بررسی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ اپل؛ تجربه‎‌ای رویایی - تکفارس 
بررسی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ اپل؛ تجربه‎‌ای رویایی - تکفارس 

بررسی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ اپل؛ تجربه‎‌ای رویایی

مهدی حلوائی
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - 18:16
بررسی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ اپل

تبلت ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو به جدیدترین فناوری صفحه نمایش مجهز شده و پس از تلویزیون‌های پیشرفته و با پنل مشابه، بهترین دستگاه برای تماشای فیلم می‌باشد. قیمت نسخه‌ی پایه‌ی این تبلت با ۱۲۸ گیگابایت رم از ۱٫۰۹۹ دلار شروع می‌شود اما حافظه‌ی بیشتر و وسایل جانبی مانند کیبورد و قلم لمسی این قیمت را بیشتر می‌کنند.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

تبلت آیپد پرو 2021

صفحه‌نمایش

هر دو نسخه‌ی ۱۲٫۹ اینچی و ۱۱ اینچی آیپد پرو (که ۷۹۹ دلار قیمت دارد) به پردازنده‌ی M1 شرکت اپل مجهز شده‌اند و نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت‌هایی در آن‌ها حاصل شده است. با این وجود، پردازنده‌ی M1 که در نسل جدید آی‌مک، مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی نیز مورد استفاده قرار گرفته است به‌طور اساسی تغییری در عملکرد آیپد پرو ایجاد نکرده است.

مهم‌ترین قسمت نسخه‌ی ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو صفحه نمایش خیره‌کننده‌ی آن است. سوال اصلی این است که آیا این صفحه نمایش جدید ارزش پرداخت ۱۰۰ دلار اضافه در مقایسه با نسخه‌ی قبلی را دارد؟ آیا این صفحه نمایش تجربه‌ی کار با آیپد پرو را نسبت به گذشته بهتر کرده است؟ برای پاسخ به این سوال‌ها ابتدا باید فناوری مینی ال ای دی صفحه نمایش این تبلت را مورد بررسی قرار دهیم.

معمولاً صفحه نمایش‌ تبلت‌ها به دو دسته‌ی ال سی دی و اولد تقسیم می‌شوند. هر دو پنل از ساب‌پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی برای ایجاد رنگ استفاده می‌کنند اما برای نمایش رنگ‌ها، پیکسل‌های نمایشگر باید توسط یک منبع نور روشن شوند. پنل‌های اولد به‌صورت داخلی به این رنگ‌ها نور می‌رسانند اما پنل‌های ال سی دی برای این کار از یک و یا چند لامپ ال ای دی استفاده می‌کنند.

تبلت آیپد پرو 2021

مزیت پنل‌های ال سی دی قیمت پایین، عمر بالا، روشنایی مناسب و نبود مشکل سوختگی پیکسل در آن‌هاست. در طرف دیگر پنل‌های اولد پیکسل سیاه را روشن نکرده و در نتیجه کنتراست فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند اما این پنل‌ها قیمت بالایی داشته و روشنایی آن‌ها نسبت به پنل ال سی دی کمتر است. در واقع نقطه ضعف هر کدام از این پنل‌ها نقطه‌ قوت پنل دیگر به حساب می‌آید.

فناوری مینی ال ای دی که در صفحه نمایش تبلت ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو مورد استفاده قرار گرفته با هدف ترکیب پنل ال سی دی و کنتراست و سطح رنگ‌ سیاه پنل‌های اولد ساخته شده است. نوردهی پیکسل‌های این پنل توسط لامپ‌های ال ای دی صورت گرفته اما نکته‌ی متفاوت آن، استفاده از ۱۰ هزار لامپ ال ای دی کوچک بوده که توسط نرم افزار تبلت به دسته‌های ۲٫۵۰۰تایی تقسیم شده‌اند. این فناوری به گونه‌ای است که گویا در پشت صفحه نمایش یک صفحه نمایش دیگر قرار داشته که با ردیابی تصاویر از روشن‌شدن رنگ سیاه در آن جلوگیری می‌کند.

صفحه نمایش نسخه‌ی ۱۱ اینچی این تبلت نیز عملکرد قابل قبولی داشته اما به‌دلیل استفاده از سیستم نوردهی قدیمی، رنگ سیاه در آن بیشتر شبیه رنگ خاکستری است. نسخه‌ی ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو رنگ سیاه واقعی را به همراه نسبت کنتراست و روشنایی بالا ارائه داده است. رزولوشن بالا، دقت رنگ عالی و زاویه‌ی دید مناسب از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش است. این نمایشگر همچنین از فناوری پروموشن (ProMotion) که نرخ تازه‌سازی متغیر را ارائه می‌دهد، پشتیبانی کرده است.

مطالب مرتبط

تبلت آیپد پرو 2021

تشخیص فناوری مینی ال ای دی در این تبلت هنگام استفاده‌ی روزمره از آن کار دشواری است. کنتراست تصویر در زمان جستجو در اینترنت، اجرای بازی‌ها و دیگر موارد عالی است اما اپل میزان روشنایی صفحه نمایش را در بیشتر مواقع بر روی ۶۰۰ نیت قفل کرده است که با وجود مناسب‌بودن چندان چشمگیر نیست. این در حالی است که حداکثر میزان روشنایی در آیپد و آیپد ایر مکس ۵۰۰ نیت می‌باشد.

تفاوت صفحه نمایش این تبلت با تبلت‌های دیگر زمانی آشکار می‌شود که ویدیویی را در آن پخش کنید. با اجرای ویدیو، آیپد پرو حالت متفاوتی از HDR را فعال می‌کند که به معنای واقعی کلمه خیره‌کننده است (اپل این فناوری را XDR نامیده است). با اجرای این قابلیت، حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش به ۱۰۰۰ نیت ارتقا یافته و این عدد در شرایطی خاص به ۱۶۰۰ نیت نیز می‌رسد.

کیفیت تصاویر HDR این تبلت فوق‌العاده بوده و عملکرد آن به ویژه در محیط‌های تاریک مشابه تلویزیون‌های پیشرفته‌ی جدید است. متاسفانه آگاهی از کیفیت صفحه نمایش آیپد پرو از طریق خواندن آمار و ارقام و یا مشاهده‌ی تصاویر آن امکان‌پذیر نیست و برای درک این موضوع راهی جز استفاده از آن نخواهید داشت. تصاویر نمایش‌داده‌شده در این تبلت از وضوح بالایی برخوردار بوده و عالی به‌نظر می‌رسند.

تبلت آیپد پرو 2021

عملکرد

تبلت آیپد پرو با وجود استفاده از پردازنده‌ی M1 توانایی اجرای اپلیکیشن‌های مک‌بوک را ندارد. این در حالی است که مک‌بوک توانایی اجرای اپلیکیشن‌های آیپد را داشته و به شما این امکان را می‌دهد تا هر کاری که در نظر دارید را بر روی آن انجام دهید. یکی از نتیجه‌های استفاده از پردازنده‌ی M1 این بوده که اپل به‌صورت رسمی میزان رم استفاده‌شده در این تبلت را اعلام کرده است. این موضوع برای اولین بار در بین دستگاه‌های مجهز به آی او اس رخ داده است. به گفته‌ی شرکت اپل، آیپدهای مجهز به ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و یا کمتر، از ۸ گیگابایت رم بهره برده و آیپدهای مجهز به ۱ ترابایت حافظه‌ی داخلی و یا بیشتر، از ۱۶ گیگابایت رم استفاده کرده‌اند.

پردازنده‌ی M1 بسیار سریع بوده و در بنچمارک‌های مختلف عملکرد سریع‌تری را نسبت به پردازنده‌ی A12Z که در نسخه‌های قبلی آیپد پرو مورد استفاده قرار گرفته بود به ثبت رسانده است. با این وجود تفاوتی در اجرای اپلیکیشن‌ها در مقایسه با نسخه‌ی قبلی آیپد پرو مشاهده نشد چرا که این تبلت نیز اپلیکیشن‌ها را با سرعت بالایی اجرا می‌کند.

تبلت آیپد پرو 2021

پردازنده‌ی M1 و میزان رم این تبلت برای بیشتر کاربران اهمیت کمی داشته و تنها کاربرانی که از این تبلت برای طراحی‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند به این مشخصات توجه خواهند کرد. یکی دیگر از مزایای استفاده از M1 پشتیبانی درگاه USB-C از وسایل جانبی تاندربولت است. حالا شما می‌توانید این تبلت را به پایه‌های شارژ متصل کرده و همزمان از آن استفاده کنید اما متاسفانه امکان استفاده از آن به عنوان نمایشگر جانبی وجود ندارد.

مهم‌ترین تفاوت آیپد پرو و مک نه در صفحه نمایش لمسی بلکه در رویکرد شرکت اپل نسبت به سیستم‌عامل این دو دستگاه است. اپل سعی کرده تا ویژگی‌های آیپد را طوری طراحی کند که تنها در آیپد قابل اجرا باشند. از این رو تمام مراحل مربوط به پردازش فایل‌ها، پشتیبانی از وسایل جانبی و دیگر موارد از نو طراحی شده‌اند.

گاهی اوقات این بازطراحی‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای را به همراه دارند. برای مثال قابلیت “Windowing” آیپد پرو با وجود محدودیت‌های خود، مدیریت فایل‌ها را آسان‌تر کرده و کارکردن با آن بسیار لذت‌بخش است. مشکل اصلی این‌جاست که این پیشرفت‌ها پس از ۶ سال از عرضه‌ی نسخه‌ی اورجینال آیپد پرو صورت گرفته است.

تبلت آیپد پرو 2021

دوربین و باتری

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید آیپد پرو ۲۰۲۱ قابلیتی به نام Center Stage است. این ویژگی با ردیابی چهره‌ی کاربر و زوم‌کردن بر روی آن، کاربر را در کانون دوربین عریض خود قرار می‌دهد. این ویژگی از تمام اپلیکیشن‌های ویدیو کنفرانس پشتیبانی کرده و عملکرد آن از ویژگی‌های مشابه در نمایشگرهای هوشمندی مانند اکو شو (Echo Show) و فیسبوک پرتال بسیار بهتر است.

متاسفانه اپل در تصمیمی عجیب دوربین جلویی آیپد را به جای قسمت بالا در قسمت کناری آن قرار داده است. نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی و ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو به همراه صفحه کلید مجیک کیبورد قیمتی معادل ۱٫۵۴۸ دلار خواهد داشت. این در حالی است که لپتاپ ۲۵۶ گیگابایتی مک‌‌بوک با پردازنده‌ی مشابه به قیمت ۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد و این لپتاپ کارایی بیشتر و قیمت مناسب‌تری نسبت به آیپد پرو دارد.

این برتری در قسمت عمر باتری نیز مشاهده می‌شود. هر دو دستگاه عمر باتری بالایی را ارائه داده‌اند اما براساس آزمایش‌های انجام‌شده و گزارش کاربران، باتری تبلت آیپد پرو با استفاده‌ی مکرر از اپلیکیشن‌هایی مانند زوم تنها ۸ ساعت دوام خواهد آورد. لپتاپ مک‌بوک در این زمینه نیز عملکرد بهتری نسبت به آیپد پرو داشته است. نکته آخر در مورد این تبلت، عدم امکان استفاده‌ی چندین کاربر از آن است. متاسفانه شما تنها می‌توانید یک حساب کاربری را بر روی این دستگاه راه‌اندازی کنید و این مورد یکی از نقاط ضعف اصلی آن به حساب می‌آید.

تبلت آیپد پرو 2021

جمع‌بندی

اگر شما هم به تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ به چشم یک دستگاه مخصوص کار نگاه می‌کنید، بهتر است بدانید که این محصول یک نسخه‌‌ی زیباتر و کوچک‌تر از لپ تاپ‌های اپل است. این تبلت از نظر سخت‌افزاری بسیار قدرتمند بوده و فناوری تشخیص چهره‌ی Face ID، دوربین دوگانه‌ی پشتی، پشتیبانی از لیدار، بلندگوهای چهارگانه، میکروفون‌های عالی، پشتیبانی از قلم Apple Pencil و صفحه نمایش عالی تنها بخشی از ویژگی‌های اصلی آن است.

دلیل اصلی خرید تبلت ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو (و حتی نسخه‌ی ۱۱ اینچی) تجربه‌ی کار با بهترین آیپد موجود در بازار است. تبلت ۵۹۹ دلاری آیپد ایر و نسخه‌ی پایه‌ی تبلت آیپد (۳۹۹ دلار) بسیاری از ویژگی‌های اصلی و کاربردی آیپد پرو را در دسترس قرار داده‌اند اما تا زمانی که سیستم‌عامل آیپد او اس این تبلت با مشکل مواجه نشود، کارکردن با آن نسبت به بسیاری از لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی لذت‌بخش‌تر است.

نکات مثبت

  • صفحه نمایش مینی ال ای دی فوق‌العاده
  • پردازنده‌ی سریع M1
  • فناوری Center Stage

نکات منفی

  • جایگیری بد دوربین جلویی
  • محدودیت سیستم‌عامل آیپد او اس
  • عدم پشتیبانی از چند حساب کاربری

منبع: The Verge

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.