تسلا نمی‌تواند خودروهای ساخته شده در تگزاس را مستقیماً به مردم این ایالت بفروشد - تکفارس 
تسلا نمی‌تواند خودروهای ساخته شده در تگزاس را مستقیماً به مردم این ایالت بفروشد - تکفارس 

تسلا نمی‌تواند خودروهای ساخته شده در تگزاس را مستقیماً به مردم این ایالت بفروشد

حامد شهرزاد
۹ خرداد ۱۴۰۰ - 21:08
تسلا نمی‌تواند خودروهای ساخته شده در تگزاس را مستقیماً به مردم این ایالت بفروشد - تکفارس 

تسلا در حال ساخت کارخانه‌ای در تگزاس در ایالات متحده آمریکا است تا برخی از اتومبیل‌های خود را در این ایالت بسازد، اما هنگامی که این کارخانه راه‌اندازی شود، ممکن است خودرو‌های تولیدشده برای رسیدن به دست خریداران تگزاسی، مجبور به یک دور رفت و برگشت باشند.

به دلیل قوانین ایالتی موجود در تگزاس که شرکت‌های اتومبیل فروشی اجازه فروش مستقیم خودرو‌های خود به مصرف‌کنندگان را ندارند، تسلا مجبور است تا قبل از ارسال این خودرو‌ها به خریداران تگزاسی، آن‌ها را از سمت کارخانه آستین خود به این ایالت ارسال کند. قانونگذاران ایالتی در حال بحث درباره قانونی هستند که می‌توانست از این موضوع جلوگیری کند، اما آن‌ها اکنون فرصت تصویب آن را از دست داده اند و تا سال ۲۰۲۳ قانونی فعلی پابرجا خواهد بود.

انتظار می‌رود ساخت کارخانه تسلا تا پایان سال ۲۰۲۱ تکمیل شود.

مطاب مرتبط:

قوانینی که مانع از فروش مستقیم خودرو‌ها توسط خودروسازان به مصرف‌کنندگان می‌شود فقط مختص به تگزاس نیست و تسلا نیز تنها کارخانه‌ای نیست که در این وضعیت قرار گرفته است. این قوانین در اصل در بسیاری از ایالت‌های آمریکا وضع شده اند تا تولیدکنندگان زیر قیمت فروشندگان مجاز خودرو‌های خود را به فروش نرسانند و فروشندگان خودرو را از فعالیت خارج نکنند.

ایلان ماسک اخیراً شخصاً به تگزاس نقل مکان کرده است

این یک وضعیت شرم‌آور برای دولت آمریکا است. این قانون باعث شده است تا کارگران کارخانه جدید تسلا (جایی که تسلا قصد دارد یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند) مجبور شوند تا منتظر اتومبیلی که خود ساخته اند شوند و برای نقل مکان خودرو به یک نمایندگی در ایالت دیگر آمریکا و سپس بازگشت اتومبیل، صبر کند. این موضوع حتی می‌تواند خود ایلان ماسک را به دردسر بیندازد، که گفته بود اوایل سال جاری به این ایالت نقل مکان کرده است.

این موضوع همچنین برای تسلا که تصمیم به ساخت کارخانه‌ای در این ایالت گرفت، کمی شرم‌آور است.

لایحه‌ای در قانونگذاری تگزاس ارائه شده است که ظاهراً برای کمک به تسلا طراحی شده بود. این قانون به شرکت‌ها اجازه می‌داد که اتومبیل‌های خود را مستقیماً به مصرف‌کنندگان بفروشند، اما در صورتی که کاملاً توسط برق یا باتری کار کنند، و تنها در صورتی که این شرکت‌ها هرگز در این ایالت نمایندگی‌های حقوقی نداشته باشند.

این قانون نمی‌تواند در مورد شرکت‌هایی مانند فورد صدق کند، اما همچنین ممکن است به تولیدکنندگان خودرو‌های الکتریکی دیگر مانند ریویان، لوسید و کانو اجازه دهد تا به طور مستقیم و پس از شروع تولید وسایل نقلیه، فروش مستقیم داشته باشند.

تسلا و سایر تولیدکنندگان اتومبیل‌های الکتریکی سال‌ها در بسیاری از ایالت‌ها برای گرفتن مجوز فروش مستقیم تلاش کرده اند و حتی چند موفقیت نیز داشته اند. تسلا مجاز به فروش در کلرادو (جایی که اخیراً ریویان نیز به آن دسترسی پیدا کرده است) بود و تسلا نیز توانست به خاطر وجود یک خلاء قانونی در میشیگان، اتومبیل‌های خود را در این ایالت به صورت مستقیم به فروش برساند.

حدود ۱۲ ایالت به تسلا اجازه می‌دهند تا مستقیماً خودرو‌های ساخته شده را به مشتریان بفروشد و برخی دیگر به تسلا اجازه می‌دهند تعداد محدودی از اتومبیل‌ها را بفروشد.

اما بسیاری از ایالت‌ها وجود دارند که خریداران تسلا هنوز مجبور به پذیرش این قانون عجیب هستند، مانند ارسال مدارک از طریق مرز‌های ایالت برای دریافت گواهینامه‌های موقتی، یا رفتن به سایر ایالت‌ها برای خرید اتومبیل‌های الکتریکی تسلا.

ایالت‌های اوکلاهما، نبراسکا، ویسکانسین، ویرجینیای غربی، آلاباما، جنوب کارولینا، نیومکزیکو و البته تگزاس همگی درخواست فروش مستقیم را به مقامات داده اند، اما این درخواست‌ها سال‌ها نادیده گرفته شده اند. تسلا حتی در وب سایت خود صفحه‌ای دارد که از مشتریان می‌خواهد در مورد این موضوع با مقامات مربوطه در ایالت خود گفتگو کنند.

کانکتیکات، ایالت دیگری است که فروش مستقیم در آن مجاز نیست (اگرچه تسلا می‌تواند اتومبیل‌های خود را در این ایالت به مشتری اجاره دهد). این ایالت در حال حاضر قانونی را برای اجازه فروش مستقیم در دست اجرا دارد و تسلا و ریویان با هم همکاری می‌کنند تا در سایر ایالت‌ها نیز مجوز لازم را به دست آورند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید