بررسی گوشی موتورولا موتو G پلی ۲۰۲۱ - تکفارس 
بررسی گوشی موتورولا موتو G پلی ۲۰۲۱ - تکفارس 

بررسی گوشی موتورولا موتو G پلی ۲۰۲۱

مهدی حلوائی
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:00
بررسی موتورولا موتو G پلی ۲۰۲۱

گوشی هوشمند موتو G پلی ارزان‌ترین محصول در بین چهار گوشی شرکت موتورولا است که در اوایل سال جاری برای عرضه در بازار آمریکا معرفی شدند. این گوشی با قیمت ۱۶۹ دلار در دسته‌ی گوشی‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. بیشتر ویژگی‌های این گوشی نسبت به قیمت آن منطقی به‌نظر می‌رسد. این ویژگی‌ها شامل صفحه نمایش ال سی دی ۶٫۵ اینچی با رزولوشن اچ دی و نرخ تازه‌سازی استاندارد، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۴۶۰، ۳ گیگابایت رم و البته باتری قدرتمند ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌شود.

فاکتور دیگری که ممکن است کاربران را به خرید این گوشی ترغیب کند، خروج شرکت ال جی از بازار گوشی‌های هوشمند است که کار را برای گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی موتورولا راحت‌تر می‌کند. موتورولا تا به حال گوشی‌های اقتصادی زیر ۱۵۰ دلار خود را در کشور آمریکا عرضه نکرده بود و موتو G پلی اولین گوشی هوشمند این شرکت بوده که در این دسته قرار گرفته است.

مشاهده مشخصات کامل مشاهده جعبه گشایی

با این حال، برخی از ویژگی‌های موتو G پلی حتی با وجود قیمت پایین نیز ناامیدکننده به‌نظر می‌رسند. برای مثال، این گوشی در حالی از حافظه‌ی داخلی ۳۲ گیگابایتی (گوشی قابلیت ارتقای حافظه‌ی داخلی را دارد) و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی استفاده کرده است که بسیاری از گوشی‌های رقیب با همین قیمت، قابلیت‌های بهتری را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. به‌طور خلاصه، نمی‌توان از موتو G پلی نسبت به قیمت آن انتظار زیادی داشت اما توجه داشته باشید که شما می‌توانید با ۵۰ یا ۱۰۰ دلار بیشتر، گوشی‌های به‌شدت بهتر و قدرتمندتری را صاحب شوید.

مطالب مرتبط:

موتوزولا موتو G پلی

عملکرد و صفحه نمایش

گوشی موتورولا موتو G پلی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۴۶۰ استفاده می‌کند که تقریباً حدود یک سال پیش معرفی شده بود. این پردازنده به همراه رم ۳ گیگابایتی گوشی توانسته تا کارهایی مانند سوییچ‌کردن بین اپلیکیشن‌ها را با اندکی تاخیر انجام دهد اما اپلیکیشن‌های سنگین‌تر مانند گوگل مپس با تاخیر بیشتری اجرا می‌شوند. عملکرد این گوشی به بدی گوشی ال جی استایلو ۶ نیست اما در مقایسه با گوشی‌هایی که تنها ۵۰ یا ۱۰۰ دلار گران‌تر هستند، جای پیشرفت زیادی دارد.

صفحه نمایش این گوشی نیز عملکرد مشابهی داشته و کیفیت زیادی ندارد. رزولوشن ۷۲۰ پیکسل به نظر برای صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی این گوشی کم بوده و تصاویر در بیشتر مواقع پیکسل‌شده نمایش داده می‌شوند. میزان روشنایی صفحه نمایش نیز در حالت عادی کمی پایین بوده و این مورد تنها با افزایش میزان روشنایی تا بالاترین حد، رفع می‌شود. با این وجود، مشکل تاریکی صفحه نمایش در محیط‌های بیرون از ساختمان و زیر نور خورشید بیشتر مشاهده می‌شود و افزایش میزان روشنایی نیز کمکی به آن نمی‌کند.

موتوزولا موتو G پلی

شاید تنها نکته‌ی مهم موتو G پلی، باتری آن باشد. موتورولا در این گوشی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است که در مقایسه با باتری‌های ۴۰۰۰ و ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی گوشی‌های هم‌رده بسیار قدرتمندتر است. به ادعای موتورولا در صورت استفاده‌ی استاندارد، این گوشی تا ۳ روز شارژ خواهد داشت. در آزمایش‌های انجام‌شده، موتو G پلی با یک‌بار شارژ تا دو روز و چند ساعت دوام آورد. البته شارژ گوشی در صورت استفاده‌ی سنگین تنها پس از ۱ روز خالی می‌شود.

متاسفانه موتو G پلی تنها از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره برده است و این کمترین مقدار حافظه‌ای است که در سال ۲۰۲۱ در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که  سیستم‌عامل گوشی چیزی حدود نیمی از این حافظه را اشغال می‌کند. با این وجود، موتو G پلی از کارت‌های میکرو اس دی برای ارتقای حافظه پشتیبانی کرده و خرید این کارت‌ها با توجه به فضای کم حافظه‌ی داخلی امری ضروری است.

موتو G پلی در روز عرضه از سیستم‌عامل اندروید ۱۰ بهره برده است. قرار است که موتورولا سیستم‌عامل اندروید ۱۱ را برای این گوشی عرضه کند اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. به‌روزرسانی‌های امنیتی تنها تا ژانویه‌ی سال ۲۰۲۳ برای این گوشی عرضه خواهند شد و از این رو، عمر این دستگاه بسیار کم خواهد بود.

موتوزولا موتو G پلی

دوربین

ترکیب دوربین‌های موتو G پلی تنها شامل یک دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی و حسگر عمق ۲ مگاپیکسلی می‌شود. این تعداد دوربین‌ حتی در بین گوشی‌های اقتصادی سال ۲۰۲۱ نیز کم محسوب می‌شود. شاید جای خالی دوربین‌ ماکروی بی‌کیفیت که در بیشتر گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیاد حس نشود اما نبود دوربین فوق عریض بسیار ناامیدکننده‌ است. موتو G پلی از ویژگی‌هایی مانند حالت پرتره نیز پشتیبانی کرده اما قابلیت حالت شب در آن استفاده نشده است.

کیفیت تصاویر دوربین این گوشی همان چیزی است که از یک گوشی ارزان انتظار می‌رود. نوردهی تصاویر تا حدودی قابل قبول بوده اما جزئیات تصاویر بسیار کم است. استفاده از دوربین‌های این گوشی در محیط‌های کم‌نور غیرممکن است. همان‌طور که گفته شد، این گوشی از ویژگی حالت شب پشتیبانی نکرده و نوردهی تصاویر در محیط‌های کم‌نور بسیار ضعیف می‌باشد و به همین دلیل تصاویر ثبت‌شده در چنین محیط‌هایی کیفیت پایینی خواهد داشت.

موتوزولا موتو G پلی

جمع‌بندی

قیمت پاییین موتو G پلی باعث شده تا بسیاری از ویژگی‌های استاندارد در این گوشی مورد استفاده قرار نگیرد. این گوشی می‌تواند پاسخگوی نیازهای روزمره مانند جستجو در اینترنت، بررسی ایمیل‌ها و اجرای موزیک باشد اما با پرداخت تنها چند دلار بیشتر می‌توانید از گوشی‌های قدرتمندتری استفاده کنید. گوشی‌هایی مانند موتو G پاور موتورولا برتری کاملی نسبت به این گوشی داشته و شرکت‌های سامسونگ و وان‌پلاس نیز اخیراً گوشی‌های زیر ۲۰۰ دلار خود را به بازار عرضه کرده‌اند که مطمئناً عملکرد بهتری از موتو G پلی دارند.

نکات مثبت:

  • قیمت پایین
  • عمر باتری بالا
  • عملکرد نسبتاً خوب

نکات منفی:

  • صفحه نمایش تاریک
  • رزولوشن کم
  • ویژگی‌های کم دوربین
  • نبود دوربین فوق عریض
  • پشتیبانی امنیتی تنها تا دو سال

منبع: The Verge

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.