اسپیس ایکس سه پرواز جدید فضایی را آغاز می‌کند - تکفارس 
اسپیس ایکس سه پرواز جدید فضایی را آغاز می‌کند - تکفارس 

اسپیس ایکس سه پرواز جدید فضایی را آغاز می‌کند

حامد شهرزاد
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - 22:18
SpaceX

اسپیس ایکس روز چهارشنبه اعلام کرد که شرکت زیرمجموعه خود یعنی کرو دراگن سه مأموریت خصوصی فضانوردی دیگر را به طور آزمایشی تا سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کند. اگرچه شرایط این سه مأموریت فاش نشده است، اما این مأموریت‌ها یکی از بزرگترین اتفاقات در صنعت رو به رشد پرواز‌های خصوصی فضایی است. به نظر می‌رسد که اسپیس ایکس سال پرباری را در پیش رو دارد.

این سه مأموریت با فاصله تقریبی شش ماهه انجام می‌شوند. پس از اولین پرواز با نام اکسیم که توسط کرو دراگن در ژانویه سال آینده انجام خواهد شد، پروازی متشکل از یک خدمه غیر نظامی نیز از‌ایستگاه فضایی بین المللی به مدت هشت روز انجام خواهد شد. اِی ایکس ۲ ماموریت دوم این شرکت نام دارد و توسط پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا هدایت خواهد شد. خدمه اِی ایکس ۳ و ۴ هنوز اعلام نشده است. تمام پرواز‌ها شامل موارد مشابه در آی اس اس خواهد بود.

اکسیم از افشای مسائل مربوط به این توافق نامه که ماه‌ها در حال انجام شدن بود و طی هفته‌های اخیر با اسپیس ایکس به طور رسمی امضا شد، خودداری کرد. اسپیس ایکس نیز‌ایمیلی را به عنوان نظر ارسال نکرد. زمان و پارامتر‌های مأموریت‌ها منوط به تأیید ناسا است که برنامه آی اس اس را مدیریت می‌کند و همچنین گروهی متشکل از شرکای‌ایستگاه فضایی بین المللی ناسا.

مطالب مرتبط:

گوین شاتول، رئیس اسپیس ایکس در بیانیه‌ای گفت:

عصر جدیدی در پرواز فضایی انسان به وجود آمده است.

اسپیس ایکس در مورد معامله با اکسیم در وب سایت خود با اشاره به هدف اصلی بنیانگذار آن یعنی ایلان ماسک در مورد فتح مریخ گفت:

همکاری رو به رشد بین اکسیم و اسپیس ایکس فرصت‌های بیشتری را برای جضور انسان‌های بیشتر در فضا و ساخت جاده‌ای برای وصل کردن سیاره‌های مختلف برای بشریت فراهم می‌کند.

اسپیس ایکس

برنامه کرو دراگن که متعلق به اسپیس ایکس است با ترکیبی از بودجه ایلان ماسک و قرارداد تقریباً ۳ میلیارد دلاری ناسا به خاطر برنامه خدمه تجاری آژانس ساخته شد که برای احیای توانایی آمریکا در پرتاب خدمه از خاک ایالات متحده آمریکا به فضا پس از یک دهه وابستگی به موشک‌های روسی آغاز شد.

اسپیس ایکس از ماه می‌سال ۲۰۲۰ سه خدمه فضانورد دولتی را در چارچوب پیشبرد این برنامه استخدام کرده است و چهار برنامه دیگر نیز برای آینده برنامه‌ریزی شده است.

برنامه‌ریزی برای اجرای چهار مأموریت اختصاصی توسط اکسیم و کرو دراگن و کمک‌های مدام از طرف کادر خدمه تجاری اسپیس ایکس باعث ایجاد یک برنامه پربار برای آی اس اس شده است. ناسا اعلام کرد که در نظر دارد تا دو پرواز فضانوردان را به صورت خصوصی و زیر نظر آی اس اس در سال جاری شروع کند. مشخص نیست که آیا هر چهار ماموریت اکسیم برای پرواز تا سال ۲۰۲۳ تأیید می‌شوند یا خیر. ناسا در مورد این موضوع اظهار نظری نکرده است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید