سیگنا‌ل‌‌های ۵G به‌زودی انرژی دستگاه‌های الکتریکی را تأمین خواهند کرد - تکفارس 
سیگنا‌ل‌‌های ۵G به‌زودی انرژی دستگاه‌های الکتریکی را تأمین خواهند کرد - تکفارس 

سیگنا‌ل‌‌های ۵G به‌زودی انرژی دستگاه‌های الکتریکی را تأمین خواهند کرد

افشین نوری
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 11:27
5G

ما می‌دانیم که امواج mmWave 5G علی‌رغم معایبی که دارند، سرعت‌های دانلود سریع‌تری را فراهم می‌کنند. معایبی که این سیگنال‌ها دارند این است آن‌ها نه‌تنها نمی‌‌تواند تا مسافت‌های طولانی سفر کنند بلکه قادر به نفوذ در ساختمان‌ها هم نیستند. اما کاری که این سیگنال‌ها می‌توانند انجام دهند این است که در آینده نزدیک، نوعی انرژی تولید کنند که جایگزین باتری‌ها و سایر منابع انرژی گردد.

به‌گفته وب‌سایت Popular Mechanics، محققان دانشگاه فنی جورجیا یک شبکه برقی بی‌سیم تولید کرده‌اند که انرژی خود را از فرکانس‌های mmWave 5G  تامین می‌کند. این کار با استفاده از یک دستگاه استیکر که انرژی الکترومغناطیسی تولیدشده توسط ایستگاه‌های ۵G را جمع‌آوری می‌کند انجام گرفته است. این انرژی هم‌اکنون برای انتقال داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

دکتر مانوس تنتزریس (Manos Tentzeris) از دانشگاه فنی جورجیا و سرپرست گروه تحقیق، لنز مخصوصی ساخته‌اند که برای جذب انرژی تولیدشده توسط سیگنال‌های mmWave 5G استفاده می‌شود. این لنز، دستگاه کوچکی است که انرژی فرستاده شده از شبکه‌های بی‌سیم ۵G را جمع‌آوری می‌کند. اما چیزی که سیگنال‌های ۵G را برای تامین انرژی یک شبکه الکتریکی عالی می‌کند، توانایی آن‌ها در متمرکز کردن انرژی است.

دکتر جیمی هستر (Jimmy Hester) از دانشگاه فنی جورجیا و از اعضای پروژه می‌گوید که ایستگاه‌های ۵G، در فرکانس‌های بالا عمل می‌کنند و این موضوع به ما اجازه می‌دهد تا انرژی را با کیفیت خوبی متمرکز کنیم. به عبارت دیگر، چیزی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم، بیشتر نوعی تامین انرژی توسط خود دستگاه‌هاست که با متمرکز کردن سیگنال ۵G به سمت دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

سیگنال‌های ۵G را می‌توان تحت کنترل درآورد و برای تولید انرژی بی‌سیم استفاده کرد

نکته مهم درباره لنز مذکور این است که این لنز کمک می‌کند تا انرژی در جهات مختلف جمع‌آوری شود. این تکنولوژی مشابه همان فناوری است که در سیستم‌های دفاعی نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند اهداف خود را در جهات مختلف و بدون حرکت آنتن‌ها شناسایی کند. آلینه آید (Aline Eid) دانشجوی دکترا از دانشگاه فنی جورجیا می‌گوید که این لنز به همان روشی کار می‌کند که دوربین ما امواج نوری را از همه جهات جمع‌آوری کرده و آن‌ها را برای ایجاد یک تصویر واحد، در یک نقطه ترکیب می‌کند. این لنز شبیه به یک رطیل است، برای اینکه رطیل شش چشم دارد و سیستم جدید نیز می‌تواند به شش جهت نگاه کند.

سیگنا‌ل‌‌های ۵G به‌زودی انرژی دستگاه‌های الکتریکی را تأمین خواهند کرد - تکفارس 

با لنز جدیدی که توسط محققان دانشگاه فنی جورجیا ساخته شده، میدان دید دستگاه استیکر که برای جمع‌آوری انرژی به کار می‌رود، از ۲۰ درجه به ۱۲۰ درجه افزایش می‌یابد. با این قابلیت، کار جمع‌آوری انرژی  mmWave در باند ۲۸ گیگاهرتز راحت‌تر می‌شود. آلینه آید می‌گوید که گر شما یک دستگاه استکیر را روی یک پهباد بگذارید، قادر به جمع‌آوری انرژی از همه ایستگاه‌های ۵G سرتاسر یک شهر خواهید بود.

این سیستم هنوز در مراحل ابتدایی خودش است و دستگاه‌های استیکر در حال‌حاضر تنها می‌توانند ۶ میکرووات انرژی جمع‌آوری کنند. این میزان انرژی، برای تامین برق دستگاه‌های کوچک اینترنت اشیا از فاصله ۱۸۰ متری کافی است. البته این سیستم، در تست‌های آزمایشگاهی توانسته است تا ۲۱ برابر این میزان، انرژی جمع‌آوری کند.

دکتر تنتزریس می‌گوید که تیم او به‌دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر روی این پروژه است و مخصوصاً قصد دارند با اپراتورهای بی‌سیم همکاری کنند. به این ترتیب، تامین‌کنندگان اتصال بی‌سیم می‌توانند دستگاه‌های استیکر آن‌ها را همزمان با ساخت شبکه‌های ۵G، در همه جای شهر نصب کنند.  او می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی، شرکت‌ها بیشتر به سمت داده‌ها حرکت کرده‌اند و حالا آن‌ها با استفاده از تکنولوژی جدید می‌توانند انرژی را هم به داده‌‌ها و ارتباطات خود اضافه کنند.

دستگاه‌های استیکر در آینده نزدیک می‌توانند در داخل گجت‌های پوشیدنی نیز نصب شوند. دکتر تنتزریس می‌گوید که تولید هر کدام از دستگاه‌های استیکر فقط چند سنت هزینه دارد و این بدان معناست که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع از تبدیل این دستگاه‌ها به منبع مطمئنی برای تامین انرژی گردد.

به‌‌گفته دکتر تنتزریس، تولید انبوه این دستگاه‌ها موضوع بسیار مهمی است، برای اینکه ما درباره میلیون‌ها عدد از این دستگاه‌ها صحبت می‌کنیم و اگر کسی از ما بپرسد که آیا همه مردم امکان استفاده از آن‌ها را خواهند داشت، پاسخ ما باید بله باشد.

شاید در آینده نزدیک، سیگنال‌های ۵G علاوه بر برقراری اتصال اینترنت، انرژی گوشی شما را نیز برای تمام طول روز تامین کنند.

منبع: Phonearena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید