معرفی جاذبه های گردشگری اسپانیا؛ در میان ماتادورها - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری اسپانیا؛ در میان ماتادورها - تکفارس 

معرفی جاذبه های گردشگری اسپانیا؛ در میان ماتادورها

محمدحسین فرقانی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:00
جاذبه های گردشگری اسپانیا

اسپانیا، کشوری با فرهنگی غنی و متنوع و تاریخی پر فراز‌ و نشیب است. دیدنی‌های اسپانیا، به کاخ‌های باشکوه و کلیساهای شگفت‌انگیز ختم نمی‌شود. تنوع منظره‌های طبیعی در اسپانیا، علاقه‌مندان به طبیعت را نیز به وجد می‌آورد. حین سفرتان به اسپانیا، قادر خواهید بود که از تاریخ و فرهنگِ غنی و بی‌مانند این کشور بهره‌مند شوید و از مکان‌هایی چون خیابان لا رامبلا یا کلیسای ساگرادا فامیلیا واقع در بارسلون، شهر علوم و هنر والنسیا، باغ‌های ژنرالیف گرانادا و یا موزه گوگنهایم در بیلبائو یا موزه پرادو در مادرید بازدید نمایید.

اگر قصد بازدید از این کشور را دارید، با ما همراه باشید تا شما را با ده تا از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اسپانیا آشنا کنیم.

شهر قدیمی تولدو (Toledo's Old City)

۱- شهر قدیمی تولدوی اسپانیا (Toledo’s Old City)

شهر تولدو، که در استانی با همین نام واقع شده، در زمان حکومت مسلمانان، پرشکوه و بسیار پررونق بوده است. در واقع این شهر، نماد دوره‌ای است که در آن، مسیحیان، مسلمانان و یهودیانِ اسپانیا در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند؛ از این رو در این شهر مسجدها، کنیسه‌ها و کلیساهای متعددی در کنار هم یافت می‌شود.

آثار این نوع معماری‌های مختلف و متفاوت، هنوز که هنوز است در جای جایِ این شهر کهن پیدا می‌شود و همین موضوع، تولدو را به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری کشور اسپانیا تبدیل نموده است. این شهر به پاس هم‌زیستی تاریخی مسالمت‌آمیزی که بین فرهنگ سه دین ذکرشده در آن برقرار بوده، در سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید؛ از این رو، تولدو را «شهر سه فرهنگ» می‌نامند.

از میان مکان‌های گردشگری دیدنی این شهر می‌توان به قلعهٔ باشکوه آلکازار، موزهٔ سانتا کروز، مسجد جبل البارد، مسجد باب مردوم، مسجد جامع طلیطله و پل آلکانتارا اشاره کرد.

لا رامبلا، بارسلون (La Rambla, Barcelona)

۲- لا رامبلا، بارسلون (La Rambla, Barcelona)

خیابان لا رامبلا یکی از معروف‌ترین پیاده‌روهای شهر بارسلونا است که از میدان پلازا کاتالونیا تا بندرگاه ول هاربور بارسلونا ادامه داشته و با مناطق گوتیک و راوال در شهر قدیمی هم‌مرز است. امروزه لا رامبلا یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری شهر بارسلون و قطعاً شلوغ‌ترین خیابان کشور اسپانیا محسوب می‌شود.

لا رامبلا سرشار از هیجانات ناشی از مناظر، صداها و بوی قهوه، مغازه‌های گل فروشی، هنرمندان خیابانی، گردشگران و محلی‌ها است که هر یک جزئی از تار و پود زندگی این خیابان مشهور از بارسلونا هستند. متأسفانه برخی از رشته‌های این تار و پود به واسطه حضور افراد جیب بر در خیابان لا رامبلا گسسته؛ از این رو لازم است هنگام قدم زدن در این خیابان، حسابی حواستان به کیف و متعلقات‌تان جمع باشد.

مطالب مرتبط:

در سال ۱۹۹۲، بخش جدیدی با نام «رامبلای دریا» (Rambla de Mar؛ لا رامبلا د مار) به این مجموعه اضافه شد که در بیرون مرکز خرید ماریماگوم قرار دارد. می‌توانید در نزدیکی فروشگاه بزرگ ماریماگوم از آکواریوم پرطرفدار بارسلونا، که یکی از بزرگترین آکواریوم‌های اروپا نیز هست، بازدید کنید.

شهر علوم و هنر والنسیا (Ciudad de las Artes y las Ciencias) // اسپانیا

۳- شهر علوم و هنر والنسیا (Ciudad de las Artes y las Ciencias)

«شهر علوم و هنر» مجموعه‌ای تفریحی، فرهنگی، هنری و علمی است که در شهر والنسیا، اسپانیا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این مجتمع از ۶ ساختمان اصلی مدرن و مربوط به آینده (فیوچرستیک) تشکیل می‌شود و بزرگ‌ترین آکواریوم اروپا (به نام L’Oceanogràfic)، یک تئاتر، سالن اپرا، موزه و غیره را دربرمی‌گیرد.

همان‌طور که گفته شد، بزرگ‌ترین آکواریوم قارهٔ اروپا در این مجتمع قرار گرفته و حدود ۵۰۰ گونهٔ مختلف از موجودات دریایی از جمله دلفین، کوسه، پنگوئن، نهنگ سفید و شیر دریایی را در خود جای داده است. بخش‌بندی این آکواریوم به‌صورت دریاهای مناطق استوایی، قطبی، جزیره‌ای، دریای سرخ و … شبیه‌سازی شده و به قدری بزرگ است که برای بازدید از تمام بخش‌های آن، به ده‌ها ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

معماری این مجتمع را سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava) و فلیکس کاندلا (Félix Candela) برعهده داشتند و ساخت آن ۳ برابر مبلغ برآورد شدهٔ اولیه، هزینه برداشت. این پروژه در سال ۱۹۹۶ کلید خورد و ۲ سال بعد در سال‌های آخر قرن بیستم میلادی به پایان رسید.

کلیسای جامع سانتیاگو ده کومپوستلا (Santiago de Compostela Cathedral)

۴- کلیسای جامع سانتیاگو ده کومپوستلا (Santiago de Compostela Cathedral)

کلیسای جامع لرد سانتیاگو، که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و تاریخ احداث آن به سال ۱۳۷۹ میلادی بازمی‌گردد، قدیمی‌ترین کلیسای شهر بیلبائوی اسپانیا محسوب می‌شود. لازم است ذکر شود ساخت و ساز این کلیسا مابین قرن‌های چهاردهم تا شانزدهم میلادی نیز ادامه داشته است.

قدمت تاریخی و آب و هوای مرطوب شهر بیلبائو از اصلی‌ترین عوامل دفعات زیاد بازسازی این کلیسا است که منجر به تغییراتی در برج و نمای عبادتگاه نیز شد. آخرین مورد اصلاحات این کلیسا به ۲۱ سال قبل (در سال ۲۰۰۰) برمی‌گردد که سرانجام تصمیم بر آن شد تا با یک بازسازی کلی، امکان ورود عموم مردم به عبادت‌گاه، که تا قبل از این ممکن نبود، فراهم شود.

علاوه بر این‌ها، کلیسای جامع سانتیاگو ده کومپوستلا دارای ۱۰۰ متر طول، ۷۰ متر عرض و ۱۲۰۰ نفر ظرفیت برای مراسم‌های مذهبی می‌باشد.

سن لورنزو د ال اسکوریال (San Lorenzo de El Escorial)

۵- سن لورنزو د ال اسکوریال (San Lorenzo de El Escorial)

سن لورنزو د ال اسکوریال یک دهستان در اسپانیا است که در بخش خودمختار شهر مادرید واقع شده است. این مجموعه معماری را اغلب مرموزترین مکان دیدنی مادرید می‌نامند؛ اما حتی افسانه‌های بی شماری که تاریخ این مکان را احاطه کرده‌اند مانع از ورود آن به فهرست میراث جهانی یونسکو و تبدیل شدن به یکی از پر بازدیدترین گوشه‌های کشور نمی‌شود. شهرهای سن-کانتن و سن لورنزو، پاراگوئه خواهرخوانده‌های سن لورنزو د ال اسکوریال هستند.

تاریخچه سن لورنزو د ال اسکوریال در سال ۱۵۵۷ با نبرد «سنت کوئنتین» آغاز شد که طی آن، ارتش پادشاه فیلیپ دوم نه تنها دشمن فرانسوی خود را شکست داد، بلکه صومعهٔ «سنت لورنس» را نیز تقریباً نابود کرد. از این رو پادشاه، که فردی مذهبی بود، برای تثبیت پیروزی خود بر ارتش دشمن (در کنار ادای وفاداری به اعتقادات مذهبی‌اش) تصمیم گرفت در این مکان، صومعه‌ای بی‌نظیر برپا کند. ساخت این مجموعه معماری باشکوه ۲۰ سال به طول انجامید و اکنون، یکی از بناهای محبوب گردشگری کشور اسپانیا به‌شمار می‌آید.

کاخ سن لورنزو د ال اسکوریال در تمام طول سال باز است و ساعات بازدید فقط به فصل بستگی دارد.

موزه پرادو (The Prado and Paseo del Artes)

۶- موزه پرادو (The Prado and Paseo del Artes)

موزهٔ پرادو در شهر مادرید یکی از جاهایی است که شما می‌توانید در آن از آثار کامل و بی نظیر هنرمندان اسپانیایی دیدن کنید. این موزه یکی از برجسته‌ترین موزه‌های جهان در زمینه هنر اروپایی از سده ۱۲ تا اوایل سده ۱۹ میلادی است و بر پایهٔ مجموعهٔ سلطنتی پادشاهی اسپانیا بنا نهاده شد.

دل پرادو هم‌اکنون میزبان بیش از ۸۲۰۰ نقاشی و ۱۰۰۰ مجسمه، علاوه بر بسیاری از آثار هنری دیگر و اسناد تاریخی است. بسیاری از کارشناسان هنری این موزه را به عنوان یکی از متمرکزترین موزه‌های جهان در جمع‌آوری، حفظ و نمایش آثار هنرمندان اسپانیایی در جهان می‌دانند و معتقدند که این موزه و مسئولان آن به خوبی از عهدهٔ این مهم برآمده‌اند.

ملکهٔ وقت اسپانیا در بازدید از موزهٔ لوور پاریس، به شدت به این موزه علاقه‌مند شده بود و با توجه به موقعیت ملکه بودنش می‌خواست که مجموعه‌ای بسیار عظیم و هم‌تراز با موزه‌های بزرگ جهان و موزهٔ لوور را در کشور خودش داشته باشد؛ از این رو تصمیم به احداث موزهٔ هنری پرادو گرفت.

مشهورترین اثری که در این موزه به نمایش درآمده است، تابلوی ندیمه‌ها اثر دیه‌گو ولاسکوئز است. ولاسکوئز و حساسیت و ذکاوت وی همچنین مسئول آوردن بسیاری از مجموعه‌های عالی استادان ایتالیایی موزه به اسپانیا بود که اکنون بزرگترین مجموعه در خارج از ایتالیا است.

مسجد-کلیسای جامع قرطبه (The Great Mosque of Cordoba)

۷- مسجد-کلیسای جامع قرطبه (The Great Mosque of Cordoba)

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشور اسپانیا مسجد و کلیسای جامع قرطبه در کوردوبا می‌باشد. در واقع، کوردوبا مهم‌ترین مرکز حکومتی مسلمانان فاتح اروپا (واقع در جنوب اسپانیا و در منطقه اندلس قدیمی) بود که از طریق آن بخش‌های شمالی اروپا و آفریقا را تحت تسلط خود داشتند. سویل، گرانادا و مالاگا نزدیک‌ترین شهرهای اسپانیا به کوردوبا هستند. مسجد قرطبه در کنار کاخ الحمرا دو یادگار حضور مسلمانان در اسپانیا و دوران طلایی اندلس در اروپا هستند.

قبل از ساخت مسجد در محل کنونی آن یک معبد رومی به نام «معبد خدای زئوس» در این مکان قرار داشت. نام قدیم مسجد قرطبه نیز «جامع حضره» بود که بعد از تصرف مجدد شهر کوردوبا، خروج کامل مسلمانان از اندلس و نیز تغییر دین مردم، این مسجد توسط اسپانیایی‌ها دوباره به کلیسا تبدیل شد.

ساختمان‌های مستطیل شکل این مسجد، ۱۸۰ متر طول و ۱۳۰ متر عرض دارند و فقط کمی از کلیسای «سنت پیتر» در رم کوچک‌تر هستند. این بنای تاریخی، بیشتر با طاق‌های بزرگی شناخته می‌شود که به طاق‌های «کلیسای جامع آخن» در آلمان شبیه هستند. این مسجد، ۳ ورودی مختلف دارد؛ اما ورودی اصلی آن از سمت «حیاط درختان پرتقال» است و همان‌طور که از نامش می‌توان حدس زد، درختان پرتقال و فواره‌های متعددی را در برمی‌گیرد و در فصل بهار، عطر شکوفه‌های درختان در آن می‌پیچد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلون (Barcelona's Sagrada Familia)

۸- کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلون (Barcelona’s Sagrada Familia)

کلیسای ساگرادا فامیلیا تمام فکر آنتونی گائودی (معماری که وظیفهٔ طراحی‌اش را بر عهدهٔ گرفته بود) را مشغول خود ساخته بود. گائودی تکمیل کردن آن را مانند مأموریت الهی خود می‌دانست. زمانی که بودجه ساخت بنا تمام شد، وی از جیب خود برای ادامه پروژه خرج می‌کرد و در سال‌های آخر زندگی‌اش از درخواست کمک از کسانی که فکر می‌کرد علاقه‌مند باشند هیچ ابایی نداشت. این بنا، در نهایت، به سفارش جامعهٔ محافظه‌کار و به عنوان کفاره‌ای برای گناهان مدرنیته شهر ساخته شد.

گائودی همان روز اولی که شروع به ساخت این شاهکار کرد کاملاً می‌دانست که ساخت و تمام شدن این اثر او تا قرن‌ها طول می‌کشد و به همین دلیل است که بیشترین تمرکز خود را روی نمای جلویی آن گذاشت، او دوست داشت تا نسل‌های آینده این راه او را ادامه دهند و پروژه‌ای که او آغازگرش بود را به پایان برسانند. ساخت این کلیسا حتی تا به امروز هم ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ (حدود دو سده پس از آغاز بنای آن) به اتمام برسد.

اگرچه می‌توانیم از نمای بیرونی کلیسا به‌عنوان یک شاهکار هنری یاد کنیم، نباید از نمای داخلی آن غافل شویم. اصلی‌ترین عنصرهایی که آنتونی گائودی در درون این کلیسا از آن‌ها استفاده کرده، نور و رنگ است و همین موضوع، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث شده این شاهکار او به بنایی هنجارشکن و فرای تصوری تبدیل شود.

موزه گوگنهایم بیلبائو (Guggenheim Museum)

۹- موزه گوگنهایم بیلبائو (Guggenheim Museum)

موزه گوگنهایم بیلبائو از معروف‌ترین موزه‌های جهان و در اسپانیا می‌باشد که در شهر بیلبائو واقع است. حقیقتاً تنها راه درک و تصور واقعی‌بودن این موزه، از نزدیک دیدن آن است؛ چراکه گوگنهایم، بنایی است با طراحی و معماری بیرونیِ باورنکردنی.

مساحت این موزه مدرن هنر ۲۴٫۰۰۰ متر مربع است که معماری برجسته و طراحی نوآورانه آن توجه شما را جلب خواهد کرد. این موزه با برگزاری بیش از صد نمایشگاه و بازدید بیش از ده میلیون نفر، بسیاری از افکار مردم دربارهٔ موزه‌ها را تغییر داد و باعث موفقیت عجیبی در اقتصاد بیلبائو گردید؛ به‌طوری که بلافاصله بعد از بازگشایی، تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری اسپانیا شد و میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب کرد.

در واقع این موزه بخشی از یک طرح بزرگتر پیشرفته بود که هدف نوسازی و تجدید شهرک صنعتی را داشت. دولت هزینه ساخت این طرح را تأمین کرد و در عوض «بنیاد سلیمان» مدیریت موزه و برپایی نمایشگاه‌های موقت را پذیرفت. در نهایت در اکتبر ماه سال ۱۹۹۷ موزه گوگنهایم به دست پادشاه خوان کارلوس اول اسپانیا بازگشایی شد و همزمان نمایشگاهی با ۲۵۰ اثر هنری دوران معاصر از هنرمندانی چون ماتیس، شاگال، میرو و پیکاسو در آنجا بر پا شد.

باغ‌های ژنرالیف / جنت‌العریف (به‌معنای بهشت هنرمندان) (Generalife Gardens)

۱۰- باغ‌های ژنرالیف / جنت‌العریف (بهشت هنرمندان) (Generalife Gardens)

ژنرالیف یک محوطهٔ تاریخی ثبت شده به عنوان میراث جهانی یونسکو است که در گرانادای اسپانیا قرار دارد. این بنا در نزدیکی الحمرا و متشکل از تعدادی باغ است که زمانی به‌عنوان قصر پادشاهان مغاربه استفاده می‌شدند. با نگاه به طراحی بیرونی این بنا می‌توان به این موضوع پی برد که باغ‌های ژنرالیف، به شکل «باغ ایرانی» طراحی شده‌اند. لازم است ذکر شود «باغ ایرانی»، به باغ‌هایی گفته می‌شود که بر پایه معماری و عناصر تشکیل دهنده آن از جمله ساختار هندسی، آب و درختان و کوشک میانی و غیره عمدتاً در فلات ایران و مناطق پیرامونی متأثر از فرهنگ آن رواج داشته است.

هر چند این مکان فوق‌العاده برای چندین دهه به فراموشی سپرده شده بود، اکنون دوباره به دوران باشکوه خود بازگشته و یکی از مکان‌های گردشگری محبوب کشور اسپانیا محسوب می‌شود. شکل طراحی و معماری باغ‌های ژنرالیف (از جمله فضای سبز و درختکاری متقارن، فواره، استخرها و جویبارهای آن) نمونهٔ خوبی از سبک طراحی باغ‌ها در شمال آفریقا نیز به حساب می‌آید.

ساخت این بنای باشکوه در سال ۱۵۲۷ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۹۳۷ به پایان رسید. هدف از ساخت آن داشتن دژی استوار و محکم در جوار کاخ الحمرا بود. معماری این باغ از شباهت بسیاری به کاخ الحمرا برخوردار است و در ضلع شرقی آن، کلیسای سانتا ماریا احداث شده است. شما می‌توانید با استفاده از این لینک به سایر مقالات گردشگری سایت دسترسی پیدا کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید