مشکل جدید در ارائه اینترنت ثابت؛ اختلاف جدید شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات - تکفارس 
مشکل جدید در ارائه اینترنت ثابت؛ اختلاف جدید شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات - تکفارس 

مشکل جدید در ارائه اینترنت ثابت؛ اختلاف جدید شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات

مهدی ملکی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 11:37
مشکل جدید در ارائه اینترنت ثابت؛ اختلاف جدید شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات - تکفارس 

هزینه آماده‌سازی تلفن ثابت برای اینترنت و تعرفه برق، اختلاف جدید شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات را رقم زد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  تسنیم، شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت (FCP) ادعا دارند از اوایل اردیبهشت ماه شرکت مخابرات ایران از اعمال رانژه کردن خطوط تلفن ثابت برای ارائه ADSL جلوگیری کرده است و دلیل این اتفاق را افزایش تعرفه رانژه کشی توسط مخابرات می‌دانند.

رانژه کردن خطوط تلفن ثابت به این معناست که مسیر سیم تلفن ثابت مشترک در مرکز مخابراتی به گونه‌ای تغییر می‌کند که از تجهیزات شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (FCP) نیز بگذرد و امکان دریافت اینترنت را در کنار مکالمات صوتی داشته باشد.

شرکت مخابرات ایران فروردین ماه امسال به شرکت‌های FCP اعلام کرد تعرفه‌های مصوبه ۱-۲۳۷ رگولاتوری در سال ۹۵ برای رانژه کردن خطوط، دیگر جوابگوی هزینه‌های این کار نیست و باید تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

در این اطلاعیه که به امضای مدیرعامل شرکت مخابرات ایران رسیده، بیان شده که “طی سنوات گذشته علیرغم رشد تورم و افزایش چندین برابری قیمت سیم مسی و افزایش نرخ خدمات پیمانکاری، متاسفانه حق الزحمه خدمت رانژه و درانژه ارایه شده به ان شرکت متناسب با شرایط و  به صورت عادلانه افزایش نیافته است تا جایی که شرکت مخابرات ایران بمنظور حفظ رضایت مشتریان نهایی شرکت‌های دارنده پروانه نه تنها از اجرای خدمات مذکور منافعی تحصیل ننموده بلکه متحمل زیان هنگفتی نیز شده است.” و در نهایت هزینه مصرفی رانژه و درانژه کردن خطوط ثابت باید بر اساس مصوبه رگولاتوری که مجموع ۱۲ هزار تومان است به ۱۱۴٫۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

مطالب مرتبط:

این موضوع درحالی است که شرکت‌های FCP بر این باورند نرخی که شرکت مخابرات بر آن تاکید دارد، مربوط به مراکز ۱۰۰ هزار شماره‌ای در تهران است و مراکز کوچک‌تر در شهرهای دیگر، هزینه مصرفی بسیار کمتری دارند. با این حال شرکت‌های FCP اعلام کردند در صورت اعلام موافقت رگولاتوری با اعمال تعرفه‌های جدید و همچنین اخذ هزینه‌ها از تمامی مشترکان، حاضر به قبولی چنین طرحی هستند.

اما از طرفی دیگر نامه‌ای از سوی معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری نشان می‌دهد که این سازمان با افزایش تعرفه رانژه مخالفت کرده است. این نامه که در ۲۸ فروردین ماه نوشته شده، بیان دارد که “شرکت های مورد نظر مجاز به افزایش تعرفه‌های مذکور قبل از اخذ تاییدیه از سازمان و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نمی‌باشد و اقدام این شرکت‌ها در افزایش و ارائه تعرفه جدید برای ارائه خدماتی که در حال حاضر توسط کمیسیون تعیین تعرفه گردیده است به منزله نقض تعهدات تعرفه ارائه خدمات خواهد بود.”

با این همه شرکت‌های FCP بر توقف عملیات رانژه‌کشی در مراکز مخابراتی کشور و حتی جلوگیری از ورود ماموران این شرکت‌ها به مراکز مخابراتی کشور برای اعمال رانژه اذعان داشتند. با این وجود شرکت مخابرات ایران تاکید بر اجرای مصوبات رگولاتوری دارد و دلیل توقف عملیات رانژه در برخی از مراکز مخابراتی را کمبود تجهیزات مورد نیاز می‌داند. این موضوعات در حالی است که طبق آمار به طور متوسط ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار عملیات رانژه‌کشی برای برقراری اینترنت ثابت شهروندان در کشور انجام می‌شود که طبق ادعای شرکت‌های ارائه کننده اینترنت ثابت متوقف شده است.

در کنار تمامی این موارد شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است هزینه تامین برق شرکت‌های FCP که بر اساس مصوبه ۲-۲۱۸ رگولاتوری انجام می‌شود، باید براساس تعرفه‌های جدید برق محاسبه شود و در صورت تمایل، این شرکت‌ها برق مورد نیازشان را از شرکت برق خریداری کنند.

شاید بتوان گفت شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت گزینه شبکه جداگانه از مخابرات را هم دارا می‌باشند؛ اما هزینه زیاد ایجاد شبکه، این گزینه را دور از دسترس قرار می‌دهد و شرکت‌ها را ملزم به استفاده شبکه مخابراتی می‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.