بهترین گوشی های مناسب فیلم‌برداری ۲۰۲۱ - تکفارس 
بهترین گوشی های مناسب فیلم‌برداری ۲۰۲۱ - تکفارس 

بهترین گوشی های مناسب فیلم‌برداری ۲۰۲۱

مهدی حلوائی
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
بهترین گوشی های فیلم برداری ۲۰۲۱

امروزه بسیاری از افراد برای ضبط ویدیو از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. گوشی‌های هوشمند در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه‌ی قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری داشته‌اند اما کدام گوشی‌ها بهترین عملکرد ر ا در این زمینه ارائه داده‌اند؟ در این مقاله به بررسی بهترین گوشی‌های مخصوص فیلم‌برداری خواهیم پرداخت.

بهترین گوشی‌های مناسب فیلم‌برداری

سونی اکسپریا 1 II

۱) سونی اکسپریا ۱ II

قابلیت فیلم‌برداری گوشی‌های هوشمند در سالیان اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و گوشی اکسپریا ۱ II نمونه‌ی بارز این پیشرفت است. این گوشی در بسیاری از زمینه‌ها از دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی سری آلفا الهام گرفته است. دوربین این گوشی پرچمدار توانایی ضبط ویدیو به‌صورت ۴کی و با نرخ فریم ۲۴، ۲۵، ۳۰ و ۶۰ فریم را دارد. این دوربین همچنین از فناوری HDR پشتیبانی کرده و کنتراست رنگ فوق‌العاده‌ای را ارائه داده است.

سونی اکسپریا ۱ II قابلیت فیلم‌برداری به‌صورت ۱۰۸۰ پیکسل و با نرخ ۳۰، ۶۰ و۱۲۰ فریم را داشته و علاوه بر آن توانایی ضبط ویدیو به‌صورت اسلوموشن در ۱۲ فریم را نیز دارد. صفحه نمایش این گوشی هوشمند نیز از رزولوشن ۴کی پشتیبانی کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا ویدیوهای ضبط‌شده‌ی خود را با کیفیت واقعی مشاهده کنید. اکسپریا ۱ II به‌طور خاص از صفحه نمایش اولد ۴کی با پشتیبانی از HDR استفاده کرده است.

این گوشی همچنین از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر بهره برده که ثبات ویدیوها را بیشتر می‌کنند. اکسپریا ۱ II در مجموع از سه دوربین در قسمت پشتی خود استفاده کرده و هر سه دوربین تصاویر را به‌صورت ۱۲ مگاپیکسل به ثبت می‌رسانند. ترکیب این سه دوربین شامل دوربین اصلی، دوربین فوق عریض و دوربین تله‌فوتو می‌شود. تنها مشکل این گوشی قیمت بالای آن است.

اگر به دنبال بهترین گوشی مخصوص فیلم‌برداری هستید، در حال حاضر سونی اکسپریا ۱ II بهترین گزینه‌ی موجود در بازار است. این گوشی قیمت بالایی داشته اما ویژگی‌های متعدد آن ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد.

گوگل پیکسل 5

۲) گوگل پیکسل ۵

گوگل پیکسل ۵ به دو دوربین قدرتمند مجهز شده و این دوربین‌ها عکاسی را به کاری آسان و لذت‌بخش تبدیل کرده‌اند. برخلاف بسیاری از شرکت‌های رقیب، گوگل به جای سه و چهار دوربین در این گوشی از دو دوربین استفاده کرده است. کیفیت تصاویر دوربین اصلی این گوشی عالی بوده اما عملکرد دوربین دوم آن از دوربین اول نیز بهتر است. پیکسل ۵ بر خلاف پیکسل ۴ به دوربین فوق عریض مجهز شده است. دوربین اصلی این گوشی از لنز ۱۲٫۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/1.7 بهره برده و دوربین فوق عریض آن از لنز ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/2.2 استفاده کرده است.

پیکسل ۵ ویژگی‌های فیلم‌برداری مناسبی مانند حالت شب را نیز در دسترس کاربران قرار داده است. این ویژگی ثبت تصاویر در شب و محیط‌های تاریک را آسان می‌کند. دوربین این گوشی قابلیت فیلم‌برداری به‌صورت ۴کی در ۳۰ فریم و ۱۰۸۰ پیکسل در ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم را دارد. این گوشی همچنین از قابلیت HDR پلاس نیز پشتیبانی کرده که به شما اجازه می‌دهد تا چندین تصویر را به ثبت رسانده و با ترکیب آن‌ها یک تصویر باکیفیت را خلق کنید. با این وجود امکان غیرفعال‌کردن حالت HDR در این گوشی وجود ندارد.

گوگل پیکسل ۵ گوشی قدرتمندی بوده و امکانات مختلفی را برای عکاسی و فیلم‌برداری به ارمغان آورده است. این پرچمدار شرکت گوگل یکی از بهترین گوشی‌های مخصوص فیلم‌برداری در سال ۲۰۲۱ می‌باشد.

اپل آیفون 12 پرو مکس

۳) اپل آیفون ۱۲ پرو مکس

آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین سه‌گانه‌‌ی خود به عنوان انعطاف‌پذیرترین گوشی حال حاضر شناخته می‌شود. این گوشی چه در زمینه‌ی عکاسی و چه در زمینه‌ی فیلم‌برداری عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این گوشی از صفحه نمایش اولد ۶٫۷ اینچی (سوپر رتینا XDR)، پردازنده‌ی A14 بایونیک، باتری قدرتمند و سه دوربین مختلف استفاده می‌کند. آیفون ۱۲ پرو مکس قابلیت فیلم‌برداری به‌صورت ۴کی در ۶۰ فریم و ۱۰۸۰ پیکسل تا ۲۴۰ فریم را دارد.

این گوشی به دوربین عریض ۱۳ میلی‌متری، دوربین تله‌فوتوی ۶۵ میلی‌متری و دوربین اصلی ۲۶ میلی‌متری مجهز شده است. دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرو مکس تصاویر را با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل و با استفاده از لرزش‌گیر “سنسور شیفت” به ثبت می‌رساند. دوربین تله‌فوتوی این گوشی نیز عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته است. اپل در این گوشی از حالت پانوراما، عکاسی پی‌در‌پی و عکاسی زمان‌بندی‌شده نیز پشتیبانی کرده است. حسگر تشخیص چهره، لرزش‌گیر اپتیکال و دیجیتال تصاویر و فوکوس خودکار از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌باشد.

اپل آیفون SE

۴) اپل آیفون SE

گاهی اوقات قیمت بالای گوشی‌های هوشمند دلیلی بر بهتر بودن آن‌ها نیست. گوشی آیفون SE احتمالاً مصداق بارز این ادعا است. این گوشی ۴ اینچی در ابتدا در سال ۲۰۱۶ عرضه شده بود اما اپل پس از مدتی تولید آن را متوقف کرد. سال گذشته اپل بار دیگر این گوشی را با سخت‌افزار جدید و صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی به بازار عرضه کرد. این گوشی کماکان یکی از بهترین گوشی‌های اقتصادی به حساب می‌آید و قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار دارد. این گوشی به یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه‌‌ی دیافراگم f/1.8 مجهز شده و توانایی فیلم‌برداری به‌صورت ۴کی و تا ۶۰ فریم را دارد.

آیفون SE از نظر طراحی مشابه آیفون ۸ است. میکروفون و دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی گوشی در قسمت بالایی صفحه نمایش قرار دارد. آیفون SE به پردازنده‌ی A13 بایونیک مجهز شده که در گوشی آیفون ۱۱ نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. به ادعای اپل این سریع‌ترین پردازنده در بین گوشی‌های هوشمند است. در حالی که آیفون SE ویژگی‌های زیادی نداشته اما قیمت پایین، این گوشی را به یکی از گزینه‌های مناسب بازار تبدیل کرده است.

مطالب مرتبط:

نکاتی که باید در مورد دوربین گوشی‌های هوشمند به آن دقت کنید

بیشتر مردم برای عکاسی و فیلم‌برداری از دوربین گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. حتی اگر استفاده از دوربین گوشی برای شما اهمیتی نداشته باشد، کیفیت تصاویر و قابلیت‌های دوربین بخش مهمی از گوشی محسوب می‌شود. در این بخش قصد داریم تا نکات مهم و کلیدی برای ارزشیابی دوربین گوشی‌های هوشمند را بررسی کنیم.

دوربین گوشی هوشمند

تعداد پیکسل و سایز لنز

گوشی‌های هوشمند به‌خاطر طراحی‌ خاص خود از لنزهای کوچک استفاده می‌کنند و این مورد در گذشته به معنای پیکسل‌های کمتر بود اما حالا گوشی‌های جدید این مشکل را حل کرده‌اند. معمولاً هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، کیفیت تصویر نیز بیشتر می‌شود. اما این موضوع لزوماً در همه‌‌ی شرایط صدق نمی‌کند. لنزهایی که از تعداد پیکسل‌های بیشتری پشتیبانی می‌کنند با نوردهی کافی تصاویری با جزئیات بالا را به ثبت می‌رسانند. در طرف دیگر پیسکل‌های کمتر اما بزرگ‌تر نیز دامنه‌ی پویای بهتری را ارائه می‌دهند.

لنز دوربین گوشی‌های هوشمند طوری طراحی می‌شود که تعادل مناسبی را بین جزئیات و حساسیت تصویر ایجاد کند. در حالی که بیشتر گوشی‌ها از لنز ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند، بهترین گوشی‌های موجود در بازار به لنزهای ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند. گوشی سامسونگ گلکسی S20 الترا یک نمونه از این گوشی‌هاست.

چنین دوربین‌هایی به شما این امکان را می‌دهند تا بین حالت ۱۰۸ مگاپیکسل و ۱۲ مگاپیکسل سوییچ کنید. این کار باعث تغییر سایز پیکسل از ۰٫۸ میکرومتر به ۲٫۴ میکرومتر می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید رزولوشن تصویر را تنظیم کرده و تصاویر را به‌صورت دلخواه ثبت کنید. البته تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی فضای بیشتری از حافظه‌ی داخلی را اشغال می‌کند.

گوشی گلکسی S20 الترا برای این کار از فناوری ترکیب پیکسل اسفاده می‌کند. بسیاری از گوشی‌های دیگر نیز از این فناوری محبوب استفاده می‌کنند اما گلکسی S20 الترا امکان تغییر تنظیمات آن را در اختیار کاربر قرار داده است. به‌طور کلی بر روی کاغذ تعداد بیشتر پیکسل‌ها به معنای افزایش کیفیت تصویر است اما سایز لنز تاثیر بیشتری بر روی تصویر نهایی خواهد داشت.

دوربین گوشی‌های هوشمند

دوربین‌های مختلف

گوگل در گذشته اعلام کرده بود که قصد استفاده از دوربین دوم و یا بیشتر در گوشی‌های پیکسل را نداشته و این امر گوشی‌های این شرکت را از گوشی‌های دیگر رقبا متمایز کرده بود. با این حال گوشی پیکسل ۴ به دو دوربین مجهز  شده بود. اما چرا گوشی‌های هوشمند جدید از چندین دوربین مختلف استفاده می‌کنند؟

دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای بسیار بزرگ بوده و حمل آن‌ها به آسانی گوشی‌های هوشمند نیست. در طرف دیگر گوشی‌های هوشمند طراحی متفاوتی داشته و استفاده از محفظه‌ی دوربین بزرگ در آن‌ها به معنای ضعف در طراحی گوشی به حساب می‌آید. این بدان معناست که شرکت‌های سازنده باید راه حلی را برای ارائه‌ی ترکیب دوربین‌های قدرتمندتر پیدا کنند.

به جای استفاده از یک قابلیت در دوربین اصلی، گوشی‌های هوشمند امروزی از چندین دوربین مختلف با ویژگی‌های متعدد بهره برده و نیاز به استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای را کم کرده‌اند.

دوربین گوشی‌های هوشمند

فاصله‌ی کانونی و زوم

به‌لطف دوربین‌های چندگانه، گوشی‌های هوشمند جدید از زوم اپتیکال بهتری نسبت به گذشته بهره می‌برند. با این وجود گوشی‌های هوشمند همانند دوربین‌های حرفه‌ای از برخی مشکلات مربوط به زوم دیجیتال نیز رنج می‌برند. به‌طور کلی زوم دیجیتال باعث کاهش رزولوشن و کیفیت تصویر می‌شود. این ویژگی با کراپ تصویر، بخش مورد نظر آن را بزرگ‌تر نمایش می‌دهد.

بسیاری از گوشی‌های جدید از دوربین فوق عریض استفاده می‌کنند. افرادی که قصد استفاده از قابلیت زوم گوشی‌های هوشمند را دارند باید به فکر خرید محصولی باشند که یا به دوربین فوق عریض و یا به دوربین تله‌فوتو مجهز شده باشد.

رزولوشن ویدیو و نرخ فریم

دوربین‌های امروزی همانند دوربین‌های DSLR توانایی ضبط ویدیو به‌صورت ۴کی در ۳۰ فریم را دارند. نسخه‌های پیشرفته‌ی این گوشی‌ها از فیلم‌برداری ۸کی نیز پشتیبانی می‌کنند. گوشی‌های جدید علاوه بر رزولوشن بیشتر از نرخ فریم ۶۰، ۱۲۰، ۲۴۰ و حتی ۹۶۰ فریم نیز در ویدیوهای با رزولوشن پایین‌تر بهره ‌می‌برند. در خرید گوشی‌‌های مخصوص فیلم‌برداری به نرخ فریم دوربین گوشی دقت کنید.

دوربین گوشی‌های هوشمند

نرم افزار

در حالی که شرکت‌های سازنده در حال ارتقای سخت‌افزاری دوربین‌های گوشی‌های هوشمند هستند، بسیاری از نرم‌افزارها می‌توانند کیفیت تصاویر دوربین‌ها را افزایش دهند. این قسمت جایی است که گوشی‌های هوشمند نسبت به دوربین‌های حرفه‌ای برتری دارند. گوشی‌های جدید قدرت پردازش بیشتری نسبت به دوربین‌های حرفه‌ای داشته و از فناوری‌هایی مانند تصاویر HDR، عملکرد بهتر در محیط‌های کم‌نور و حالت پرتره پشتیبانی می‌کنند.

در نتیجه هنگام خرید گوشی تنها نباید به سخت‌افزار و تعداد پیکسل‌های دوربین توجه کرد. قابلیت‌هایی مانند حالت شب، عکاسی پرتره و فاصله‌ی کانونی دوربین سلفی از مواردی است که باید به آن‌ها توجه شود. بسیاری از گوشی‌های جدید مانند هوآوی میت ۴۰ پرو نیز از هوش مصنوعی برای ثبت تصاویر استفاده کرده و کار را برای کاربران آسان‌تر کرده‌اند.

فیلم‌برداری و عکاسی

هنگام خرید گوشی هوشمند توجه داشته باشید که هدف شما از خرید آن چیست. بیشتر گوشی‌های هوشمند تمرکز خود را بر روی عکاسی بهتر گذاشته و ویژگی‌‌های مربوط به عکاسی بیشتری را ارائه می‌دهند. از این رو دقت داشته باشید که این ویژگی‌ها برای قابلیت فیلم‌برداری گوشی نیز قابل استفاده باشند. برای مثال معمولاً قابلیت ردیابی فوکوس در هر دو حالت فیلم‌برداری و عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن‌ها و سازگاری

شرکت‌های سازنده دائماً اپلیکیشن دوربین‌ گوشی‌های خود را با اضافه‌کردن ویژگی‌هایی مانند حالت‌های مختلف عکاسی و ابزار ویرایش ارتقا می‌‌دهند. با این حال بسیاری از اپلیکیشن‌های مربوط به فیلم‌برداری و عکاسی به‌طور اختصاصی برای یک سیستم‌عامل عرضه شده و اگر شما قصد دارید از سیستم‌عامل اندروید به آی او اس و یا برعکس کوچ کنید، توجه داشته باشید که اپلیکیشن مورد نظر شما در سیستم‌عامل جدید وجود داشته باشد.

دوربین گوشی‌های هوشمند (عکاسی و فیلم‌برداری)

جمع‌بندی

برای خرید گوشی‌های هوشمند نکات زیادی مانند پشتیبانی شبکه‌های مختلف، سیستم‌عامل گوشی، قیمت و موارد دیگر وجود دارد که قبل از خرید باید مورد بررسی قرار بگیرند. با این حال افرادی که به فیلم‌برداری و عکاسی علاقه‌مند هستند، دوربین گوشی در صدر لیست اولویت‌های آن‌ها خواهد بود. ارزشیابی دوربین گوشی‌ها به تعداد پیکسل و یا سایز لنز آن‌ها ختم نشده و نکاتی مانند اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزار دوربین، رزولوشن و فاصله‌ی کانونی دوربین‌ها نیز در کیفیت تصاویر و ویدیوهای یک دوربین تاثیر خواهد داشت.

نظر شما در مورد این لیست چیست؟ به نظر شما گوشی‌های معرفی‌شده در این مقاله بهترین گوشی‌های فیلم‌برداری سال ۲۰۲۱ هستند؟ نظرات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Videomaker

اینستاگرام تکفارس
تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید