مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر شخصی؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ - تکفارس 
مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر شخصی؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ - تکفارس 

مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر شخصی؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

محمدحسین فرقانی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:50
مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر

مقایسه و «نبرد» بین لپ تاپ و کامپیوتر شخصی (دسکتاپ)، موضوعی دائم و همیشگی به‌نظر می‌رسد. اگرچه در حال حاضر اکثر خانواده‌ها حداقل یک لپ تاپ و یا یک کامپیوتر دسکتاپ در خانه‌هایشان دارند (یا حداقل توانایی خرید هر دو را دارند)، انتخاب یکی از این دو دستگاه برای خرید، کمی سخت به‌نظر می‌رسد. در طی سال‌های گذشته نیز با قوی‌تر شدن لپ تاپ‌ها از لحاظ سخت‌افزاری (و البته نرم‌افزاری)، بحث این‌که خرید لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر شخصی، دوباره قوت گرفته.

در واقع نمی‌توان به‌طور قطع گفت یکی از این دو، از دیگری بهتر است؛ هر دو نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که حین خرید لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی باید به آن توجه شود، ترجیحات و نیازهای اصلی کاربر است. در صورتی که قصد خرید یکی از این دو دستگاه را دارید و هم‌چنان نمی‌دانید کدامیک برایتان مناسب‌تر خواهد بود، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله سعی شده تا به‌صورت مختصر تمامی ویژگی‌ها و خصوصیات اصلی لپ تاپ و کامپیوتر شخصی مورد بررسی قرار بگیرد تا شما بتوانید بر اساس علایق و تمایلات شخصی‌تان، دستگاهی که برایتان مناسب‌تر است را انتخاب نمایید.

لپ تاپ / کامپیوتر شخصی

تفاوت‌های عمده

برخلاف لپ تاپ، یک کامپیوتر شخصی دائماً ساکن و ایستا می‌باشد؛ از این رو تنها گزینه‌ای که پیش رویتان هست، قراردادن آن داخل دفتر کاری یا اتاق شخصی‌تان است. کامپیوترهای شخصی هم‌چنین از قطعات اصلی متعددی تشکیل شده‌اند: مانیتور، کیس، کیبورد و ماوس.

علاوه بر این‌ها، این موضوع نیز قابل ذکر است که کامپیوترهای شخصی، در زمینهٔ شخصی‌سازی لوازم و تجهیزاتشان، بسیار متنوع‌تر هستند. از این رو، گزینه‌های زیادی در زمینهٔ شخصی‌سازی دستگاه پیش رویتان خواهد بود. می‌توان گفت تقریباً تمامی قطعات یک کامپیوتر شخصی قابل تعویض و جایگزینی است؛ درحالی‌که در کار با لپ تاپ، این موضوع مطرح نیست و شما از لحاظ کنار هم قراردادن قطعات جدید برای دستگاه‌تان، بسیار محدودتر هستید.

لپ تاپ‌ها (که معمولاً با لفظ نوت‌بوک هم از آن‌ها یاد می‌شود) از لحاظ سخت‌افزاری، برخلاف کامپیوترهای شخصی، بسیار فشرده‌تر هستند و معمولاً ورودی‌های USB متعددی در کناره‌هایشان برای استفاده‌های مختلف دارند. صفحه‌نمایش، کیبورد و ترک‌پد ماوس هر لپ تاپ، همگی کنار هم چیده شده است و اندازه‌شان در هر لپ تاپ متغیر است.

اندازهٔ لپ تاپ‌ها همیشه یکی از مسائلی بوده که آن‌ها را نسبت به کامپیوترهای شخصی محدودتر ساخته. البته لازم است ذکر شود تولیدکنندگان لپ تاپ‌ها به فکر این موضوع نیز بوده‌اند و در بازار کنونی، شاهد لپ تاپ‌هایی با باتری‌های بزرگ و مدرن هستیم که قادر هستند دستگاه را تا بیش از ۱۲ ساعت قابل استفاده نگه دارند.

لپ تاپ / کامپیوتر شخصی

مزیت‌های خرید لپ تاپ

لپ تاپ برای دانشجویانی که به‌صورت روزانه از خانه خارج می‌شوند و برای کلاس‌هایشان دائماً نیاز به کامپیوتر دارند، گزینهٔ بهتری است.

لپ تاپ‌ها در حالت عادی بسیار ظریف‌تر و حساس‌تر از کامپیوترهای شخصی هستند و ممکن است با کوچک‌ترین ضربه نیز آسیب‌های بزرگی به آن‌ها وارد شود. از این رو دارندگان لپ تاپ حین کار با دستگاه‌هایشان باید خیلی مراقب‌تر از دارندگان کامپیوتر شخصی باشند. اگرچه امروزه لپ تاپ‌های قدرتمندتری (با بدنه‌های محکم‌تر؛ یا به اصطلاح لپ تاپ‌های «جان‌سخت») نیز عرضه می‌شوند که از لحاظ مقاومت دستگاه، کمی خیال صاحب آن را راحت‌تر کرده‌اند؛ تا جایی که حتی اگر ناگهان به زمین هم بیفتند، اتفاق خاصی برایشان نمی‌افتد.

معمولاً از لپ تاپ‌ها برای کارهای سبک و آسان‌تر، از جمله خواندن متن، گشت و گذار در فضای مجازی، استریم آنلاین ویدیو یا انجام تکلیف و نوشتن متون و مقالات مختلف استفاده می‌شود. برای مثال، اگر فرزندتان قصد استفادهٔ روزانه از یک دستگاه برای وقت‌گذرانی در کنار حل تکالیف مدرسه‌اش را دارد، لپ تاپی که باتری پایداری داشته باشد و بتواند یک روز دوام بیاورد، گزینهٔ مناسبی به‌نظر می‌رسد.

لپ تاپ / کامپیوتر شخصی (دسکتاپ)

مزیت‌های خرید کامپیوتر شخصی (دسکتاپ)

اگر قصد استفاده از یک دستگاه انعطاف‌پذیر با قابلیت انجام ده‌ها فعالیت روزانه بر روی آن را دارید، کامپیوتر شخصی (دسکتاپ) بهترین گزینه برای شماست. کامپیوترهای شخصی به‌لطف حافظهٔ داخلی‌شان (که در حالت عادی بیشتر از لپ تاپ‌ها است)، توانایی ذخیره‌سازی هزاران فایل بزرگ را دارند و علاوه بر این‌ها، می‌توانند بازی‌های حجیم و با گرافیک بالا را با کیفیت خوبی بدون هیچ مشکلی اجرا کنند. شما هم‌چنین می‌توانید بر اساس سلیقهٔ شخصی‌تان، هر تغییری که مدنظر دارید را روی آن‌ها اعمال کنید.

برای مثال، این توانایی را دارید که برای تجربه‌ای بهتر، کارت گرافیک یا حافظهٔ داخلی دستگاه‌تان را ارتقا دهید. به‌علاوه، کامپیوترهای شخصی دسکتاپ برای روشن‌ماندن نیازی به باتری ندارند؛ از این رو می‌توانید بدون هیچ محدودیتی و تا زمانی که دستگاه‌تان به برق وصل است، از قابلیت‌های آن بهره ببرید.

مطالب مرتبط:

با این حال، استفادهٔ کامیپوتر شخصی در خارج از خانه یا محل کار، عملاً غیرممکن است و قادر نخواهید بود آن را با خود به مدرسه یا دانشگاه ببرید.

با این توصیف، می‌توان گفت کامپیوتر شخصی گزینه‌ای مناسب برای آموزش مجازی به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید از دستگاهتان ابتدا برای آموزش و حل تکالیف استفاده کنید و سپس، در سایر ساعات روز، از آن برای بازی و سرگرمی بهره ببرید.

امروزه هم‌چنین انواع کامپیوترهای همه‌کاره یا All-in-One برای علاقه‌مندان موجود شده است که تفاوت‌شان با کامپیوترهای شخصی عادی (دسکتاپ‌ها)، عدم استفاده از کیس و اشغال فضای کمتری است. از این رو، انتقال و راه‌اندازی دستگاه برای دارندگان کامپیوترهای همه‌کاره آسان‌تر است و دیگر شما مجبور نیستید چندین سیم مختلف را به کیس دستگاهتان وصل کنید و فضای اضافی اتاقتان را اشغال نمایید. با این حال، نکتهٔ قابل توجه در خرید این دسته از کامپیوترها، قیمت بالاترشان در مقایسه با سایر کامپیوترهای شخصی است.

لپ تاپ / کامپیوتر شخصی (مقایسه)

قیمت

در حالت کلی، اگر یک کامپیوتر شخصی و یک لپ تاپ از مشخصات یکسانی بهره‌مند باشند، انتظار می‌رود قیمت لپ تاپ بالاتر باشد. اکثر لپ تاپ‌های باکیفیت و رده بالا، با وجود تمام محدودیت‌هایی که ذکر شد، از قیمت بالاتری نسبت به کامپیوترهای شخصی مشابه‌شان برخوردار هستند. البته لازم است ذکر شود چنین لپ تاپ‌هایی سرمایه‌گذاری‌های نسبتاً مناسبی نیز محسوب می‌شوند؛ چراکه می‌توان در کنار انجام کارهای روزمره، برای سایر فعالیت‌ها مثل بازی نیز از آن‌ها استفاده کرد.

در نقطهٔ مقابل آن، یک کامپیوتر شخصی باکیفیت هم برای افرادی که بیشتر فعالیت‌شان از داخل خانه یا دفتر کاری‌شان است، می‌تواند بسیار مفید واقع شود و تمام نیازهای آن‌ها را برطرف نماید.

ویژگی‌های نرم‌افزاری

سیستم‌عامل (OS) لپ تاپ‌ها معمولاً از قبل، توسط شرکت سازندهٔ لپ تاپ، روی آن‌ها نصب شده. اکثر لپ تاپ‌ها (و حتی کامپیوترهای شخصی) امروزه به‌صورت پیش‌فرض، مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ شرکت مایکروسافت هستند. علاوه بر این‌ها، دسته‌ای از لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی در کنار سیستم‌عاملِ از پیش نصب‌شده، برنامه‌های متعددی نظیر آنتی‌ویروس‌ها را نیز با خود به همراه دارند.

جمع‌بندی

به‌صورت خلاصه می‌توان گفت تا زمانی‌که شما نیازها و انتظاراتتان از یک دستگاه را به‌طور مشخص بدانید، انتخاب میان لپ تاپ و دسکتاپ، آن‌قدرها هم سخت نخواهد بود. اگر دائماً قصد دارید دستگاه‌تان را با خود به مکان‌های مختلف ببرید، لپ تاپ گزینهٔ قطعی برایتان خواهد بود.

اگر هم اکثر کارهایتان با دستگاه از درون خانه انجام می‌شود و تمام فعالیت‌هایتان محدود به بازی‌کردن، استریم، ویرایش ویدیوی یوتیوب یا انجام دیگر فعالیت‌های روزمره است، کامپیوتر شخصی انتخابی کاملاً معقولانه است.

اینستاگرام تکفارس
تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید