بررسی لپ تاپ ریزر بلید ۱۵ بیس؛ همان همیشگی - تکفارس 
بررسی لپ تاپ ریزر بلید ۱۵ بیس؛ همان همیشگی - تکفارس 

بررسی لپ تاپ ریزر بلید ۱۵ بیس؛ همان همیشگی

آرمین مکاری
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
بررسی لپ تاپ ریزر بلید ۱۵ بیس

ریزر بلید ۱۵ بیس با بهره‌مندی از بدنه تمام آلومینیومی و قیمت پایه ۱۶۹۹ پا به میدان مبارزه لپ تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۱ گذاشته است و می‌توان گفت با وجود تغییرات کمی که نسبت به مدل ۲۰۱۸ داشته است، همچنان یک گزینه مناسب به شمار می‌رود. بی‌شک ریزر بلید ۱۵ طراحی چشم‌گیری دارد اما رقبای آن، یعنی ایسوس زفیروس G15 و ام اس آی GS66 Stealth از بدنه سبک‌تر و نازک‌تری بهره می‌برند که برای برخی از گیمرها فاکتور نسبتاً مهمی است.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

مدل مورد بررسی در این مقاله، از پیکربندی RTX 3070 به همراه اولین صفحه‌نمایش QHD در لپ تاپ‌های ریزر برخوردار است که برای یک دستگاه گیمینگ بالا رده مشخصات قابل قبولی می‌باشد. تنها چند هفته بعد از عرضه این لپ تاپ، مشکلات فناوری جدید انویدیا، یعنی انویدیا آپتیموس (Nvidia Optimus) که وظیفه سوئیچ بین گرافیک یکپارچه و مجزا را دارد، توسط ریزر رفع شد که پشتیبانی خوب این شرکت را نشان می‌دهد.

ریزر بلید 15 بیس

همان‌طور که از RTX 3070 انتظار داشتیم، این لپ تاپ عملکرد بسیار خوبی را در اجرای بازی‌ها به نمایش می‌گذارد و پردازنده گرافیکی آن، با ۹۵ وات نیرو، سرعت کلاک ۱۴۱۰ مگاهرتز را ارائه می‌دهد. با توجه به ساختار نازک این لپ تاپ، منطقی است که گرافیک آن نمی‌تواند در مقایسه با ام اس آی GP66 لئوپارد عملکرد بهتری را داشته باشد اما این به معنی ضعف بیش از حد این دستگاه نیست. برای مثال، بازی Red Dead Redemption 2 با وجود پورت نامناسبی که بر روی رایانه‌های شخصی دارد، با رزولوشن ۱۴۴۰p و تنظیمات گرافیکی Ultra، به طور متوسط با نرخ فریم ۵۹ اجرا می‌شود. بازی Shadow of the Tomb Raider نیز در بالاترین تنظیمات گرافیکی خود و تکنولوژی رهگیری پرتو (ray-tracing) با ۴۶ فریم بر ثانیه و بازی جهان باز Horizon Zero Dawn با وجود گرافیکی فوق‌العاده با ۷۱ فریم بر ثانیه بر روی ریزر بلید ۱۵ اجرا شدند. می‌توان گفت حافظه SSD 512 گیگابایتی این دستگاه برای بازی‌های حجیم امروزی چندان کافی نیست و با وجود NVMe M.2 برای افزایش حافظه، هزینه اضافه‌ای را متحمل خواهید شد.

مطالب مرتبط:

گرافیک اختصاصی بلید ۱۵ بیس در مقایسه با RTX 3070 ایسوس زفیروس G15 کمی ضعیف‌تر است و ممکن است که در برخی بازی‌ها، چند فریم اختلاف بین این دو مشاهده کنید که با کمی دست‌کاری در تنظیمات گرافیکی، این مشکل برطرف می‌شود و می‌توانید در بازی‌های خود، حداقل ۶۰ فریم بر ثانیه را تجربه کنید. نکته جالب توجه، عملکرد مشابه این دو لپ تاپ با دستگاه قدرتمندی مانند ام اس آی GS66 Stealth با RTX 3080 است که با کلاک ۱۲۴۵ مگاهرتزی، چندان تفاوتی در رزولوشن QHD ندارد و می‌توانید با انتخاب بلید ۱۵ بیس، مقداری از پول خود را ذخیره کنید. نصب جدیدترین درایور انویدیا (در زمان عرضه) امکان تعویض بین دو گرافیک اصلی و ثانویه را فراهم می‌آورد که در تست برنامه ادوبی پریمیر پرو تفاوت چندانی نداشت و رندر یک پروژه ۵ دقیقه‌ای در حدود ۶ دقیقه، برای سطح مشخصات این دستگاه کند است.

ریزر بلید 15 بیس

صفحه‌نمایش ریزر بلید ۱۵ بیس دارای نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتز است که برای اولین بار در لپ تاپ‌های گیمینگ همچین سرعتی را شاهد هستیم. زاویه دید بسیار گسترده، رنگ‌های چشم‌نواز و دقیق و تراکم پیکسلی فوق‌العاده نیز از سایر ویژگی‌های برجسته این نمایشگر به حساب می‌آید. رزولوشن کواد اچ دی صفحه‌نمایش بلید ۱۵ در هنگام انجام کارهای روزمره نیز قابل ستایش است و به طور کلی، ارزش قیمت بالاتر از فول اچ دی را دارد.

 صفحه‌کلید و تاچ‌پد این لپ تاپ نسبت به مدل‌های پیشین ریزر بلید تغییر چندانی پیدا نکرده است و استفاده از آن‌ها همچنان حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. کیبورد ریزر بلید ۱۵ دارای نور پس‌زمینه‌ای است و می‌توانید آن را مطابق سلیقه خود تغییر دهید. علی‌رغم استفاده از وبکم، این دستگاه از حسگر اثر انگشت یا امنیت بایومتریک دیگری استفاده نمی‌کند که در مدل ۲۰۱۸ نیز این کمبود به چشم می‌خورد.

ریزر بلید 15 بیس

چیدمان و تعداد پورت‌های این دستگاه احتمالاً برای اکثر افراد مناسب است اما در این زمینه، تفاوت مدل بیس با نسخه پیشرفته‌تر این لپ تاپ آشکار می‌شود. هر دو مدل از درگاه تاندربولت ۳ و HDMI 2.1 بهره می‌برند که تا رزولوشن ۴K و ۱۲۰ فریم بر ثانیه پاسخگو است. اما پورت اترنت در انحصار مدل بیس است و نسخه ادونسد (Advanced) به جای پورت اترنت، از اسلات SD Card و USB-C در کنار وای‌فای ۶E و بلوتوث ۵٫۲ بهره می‌برد.

از نقاط ضعف لپ تاپ‌های ریزر، می‌توان به قدرت خنک‌کنندگی آن‌ها اشاره کرد که تعریف چندانی ندارند و ریزر بلید ۱۵ نیز از این قاعده مستثنی نیست اما می‌توان گفت که نسبت به مدل‌های پیشین بهبود یافته است و در هنگام بازی کردن، از آستانه گرمایی اکثر لپ تاپ‌ها بالاتر نمی‌رود. باتری ۶۵ وات ساعتی این دستگاه در استفاده معمولی و حالت صرفه‌جویی، حدود ۶ ساعت است که مقدار مناسبی برای یک لپ تاپ گیمینگ می‌باشد.

ریزر بلید 15 بیس

جمع‌بندی

ریزر بلید ۱۵ بیس یک لپ تاپ مخصوص بازی با طراحی شیک و سخت‌افزاری رده بالا است که دلایل زیادی از جمله صفحه‌نمایش ۱۶۵ هرتزی برای خرید آن وجود دارد. پیکربندی این لپ تاپ از بهره‌وری مناسبی جهت اجرای بازی‌های روز دنیا برخوردار است و برخلاف مواردی چون فقدان حسگر اثر انگشت یا اسلات کارت حافظه، می‌تواند انتخاب مناسبی در رنج قیمتی خود باشد. نظر شما در مورد این لپ تاپ گیمینگ چیست؟ آیا در حد رقبای سرسخت خود ظاهر شده است؟

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • صفحه‌کلید و تاچ پد عالی
  • نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتزی و رنگ‌های جذاب نمایشگر

نقاط ضعف

  • عدم وجود برخی درگاه‌ها
  • ضعف در اجرای برخی بازی‌ها در رزولوشن QHD‌ و نرخ فریم ۶۰ به بالا

منبع: The Verge

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید