هوش مصنوعی جدید گوگل مشکلات پوستی را تشخیص می‌دهد - تکفارس 
هوش مصنوعی جدید گوگل مشکلات پوستی را تشخیص می‌دهد - تکفارس 

هوش مصنوعی جدید گوگل مشکلات پوستی را تشخیص می‌دهد

حامد شهرزاد
۴ خرداد ۱۴۰۰ - 09:39
google

گوگل سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که هوش مصنوعی جدیدی را برای کمک به افراد در شناسایی بیماری‌های پوستی توسعه داده است. مانند سایر ابزار‌های اینچنینی، دقت تشخیص محدود خواهد بود. اما به گفته متخصصان، این روش همچنین باید در مورد چگونگی تأثیرگذاری بر رفتار افراد مورد بررسی قرار گیرد: آیا احتمال مراجعه به پزشک در آن‌ها بیشتر می‌شود یا کمتر؟

این نوع ابزار‌های بررسی علائم در دهه گذشته بیشتر شده اند. برخی از آن‌ها میلیون‌ها کاربر دارند و ارزش آن‌ها ده‌ها میلیون دلار است. در طول سال گذشته ده‌ها مورد از این ابزار‌ها به وجود آمده اند تا به مردم در تشخیص بیماری کرونا کمک کنند. خود شرکت گوگل نیز یک نسخه از این ابزار‌ها را منتشر کرده است.

با این وجود، اطلاعات کمی در مورد چگونگی مدیریت سلامت افراد در دسترس است. جک دینس که یک محقق ارشد در موسسه تحقیقات بهداشتی کاربردی دانشگاه بیرمنگام است و برنامه‌های تلفن‌های هوشمند را برای بیماری‌های پوستی ارزیابی کرده است، گفته است که چنین مسائلی برای شرکت‌های سازنده مهم نیست. بدون ارزیابی واقعی ابزار‌های مورد استفاده، هیچ کس نمی‌داند چه تاثیری بر روان افراد می‌گذارد.

مطالب مرتبط:

تأثیر روانی ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مشخص نیست

ابزار پوستی گوگل به گونه‌ای طراحی شده است که به مردم امکان می‌دهد سه عکس از یک مشکل پوستی بارگذاری کنند و به سؤالات مربوط به علائم پاسخ دهند. سپس، لیستی از بیماری‌های احتمالی را ارائه می‌دهد و سپس از کاربران می‌خواهد بیماری‌های احتمالی را در گوگل جستجو کنند. کاربران این امکان را دارند که فایل را ذخیره کنند تا بعداً آن را بررسی کنند یا به طور کامل حذف کنند. این شرکت قصد دارد نسخه آزمایشی آن را در اواخر امسال معرفی کند.

سخنگوی گوگل به د ورج گفت:

علاوه بر تشخیص بیماری ممکن است روش‌هایی برای برطرف کردن مشکلات بالقوه به افراد معرفی شود.

هنگام توسعه ابزار‌های هوش مصنوعی مانند برنامه جدید گوگل، محققان تمایل دارند که صحت برنامه یادگیری ماشین را ارزیابی کنند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که هوش مصنوعی دقیقاً چقدر می‌تواند مشکلات را درست تشخیص دهد. محققان مثلاً تصویر یک بثورات پیشرفته که شخصی بارگذاری می‌کند را در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌دهند.

گوگل اطلاعات مربوط به ابزار پوستی خود را منتشر نکرده است، اما این شرکت می‌گوید که در ۸۴ درصد موارد، مطابقت دقیق با یک مشکل پوستی توسط هوش مصنوعی تشخیص داده شد.

دقت تشخیص هوش مصنوعی جدید گوگل ۸۴ درصد است

مسئله مهم این است که آیا ابزاری از این دست می‌تواند برای کاربران مفید باشد یا خیر. دینز در مورد این موضوع گفته است:

بدون شک تقاضای زیادی برای متخصصین پوست وجود دارد. تمایل به استفاده از چنین ابزاری در میان مردم وجود دارد و تصور می‌شود به اوضاع متخصصین پوست کمک کنند.

همیش فریزر که استادیار علوم پزشکی در دانشگاه براون است، در مورد این سیستم هوش مصنوعی گفته است که یک شکاف بزرگ در مورد این ابزار وجود دارد. علاوه بر مشکل اساسی این که آیا مردم می‌توانند از این سیستم به درستی استفاده کنند یا خیر، این سوال نیز وجود دارد که آیا مردم در واقع به تمام سؤالات سیستم به درستی پاسخ خواهند داد یا خیر؟

فریزر گفته است که پر کردن این شکاف مهم است، زیرا هرچه بیشتر این ابزار‌ها وارد بازار می‌شوند. فناوری‌های بیشتری نیز ظهور خواهند یافت. درک اینکه آن‌ها چگونه می‌توانند رفتار مردم را تغییر دهند بسیار مهم است زیرا احتمالاً نقش آن‌ها در مراقبت‌های بهداشتی افزایش خواهد یافت.

فریزر می‌گوید:

مردم از قبل با استفاده از گوگل و سایر موتور‌های جستجو برای بررسی علائم و جستجوی بیماری‌ها در اینترنت جستجو می‌کردند. بدیهی است که مردم از قبل با چنین ابزار‌هایی آشنایی نسبی دارند.

این مسئولیت زیادی را به دوش ما افرادی می‌گذارد. افراد بیمار آسیب پذیر هستند و احتمال کمی وجود دارد که نتایج هوش مصنوعی از نظر پزشکی مورد اعتماد باشد

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید