تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۶ اردیبهشت - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۶ اردیبهشت - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۶ اردیبهشت

آرمین مکاری
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 08:30
پینت دات نت

در ۶ می ۱۹۴۹، رایانه EDSAC اولین محاسبه خود را انجام داد. موریس ویلکز وظیفه اسمبل و مونتاژ این دستگاه را به عنوان اولین کامپیوتر با برنامه ذخیره‌شده را در دانشگاه کمبریج بر عهده داشت. ایده‌های او از سخنرانی‌هایی که سه سال قبل از آن در دانشگاه پنسیلوانیا ارائه داده بود نشادت می‌گرفت. برای برنامه‌نویسی EDSAC، ویلکس کتابخانه‌ای از برنامه‌های کوتاه را ایجاد کرد که قادر به انجام ۷۱۴ عمل در ثانیه بودند.

رایانه EDSAC

همچنین در این روز در سال ۲۰۰۶، یک ویرایشگر گرافیکی رایگان به نامPaint.NET توسط ریک بروستر (Rick Brewster) به عنوان یک پروژه در دانشگاه ایالتی واشنگتن ایجاد و منتشر شد. این نرم‌افزار تحت مجوز MIT منتشر شد و در ابتدا متن‌باز (Open Source) بود. پس از چندین مورد سرقت حقوقی، این نرم‌افزار به Creative Commons منتقل شد و مجوز آن را دریافت کرد. سپس در نسخه ۳٫۳۶ به یک برنامه کد بسته (Closed Source) تبدیل شد اما همچنان رایگان است.

Creative Commons به معنی مشترکات خلاقانه، یک سازمان ناسودبر می‌باشد که دفتر مرکزی آن در مانتین ویو (کالیفرنیا) واقع شده‌است. این سازمان اجازه‌نامه‌هایی را به عنوان پروانه حق تکثیر ارائه می‌دهد که به صورت آزاد در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. این پروانه‌ها به خالقان آثار این اجازه را می‌دهد که بگویند چه حقوقی برای خودشان محفوظ بماند و چه حقوقی برای دریافت‌کننده اثر یا خالق‌های دیگر، باقی بماند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.