هوآوی دیگر بزرگ ترین تولید کننده گوشی در چین نیست؛ سقوط آزاد هوآوی - تکفارس 
هوآوی دیگر بزرگ ترین تولید کننده گوشی در چین نیست؛ سقوط آزاد هوآوی - تکفارس 

هوآوی دیگر بزرگ ترین تولید کننده گوشی در چین نیست؛ سقوط آزاد هوآوی

مهدی ملکی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:01
گوشی هوشمند هوآوی

شعبه اروپای شرکت هوآوی پس از توقف عرضه محصولات مجهز به خدمات گوگل، یک سقوط قابل توجه را تجربه کرده است. حال طبق آخرین آمارها و اطلاعاتی که منتشر شده است، این سقوط تنها مختص اروپا نیست و هوآوی اکنون در چین هم جایگاه متزلزلی دارد.

واگذاری مقام بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی هوشمند در چین

طبق آمار، تولید کنندگان بین ژانویه و مارس ۲۰۲۱ میلادی حدود ۹۰.۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در کشور چین عرضه کرده‌اند. این آمار حاکی از افزایش ۳۶ درصدی عرضه گوشی‌ها نسبت به زمان مشابه در سال گذشته میلادی است. همچنین باید در این بین باید در نظر بگیریم که سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر بیماری کرونا قرار داشت.

هوآوی طی سال‌های گذشته به عنوان پرفروش‌ترین شرکت تولید کننده گوشی‌های هوشمند در زادگاه خود شناخته می‌شد. گویا این موضوع سرانجام به اتمام رسیده و هوآوی جایگاه خود را از دست داده است. هوآوی در آخرین سه‌ماهه خود تنها ۱۶ درصد از سهم بازار چین را در اختیار دارد که نسبت به سهم ۳۰ درصدی آن در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰، یک پسرفت قابل توجه به شمار می‌رود. هوآوی در سه‌ماهه مشابه سال گذشته میلادی که پیش از به اتمام رسیدن دسترسی به خدمات گوگل بود، توانست با پیشی گرفتن از سامسونگ، تبدیل به برزگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند جهان براساس تعداد واحد شود.

مطالب مرتبط:

ظاهراً آخرین تحریم‌های ایالات متحده که در میانه ماه سپتامبر اجرایی شدند، دلیل اصلی بداقبالی هوآوی و سقوط ان در بازار داخلی کشور چین است. این شرکت از زمان تشدید فشارها،‌ در دریافت تراشه‌های مورد نظر خود از TSMC یا دیگر تامین‌کنندگان به مشکل خورده است؛ بنابراین از مدت‌ها پیش و به همین ترتیب، اکنون برای عرضه محصولات خود به خرده‌فروشان و فروشگاه‌های مختلف دچار مشکل شده است.

اگر شرایط برای هوآوی تغییر نکند (که با توجه به موضع حال حاضر دولت ریاست جمهوری آمریکا به مدیریت بایدن بعید به نظر می‌رسد)، شاید نهایتاً شاهد تعطیلی بخش موبایل این شرکت و در نتیجه توقف عرضه محصولات آن باشیم.

اوپو، ویوو و شیائومی سهم هوآوی را تصاحب می‌کنند

تمام مشکلات هوآوی و ناکامی‌های اخیر آن، از بزرگ‌ترین رویدادهایی است که می‌تواند برای رقبای چینی این شرکت رخ دهند. ویوو اکنون با تصاحب عمده سهم هوآوی، بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی هوشمند در چین تلقی می‌شود. این شرکت که در سال گذشته ۱۷ درصد از سهم بازار چین را در اختیار داشت، در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ میلادی به ۲۴ درصد از سهم بازار دست یافته است. طبق گزارش موسسه Counterpoint Research، همکاری این تولید کننده با شرکت فعال در زمینه دوربین زایس (ZEISS) و عرضه سری محصولات پرچم‌دار ویوو ایکس ۶۰، جلوه این برند را تقویت کرده است.

هوآوی

اوپو یکی دیگر از شرکت‌هایی است که از شرایط نابه‌سامان هوآوی بیشترین استفاده را برده است. این برند با تصاحب ۲۳ درصد از بازار موبایل کشور چین، در رده دوم و پشت سر ویوو قرار دارد. اوپو بیشتر موفقیت خود را با پاسخ به تقاضای گوشی‌های هوشمند ۵G و همچنین احیای سری رنو به عنوان محصولاتی اقتصادی و در حین حال مجهز به سخت‌افزار قدرتمند کسب کرده است.

هوآوی هم‌اکنون به سختی در رده سوم بزرگ‌ترین تولید کنندگان گوشی هوشمند چین قرار گرفته اما شیائومی با ۱۵ درصد از سهم بازار، به سرعت در حال تعقیب آن است. موسسه آمار مذکور درباره موفقیت شیائومی سخنی به میان نیاورده اما می‌توان با قاطعیت گفت که تمایل این شرکت به سمت پشتیبانی از شبکه ۵G مسلماً در محبوبیت آن نقش داشته است.

اپل این بار نیز موفق به قرارگیری در ۵ تولید کننده بزرگ گوشی هوشمند این کشور شده است. اپل که در سه‌ماهه اول سال گذشته میلادی ۹ درصد از بازار را در اختیار داشت، اکنون در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ میلادی موفق به کسب ۱۳ درصد از سهم بازار کشور چین شده است. می‌توان این موفقیت را به عرضه سری گوشی‌های هوشمند آیفون ۱۲ نسبت داد که به طور گسترده در تمام کشورها و مناطق موفق ظاهر شده‌اند. با این حال مشخص نیست که آیا به راستی این شرکت نیز از سقوط هوآوی نیز بهره برده است یا خیر.

هوآوی با وجود تمام تحریم‌های آمریکا، هنوز در دیگر بخش‌های فعال با قدرت به پیشتازی ادامه می‌دهد. گزراش مالی سال گذشته میلادی کمپانی چینی هوآوی منتشر شد و ارقام منتشر شده تاکنون، مطابق با انتظارات این غول صنعت تلفن‌همراه بوده است. درآمد این کمپانی تا پایان سال ۲۰۲۰ چیزی در حدود ۸۹۱٫۴ میلیارد یوان (۱۳۶٫۷ میلیارد دلار) با سود خالص ۶۴٫۶ میلیارد یوان (۹٫۹ میلیارد دلار) بوده است؛ همچین طبق آمارهای سالانه، این کمپانی رشدی ۳٫۸ درصدی در درآمد و ۳٫۲ درصدی در سود خالص را با وجود تحریم‌های وضع شده از سوی دولت آمریکا، تجربه کرده است.

به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه این برند شرقی، درآمد کمپانی از بازار آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۰ چیزی در حدود ۲۴٫۵ درصد کاهش داشته است؛ این اتفاق در حالی رقم خورد که بازار چین که سهمی ۵۹ درصدی از درآمد کل این شرکت را در سال ۲۰۱۹ داشت، اکنون با رشدی ۷ درصدی به ۶۶ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. به لطف موج جدید استفاده از نسل پنجم شبکه تلفن‌همراه (۵G) در چین، هوآوی توانسته بازار خود را در این کشور گسترش دهد. شرکای تجاری این کمپانی نیز در اروپا، خاورمیانه و آفریقا نیز پیشرفت‌هایی عظیم در بازار نوپای ۵G داشته‌اند.

منبع: Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید