مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت - تکفارس 
مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت - تکفارس 

مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت

محمدحسین فرقانی
۷ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
مقایسه نینتنندو سوییچ و سوییچ لایت

اگر قصد خرید یکی از دو کنسول بازی شرکت نینتندو یعنی نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) یا نسخهٔ کوچک‌تر و به‌عقیدهٔ برخی، خوش‌دست‌ترِ آن یعنی نینتندو سوییچ لایت (Nintendo Switch Lite) را دارید و در انتخاب میان آن‌ها مردد هستید، جایی نروید؛ چراکه در این مقاله تمام مشخصات و ویژگی‌های کلی این دو کنسول بازی را به‌صورت جزئی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

شما نیز می‌توانید با استفاده از اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله، تمام نکات منفی و مثبت این دو کنسول را برای خودتان مورد بررسی قرار دهید و در نهایت، بر اساس تمایلاتتان تصمیم بگیرید کدام‌یک از این دو کنسول برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت // طراحی

مقایسه نینتندو سوییچ با سوییچ لایت: طراحی

پیش از هر چیزی، خوب است به این موضوع اشاره شود که دلیل نام‌گذاری کنسول نینتندو سوییچ «لایت» به این نام، اندازهٔ کوچک‌تر و وزن کم‌ترش در مقایسه با دیگر کنسول هم‌نامش یعنی نینتندو سوییچ است. با این حال، مسئله‌ای که در نام این کنسول بدان اشاره نمی‌شود، این است که در آن دیگر دسته‌های کنسول (یا به اصطلاح، کنترلرهای آن) از خود دستگاه جدا نمی‌شوند. از این رو کنسول سوییچ لایت، عملاً کنسولی است که قابلیت «سوییچ‌کردن» در آن حذف شده. به ازای آن، در سوییچ لایت شاهد یک دی‌پد (D-pad) مناسب و راضی‌کننده در سمت چپ کنسول هستیم؛ چیزی که بسیاری از گیمرها اضافه‌شدن آن را مفید می‌دانند.

در انتقال و این طرف و آن طرف بردن کنسول سوییچ هیچ دشواری خاصی وجود ندارد اما با این حال، نمی‌توان گفت این دستگاه به‌راحتی در جیب جا می‌شود. از این رو، برای کسانی که به هر دلیلی قصد حمل و انتقال کنسولشان به‌صورت روزانه را دارند، سوییچ لایت گزینهٔ بهتری به نظر می‌رسد. ابعاد کنسول سوییچ لایت ۸٫۲ در ۳٫۶ در ۰٫۶ اینچ است که در مقایسه با کنسول سوییچ اصلی (که ابعادش ۹٫۴ در ۴ در ۰٫۶ اینچ است) از برتری واضحی برخوردار است. علاوه بر این، وزن سوییچ لایت ۳۰ درصد سبک‌تر از سوییچ اصلی است و این موضوع، برتری دیگری به این کنسول (از لحاظ آسودگی در حمل) می‌دهد.

مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت // نمایشگر

مقایسه نینتندو سوییچ با سوییچ لایت: صفحه‌نمایش

اندازهٔ کوچک‌تر سوییچ لایت باعث شده تا صفحه‌نمایش آن نیز به‌وضوح کوچک‌تر شود. برادر کوچک‌تر سوییچ از صفحه‌نمایش لمسی ۵٫۵ اینچی برخوردار است که در مقایسه با نینتندو سوییچ، که اندازهٔ صفحه‌نمایشش ۶٫۲ اینچ بود، مشخصا کوچک‌تر است. نمایشگر هر دو کنسول از رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پشتیبانی می‌کند و از نوع ال سی دی می‌باشد.

اگرچه سوییچ لایت از لحاظ اندازه صفحه کوچک‌تر از سوییچ اصلی است، این موضوع در نمایشگرش خیلی دیده نمی‌شود و می‌توان گفت از لحاظ روشنایی و کیفیت توزیع رنگ صفحه، با سوییچ اصلی برابری می‌کند. هم‌چنین به‌لطف طراحی یکسان‌تر و یکنواخت‌تر سوییچ لایت، صفحه‌نمایش کنسول حین استفادهٔ کاربر بسیار یکپارچه‌تر و باکیفیت‌تر به‌نظر می‌رسد.

مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت // بازی‌ها

مقایسه نینتندو سوییچ با سوییچ لایت: بازی‌ها

اگر به‌عنوان هدیه یک کنسول نینتندو سوییچ لایت دریافت کرده‌اید و انتظار داشتید نینتندو سوییچ بوده باشد، جای نگرانی نیست؛ چراکه اکثر بازی‌های این دو کنسول، با یکدیگر هم‌خوانی و سازگاری دارند. از این رو، قادر به سرگرم‌ساختن خودتان با بازی‌های معروف و درجه یکی هم‌چون The Legend of Zelda: Link’s Awakening و Super Mario Maker 2، صرف نظر از کنسولی که تهیه کرده‌اید، خواهید بود.

با این حال، سوییچ لایت از بازی‌هایی که برای تلویزیون یا حالت تیبل‌تاپ (tabletop) کنسول طراحی شده‌اند، پشتیبانی نمی‌کند. اگرچه این‌جا نیز جای نگرانی نیست؛ چراکه شما می‌توانید به‌راحتی دسته‌های Joy-Con خود را با سوییچ لایت جفت کرده و به انجام بازی‌های چندنفره (به‌صورت داخلی یا local) بپردازید.

مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت // حالت‌های بازی

مقایسه نینتندو سوییچ با سوییچ لایت: حالت‌های بازی

کنسول نینتندو سوییچ به شما این اجازه را می‌دهد تا از آن در چند حالت مختلف از جمله TV mode (برای بازی‌کردن حین اتصال به تلویزیون)، handheld mode (برای دست‌گرفتن کنسول حین بازی‌کردن) و tabletop mode (برای جداکردن دسته‌های کنسول از صفحه‌نمایش آن حین بازی‌کردن) استفاده کنید؛ درحالی‌که در کنسول سوییچ لایت شاهد این همه تنوع در نوع حالت‌های قابل‌استفاده نیستیم.

در عوض، اجزای سوییچ لایت درست مثل یک آجر غیرقابل‌جداسازی هستند و به هیچ وجه نمی‌توان از آن برای استفاده در حالتی غیر از handheld mode استفاده کرد. این عدم توانایی کنسول سوییچ لایت در اجرای حالت‌های مختلف بازی، به کنسول نینتندو سوییچ در این زمینه برتری بخشیده.

مطالب مرتبط:

مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت: عمر باتری

کنسول سوییچ اصلی که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، قابلیت ۲٫۵ تا ۶٫۵ ساعت بازی را دارا می‌باشد. این در حالی است که گفته می‌شود سوییچ لایت، توانایی بازی بین ۳ تا ۷ ساعت را داراست.

در تست عمر باتری سوییچ لایت ما (که در آن به‌صورت بدون‌توقف به‌صورت هشت‌نفره بازی Super Smash Bros Ultimate را امتحان کردیم)، کنسول توانست در حالت دستی (handheld) سه ساعت و پنجاه دقیقه دوام بیاورد. این عدد یک ساعت بیشتر از نسخهٔ ۲۰۱۷ کنسول سوییچ (که دو ساعت و چهل و پنج دقیقه دوام آورده بود) می‌باشد اما در مقایسه با نسخهٔ ۲۰۱۹ کنسول نینتندو سوییچ، هم‌چنان کم می‌آورد. این دستگاه توانسته بود در آزمایش باتری انجام‌شده، رکورد چهار ساعت و پنجاه دقیقه را ثبت نماید.

مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت // قیمت

مقایسه نینتندو سوییچ با سوییچ لایت: قیمت و ارزش

مطمئناً یکی از برنامه‌های اصلی نینتندو در ارائه و عرضهٔ کنسول سوییچ لایت، هدف‌قراردادن آن دسته از گیمرهایی بود که قصد امتحان‌کردن تنوع و برجستگی کنسول سوییچ را داشتند، اما بودجه‌شان برای خرید آن کافی نبود یا آن را کم‌ارزش‌تر از قیمتش می‌دانستند. در حال حاضر نینتندو سوییچ با ۱۹۹ دلار، به‌اندازهٔ دو سوم قیمت کنسول اصلی است و این موضوع، با توجه به این‌که سوییچ لایت قابلیت اجرای تمامی بازی‌های سوییچ اصلی (به‌جز چند مورد استثنا) را دارد، نکتهٔ بسیار مثبتی محسوب می‌شود. با این حال، با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر شما می‌توانید کنسول سوییچ اصلی شرکت نینتندو را تهیه کنید که از حالت‌های بازی متنوع‌تر و بیشتری برخودار است.

مقایسه نینتندو سوییچ با نینتندو سوییچ لایت // طراحی

مقایسه نینتندو سوییچ با سوییچ لایت: نتیجه

همان‌طور که احتمالاً خودتان تا الان نتیجه‌گیری کرده‌اید، برای افرادی که حمل آسان کنسول برایشان موضوعی کلیدی‌تر است، نینتندو سوییچ لایت گزینهٔ بسیار مناسب‌تری است. علاوه بر قابلیت حمل آسان‌تر، قیمت این کنسول حدوداً ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از سوییچ اصلی است و می‌توان گفت در بازار کنونی کنسول‌ها و بازی‌های ویدئویی، قیمتی ارزان به‌نظر می‌رسد.

سوییچ لایت سبک‌تر و کوچک‌تر است، اما در عوض همانند سوییچ اصلی از قابلیت‌ها و حالت‌های مختلف بازی بهره‌مند نیست؛ موضوعی که باعث شده بسیاری از گیمرهایی که قصد بازی روی صفحه‌نمایش تلویزیونشان را دارند، به سوییچ اصلی روی بیاورند. عمر باتری سوییچ اصلی (نسخهٔ اولیه که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد) در مقایسه با سوییچ لایت کمتر است اما این نقص، در نسخهٔ ۲۰۱۹ نینتندو سوییچ جبران شده است. از این رو، بهتر است حین خرید کنسول موردنظرتان به سال تولید آن و این‌که جزو خط تولید اولیه نینتندو بوده یا پروسهٔ بازتولید آن، توجه دوچندان داشته باشید.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت اگر قصد انجام بازی‌هایتان روی تلویزیون خود را دارید، بهتر است همان نینتندو سوییچ اصلی را تهیه نمایید؛ چراکه حالت‌های بازی نینتندو سوییچ لایت به‌شدت محدودتر است. هم‌چنین، عدم توانایی سوییچ لایت در «سوییچ‌کردن» دسته‌ها به‌گونه‌ای ایدهٔ اصلی نینتندو در ساخت کنسول‌های جدیدش را نقض می‌کند. البته با این حال، نمی‌توان از ویژگی‌های مثبت نینتندو سوییچ لایت چشم‌پوشی نمود؛ کنسولی که به‌راحتی می‌توان از آن به‌عنوان بهترین کنسول دستی (handheld) شرکت نینتندو تا به امروز یاد کرد.

اینستاگرام تکفارس
تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.