مدیر سابق اپ استور به دنبال کاهش کارمزد این پلتفرم بود - تکفارس 
مدیر سابق اپ استور به دنبال کاهش کارمزد این پلتفرم بود - تکفارس 

مدیر سابق اپ استور به دنبال کاهش کارمزد این پلتفرم بود

مهدی حلوائی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 20:15
اپل

فیل شیلر، مدیر سابق اپ استور در سال ۲۰۱۱ به دنبال کاهش میزان کارمزد این پلتفرم از ۳۰ درصد به ۲۵ و حتی ۲۰ درصد بوده است. شیلر این ایده را در ایمیلی با استیو جابز، مدیرعامل اپل و ادی کیو، رئیس بخش خدمات اپل در آن زمان به اشتراک گذاشته بود. این ایمیل در جریان جنگ حقوقی این شرکت با اپیک گیمز منتشر شده است. این خبر در ابتدا توسط خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده شد.

متن ایمیل فیل شیلر به شرح زیر است:

آیا ما فکر می‌کنیم که طرح ۷۰/۳۰ ما برای همیشه باقی خواهد ماند؟ به نظر من در آینده پلتفرم و یا راه‌کارهای تحت وب دیگری عرضه خواهند شد که برای ما چالش ایجاد کرده و ما را مجبور به تغییر رویکرد خود خواهند کرد.

شیلر در ادامه اعلام کرده بود که اگر قرار است تا روزی شرکت اپل رویکرد خود در برابر کارمزد را تغییر دهد، بهتر است تا این کار را از جایگاه قدرت انجام دهد. او همچنین پیشنهاد داده بود تا اپل نرخ کارمزد اپ استور را پس از رسیدن به سود سالانه‌ی ۱ میلیارد دلار کاهش دهد.

شیلر در ادامه گفت:

می‌دانم که این کار بحث‌برانگیز خواهد بود اما من تنها به آن به عنوان روشی دیگر برای بررسی اندازه‌ی کسب و کار، آنچه می‌خواهیم به دست بیاوریم و  چگونگی حفظ رقابت نگاه می‌کنم.

این ایمیل به همراه مقاله‌ی وال استریت جورنال در سال ۲۰۱۱ که به احتمال استفاده‌ی توسعه‌دهندگان از اپلیکیشن‌های اینترنتی برای اجتناب از کارمزد اپ استور اشاره می‌کند، ارسال شده بود.

مطالب مرتبط:

اپیک vs اپل

کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در جدال حقوقی بین اپل و اپیک گیمز است. اپیک گیمز پلتفرم اپ استور را انحصارطلبانه می‌داند. این شرکت مجبور است تا برای خریدهای درون‌برنامه‌ای در بازی Fortnite از روش پرداختی اپل پیروی کرده و در نتیجه کارمزدی ۳۰ درصدی را به اپل پرداخت کند. از این رو، اپیک سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای خود را در این بازی مورد استفاده قرار داد و به همین دلیل اپل این بازی را از فروشگاه اپ استور حذف کرد.

به گزارش بلومبرگ، شرکت اپل در پاسخ به ایمیل منتشرشده اعلام کرده که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط بین کارمزد اپ استور و سود آن ارائه نشده است و ایمیل ۲۰۱۱ نیز تایید نکرده که اپ استور به سود ۱ میلیارد دلاری رسیده است. تحلیل‌ و بررسی‌های سنسور تاور نشان می‌دهد که میزان کارمزد دریافتی از طریق اپ استور در سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۲ میلیارد دلار بوده است و اپیک نیز شاهدی را در اختیار دارد که ادعا می‌کند سود حاصل از کارمزد این پلتفرم ۸۰ درصد می‌باشد.

اپل در چند سال اخیر ساختار کارمزد خود را دچار تغییر کرده اما هرگز نرخ آن را به ۲۰ یا ۲۵ درصد کاهش نداده است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ میزان کارمزد اپ استور را برای کاربرانی که برای ۱ سال از این سرویس استفاده کرده‌ بودند به ۱۵ درصد کاهش داد. این شرکت در سال گذشته نیز کارمزد مشابهی را برای توسعه‌دهندگانی که در طول سال کمتر از ۱ میلیون دلار از طریق فروشگاه اپ استور به‌دست آورده‌اند در نظر گرفته بود.

این اقدام اپل باعث کاهش انتقادات شده بود اما تیم سویینی، مدیر عامل اپیک گیمز این تصمیم اپل را حرکتی حساب‌شده از سوی این شرکت دانسته که توسعه‌دهندگان را از یکدیگر جدا کرده و سیاست انحصارطلبانه‌ی این شرکت در رابطه با فروشگاه‌ها و کارمزد را حفظ می‌کند. او بر این باور است که این تصمیم شرکت اپل باعث شده تا با توسعه‌دهندگان به‌طور یکسان رفتار نشود.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید