۳۵۰هزار سیم کارت متخلف مسدود شد - تکفارس 
۳۵۰هزار سیم کارت متخلف مسدود شد - تکفارس 

۳۵۰هزار سیم کارت متخلف مسدود شد

مهدی ملکی
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - 12:44
اینترنت

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نیم میلیون شکایت در حوزه فناوری اطلاعات در رابطه با مشترکین سیم کارت که در سه سال گذشته در سامانه ۱۹۵ به ثبت رسیده، رسیدگی کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، حدود چهار سال قبل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور برای مقابله با مشکلاتی که در حوزه فناوری ایجاد یا تخلفاتی که در برخی موارد در این حوزه انجام می‌شد سامانه ۱۹۵ را طراحی و راه‌اندازی کرد. تعداد کل شکایت‌هایی که توسط کاربران در این سامانه به ثبت رسیده است، از مرز نیم میلیون شکایت گذشته است.

سامانه ۱۹۵ در سه سالی که گذشت

بر اساس آخرین گزارش‌های ثبت شده در داشبورد آنلاین این سامانه، از ۵۳۰ هزار و ۲۸۹ شکایتی که در آن به ثبت رسیده است ۵۰۸ هزار شکایت مختومه شده که حکایت از آمار ۹۵ درصدی شکایت‌های خاتمه‌یافته دارد.

سیم کارت

امسال نیز نزدیک به ۳۰ هزار شکایت در این سامانه به ثبت رسیده که کمتر از هفت‌هزار شکایت اکنون در حال رسیدگی است و ۲۳ هزار شکایت دیگر به نتیجه رسیده‌اند. از تعداد کل شکایت‌هایی که در سامانه ۱۹۵ ثبت شده، ۲۸۶ هزار شکایت مربوط به کیفیت اینترنت و مشکلاتی است که کاربران در اتصال به فضای مجازی دارند و به بیش از ۹۶ درصد از این شکایت‌ها رسیدگی شده است.

تاکنون ۱۱۶ هزار شکایت مربوط به تلفن‌همراه، یک‌هزار و ۲۶۵ شکایت مربوط به ارزش افزوده، ۱۱ هزار و ۴۶۶ شکایت مربوط به حوزه پُست، بیش از ۶ هزار شکایت در حوزه دفاتر پیشخوان، پنج‌هزار شکایت مربوط به تشعشعات سایت‌های اپراتورها و ۱۰۲ هزار شکایت در حوزه تلفن ثابت در این سامانه به ثبت رسیده‌ است.

۳۵۰هزار سیم‌کارت متخلف مسدود شد

از حدود چهار سال قبل صاحبان سیم‌کارت‌ها نسبت به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی پولی که باعث می‌شد قبض‌های تلفن‌شان بدون این‌که اطلاع داشته باشند چند برابر شود، واکنش نشان دادند. وزیر ارتباطات با همه‌گیر شدن این مشکل دستور مقابله با آن را به زیرمجموعه خود اعلام کرد و در سال ۹۷ مقابله با پیامک‌های ارزش افزوده آغاز شد.

ایجاد سامانه ۱۹۵توسط رگولاتوری، قدم نخستی بود که برای برخورد با این پدیده برداشته شد و به‌واسطه آن اکنون نزدیک به ۳۵۰ هزار سیم‌کارت مسدود شده‌ است.

سه سال پیش، سازمان تنظیم مقررات نخستین فاز برخورد با پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم را با توسعه سامانه ۱۹۵ اجرایی کرد. سامانه‌ای که به همه مشکلات و تخلفات حوزه فناوری اطلاعات رسیدگی می‌کند و فقط مربوط به دریافت پیامک‌های مزاحم نیست.

کارکرد سامانه ۱۹۵ به این شکل است که چنان‌چه کاربران سرشماره پیامک‌های مزاحمی که دریافت می‌کنند را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند، زمینه برخورد با صاحب سیمکارت فراهم می‌شود.

مطالب مرتبط:

تعداد سیمکارت‌هایی که توسط رگولاتوری مسدود شده‌ هر روز به شکل آنلاین در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس است. تازه‌ترین آمار تا امروز حکایت از مسدودسازی ۳۴۹ هزار و ۳۷۲ سیم‌کارت دارد.

البته رگولاتوری به مسدودسازی بسنده نکرده، بلکه قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای احراز هویت زمان خرید سیمکارت و برخورد با افرادی که اقدام به ارسال پیامک می‌کنند در پیش گرفته است.

زمانی که شهروندان شماره سیمکارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند یا آن را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند، روند مسدودسازی آغاز می‌شود. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده از زمانی که شماره به ثبت می‌رسد تا زمان مسدودسازی حداکثر ۲۴ساعت زمان نیاز است، غیر از این‌که مورد خاصی باشد که نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.