فضاپیمای استارشیپ برای اولین بار با موفقیت فرود آمد - تکفارس 
فضاپیمای استارشیپ برای اولین بار با موفقیت فرود آمد - تکفارس 

فضاپیمای استارشیپ برای اولین بار با موفقیت فرود آمد

مهدی حلوائی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 17:47
اسپیس ایکس استارشیپ SN15

اسپیس ایکس در روز چهارشنبه نمونه اولیه‌ی فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ را به فضا پرتاب کرد و دقایقی بعد برای اولین بار موفق شد تا آن را فرود آورده و یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ساخت فضاپیمای چندبارمصرف را پشت سر بگذارد. ایلان ماسک اعلام کرد که این فضاپیما نسبت به نمونه‌های قبلی که هنگام فرود منفجر می‌شدند، شامل صدها پیشرفت شده است.

فضاپیمای استارشیپ SN15 در ساعت ۶:۲۴ دقیقه به وقت محلی از ایستگاه اسپیس ایکس در بوکا چیکا در تگزاس به پرواز در آمد و تا ارتفاع ۶ مایلی اوج گرفت. پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر، موتورهای سه‌گانه‌ی رپتور این فضاپیما خاموش شده و سپس به حالت افقی به سمت زمین سقوط کرد. با نزدیکی به سطح زمین، دو عدد از موتورهای فضاپیما بار دیگر روشن شده و قبل از فرود فضاپیما، آن را به حالت عمودی برگرداندند.

SN15 موفق شد تا بر روی یک سطح سیمانی در نزدیکی سکوی پرتاب به زمین نشسته و به اولین نمونه‌ی موشک استارشیپ تبدیل شود که پس از فرود منفجر نشده است. البته پس از فرود، آتش کوچکی در قسمت پایینی این موشک مشاهده شد که بلافاصله تیم اطفای حریق آن را خاموش کردند. به گفته‌ی مهندسین شرکت اسپیس ایکس، این آتش‌سوزی به‌دلیل سوخت متان موشک بوده و موضوع عجیبی نیست.

دقایقی بعد ایلان ماسک فرود موفقیت‌‌آمیز استارشیپ SN15 را در توییتر تایید کرد. تمام نمونه‌های قبلی استارشیپ قبل، بعد و یا پس از فرود منفجر شده بودند.

مطالب مرتبط:

اسپیس ایکس استارشیپ SN15

سیستم استارشیپ اسپیس ایکس برای ارسال انسان‌ها و تا ۱۰۰ تن محوله به سیاره‌ی مریخ و ماه طراحی شده است. نمونه‌های غول‌پیکر این فضاپیماها مانند SN15 تنها نیمه‌ی بالایی فضاپیما را نشان می‌دهند. نیمه‌ی پایینی این فضاپیما، پرتابگر بزرگی خواهد بود که آن را به فضا پرتاب کرده و سپس به زمین باز می‌گردد.

پرتاب موفقیت‌آمیز استارشیپ SN15 در روز چهارشنبه در حالی رخ داد که سازمان ناسا نیز در ماه گذشته سرمایه‌‌ای ۲٫۹ میلیارد دلاری را برای استفاده از فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس برای انجام دو ماموریت سفر به ماه (تا سال ۲۰۲۴) در اختیار این شرکت قرار داده بود. دو شرکت بلو اوریجین (با مالکیت جف بزوس) و داینتیکس نیز برای دریافت این سرمایه با شرکت اسپیس ایکس رقابت می‌کردند.

این اتفاق باعث تعجب بسیاری از افراد حاضر در این صنعت شده بود چرا که انتظار می‌رفت تا سازمان ناسا دو شرکت را برای انجام این پروژه انتخاب کند. شرکت‌های بلو اوریجین و داینتیکس نیز نسبت به این انتخاب اعتراض کرده و اعلام کردند که ناسا برای این پروژه باید دو شرکت را انتخاب کند. این شرکت‌ها مدعی شدند که انتخاب شرکت اسپیس ایکس توسط ناسا ناعادلانه بوده است.

در حال حاضر و تا زمان بررسی این اعتراض‌ها، شرکت اسپیس ایکس حق استفاده از بودجه‌ی ۲٫۹ میلیاردی را ندارد اما با این وجود، ساخت فضاپیمای استارشیپ به‌لطف سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های شخصی و ثروت تمام‌نشدنی ایلان ماسک ادامه یافته است.

جان اینسپروکر، مهندس شرکت اسپیس ایکس با اشاره به فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای استارشیپ SN15 و همچنین پرتاب کپسول‌های کرو دراگون اعلام کرد:

اسپیس ایکس در دو ماه گذشته موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آورده است.

سیستم استارشیپ برای انجام دو ماموریت سفر به ماه اسپیس ایکس و ناسا باید اثبات کند که توانایی سوخت‌گیری در مدار و قبل از پرواز به‌سمت سطح ماه را دارد. این دو کار تا به حال توسط هیچ شرکت خصوصی انجام نشده است. نسخه‌ی مخصوص ماه استارشیپ نیز باید بتواند از موتورهایی کاملاً متفاوت برای فرود به سطح خاکی ماه بهره ببرد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.