آمریکا درباره پهباد های دی جی آی ابراز نگرانی کرده است - تکفارس 
آمریکا درباره پهباد های دی جی آی ابراز نگرانی کرده است - تکفارس 

آمریکا درباره پهباد های دی جی آی ابراز نگرانی کرده است

حامد شهرزاد
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - 10:15
dji drone

پس از گذشت ماه‌ها از منع دولت آمریکا در مورد استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین دی جی آی برای مقاصد دولتی، به خاطر طرح سوال نمایندگان از اینکه آیا این شرکت اطلاعاتی را به دولت چین ارسال می‌کند، اکنون پنتاگون اعتراف کرده است که هواپیما‌های بدون سرنشین مورد استفاده واقعاً ایمن هستند. پهباد دی جی آی از نظر پنتاگون ابزار جاسوسی نیست.

این خبر از طریق پایگاه خبری د هیل منتشر شده است. د هیل با انتشار گزارشی بیان کرد که پنتاگون اعلام کرده است که دو نسخه از پهپاد‌های دی جی آی که مخصوص دولت این کشور ساخته شده است، برای استفاده توسط نهاد‌های دولتی توصیه می‌شوند.

سال گذشته، وزارت کشور ایالات متحده آمریکا به خاطر نگرانی‌های احتمالی در مورد جاسوسی دولت چین به وسیله پهباد‌های دی جی آی، تمام هواپیما‌های بدون سرنشین خود را متوقف کرد و وزارت بازرگانی این کشور دی جی آی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. ایالات متحده آمریکا ادعا کرده بود که این شرکت فن‌آوری، اطلاعاتی را در مورد بازداشت مسلمانان اویغور به دولت چین ارائه داده است ایالات متحده آمریکا امروز در مورد این ادعا هیچ حرفی نزده است.

مطالب مرتبط:

آمریکا صریحاً مشخص نکرد که آیا تمام پهباد‌های دی جی آی از نظر امنیتی مشکلی دارند یا خیر

طبق گفته د هیل، پنتاگون اعلام کرد که هنگام تجزیه و تحلیل دو مدل هواپیمای بدون سرنشین، هیچ کد مخربی پیدا نکرد. وزارت امنیت داخلی آمریکا قبلاً آزمایشاتی را بر روی دی جی آی مویک پرو و متریک ۶۰۰ پرو در سال ۲۰۱۹ انجام داده بود و هیچ شواهدی از ارسال داده‌ها به مکان‌های خاص پیدا نکرد و امروز به نظر می‌رسد که دولت جدید آمریکا نیز به نتیجه مشابهی رسیده است.

گزارش دیگری که به بررسی سه هواپیمای بدون سرنشین دی جی آی از جمله نسخه‌های دولتی پهپاد‌های فوق الذکر پرداخته بود، در اوایل سال ۲۰۲۰ به همین نتیجه رسید.

گزارش پنتاگون لزوماً نظر قطعی دولت ایالات متحده آمریکا در مورد پهباد‌های دی جی آی را بیان نمی‌کند. از زمان بازنگری در مورد این پهباد‌ها، دی جی آی هنوز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. این امر مانع از فروش فناوری‌های شرکت‌های آمریکایی برای استفاده در هواپیما‌های بدون سرنیشن دی جی آی می‌شود و گزارش پنتاگون در حالی ارائه می‌شود که کنگره آمریکا در حال بررسی قانونی است که دولت را برای خرید هواپیما‌های بدون سرنشین چینی به مدت پنج سال منع می‌کند.

این قانون از سال ۲۰۲۳ شروع می‌شود.

شرکت‌ها و دولت آمریکا باید به جای خرید از دی جی آی به هواپیما‌های بدون سرنشین تایید شده از شرکت‌های ایالات متحده و فرانسه اعتماد کنند. از آنجا که محدودیت‌هایی برای دی جی آی ایجاد شده است، دیگران هواپیما‌های بدون سرنشین با قیمت سنگین ساخته اند تا نیاز‌های دولت را برآورده کنند.

این موضوع همچنین در مورد هواپیما‌های بدون سرنشین بسیار قدیمی دی جی آی نیز صحت دارد که کاملاً آزمایش شده اند. مدل خانگی دی جی آی مویک پرو در سال ۲۰۱۶ بررسی شد و از آن زمان تاکنون شرکت مدل‌های بسیار بهتری را ارائه داده است.

هیچ یک از بررسی‌های دولت کاربران را از خرید هواپیمای بدون سرنشین دی جی آی باز نمی‌دارد. با وجود همه‌اتهامات، دی جی آی همچنان توانسته است به تولید و فروش محصولات مصرفی خود ادامه دهد.

شرکت‌های چینی زیادی به‌اتهام ارتباط با دولت کمونیست چین تحریم شده‌اند. پیش از این، شیائومی با همین‌اتهام در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود. هواوی نیز سال‌هاست که درگیر تحریم‌های آمریکا شده است. به نظر می‌رسد که دولت بایدن نیز قصد دارد مانع از استفاده از محصولات هواوی در زیرساخت‌های ایالات متحده آمریکا شود. دولت آمریکا حتی قصد دارد تا زیرساخت‌های موجود که توسط هواوی ساخته شده است را از بین ببرد و با قطعات جدید جایگزین کند.
آمریکا به ۱. ۸ میلیارد دلار برای تعویض زیرساخت‌های ایجادشده توسط هواوی نیاز دارد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.