نسل جدید عینک‌های دید در شب نظامی معرفی شد - تکفارس 
نسل جدید عینک‌های دید در شب نظامی معرفی شد - تکفارس 

نسل جدید عینک‌های دید در شب نظامی معرفی شد

علیرضا فاضل
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 00:01
عینک دید در شب

هنگامی که به عینک‌های دید در شب فکر می‌کنیم، به احتمال زیاد تصویر یک شب تاریک پوشیده شده در رنگ سبز تند در ذهن ما نقش می‌بندد. اکنون این تکنولوژی با معرفی آخرین نسل عینک‌های دید در شب ارتش آمریکا منسوخ شده به حساب می‌آید. این عینک‌های جدید حس و حالی مشابه سری فیلم‌های Predator را برای سربازان ایجاد می‌کنند که در نوع خود قابل توجه است.

این عینک که Enhanced Night Vision Goggle-Binocular یا به اختصار ENVG-B نام دارد، علاوه بر تشخیص محیط اطراف، قابلیت شناسایی دقیق اجسام متحرک را نیز به سربازان حاضر در عملیات‌های مختلف می‌دهد. این همان نقطه ضعفی است که عینک‌های دید در شب سنتی از آن رنج می‌بردند. تنها کار آنان دریافت فوتون‌های ضعیف نور و روشن کردن آن‌ها از طریق الکترون‌های تقویت شده بود. این پروسه تصویری روشن‌تر در اختیار سربازان قرار می‌داد، اما در میدان جنگ و در یک شب تاریک، یک تصویر روشن‌تر به تنهایی کافی نیست!

مطالب مرتبط:

دلیل انتخاب رنگ سبز برای عینک‌های دید در شب آن بود که محققان فکر می‌کردند که چشم انسان راحت‌تر به این رنگ برای مدت‌های طولانی عادت می‌کند، اما مشکل اصلی از جایی شروع می‌شد که این تکنولوژی معمولاً باعث کاهش وضوح تصویر می‌گشت و علاوه بر آن صدای زیادی نیز تولید می‌کرد که کار را پیش از پیش برای سرباز حاضر در میدان نبرد دشوار می‌نمود.

برخلاف روش سنتی، عینک‌های مدرن ENVG-B از یک رنگ سفید مخصوص استفاده می‌کنند که تصویری روشن‌تر را ارائه می‌دهد. این عینک‌ها مجهز به یک سنسور حرارتی خواهند بود که برای فرد استفاده کننده از آن دیدی واضح‌تر به هنگام دود غلیظ یا طوفان شن فراهم می‌کند. این وسیله هم‌چنین از یک بهینه‌ساز تصویر نیز برخوردار خواهد بود که جزئیات موجود در محیط را بسیار افزایش خواهد داد.

این عینک می‌تواند به دوربین روی اسلحه متصل گردد، این قابلیت به سربازان اجازه می‌دهد بدون نیاز به نشانه گرفتن دقیق، با دقتی بالا به سمت هدف شلیک کنند. البته این تکنولوژی ارزان نخواهد بود که این نکته می‌تواند باعث استفاده محدود آن در سطح ارتش شود.

عینک‌های مورد نظر دو پوند ( چیزی در حدود ۹۰۰ گرم) وزن خواهند داشت و همان‌طور که حدس زدید آن‌چنان هم سبک‌وزن نخواهند بود. دلیل این وزن زیاد استفاده از یک باتری پیشرفته با عمر هشت ساعت عنوان شده است. با این حال، این عینک‌های جدید هنوز هم از رقبای قدیمی خود بسیار سبک‌تر هستند؛ علاوه بر آن، برای استفاده از این عینک‌ها دیگر نیاز به بستن بندهای مختلف و گاهاً آزاردهنده نخواهید داشت. این عینک دید در شب به سادگی به کلاه سربازان متصل و پس از استفاده به راحتی از آن جدا خواهد شد.

به صورت کلی، این تکنولوژی جدید یک قدم بزرگ در صنایع نظامی محسوب می‌شود؛ حال باید منتظر ماند و دید که این عینک‌های تازه‌کار به چه صورت در میدان واقعی جنگ عمل خواهند کرد.

منبع: Gizmodo

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید