تجهیز ساختمانی با مصرف انرژی صفر برای استارت آپ ها در ایران - تکفارس 
تجهیز ساختمانی با مصرف انرژی صفر برای استارت آپ ها در ایران - تکفارس 

تجهیز ساختمانی با مصرف انرژی صفر برای استارت آپ ها در ایران

مهدی ملکی
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:12
تجهیزات ساختمانی در ایران

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از تجهیز ساختمانی برای استارت آپ ها با مصرف انرژی صفر و ساخت ساختمان های جدید کم مصرف در ایران خبر داد. دکتر علی وطنی مجری پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این پروژه با بهینه‌سازی مصرف انرژی گام‌های مؤثری برداشته شد و شرکت‌های فعال در حوزه خدمات انرژی فراخوانده شدند تا محصولات خود را تولید کنند و از آنها در ساختمان‌های پایلوت پروژه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کاهش انتشار دی اکسید کربن در نتیجه صرفه‌جویی انرژی یکی از دستاوردهای اجرای این پروژه است، بیان کرد: با این اقدام حدود ۱۵ فناوری مرتبط با بهینه سازی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان تجاری‌سازی شد و به بهره‌برداری رسید و این فناوری‌ها در ساختمان‌های پایلوت پروژه مورد استفاده قرار گرفتند.

مطالب مرتبط:

مجری ملی پروژه بین‌المللی «بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌» تاکید کرد: پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌ها با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد، تسهیلات جهانی محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجراست.

وطنی با اشاره به برخی نتایج این طرح گفت: صرفه جویی متوسط ۲۵ درصدی در مصرف گاز از دستاوردهای اجرای این پروژه به شمار می‌رود که در یکی از ساختمان‌های پایلوت، این کاهش به ۳۲ درصد در مصرف گاز هم رسیده است.

ساختمان ایران

وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: پروژه از سه بخش اصلی تشکیل شده که بازبینی و بازنگری قوانین بخش نخست آن است تا در نهایت یک سامانه ملی ایجاد و در تمامی مدل‌های بازار و اطلاعات ساختمان‌ها پایش شود.

در بخش دوم راهکارهای بهبود سیستم‌های گرمایشی به همراه انرژی‌های تجدیدپذیر شامل سیستم آبگرمکن خورشیدی در حدود ۴۰۰ ساختمان نمونه مسکونی و دولتی- عمومی اجرا می‌شود تا بر این اساس بتوانیم بهترین مدل کسب و کار صرفه جویی انرژی و چالش‌های اجرایی را شناسایی کرده و در راستای حل آنها در سطح کلان و ملی به منظور بهبود مصرف و کارایی انرژی در بخش ساختمان حرکت کنیم. بخش سوم پروژه به آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه بهینه‌سازی در میان مردم و متخصصان می‌پردازد.

مجری ملی پروژه بین‌المللی «بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌» با بیان اینکه قرار است این پروژه در شهریورماه ۱۴۰۰ (جون ۲۰۲۱) به اتمام برسد، گفت: در حال حاضر بخش دوم این پروژه در حال انجام است.

وطنی افزود: بخش اول این پروژه، خروجی اصلی بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به بهینه سازی انرژی در ساختمان بود که توسط وزارت راه و شهرسازی در همکاری این پروژه انجام و به وزارت کشور و شهرداری‌های کشور ابلاغ شده است.

اجباری شدن بهینه سازی ساختمان‌ها از امسال

وی با بیان اینکه امیدواریم که با تصویب و ابلاغ این مقررات با هدف طراحی و ساخت بهینه ساختمان‌ها از دیدگاه انرژی، از امسال اجباری شود، گفت: با اجباری کردن این مقررات بهینه سازی انرژی و کاهش نیاز انرژی در ساختمان‌های جدیدالاحداث تا ۶۰ درصد امکان پذیر است در حالیکه در ساختمان‌های موجود تنها امکان بهینه سازی انرژی تا ۲۵ درصد وجود دارد.

وطنی گفت: تاکنون طی این پروژه ۳۰۰ ساختمان از ۴۰۰ ساختمان تجاری و مسکونی اجرایی شده است و حدود ۴۵ ساختمان، ساختمان‌های دولتی و عمومی بودند که این راهکارها در ساختمان‌های وزارت کار، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و مناطق شهرداری تهران، پیاده‌سازی شد.

مجری ملی پروژه بین‌المللی «بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌» با بیان اینکه مجموعاً در ۱.۵ میلیون متر مربع ساختمان پروژه‌های پایلوت اجرایی شده است، گفت: با این پروژه مصرف انرژی کاهش می‌یابد و آلودگی هوا نیز کم می‌شود.

وطنی با تاکید بر اینکه شاخص‌های ارزش‌گذاری مسکن در آینده میزان مصرف و برچسب انرژی هر ساختمان خواهد بود، گفت: ۱۵ شرکت خدمات انرژی و دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید تجهیزات کاهش مصرف انرژی در ساختمان اکنون با این پروژه همکاری می‌کنند.

مجری ملی پروژه بین‌المللی «بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌» افزود: بخش سوم این پروژه به بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست ختم می‌شود و اگر پروژه یکسال تمام شود در تهران و در کل ایران به بهره برداری می‌رسد.

راه اندازی ساختمانی برای دانش بنیان‌ها با مصرف انرژی صفر

وی در خصوص ساختمان نوآوری در حوالی دانشگاه شریف متناسب با این پروژه بهینه‌سازی انرژی گفت: در نزدیکی دانشگاه شریف ساختمانی در حال تجهیز است که مصرف انرژی آن نزدیک به صفر است. وطنی گفت: در این ساختمان مجموعه شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها مستقر می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.