تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۷ خرداد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۷ خرداد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۷ خرداد

آرمین مکاری
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - 11:26
VHS VS Betamax

در ۷ ژوئن ۱۹۷۵، سونی اولین ضبط‌کننده ویدئو کاست خانگی، یعنی بتامکس را در ایالات متحده منتشر کرد. بتامکس در ژاپن برای اولین بار در ۱۰ مه ۱۹۷۵ و حدود یک ماه زودتر از آمریکا عرضه شد که امری معمول است. این اولین حضور نوارهای مغناطیسی صوت و تصویر در بازار بود، زیرا VHS تا سال ۱۹۷۶ عرضه نشده بود.

بسیاری معتقد بودند که بتاماکس از نظر کیفیت بهتر از VHS است. بسیاری از تلویزیون‌ها و شرکت‌های ضبط حرفه‌ای تقریباً تا پایان عمر خود از این فرمت استفاده کردند. در سال ۱۹۸۴، این پخش‌کننده‌ها به دلیل نقض حقوق کپی رایت از سوی یونیورسال (Universal) مورد انتقاد شدید قرار گرفتند. با این حال، حکمی صادر شد که اگرچه آنها می‌توانند محتوا را ضبط کنند، اگر کسی از آن برای فعالیت غیرقانونی استفاده کند، مسئولیتش بر عهده آن‌ها نیست.

در حدود ۱۰ سال، فرمت‌های بتامکس و وی‌اچ‌اس در دنیا رایج بودند و باهم مبارزه می‌کردند که سرانجام سونی شکست را پذیرفت. در سال ۱۹۹۳ تولید بتامکس در آمریکا به پایان رسید و آخرین دستگاه با این فرمت، در ژاپن و در سال ۲۰۰۲ تولید شد؛ هرچند سونی تا سال ۲۰۱۶ به پشتیبانی از فرمت بتامکس ادامه داد. آکیو موریتا، بنیان‌گذار سونی عقیده دارد که مشکلات صدور مجوز میان سونی و سایر کمپانی‌ها موجب کندی رشد بتاماکس و ایجاد فرصت برای VHS شده است.

تقسیم مایکروسافت به دو شرکت

همچنین در چنین روزی در سال ۲۰۰۰، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، یعنی توماس پنفیلد جکسون دستور تجزیه مایکروسافت به دو شرکت را صادر نمود: یکی از این بخش‌ها سیستم‌های عامل را توسعه می‌داد و بخش دیگر، مسئولیت توسعه سایر برنامه‌ها را بر عهده داشت. مایکروسافت بلافاصله اعلام فرجام خواهی از این حکم کرد. این اتفاق هرگز رخ نداد و حکم مذکور، بعد از یک سال لغو شد.

نظر شما در مورد شکست بتامکس و حکم مایکروسافت چیست؟ آیا تابحال از فرمت VHS یا بتامکس استفاده کرده‌اید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید