توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات ایران - تکفارس 
توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات ایران - تکفارس 

توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات ایران

مهدی ملکی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:46
اینترنت اشیا

پروژه «تدوین نقشه راه فناوری اینترنت اشیا و نگاشت اقتصادی متناظر با آن در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، «زهرا کلاتهایی» مجری پروژه یاد شده با بیان این مطلب افزود: این پروژه در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات و در پاسخ به تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات انجام شده است.

وی درباره نتیجه این پروژه گفت: پروژه مذکور توسط مرکز ملی فضای مجازی درخواست شده و همچنین در قالب شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه اینترنت اشیاء در کشور با هدف توسعه اقتصادی و ترسیم نقشه راه فناوری اینترنت اشیاء در کشور ارائه شده است.

کلاتهایی ادامه‌داد: این پروژه در ۲دو فاز مطالعاتی و تحلیلی انجام شده که در فاز نخست، ورودی‌های مورد نیاز برای تدوین نقشه‌راه به‌صورت جداگانه استخراج و ارائه شده و در فاز دوم، تحلیل‌های مبتنی بر این داده‌ها انجام شد.

مطالب مرتبط:

وی بیان‌داشت: به‌طور خلاصه در فاز نخست، با بررسی همه اسناد بالادستی موجود و نیز مطالعات تطبیقی جامع در زمینه برنامه‌های ملی سایر کشورها در حوزه توسعه فناوری هدف، مورد تحلیل قرار گرفت.

مجری پروژه نقشه راه فناوری اینترنت اشیا اضافه‌کرد: هم‌راستا با این فعالیت، درخت فناوری اینترنت اشیاء ترسیم شد و مبتنی بر این تکسونومی، وضعیت شرکت‌های فعال در کشور در زیرگروه های نخست و دوم درخت ترسیم و تحلیل شد، همچنین توانمندی کلان کشور در حوزه دانش و فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر مدل ارائه شده، تحلیل شد، به‌علاوه اکوسیستم و ذی‌نفعان فعال در حوزه این فناوری در کشور  نیز ترسیم و تحلیل شد.

اینترنت اشیا - اینترنت اشیاء

وی اظهار داشت: در فاز دوم، برای ترسیم لایه نخست نقشه راه، با تحلیل داده‌های فاز قبل، به ترسیم چشم‌انداز و اهداف توسعه فناوری در دو بازه کوتاه و بلندمدت پرداخته شد.

کلاتهایی خاطرنشان‌کرد: برای ترسیم لایه دوم، به شناسایی چالش‌های کلیدی و نیازمندی‌های اینترنت اشیاء کشور پرداخته شد و دو دسته چالش‌های غیرفناورانه و چالش‌های فناورانه به تفکیک لایه‌های معماری منتخب اینترنت اشیاء استخراج شد، به‌علاوه وضعیت توانمندی فعلی بخش‌های مختلف کشور و نیز جذابیت هر بخش برای توسعه فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر داده‌های اقتصادی کشور و به تفکیک لایه‌های فناوری، ارزیابی و در قالب ترسیم ماتریس جذابیت و توانمندی ترسیم شد که در نهایت خروجی این لایه، شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار توسعه فناوری اینترنت اشیاء در کشور شد.

وی افزود: جمع‌بندی و تحلیل داده‌های این لایه نشان می‌دهد به‌ترتیب اولویت کشور در حوزه‌های سلامت و شهر هوشمند، نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدی به‌منظور تقویت طرف عرضه فناوری و در حوزه های کشاورزی، تولید هوشمند، انرژی و خانه هوشمند نیازمند اتخاذ سیاست‌های تحریک طرف تقاضای فناوری است.

مجری پروژه نقشه راه فناوری اینترنت اشیا گفت: در لایه سوم نقشه راه و با تحلیل اسناد راهبردی کشور و جمع‌بندی نتایج به‌دست آمده در دو لایه پیشین، با هدف دستیابی به همپایی اقتصادی مبتنی بر همپایی فناورانه و بر اینترنت اشیاء، راهکارهای رفع چالش‌ها به تفکیک هفت محور راهبردی ارائه و ذیل هر راهکار، اقدامات کلان متناظر معرفی شد.

به گفته وی، اقدامات کلان پیشنهادی مبتنی بر دسته‌بندی ابزارهای سیاستی در چهار دسته سیاست‌های طرف عرضه، سیاست‌های طرف تقاضا، سیاست‌های زیرساختی و مقررات ‌گذاری و نیز سیاست‌های شکل‌دهنده روابط نظام‌ساز ارائه شد. کلاتهایی خاطرنشان‌کرد: در نهایت جمع‌بندی به تفکیک حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هر بخش اقدامات نهایی کلان پیشنهادی تدوین و ارائه شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.