بررسی رایانه اپل آیمک ۲۰۲۱؛ محصولی برای همه و هیچ کس - تکفارس 
بررسی رایانه اپل آیمک ۲۰۲۱؛ محصولی برای همه و هیچ کس - تکفارس 

بررسی رایانه اپل آیمک ۲۰۲۱؛ محصولی برای همه و هیچ کس

مهدی ملکی
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
بررسی اپل آیمک M1 ۲۰۲۱

بگذارید از همین حالا خیال شما را راحت کنم؛ آیمک ۲۰۲۱ اپل (iMac)، از آن دست رایانه‌هایی است که حتی مدل‌های گذشته همین سری نیز قادر به ارائه تجربه کاربری مشابهی با آن، نبودند. می‌توان با قاطعیت، بسیاری از نکات مثبت جدید این آیمک را به تراشه M1 آن نسبت داد.

البته با این حال تنها تفاوت میان آیمک ۲۴ اینچی با مدل‌های ۲۰۱۹ ۲۱.۵ اینچی، به این پردازنده جدید ختم نمی‌شود. مدل‌های جدید حالا به میکروفون و بلندگوهای بهتری مجهز شده‌اند. از طرفی درگاه‌های موجود در این مدل‌ها کاهش یافته و در محل قرارگیری آن‌ها نیز تجدید نظر شده است. نمایشگر به عنوان یک جزو قابل توجه، بزرگ‌تر و بهتر شده است. صفحه کلید اکنون از تاچ آی‌دی پشتیبانی می‌کند اما حقیقت همانی است که در سطر اول مقاله بازگو کردیم؛ M1 ستاره اصلی ماجراست!

در واقع در این مدل جدید تنها کارایی افزایش پیدا نکرده است؛ همچنین این موضوع که شما می‌توانید اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس (iOS) و آیپد اواس (iPadOS) را به صورت بومی روی این دستگاه اجرا کنید نیز تمام قضیه نیست. همچنین پردازنده سیگنال جدید تصاویر این محصول که به افزایش کیفیت تصاویر ثبت شده در نور کم، مخصوصاً وب‌کم کمک شایان توجهی می‌کند، ما را شگفت‌زده نمی‌کند. توان جایگیری این پردازنده قدرتمند و کارآمد در قالب باریک و شکیل آیمک جدید است که آخرین تکه پازل را تکمیل می‌کند.

مشخصات کلی

اپل همانند قبل به کاربران اجازه می‌دهد که هنگام خرید آیمک با توجه به نیاز خود، به پیکربندی دستگاه بپردازند. مدل پایه این سری که با قیمت ۱۲۹۹ دلار به فروش می‌رسد، دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی SSD، دو عدد درگاه تاندربولت، دو عدد درگاه USB-4، ۸ گیگابایت رم یکپارچه و همچنین واحد پردازش گرافیک ۷ هسته‌ای است. این مدل در حال حاضر فقط در چهار رنگ عرضه می‌شود و همچنین خبری از تاچ آی‌دی در صفحه کلید آن نیست.

مشاهده مشخصات کامل

مشاهده جعبه گشایی

مدلی که در این مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد، یک آیمک مجهز به حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و حداکثر رم ۱۶ گیگابایت است. این مدل از ۳ عدد درگاه USB و همچنین ۲ عدد درگاه تاندربولت، واحد پردازش گرافیک ۸ هسته، تاچ آی‌دی و یک درگاه اترنت گیگابیت (تعبیه شده درون آداپتور شارژ) بهره‌مند است. افزون بر آیمک، مجیک موس و مجیک ترک‌پد هم در اختیار منبع قرار گرفته است. برای تهیه این مجموعه در کل نیاز به پرداخت ۲۰۲۸ دلار خواهد بود.

مطالب مرتبط:

پردازنده M1 از چیزی به نام پیکربندی «هیبرید» بهره می‌برد. برای توصیف  این پیکربندی می‌توان گفت که پردازنده‌های اینتل و AMD معمولاً دارای چندین هسته موازی با عملکرد خوب هستند، در حالی که پردازنده M1 اپل دارای ۴ هسته بسیار سریع و ۴ هسته بسیار کارآمد مبتنی بر انرژی پایین است. به این ترتیب دستگاه‌های مجهز به این پردازنده قادر به ارائه بهترین کارایی ممکن بر اساس انرژی مصرفی وات در جهان هستند. این به معنای آن است که محصولات M1 این شرکت در حالت تک‌هسته، تقریباً‌ در مقایسه با دیگر پردازنده‌ها، شکست‌ناپذیرند.

اپل آیمک M1 ۲۰۲۱

این تمجیدها از طریق تست‌های بنچ‌مارک کاملاً مستند هستند. این مدل آیمک در حالت تک‌هسته موفق به دریافت امتیازی بالاتر از تمام آیمک‌های پیشین حتی آیمک پرو شده است. به این ترتیب آیمک ۲۴ اینچی در هر دو بازه تک‌هسته و چندهسته، ارتقای قابل توجهی نسبت به مدل‌های پیشین ۲۱.۵ اینچی داشته است. در بخش‌های مربوط به گرافیک بسیار آسان‌تر و راحت‌تر می‌توان این موضوع را درک کرد. باید این را هم در نظر گرفت که آیمک ۲۴ اینچی با پردازنده ادغام شده به این نتایج دست یافته، در حالی که پردازنده آیمک‌های پیشین گسسته بود.

از سوی دیگر به غیر از حالت تک هسته، این نتایج نزدیک به انتظاراتی که از گرافیک گسسته آیمک ۲۷ اینچی مبتنی بر پردازنده اینتل داریم، نزدیک نیستند. در این مقایسه، نتایج چند هسته‌ای بسیار مهم‌تر هستند. این نتایج نشان می‌دهند که آیمک ۲۷ اینچی در عملکردی که کاربران انتظار آن‌ها را دارند، بهتر عمل می‌کنند. این عملکردها شامل اعمال چند وظیفه‌ای سنگین، محاسبات مختلف، طراحی، کار روی ویدیو و دیگر مواردی است که از قدرت واحد پردازش گرافیک نهایت استفاده را می‌برند.

به غیر از این برخی محدودیت‌های خاص هم مشاهده می‌شوند که شاید اهداف بعضی از خریداران را تحت تاثیر قرار دهند. کاربران آیمک ۲۰۲۱ M1 همانند کاربران مک بوک پرو و مک مینی، نمی‌توانند اقدام به استفاده از ۱۶ گیگابایت رم و ۲ ترابایت حافظه داخلی کنند. در نتیجه خرید این محصول برای افرادی که معمولاً با ویرایش ویدیوهای ۴K و ۸K سر و کار دارند، چندان توصیه نمی‌شود. رم و حافظه داخلی در این مدل از آیمک‌ها غیرقابل جداسازی است و شما پس از خریداری محصول نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. تنها یک نمایشگر خارجی پشتیبانی می‌شود.

درگاه‌های موجود در این دستگاه هم به شکل عجیبی محدود است. مدل پایه تنها دارای دو عدد درگاه تاندربولت، USB و یک عدد جک صدای هدفون ۳.۵ میلی‌متری است. مدل‌های گران‌تر آیمک ۲۰۲۱ دارای ۲ عدد درگاه ثانویه USB-3 و یک درگاه اترنت گیگابیت هستند. شاید این همان دلیلی است که اپل آیمک را حتی همراه با پردازنده بسیار قدرتمندش برای اعمال حرفه‌ای، به عنوان یک دستگاه «خانگی و مخصوص خانواده» معرفی می‌کند.

اپل آیمک M1 ۲۰۲۱

یکی دیگر از دلایل توجیه این موضوع، مشابهت عملکرد این دستگاه با مک بوک پرو و مک مینی‌های مجهز به M1 است. این هم کاملاً عادی به نظر می‌رسد، چرا که تمام این محصولات از پردازنده یکسانی استفاده می‌کنند. همچنین اگر شما احساس می‌کنید که می‌توانید کاری را با مک بوک پرو M1 به سرانجام برسانید، آیمک M1 هم همین کارکرد را در اختیار شما خواهد گذاشت.

معجزه M1

به‌طور خلاصه می‌توان تمام کارهای روزمره از جمله ایمیل زدن تا یوتیوب و انجام ویرایش‌های عادی روی تصاویر و ویدیو را انجام داد. در بررسی‌های صورت گرفته می‌توان ۲۵ زبانه مختلف را در مرورگر کروم و در پس‌زمینه باز نگه داشت. طی این عمل، عملکرد دستگاه کاهش نمی‌یابد و سرعت دستگاه به صورت معمول باقی خواهد ماند. اگر برای چنین اهدافی به سمت خرید این دستگاه می‌روید، با مشکلی مواجه نخواهید شد.

طی فرایند بررسی، قاب دستگاه غالباً خنک باقی می‌ماند. طی بررسی لپ تاپ‌های باریک‌تر که ما اغلب مورد بررسی قرار می‌دهیم (مانند مدل‌های فاقد فن مک بوک ایر) به تدریج با افزایش کارهای سنگین، کارایی دستگاه کمتر و کمتر می‌شود. خوشبختانه این موضوع داخل آیمک مشاهده نمی‌شود. می‌توان اپلیکیشن‌های مختلف مانند ادوبی پریمیر پرو را بارها و بارها طی چند ثانیه بدون هیچ مشکلی باز و بسته کرد.

مزیت اصلی M1 جدای از همه چیز، هرگز قدرت خالص آن تلقی نمی‌شود؛ بلکه ترکیبی از قدرت و بازدهی بالا اصلی‌ترین ویژگی M1 است. ما عمر باتری بسیار بهتری را درون مک بوک ایر و مک بوک پروهای مبتنی بر M1 در مقایسه با مدل‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل مشاهده کرده‌ایم. عمر باتری مسلماً مسئله‌ای برای بررسی در آیمک نیست اما بهره‌وری را نمی‌توان از این چرخه خارج کرد.

اپل آیمک M1 ۲۰۲۱

تراشه‌ها در مجموع توسط دو چیز محدود شده‌اند: قدرتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد و توانایی سیستم در خنک‌سازی آن‌ها. تراشه‌ها تقریباً تمام انرژی مصرفی را به عنوان گرما تخلیه می‌کنند. از طرفی پردازنده M1 به دلیل عملکرد و بهره‌وری بالای خود، نیازمند یک سیستم خنک‌سازی فوق‌العاده قوی نیست. به خاطر همین موضوع که دیگر نیازی به یک سیستم خنک‌سازی پیچیده نیست، اپل نهایتاً طراحی آیمک را کاملاً‌ بازسازی کرده است.

آیمک ۲۰۲۱ با وجود نمایشگر ۲۴ اینچی، هنوز هم از لحاظ ابعاد دارای اندازه‌هایی نزدیک به آیمک ۲۱.۵ اینچی است. اپل کناره‌های نمایشگر را حدود ۵۰ درصد کاهش داده تا نمایشگر بزرگ خود را درون همان قاب قبلی جای دهد. ضخامت دستگاه حدود ۱۱.۵ میلی‌متر است. آیمک M1 با در نظر گرفتن این ابعاد، در مقابل آیمک ۲۷ اینچی مانند یک تبلت قرار گرفته روی یک استند به نظر می‌رسد.

بهبود ولی نه برای همه

این آیمک در هفت رنگ مختلف عرضه می‌شود. رنگ‌های آبی، سبز، صورتی،‌ نارنجی، بنفش، زرد و نقره‌ای، از جمله رنگ‌های در دسترس کاربران هستند. رنگ‌های جدید فارغ از سلیقه کاربران مورد توجه جمعیت زیادی قرار گرفته‌اند. البته این مقدار از تغییر در رنگ‌ها به معنای تحول کامل آیمک نیست. حاشیه‌های بیشتر آیمک در مقایسه با نمایشگرهای مدرن کنونی هنوز هم یک امضای خاص از این سری محصولات است. تغییر ارتفاع نمایشگر ممکن نیست ولی می‌توان زاویه آن را با توجه به محل قرارگیری صورت، تنظیم کرد.

زوایای دیگر این محصول تا حدودی دستخوش تغییر شده است. نمایشگر آیمک ۲۰۲۱ یک صفحه نمایش رتینا دارای رزولوشن ۴K (۲۵۲۰ × ۴۴۸۰ پیکسل) است که نسبت به صفحه نمایش ۲۳۰۴ × ۴۰۹۶ پیکسل آیمک‌های پیشین موفق‌تر است. این آیمک از فناوری True Tone اپل پشتیبانی می‌کند. فناوری مذکور رنگ‌ها را به صورت خودکار و براساس محیط اطراف تنظیم می‌کند.

اپل آیمک M1 ۲۰۲۱

ولی حتی با این اوصاف، نمایشگر باری دیگر به ما یادآوری می‌کند که این محصول پسوند «پرو» را به دوش نمی‌کشد. اپل در حالی نمایشگر این دستگاه را به ابعاد ۲۴ اینچ ارتقا داده که اکنون بهترین مانیتورهای خارجی بازار، ۲۷ اینچ یا بزرگ‌تر هستند.

پیش از آن که زیاد از این قسمت دور شویم، باید گفت که اپل دوربین، میکروفون و بلندگوهای این دستگاه را هم دست‌خوش تغییر و تحول کرده است. به گفته اپل، این قطعات بهترین نمونه‌های ممکن در کل سری محصولات مک است. سیستم بلندگوی شش تکه دستگاه، از جهات بسیاری شبیه به بلندگوهای با کیفیت خارجی عمل می‌کند. معمولاً شما با پخش یک موسیقی در قسمتی از اتاق، می‌توانید صدای آن را در تمام خانه بشنوید. باس و جزئیات صدا هنگام استفاده از بلندگوهای دستگاه جدید اپل بسیار مناسب هستند و شما خود را غرق در آهنگ و موسیقی در حال پخش احساس می‌کنید.

میکروفون سه‌گانه یکی دیگر از موارد بهبود یافته در آیمک ۲۰۲۱ است که نمی‌توان از آن خرده‌ای گرفت. حین تماس تصویری، صدا به بهترین شکل ممکن منتقل می‌شود و هیچ نقصی در این قسمت وجود ندارد. با این حال، وب‌کم کاملاً قابل ستایش است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

این آیمک به دوربین ۱۰۸۰p FaceTime HD مجهز است که نسبت به دوربین‌های ۷۲۰p موجود در آیمک‌های ۲۱.۵ اینچی سابق و حتی تمام مک بوک پرو، مک بوک ایر و دیگر محصولات مجهز به سیستم عامل مک، یک تغییر خوشایند برشمرده می‌شود. پردازنده M1 که به دفعات از قدرت آن تعریف کردیم، در این‌جا هم نمایان شده و عرض اندام می‌کند.

به لطف پردازنده رندر تصویر و موتورهای عصبی به کار رفته در آن، تصاویر شما در شرایط نور کم هم کیفیت و ظاهر خود را حفظ می‌کنند. شاید نتوان گفت که تصاویر ضبط شده با وب‌کم مخصوصاً هنگام تماس تصویری، بهترین نمونه ممکن هستند ولی نسبت به اکثر وب‌کم‌های کنونی بازار، بهتر ارزیابی می‌شوند.

جمع‌بندی

معمولاً زمانی که یک رایانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، بررسی کننده باید متوجه شود که آن محصول دقیقاً برای چه طیفی از مخاطبان در نظر گرفته شده و مناسب خواهد بود. اما آیمک‌های ۲۰۲۱ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که همه افراد از جمله دانشجویان تا تولید کنندگان محتوا و حتی سالمندان، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین باید باری دیگر تاکید کرد که این مدل بهترین آیمکی محسوب می‌شود که اپل طی سالیان گذشته طراحی کرده است. به این ترتیب، راحت‌تر از سناریو قبلی، می‌توان این را تشخیص داد که این محصول برای چه کسانی طراحی نشده است.

این رایانه اصلاً‌ برای کسانی که حوصله کلنجار رفتن با دانگل‌ها و تبدیل‌های مختلف را ندارند، مناسب نیست. برای بررسی این دستگاه بارها و بارها از دانگل‌ها، مخصوصاً دانگل USB-C به USB-A استفاده شده است. همچنین خرید این دستگاه به کسانی که در حال حاضر صاحب یک آیمک ۲۷ اینچی هستند، توصیه نمی‌شود؛ چرا که آیمک ۲۰۲۱ از لحاظ ابعاد نمایشگر و تعداد درگاه‌های موجود، قابلیت ارتقا و قدرت خالص، یک پسرفت کامل است.

از همه مهم‌تر، این رایانه شخصی برای کسانی که به دنبال بالاترین ارزش در برابر هزینه هستند، مناسب نیست. تعداد زیادی از کاربران به مشخصات و تجهیزاتی که در این بررسی به آن‌ها اشاره شد نیازی ندارند، در نتیجه پرداخت ۱۲۹۹ دلار حتی برای مدل پایه، بیشتر از آن چیزی است که طیف زیادی از مردم تمایل به پرداختش داشته باشند. مدل پایه مک مینی حدود ۶۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل پایه آیمک است؛ می‌توانید آن را تهیه و با اتصال به یک مانیتور و بلندگو، از کارایی مشابه با M1 لذت ببرید.

این محصول از دید علاقه‌مندان و کاربران حرفه‌ای دنیای فناوری که می‌خواهند دستگاه خود را هر از گاهی باز کرده و آن را ارتقا دهند، یک اتلاف سرمایه واقعی است. اما باید در نظر داشت که این دستگاه برای چنین اشخاصی طراحی نشده است؛ حتی اگر مشخصات آن حرف دیگری بزنند.

آیا اپل می‌تواند آیمک را از این هم بهتر کند؟ البته! انتظار می‌رود که این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور یک آیمک ۳۰ اینچی با نمایشگر ۶K، همراه با قدرت خالص ۱۲ هسته را روانه بازار کند. با این حال باید خوش‌حال بود که اپل این مدل را هم عرضه کرد. این مدل یک انقلاب بزرگ نیست و مسلماً حوزه خود را دگرگون نمی‌سازد، اما ویژگی‌های بسیار خوبی را در بر گرفته است.

نکات مثبت:

  • پردازنده عالی
  • طراحی جذاب و بهبود یافته
  • اغلب مشخصات داخلی ارتقا یافته‌اند.

نکات منفی:

  • کاهش تعداد درگاه‌ها
  • قیمت بالا نسبت به عملکرد
  • پس از خریداری امکان ارتقای مشخصات وجود ندارد.

منبع: The Verge

 

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.