ردیابی فعالیت کاربران فیس بوک و اینستاگرام آی او اس در ازای ارائه خدمات رایگان - تکفارس 
ردیابی فعالیت کاربران فیس بوک و اینستاگرام آی او اس در ازای ارائه خدمات رایگان - تکفارس 

ردیابی فعالیت کاربران فیس بوک و اینستاگرام آی او اس در ازای ارائه خدمات رایگان

حامد شهرزاد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 19:50
facebook instagram

شرکت فیس بوک به‌تازگی یک اعلان در مورد به روزرسانی سیاست حریم خصوصی آی او اس ۱۴ اپل را به اپلیکیشن فیس بوک و اینستاگرام خود اضافه کرده است تا به کاربران اطلاع دهد که اطلاعات جمع‌آوری شده از سایر برنامه‌ها و وب سایت‌ها می‌توانند به رایگان ماندن فیس بوک کمک کنند. هر دو اپلیکیشن فیس بوک و اینستاگرام متعلق به شرکت فیس بوک است.

اشکان سلطانی که یک محقق فنی است، در روز شنبه برای اولین بار متوجه اطلاع‌رسانی جدید این شرکت به صورت پاپ آپ شد، اما سخنگوی فیس بوک به د ورج اطلاع داد که در اوایل هفته گذشته یک پست در وبلاگ این شرکت، سیاست‌های حریم شخصی فیس بوک در قبال اپل و سیستم عامل آی او اس را بیشتر توضیح می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دن لوی که معاون رئیس تبلیغات و بازرگانی فیس بوک است، در یک پست وبلاگ بیان کرد که این شرکت از این اعلان‌ها به عنوان صفحات اطلاع‌رسانی جمعی استفاده می‌کند و اظهار داشت که اطلاعات دقیق‌تری در مورد نحوه استفاده فیس بوک از داده‌های مختلف برای تبلیغات هدفمند و بر اساس سلایق کاربران را ارائه می‌دهد. او در مورد این موضوع بیان کرد:

نسخه جدید اپلیکیشن‌های فیس بوک و اینستاگرام آی او اس برای بهبود تبلیغات نمایش داده شده به شما نیاز به مجوز برای ردیابی داده‌های خاص دستگاه کاربر دارد. توجه داشته باشید که اگر گزینه تبلیغات هوشمند را فعال نکنید، استفاده از این اطلاعات برای ما محدود خواهد شد.

ما از برنامه‌های دیگر و اطلاعات موجود در آن‌ها استفاده می‌کنیم و اطلاعاتی که برنامه‌ها و وب سایت‌های مختلف در مورد فعالیت‌های شما دریافت می‌کنند، از این طریق است. نمایش تبلیغات هدفمند به شما، کمک به فیس بوک در حمایت از مشاغلی است که به تبلیغات هوشمند برای جذب مشتری متکی هستند.

گزینه جدید مربوط به حریم خصوصی که در جدیدترین نسخه آی او اس ۱۴ (از جمله آی او اس ۱۴٫۵) استفاده شده است، توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند تا رضایت صریح مالک دستگاه را بدست آورند تا‌شناسه تبلیغ دهنده خود (آی دی اف ای) را بین برنامه‌ها به اشتراک بگذارند و جمع‌آوری کنند.

طبق سیاست جدید اپل، حتی اگر کاربران ترجیح دهند برنامه‌ها آن‌ها را ردیابی نکنند، توسعه‌دهندگان برنامه همچنان می‌توانند از سایر اطلاعات ارائه شده توسط کاربران برای تبلیغات هدفمند استفاده کنند، اما این اطلاعات برای استفاده از تبلیغات با سایر برنامه‌ها قابل اشتراک نیست.

فیس بوک با سیاست‌های جدید اپل در زمینه حریم خصوصی مخالف است

اگر توسعه دهنده بخواهد قانون جدید را زیر پا بگذارد یا سعی کند آی دی اف ای را با اطلاعات شناسایی دیگری (مانند آدرس‌ایمیل) جایگزین کند، با برخورد اپل روبه رو خواهد شد. این قانون در مورد برنامه‌های خود اپل نیز صدق می‌کند.

فیس بوک به شدت به روزرسانی حریم خصوصی آی او اس ۱۴ اپل را مورد انتقاد قرار داده است و استدلال می‌کند که تغییر در حریم خصوصی ممکن است به مشاغل کوچک آسیب برساند که ممکن است برای جذب مشتری به شبکه تبلیغات فیس بوک اعتماد کنند. در یک بیانیه مطبوعاتی، فیس بوک گفت که هدف اپل از این سیاست جدید، ایجاد مدل‌های جدید تجاری و تشویق توسعه‌دهندگان برنامه‌های مختلف است تا بتوانند به جای تبلیغات، از طریق دریافت حق اشتراک کسب درآمد کنند، که ممکن است درآمد خوبی برای اپل داشته باشد.

با این حال، به نظر می‌رسد استراتژی رایگان نگه داشتن فیس بوک و اینستاگرام همچنان ادامه دارد و شعار دیرینه فیس بوک نشان می‌دهد که فیس بوک برای همیشه رایگان خواهد ماند. البته، فیس بوک در سال ۲۰۱۹ در یک اقدام، این شعار را از صفحه اصلی خود حذف کرد و مدیر عامل این شرکت یعنی مارک زاکربرگ هنگام شهادت دادن به کنگره در سال ۲۰۱۸، از احتمال وجود نسخه پولی فیس بوک سخن گفت.

زاکربرگ در ماه ژانویه اپل را یکی از بزرگترین رقبای این شرکت خواند. زاکربرگ گفت:

اپل انگیزه‌های مختلفی برای استفاده از موقعیت بزرگ خود و سیستم عامل خود برای تداخل در نحوه عملکرد برنامه‌ها و سایر اهداف ما دارد. اقدامات جدید اپل ضد فیس بوک صد‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار خواهد داد. رشد میلیون‌ها کسب و کار با تغییرات جدید آی او اس ۱۴ کاهش خواهد یافت.

اپل هنوز به اظهار نظر فیس بوک پاسخ رسمی نداده است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید