مقایسه گوگل مپس با ویز؛ کدام برنامه مسیریابی کاربردی‌تر است؟ - تکفارس 
مقایسه گوگل مپس با ویز؛ کدام برنامه مسیریابی کاربردی‌تر است؟ - تکفارس 

مقایسه گوگل مپس با ویز؛ کدام برنامه مسیریابی کاربردی‌تر است؟

محمدحسین فرقانی
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - 09:11
مقایسه گوگل مپس و ویز

وقتی صحبت از برنامه‌های مسیریابی در گوشی‌های همراه می‌شود، انتخاب میان دو برنامهٔ گوگل مپس و ویز، که با اختلاف از سایر برنامه‌های مشابه پرطرفدارتر هستند، خیلی آسان نیست. هر دو برنامه رویکرد نسبتاً مشابهی دارند و هر دو، توسط یک شرکت اداره می‌شوند: گوگل. اما از کجا باید بفهمیم کدام‌یک برایمان مفیدتر است و کدام بیشتر از دیگری به دردمان می‌خورد؟

اگرچه رشد و توسعهٔ این دو برنامه در طی سال‌های اخیر بسیار شبیه هم بوده، اما می‌توان گفت سرویس‌های نسبتاً مختلف و متفاوتی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. دسترسی و نام‌آشنابودن گوگل مپس به‌مراتب بیشتر از هر برنامهٔ جهت‌یابی دیگر روی گوشی‌های هوشمند است اما از سوی دیگر، ویز نیز همواره رانندگان وفاداری داشته که مدت‌هاست از سرویس‌های آن استفاده می‌کنند و حاضرند قسم بخورند بهترین و کوتاه‌ترین روش برای رسیدن از مبدأ به مقصد، همین برنامه است.

در واقع نمی‌توان گفت سرویس‌های کدام‌یک از این دو برنامه از دیگری بهتر است؛ چراکه هر دوی آن‌ها رویکردهای یکسانی دارند و همه چیز به تفاوت‌های جزئی و کوچکی که در آن‌ها پیاده شده، خلاصه می‌شود. حال این سؤال مطرح می‌شود که اگر دو برنامهٔ محبوب گوگل مپس و ویز را در یک رینگ کشتی قرار دهیم تا با هم مبارزه کنند، کدام‌یک سربلندتر بیرون خواهد آمد؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا تک‌تک تفاوت‌ها و شباهت‌های کلی و جزئی دو برنامهٔ ذکرشده را تحت بررسی قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک، مفیدتر و برای استفاده بهتر خواهد بود.

مقایسه گوگل مپس و ویز: در دسترس بودن

مقایسه گوگل مپس و ویز: در دسترس بودن

گوگل شهرت زیادی در زمینهٔ دست‌داشتن در تمام ظرف‌های فرضی کوکی در سراسر اینترنت دارد؛ از این رو در موجودبودن و دسترسی به دو برنامهٔ گوگل مپس و ویز، شاهد مشکلات زیادی نیستیم. هر دو برنامه برای گوشی‌های اندروید و آی او اس قابل دریافت هستند و با سیستم‌عامل‌های اندروید آتو (Android Auto) و اپل کارپلی (Apple CarPlay) که برای اتومبیل‌ها در نظر گرفته شده‌اند، سازگاری دارند. از این رو خیلی فرقی نمی‌کند که شما از چه دستگاهی استفاده می‌کنید یا چه ماشینی می‌رانید، همیشه گزینهٔ استفاده از هر یک از این دو برنامه پیش روی شما وجود دارد.

علاوه بر این‌ها، حتی نسخه‌هایی از این دو برنامه برای مرورگرهای دسکتاپ تعبیه شده که می‌تواند در مواقع ضروری برای دارندگان لپ‌تاپ کاربردی باشد. اما لازم است ذکر شود در این نسخه‌های تحت وب، قابلیت جهت‌یابی زنده دیگر برای کاربران وجود ندارد و کاربران دسکتاپ از این ویژگی، محروم هستند. با این حال قابلیت‌های متعدد دیگری هم‌چون مکان‌یابی و ذخیره و بوکمارک مکان‌ها بر روی نسخهٔ دسکتاپ وجود دارد که به شما این اجازه را می‌دهد تا بعداً با استفاده از گوشی هوشمندتان دوباره به آن‌ها سر بزنید.

برندهٔ این بخش: مساوی

مقایسه گوگل مپس و ویز: مسیریابی

مقایسه گوگل مپس و ویز: مسیریابی

هدف غایی و نهایی هر دو برنامهٔ گوگل مپس و ویز، رساندن کاربرانشان به مقصدی است که آن‌ها می‌خواهند. با وجود این، روندی که این دو برنامه برای رساندن کاربران خود به مقاصدشان پیش گرفته‌اند، بسیار متفاوت است. این موضوع تا جایی پیش می‌رود که «برنده» بخش جهت‌یابی میان این دو برنامه، به‌صورت اساسی به نحوهٔ استفادهٔ کاربران از آن‌ها و خواسته‌های اصلی‌شان از یک برنامهٔ مسیریابی برمی‌گردد.

می‌توان گفت گوگل مپس برنامهٔ مسیریابی مرسوم است و قابلیت‌های عادی‌ای را که از یک برنامهٔ مسیریابی انتظار می‌رود، در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. شما مکان مبدأ و مقصدتان را انتخاب می‌کنید و این برنامه، یک مسیر برای شما پیدا می‌کند؛ صرف نظر از این‌که قرار است چگونه به نقطهٔ مقصدتان برسید. امکان استفاده از گوگل مپس هنگام رانندگی، راه‌رفتن، دوچرخه‌سواری یا حین استفاده از اتوبوس وجود دارد. گوگل هم‌چنین گاهی این قابلیت را در اختیار کاربران می‌گذارد که اگر ترافیک پیش روی شما وجود دارد، مسیرتان را عوض کنید و از راهی استفاده کنید که سریع‌تر شما را به مقصد می‌رساند.

از سوی دیگر، برنامهٔ ویز مخصوص موتورسواران و ماشین‌سواران طراحی شده. ویز به‌جای این‌که کوتاه‌ترین راه از مبدأ تا مقصد را به شما نشان دهد، همواره به‌دنبال این است که شرایط و حالات لحظه‌ای راه را برای شما بررسی کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شما را به مقصدتان برساند.

مطالب مرتبط:

هر دو سرویس این توانایی را دارند که با استفاده از تعداد کاربرانی که در هر راه قرار دارند، احتمال وجود ترافیک پیش روی شما را حدس بزنند، اما ویز تنها برنامه‌ای است که در قبال این موضوع، کاری انجام می‌دهد. گوگل مپس و ویز هر دو ترافیک یا موانع بین‌راه را برای کاربرانشان نشان می‌دهند، اما چیزی که ویز را متمایز می‌سازد، یافتن سریع راهی جایگزین برای کاربرانش است؛ صرف نظر از این‌که در ابتدای سفر چه راهی برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود.

این در حالی است که گوگل مپس خیلی راحت موانع پیش رو (مثل ترافیک و …) را به شما نشان می‌دهد، اما برای تغییر مسیر شما هیچ کاری انجام نمی‌دهد و تا زمان رسیدن به مقصد، از همان راه اولیه استفاده می‌کند. شاید حین مسیریابی این اخطار به شما داده شود که مسیر کنونی با توجه به ترافیک به‌وجودآمده کندتر از سایر مسیرهای ممکن است، اما این مسئله به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

با این حال، تغییرات اخیری که طی به‌روزرسانی‌های گوگل مپس روی این برنامه اعمال شده، نوید این موضوع را می‌دهند که گوگل قصد دارد بر روی نحوه مسیریابی در برنامهٔ خود، تغییراتی اعمال کند. این سرویس از این پس فاکتورهای مختلفی از جمله شرایط و حالات مختلف ترافیکی، وضعیت چراغ‌های راهنمایی و راه‌های دیگری برای امن‌ترساختن سفر کاربرانش در نظر می‌گیرد. با این تغییرات، شما قادر خواهید بود ضمن مصرف انرژی کم‌تر، احتمال وقوع تصادف حین سفرتان را کاهش دهید.

گوگل مپس

برخلاف گوگل مپس، ویز برای تغییر مسیر حین سفر، اجازهٔ خاصی از کاربرانش نمی‌گیرد و به این نام که «شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به مقصدتان می‌رسانیم»، هرگونه تغییری که می‌خواهد در مسیر شما اعمال می‌کند. به همین خاطر، احتمال این‌که حین استفاده از ویز از یک کوچه یا خیابان بی‌راهه سر در بیاورید، نسبتاً بالاست؛ حداقل بالاتر از گوگل مپس.

بزرگ‌ترین مشکل حین استفاده از سرویس‌های مسیریابی ویز، این است که این برنامه شدیداً به تعداد سایر کاربرانی که از این برنامه استفاده می‌کنند و در مسیر قرار دارند، اتکا می‌کند. از این رو اگر شما تا ده‌ها کیلومتر تنها کاربری باشید که از ویز استفاده می‌کند، این برنامه هیچ ایده‌ای راجع به این‌که ترافیک مسیر پیش رو چگونه خواهد بود، ندارد.

خوشبختانه هم گوگل مپس و هم ویز به شما این اجازه را می‌دهند تا نقشه‌هایشان را برای استفادهٔ آفلاین ذخیره کنید؛ اما گوگل مپس راجع به این موضوع بسیار روراست‌تر می‌باشد. هرگاه شما قصد انتخاب یا جست و جوی راه جدیدی را داشته باشید، این برنامه از شما می‌پرسد که آیا قصد دانلود اطلاعات این نقشه برای استفاده‌های بعدی را دارید یا خیر. ویز چنین سؤالی از کاربرانش نمی‌پرسد اما در عوض این قابلیت در آن تعبیه شده که اطلاعات مسیرهای موردعلاقهٔ آن‌ها را به‌صورت خودکار ذخیره کند تا به‌صورت آفلاین قابل‌استفاده باشد.

اما از آن‌جایی‌که ویز به‌شدت بر داده‌ها و آمار زنده و برخط متکی است، استفادهٔ آفلاین از این برنامه هیچ اطلاعاتی در قبال مسیر پیش روی شما، در اختیارتان قرار نمی‌دهد. اساساً در این صورت شما کلیدی‌ترین ویژگی ویز را، که آن را از سایر برنامه‌های مسیریابی متمایز می‌کند، از دست می‌دهید.

همان‌طور که گفته شد، هر دو برنامه سرویس‌های باکیفیت اما در عین حال متفاوتی را ارائه می‌کنند، اما چیزی که ویز را در این زمینه خاص‌تر از گوگل مپس می‌سازد، راه‌ها و مسیرهای سریع‌تر و آسان‌تری است که در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. اگر مشکلی با استفاده از مسیرهای جدید و عجیب و غریب ندارید، ویز بهترین گزینهٔ پیش روی شماست.

برندهٔ این بخش: ویز

مقایسه گوگل مپس و ویز: وسایل نقلیه عمومی

مقایسه گوگل مپس و ویز: وسایل نقلیه عمومی

تصمیم‌گیری در این زمینه خیلی راحت‌تر از بخش قبلی است. اگر خواستار استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا هرگونه از سایر وسایل نقلیه که در اختیارتان قرار دارد هستید، ویز سرویسی به شما ارائه نمی‌کند. هیچ سرویسی، به‌معنای واقعی کلمه هیچی!

هدف اصلی از توسعه و عرضهٔ برنامهٔ ویز، کمک به رانندگان برای یافتن سریع‌ترین مسیر ممکن بود؛ وقتی هم که شما در حال استفاده از وسایل نقلیه عمومی هستید، چنین گزینه‌ای پیش روی شما نیست، چراکه شما رانندهٔ آن وسیلهٔ نقلیه نیستید. از این رو، بهترین گزینهٔ قابل استفاده برای موارد این‌چنینی، گوگل مپس می‌باشد.

کاربران گوگل مپس، برخلاف ویز، تنها رانندگان نیستند و دوچرخه‌سواران، افراد پیاده و استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه عمومی را نیز شامل می‌شوند. تلاش برای استفاده از ویز هنگام سفر با وسایل نقلیه عمومی به هیچ وجه کاربردی نیست؛ چراکه تنها مسیرهایی را در اختیار شما قرار خواهد داد که با اتومبیل شخصی قابل دسترس هستند.

در عوض گوگل مپس داده‌ها و اطلاعات متعددی در زمینهٔ ساعات و مسیرهای وسایل نقلیه عمومی را در خود جای داده. نقشه‌ها و ساعات زمانی کاملی برای سرویس‌های عبور و مرور عمومی، از کشورهای سراسر جهان، در این برنامه تعبیه شده. علاوه بر این‌ها، قابلیت آپدیت وضعیت این وسایل نقلیه به‌صورت زنده در گوگل مپس وجود دارد؛ از این رو اگر مشکل یا تأخیری وجود داشته باشد، این برنامه از قبل شما را خبردار می‌کند.

گوگل مپس هم‌چنین با استفاده از ترکیب داده‌های قدیمی و میزان تجمع کاربران این برنامه در یک مکان جغرافیایی، می‌تواند تخمین بزند یک سرویس یا وسیلهٔ نقلیه تا چه میزان شلوغ خواهد بود.

برندهٔ این بخش: گوگل مپس

مقایسه گوگل مپس و ویز: طراحی و رابط کاربری

مقایسه گوگل مپس و ویز: طراحی و رابط کاربری

اگرچه گوگل مپس و ویز از سوی یک شرکت عرضه می‌شوند و کارکردی کاملاً مشابه دارند (جهت‌یابی و یافتن بهترین مسیر مناسب)، اما ظاهرشان کاملاً با یک‌دیگر متفاوت است. گوگل مپس با توجه به اطلاعات و داده‌های مختصری که در همان ابتدای بازکردن برنامه ارائه می‌کند، ظاهری عادی دارد و نزدیک‌ترین چیز به یک برنامهٔ مسیریابی عادی و کلاسیک بر روی گوشی‌های هوشمند است. از سوی دیگر، ویز طراحی کارتونی و رابط کاربری بسیار ساده‌تری در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهد و از ارائهٔ جزئیات کوچک‌تر خودداری می‌کند.

این تفاوت در نوع طراحی و ظاهر دو برنامه، به این موضوع برمی‌گردد که هدف از توسعهٔ آن‌ها کاملاً متفاوت بوده‌است. ویز ابزاری برای اتومبیل‌سواران است تا از مبدأ به مقصد برسند، بدون آن‌که در ترافیک گیر کنند یا در طول مسیرشان با مشکل عجیب و غریبی مواجه شوند. گوگل مپس اما ابزاری است برای تقریباً هرچیزی که مربوط به مکان‌یابی، مسیریابی و … می‌شود؛ از یافتن مکان‌های جغرافیایی جدید گرفته تا رسیدن به مسیری خاص.

با این حال، وقتی بحث مسیریابی (یا همان رسیدن از مبدأ به مقصد) پیش می‌آید، دو برنامه رویکرد و طراحی کاملاً مشابهی دارند و در رابط کاربریشان تفاوت‌های زیادی دیده نمی‌شود. هر دو برنامه از ارائهٔ جزئیات غیرمفید امتناع می‌کنند و تنها مسیری را که باید از آن عبور کنید را، به ساده‌ترین روش ممکن، در اختیارتان قرار می‌دهند. شاید تنها اطلاعات جزئی‌ای که در طول سفر از سوی این دو برنامه در اختیار شما قرار داده شود، آمار و اطلاعات مازادی هم‌چون حداکثر محدودیت سرعت و … باشد.

شاید اطلاعات اضافی که گوگل مپس حین مسیریابی در اختیارتان قرار می‌دهد تا حدودی مفید باشند، اما به‌خاطر این‌که صفحه‌نمایشتان را درهم‌وبرهم می‌سازد، ممکن است توجه‌تان نسبت به مسیر را مختل کند؛ از این رو در این زمینه، ویز انتخاب بهتری است.

برندهٔ این بخش: ویز

مقایسه گوگل مپس و ویز: تبلیغات

مقایسه گوگل مپس و ویز: تبلیغات

هر دو برنامهٔ گوگل مپس و ویز برای درآمدزایی از تبلیغات مختلفی استفاده می‌کنند، اما روش و نوع محتوایی که روی پلتفرم آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، کمی متفاوت است. از لحاظ عدم آزار کاربران با استفاده از تبلیغات، این‌جا گوگل مپس حرف اول را می‌زند؛ چراکه حین استفاده از ویز، هرگاه توقف کنید و بایستید، بنرهای تبلیغاتی‌ای روی صفحه‌نمایش شما ظاهر می‌شوند.

البته هنگامی‌که شما شروع به حرکت می‌کنید، تبلیغات ذکرشده به‌صورت اتوماتیک حذف می‌شوند؛ از این رو، خیلی جای نگرانی نیست. با این حال، کوچک‌ترین کاری که شرکت ویز می‌تواند در قبال این موضوع انجام دهد این است که حداقل اندازهٔ بنرهای تبلیغاتی‌اش را کمی کوچک‌تر کند تا این‌قدر آزاردهنده نباشند.

برندهٔ این بخش: گوگل مپس

مقایسه گوگل مپس و ویز: داده‌ها و اطلاعات

مقایسه گوگل مپس و ویز: داده‌ها و اطلاعات

مکانیزم گوگل مپس و ویز هر دو بر پایه و اساس داده می‌باشد، اما ویز کمی بیشتر در این زمینه متکی به بانک‌های اطلاعاتی می‌باشد. دلیلش هم این است که بخش اعظمی از مسیریابی اجرایی ویز، بر پایه و اساس اطلاعاتی است که کاربران این برنامه به‌صورت بازخورد ارائه می‌کنند. بخش دیگری از آن (مثل تجمع کاربران و احتمال وجود ترافیک) نیز به‌صورت خودکار ذخیره‌سازی می‌شود، اما هم‌چنان متکی به داده‌هایی است که از سوی کاربران ارسال می‌شود. هم‌چنین امکان ثبت گزارش‌هایی برای اعلام وجود خطرات احتمالی بین راه وجود دارد که کاربران می‌توانند از طریق آن، به سایر رانندگان هشدار دهند.

آنالیز و تحلیل تمام داده‌های ارسالی از سوی کاربران، تصویری فرضی از وضعیت پیش روی راننده برای سیستم می‌سازد و باعث می‌شود مسیر را بر اساس آن تنظیم کند.

گوگل مپس هم‌چنین قابلیت ذخیره‌سازی و حدس حالات و شرایط پیش روی مسیر رانندگان را دارد اما در مقایسه با ویز، حجم داده‌های مورداستفاده‌اش خیلی گسترده‌تر از شرایط و بازخوردهای کاربران است. این برنامه از داده‌های قدیمی (از جمله داده‌های روزها، هفته‌ها و ماه‌های پیش) در طول ساعات مختلف روز برای شرایط احتمالی مسیر پیش روی کاربر استفاده می‌کند. اگرچه این دو رویکرد نسبتاً مشابه هستند، گوگل مپس قادر است خیلی بهتر از داده‌هایی که پیش رویش است، استفاده کند.

به همین دلیل، مهم نیست اگر در منطقه‌ای که تعداد کاربران گوگل مپس آن خیلی کم است، گم شده باشید. این برنامه می‌تواند با توجه به داده‌های از قبل ثبت‌شده و فاکتورهایی دیگر، نهایت اطلاعات ممکن را در اختیارتان قرار دهد.

برندهٔ این بخش: گوگل مپس

مقایسه گوگل مپس و ویز: کنترل برنامه حین رانندگی

مقایسه گوگل مپس و ویز: کنترل برنامه حین رانندگی

هر دو برنامهٔ گوگل مپس و ویز روش‌های مشابهی برای کنترل برنامه حین رانندگی در نظر گرفته‌اند. شما می‌توانید با استفاده از میکروفونی که داخل برنامه تعبیه شده، از خدمات صوتی این دو برنامه استفاده کنید، یا حتی قابلیت Hey Google دستیار گوگل (Google Assistant) را به‌کار بگیرید.

اگر شما از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، کارتان نسبتاً راحت‌تر است؛ چراکه این برنامه به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی شما نصب شده‌ است. دارندگان آیفون مجبورند این برنامه را از فروشگاه اپل دریافت کنند و در نتیجه، چند قدم بیشتر بردارند. دستیار صوتی اپل (سیری؛ Siri) قابلیت ارسال دستور به هر یکی از دو برنامهٔ مسیریابی ذکرشده را دارد، اما برنامهٔ پیش‌فرض آن اپل مپس (Apple Maps) است؛ از این رو باید حین ارسال فرمان، مشخصا نام برنامهٔ موردنظرتان را ذکر کنید.

همان‌طور که گفته شد، تفاوت‌های زیادی میان این دو برنامه از لحاظ فرمان‌های صوتی وجود ندارد. شما هم‌چنین می‌توانید از دستیار صوتی هر یک از این دو برنامه برای همراهی شما و راهنمایی‌دادن حین استفاده از قابلیت مسیریابی برنامه، استفاده کنید. این قابلیت برای دارندگان تبلت‌ها و گوشی‌های اپل، تنها در صورتی ممکن است که برنامهٔ دستیار گوگل را از پیش روی دستگاهشان نصب داشته باشند.

از این رو، مهم نیست از کدام‌یک از این دو برنامه استفاده می‌کنید؛ حین کارتان با دستیار صوتی، تجربهٔ یکسانی خواهید داشت.

برندهٔ این بخش: مساوی

مقایسه گوگل مپس و ویز: شخصی‌سازی

مقایسه گوگل مپس و ویز: شخصی‌سازی

ویز گزینه‌های شخصی‌سازی متعددی پیش روی کاربران خود قرار می‌دهد، به‌خصوص در بخش انتخاب صدا. درحالی‌که گوگل به‌ازای هر کشور یا هر منطقه، تنها از یک نوع صدا پشتیبانی می‌کند، ویز به شما این قابلیت را می‌دهد تا از میان ده‌ها گزینهٔ پیش روی‌تان صدای دستیار موردنظر خود را انتخاب کنید (این ویژگی برای کاربران انگلیسی‌زبان بسیار گسترده‌تر از کاربران فارسی‌زبان است اما هم‌چنان برای همهٔ زبان‌ها صدق می‌کند).

علاوه بر این‌ها، یکی دیگر از قابلیت‌های شخصی‌سازی در ویز، افزودن صدای افراد مشهور و سلبریتی‌ها به‌عنوان صدای دستیار صوتی کاربر است؛ البته این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها معمولاً تنها برای مقاصد تبلیغاتی و فقط به مدت محدودی برای کاربران موجود می‌شود. ویز هم‌چنین این گزینه را در اختیار کاربران قرار داده تا با ضبط صدای خود، خودشان را جایگزین ربات صوتی برنامه کنند و به‌نوعی دستیار خودشان باشند.

مطالب مرتبط:

به‌علاوه، در برنامهٔ ویز قابلیت شخصی‌سازی آواتار کاربر در کنار تنظیم «مود و حالت لحظه‌ای» وجود دارد که تجربهٔ استفاده از برنامه را دوچندان می‌کند.

شخصی‌سازی برنامه بخش بسیار کوچکی از تجربهٔ کلی مسیریابی شما را شامل می‌شود، اما اگر دوست دارید از تجربهٔ سفرتان بیشتر لذت ببرید، ویز در این زمینه بهترین انتخاب به‌شمار می‌رود.

برندهٔ این بخش: ویز

مقایسه گوگل مپس و ویز

نتیجه‌گیری

این موضوع که گوگل مپس از لحاظ مسیریابی برنامه‌ای جامع‌تر و کامل‌تر است را نمی‌توان انکار کرد. این برنامه خدمات بیشتری را در مقایسه با ویز در اختیار شما قرار می‌دهد. لازم است ذکر شود جزئیات و منابعی هم که در جای‌جای بانک اطلاعاتی این برنامه قرار داده شده، بسیار تحسین‌برانگیز است. علاوه بر این‌ها، مهم نیست شما قصد دارید چگونه و با چه وسیله‌ای به مقصدتان برسید، گوگل مپس همواره ابزارها و روش‌هایی برای نشان‌دادن آن مسیر، با هر وسیلهٔ نقلیه‌ای که باشید را دارد.

در سوی دیگر، ویز را داریم؛ برنامه‌ای که به‌طور خاص تنها برای رانندگان اتومبیل طراحی شده. با این حال، در زمینهٔ مسیریابی و یافتن بهترین راه برای رسیدن به مقصد، ویز قادر است خدماتی را در اختیار کاربرانش قرار دهد که گوگل مپس توانایی اجرای آن‌ها را ندارد؛ مسئله‌ای که نسبتاً عجیب به‌نظر می‌رسد چراکه هر دو برنامه عضوی از خانوادهٔ برنامه‌های گوگل و از زیرشاخه‌های یک شرکت هستند. اما چرا؟ دلیل اصلی این موضوع هنوز مشخص نیست، ولی بدین معناست که ویز هنوز دلیلی برای وجودداشتن به‌عنوان یک برنامهٔ جداگانه را دارد.

اگر شما راننده‌ای هستید که قصد رسیدن به مقصد در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارید و برایتان مهم نیست چگونه به آن‌جا می‌رسید، بهترین گزینه برایتان ویز است. شاید گوگل مپس در تشخیص و تخمین حالات احتمالی جاده و مسیر پیش روی شما بهتر عمل کند، اما به‌خوبی ویز نمی‌تواند کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیر را به‌صورت لحظه‌ای در اختیارتان قرار دهد.

اما اگر از اتومبیل یا موتورسیکلت استفاده نمی‌کنید، برنامهٔ ویز نسبتاً بی‌ارزش به‌حساب می‌آید. اما به هر حال، خدمات بیشتر گوگل مپس برای کاربرانش دلیلی بر بهتربودن آن محسوب نمی‌شود؛ همه چیز به استفاده و خواسته‌های شما از یک برنامهٔ مسیریابی روی گوشی هوشمند بازمی‌گردد.

اینستاگرام تکفارس
تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید