین انتظار عملکرد خاصی داشت.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

اکسپریا در تاریکی چندان نمی‌درخشد. سنسور ۲.۸/۱ این گوشی نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی در جمع‌آوری نور موفق عمل کند. نوردهی تصاویر در شب بسیار کم است و گستره‌ی دینامیک نیز به شدت محدود است. با این حال رنگ‌ها در سطح خوبی باقی می‌مانند.

حالت شب کمک بسیاری به حل این مشکل می‌کند تا سایه‌روشن‌ها را قابل‌تشخیص‌تر کند و در نتیجه تصویر نهایی بسیار بهتر به نظر می‌رسد. این تصاویر حداقل در خود صفحه‌ی گوشی مشکلی ندارند؛ هرچند که در برخی دیگر از صفحات شاهد ایرادات عجیبی در سایه‌روشن‌های تصاویر بودیم. تمام این نکات با شدت بیشتر در دوربین اولتراواید نیز تکرار می‌شوند.

در زوم دو برابر نیز دوربین بین دو دوربین اصلی و تله بسته به نور دریافتی جا به جا می‌شود. دوربین اصلی در هنگام تاریکی و در زوم دو برابر کمی به مشکل بر می‌خورد و شاید نتواند به خوبی دوربین تله ظاهر شود که البته این مشکل بازهم تا حد زیادی با حالت شب قابل رفع است.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

حالت پرتره‌ی دوربین نیز عملکردی در سطح و اندازه‌ی یک گوشی میان رده دارد و می‌تواند رنگ پوست افراد را به خوبی نمایان و از صحنه‌ی پشت سر آن‌ها کاملاً جدا کند. با این وجود سایه‌روشن‌های موجود بر روی اشیا تا حدی مشکل ساز خواهند شد.

دوربین جلو نیز عملکردی خوب دارد و با وجود این که نمی‌تواند جزییات بسیار دقیقی را پوشش دهد، از نظر عملکرد به هیچ وجه از رقبا عقب نمی‌ماند. حالت پرتره بر خلاف مدل قبلی بجای ۸ مگاپیکسل، کیفیتی ۲.۸ مگاپیکسلی را ارائه می‌دهد که کمی برای این گوشی عجیب است.

اکسپریا ۱۰ III توانایی ضبط ویدیوهای ۴K30 از طریق دوربین خود را دارد. همچنین رزولوشن p۱۰۸۰ با سرعت ۳۰ فریم نیز تنها حالتی است که می‌توانید با آن توسط دوربین‌های تله و اولتراواید فیلم‌برداری کنید. با این حال دوربین اصلی به شما دو گزینه‌ی ۴ کی با سرعت ۳۰ فریم و p۱۰۸۰ با سرعت ۶۰ فریم را به شما می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

ویدیوهای این دوربین از کیفیت خوبی برخوردار هستند که از این جهت رقیب خوبی برای دیگر گوشی‌های میان رده به حساب می‌آیند، اما با این حال نور میان روز ممکن است برای ویدیوها مشکلاتی در بخش نورپردازی ایجاد کند هرچند که این مشکل نیز قابل نادیده گیری است. گستره‌ی دینامیک متوسط و رنگ‌های زنده نیز از دیگر مشخصه‌های فیلم‌های ضبط شده توسط این دوربین هستند.

دوربین اولتراواید عملکرد متوسطی دارد و با وجود برخی مشکلات، تصاویری روشن‌تر از دوربین اصلی ضبط می‌کند. دوربین تله نیز همچنان با رنگ‌ها مشکل دارد که البته در صورتی که چندان به این موضوع اهمیتی نمی‌دهید این موضوع آزاردهنده نخواهد بود.

جمع‌بندی

در نهایت باید گفت که اکسپریا ۱۰ III یکی دیگر از تلاش‌های سونی برای اهمیت ندادن به ترندهای بازار است. ترجیح سونی افزودن امکانات خود برند به گوشی بوده که این گوشی پشتیبانی‌کننده از اینترنت ۵G را کمی متفاوت از رقبای خود می‌کند اما این تفاوت‌ها هم خوب هستند و هم بد.

شاید بتوان نزدیک‌ترین گوشی به اکسپریا ۱۰ III را سامسونگ گلکسی A52 5G دانست که در تست‌ها عملکردی نسبتاً مشابه دارد. با این حال صفحه‌نمایش بهتر، چیپست قدرتمندتر و اسپیکرهای استریوی A52 برگ‌های برنده‌ی این گوشی در مقابل اکسپریا هستند.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

می ۱۱ لایت ۵G نیز در بحث ابعاد و وزن می‌تواند رقیب خوبی برای اکسپریا ۱۰ III باشد که البته خوش‌دستی اکسپریا در این رقابت، آن را تبدیل به گوشی موردعلاقه‌ی ما برای استفاده‌ی یکدستی می‌کند.

در نتیجه می‌توانیم بگوییم که همانند اکسپریاهای گذشته، نمی‌توانید چندان با دیدن اکسپریا ۱۰ III هیجان‌زده شوید و بلافاصله پس از دیدنش دوست داشته باشید تا آن را در دست بگیرید. نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی چیزی است که این گوشی را در رقابتی که همه به دنبال نرخ‌های تازه‌سازی بسیار بالا هستند عقب می‌اندازد. گذشته از این، بحث شارژر گوشی نیز وجود دارد که اگر بخواهیم رک بگوییم، عملکردی افتضاح دارد. اسپیکرهای استریو که مدت‌هاست به عنوان یک مورد عادی در میان گوشی‌های میان رده وجود دارند نیز در گوشی امسال اکسپریا وجود ندارند.

نقد و بررسی گوشی اکسپریا ۱۰ III

با این حال اکسپریا ۱۰ III نقاط قوت خود را نیز دارد. اکسپریا خوش‌دست‌ترین و راحت‌ترین گوشی در میان میان رده‌های فعلی بازار است. علاوه بر این، داشتن استاندارد IP65/IP68 نیز نقطه‌ی قوت بسیار بزرگی برای این گوشی به شمار می‌رود. باتری این گوشی نیز بهترین عملکرد را در میان گوشی‌های هم‌رده‌ی خود دارد که این موضوع را حتماً باید در نظر بگیرید. در کنار تمام این‌ها باید در نظر بگیرید که سیستم دوربین سه‌تایی این گوشی شاید تعداد دوربین‌های کمتری داشته باشد اما از بسیاری از دوربین‌های موجود بر روی دیگر گوشی‌ها تنوع بیشتری دارد.

نقاط قوت

  • پنل دو طرفه‌ی گوریلا گلس و استاندارد خوب مقاومت در برابر آب و گرد و غبار
  • نسبتاً سبک و خوش‌دست
  • مقاومت باتری بسیار بالا
  • یکی از معدود دوربین‌های تله فوتو در این بازه‌ی قیمت

نقاط ضعف

  • صفحه‌نمایش ۶۰ هرتزی در میان دریایی از رقبای قدرتمندتر
  • شارژر بسیار کند و افتضاح و جایگزین‌های بسیار گران‌قیمت سونی که حتی بازهم مشکلی حل نمی‌کنند.
  • نداشتن اسپیکرهای استریو
  • عملکرد متوسط دوربین در نور کم و سلفی‌های بسیار معمولی

منبع: GSM Arena

 

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.