اندازه‌گیری پارامترهای سلامتی با ساعت‌ هوشمند هواوی؛ قابلیتی مهم در روزهای کرونایی - تکفارس 
اندازه‌گیری پارامترهای سلامتی با ساعت‌ هوشمند هواوی؛ قابلیتی مهم در روزهای کرونایی - تکفارس 

اندازه‌گیری پارامترهای سلامتی با ساعت‌ هوشمند هواوی؛ قابلیتی مهم در روزهای کرونایی

کسری نراقی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 21:20
اندازه‌گیری پارامترهای سلامتی با ساعت‌ هوشمند هواوی؛ قابلیتی مهم در روزهای کرونایی - تکفارس 

یکی از عوامل مهم شناسایی زودهنگام بیماری‌ به ویژه در زمان شیوع کرونا، پایش مداوم پارامترهای سلامتی است. شاید یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای رصد این پارامترها استفاده از ساعت‌های هوشمند باشد. در این نوشتار به شما خواهیم گفت که چگونه با استفاده از ساعت‌های هوشمند هواوی می‌توان پارامترهای مهمی نظیر اکسیژن خون (SpO2)، ضربان قلب و… را اندازه‌گیری کرد.

یکی از تغییراتی که شیوع ویروس کرونا در زندگی انسان‌ها ایجاد کرد، توجه بیشتر به بهداشت و سلامتی خود بود. در این زمینه افرادی را که مشکلات زمینه‌ای دارند، می‌توان جزء گروه‌های در معرض خطر قرار داد. این افراد باید بیشتر از دیگران مراقب سلامتی خود باشند و تا حد امکان خود را در معرض بیماری قرار نداده یا در صورت ابتلا، سریعاً مشکلات را شناسایی کرده و برای درمان اقدام نمایند.

یکی از روش‌های شناسایی بیماری‌ها، تحلیل پارامترهای سلامتی است که شاید این روزها بتوان ساعت‌های هوشمند را به عنوان یکی از در دسترس‌ترین ابزارها برای رصد کردن این پارامترها نام برد.

در این زمینه ساعت‌های هوشمند هواوی با داشتن مجموعه‌ای کامل از سنسورها و الگوریتم‌ها، قابلیت پایش علائم مهم سلامتی مانند اندازه‌گیری ضربان قلب، نوار قلب، سنجش سطح اکسیژن خون (SpO2) و پارامتر حداکثر نرخ مصرف اکسیژن (VO2Max) هستند. رصد مداوم این پارامترها می‌تواند به کاربر کمک کند تا همواره از وضعیت بدنی و سلامتی خود آگاه باشد.

توجه: در نظر داشته باشید که همواره برای کسب اطمینان از پارامترهای دقیق سلامتی باید از پزشک و دستگاه‌های اختصاصی برای این امور استفاده کرد. بهره‌گیری از ساعت هوشمند جهت پایش سلامتی صرفاً به عنوان یک مرجع شخصی بوده و جایگزین اقدامات پزشکی نیست.

اندازه‌گیری پارامترهای سلامتی با ساعت‌ هوشمند هواوی؛ قابلیتی مهم در روزهای کرونایی - تکفارس 

اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون (SpO2)

این پارامتر که این روزها بیشتر از هر زمانی آن را در رسانه‌ها و از زبان متخصصان می‌شنویم، بیان‌کننده درصد اشباع اکسیژن در خون است. ساعت‌های هوشمند هواوی با استفاده از الگوریتم‌های خاص، داده‌های دریافتی از سنسور نصب شده در زیر ساعت را تحلیل کرده و آن را به صورت عددی بین صفر تا صد درصد مشخص می‌کنند.

همانطور که می‌دانید، بازه‌ی نرمال این پارامتر در یک فرد سالم تقریباً بالای ۹۵ درصد است و کاهش آن به مقادیر پایین‌تر می‌تواند خطرناک باشد و در این شرایط باید به پزشک مراجعه کرد. باید توجه داشت یکی از اولین علائم در بیماران کرونایی، کاهش سطح اشباع اکسیژن خون است.

این قابلیت روی بسیاری از دستبندها و ساعت‌های هوشمند هواوی موجود بوده و می‌تواند به دو صورت (اندازه‌گیری خودکار یا اندازه‌گیری با درخواست کاربر) اقدام به ثبت SpO2 کند.

از جمله محصولات با قابلیت اندازه‌گیری پیوسته و خودکار SpO2 می‌توانیم به ساعت‌های WATCH GT 2 Pro، WATCH GT 2 Pro ECG و WATCH GT 2 PORSCHE DESIGN اشاره کنیم. همچنین محصولاتی مانندHuawei Watch GT Active ، Huawei Watch GT2e ، Huawei Watch Fit ، Huawei Watch GT2 ، Huawei Band 4 و… نیز می‌توانند آن را به صورت دستی و با درخواست کاربر اندازه‌گیری کنند.

اندازه‌گیری ضربان قلب و نوار قلب (ECG)

ایجاد تغییرات در ضربان و تپش قلب یکی از اولین نشانه‌های برخی بیماری‌هاست و به همین دلیل بسیاری از پزشکان با اولین مراجعه بیمار، اقدام به اندازه‌گیری ضربان قلب او کرده و در صورت نیاز، نوار قلب فرد را مورد بررسی قرار می‌دهند.

افزایش ضربان قلب و همچنین برهم خوردن ریتم ضربان (آریتمی) می‌تواند ناشی از کاهش قدرت ریه‌ها در رساندن اکسیژن به خون بوده و به همین دلیل، پایش آن در کنار پارامتر سطح اشباع اکسیژن از اهمیت بالایی برخوردار است.

اندازه‌گیری این کمیت نیز به واسطه حسگرهای ویژه در ساعت‌های هواوی امکان‌پذیر شده که در بعضی ساعت‌های هوشمند هواوی، قابل گسترش به ارائه گزارش نوار قلب یا همان ECG می‌شود.

به صورت کلی همه ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند هواوی قادر به اندازه‌گیری ضربان قلب هستند. در مورد پارامتر ECG (نوار قلب) نیز ساعت‌های رده پرچمدار هواوی با دریافت بروزرسانی‌هایی می‌توانند آن را اندازه‌گیری نمایند.

اندازه‌گیری پارامترهای سلامتی با ساعت‌ هوشمند هواوی؛ قابلیتی مهم در روزهای کرونایی - تکفارس 

اندازه‌گیری حداکثر نرخ مصرف اکسیژن (VO2Max)

یکی از جدیدترین یافته‌های محققان در زمینه علائم بیماری کرونا، کاهش بیش از ۱۰ درصدی پارامتری موسوم به VO2Max است. این پارامتر بیان‌کننده نرخ مصرف اکسیژن در بدن فرد است که معمولا تنها هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی کاهش پیدا می‌کند. ولی در بیماران کرونایی، سطح اکسیژن خون بدون انجام فعالیت ورزشی کاهش یافته و نرخ مصرف نیز بالاتر گزارش می‌شود.

به همین دلیل پایش مستمر پارامتر VO2Max می‌تواند به عنوان روشی مهم برای تشخیص زودهنگام بیماری کرونا، مورد توجه قرار گیرد.

در میان ساعت‌های هوشمند فعلی هواوی که قادر به اندازه‌گیری پارامتر حداکثر نرخ مصرف اکسیژن در خون هستند، می‌توان به Huawei Watch GT، Watch GT2 و Huawei Watch Fit اشاره کرد.

همه ما می‌دانیم که تشخیص به موقع، یکی از مهم‌ترین عوامل در درمان موثر بیماری‌هاست. با توجه به این نکته، در نهایت باید ساعت‌های هوشمند هوآوی را به عنوان یک همراه مفید معرفی کرد که می‌توانند با رصد دائمی سلامت فرد، نقشی موثر در تشخیص زودهنگام علائم بیماری و حفظ سلامتی کاربر داشته باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.