ایلان ماسک: در سفر به مریخ ممکن است زنده برنگردید - تکفارس 
ایلان ماسک: در سفر به مریخ ممکن است زنده برنگردید - تکفارس 

ایلان ماسک: در سفر به مریخ ممکن است زنده برنگردید

حامد شهرزاد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 18:55
Elon Musk

در مورد هدایت پروژه سفر انسان به مریخ، ممکن است فردی بزرگتر ایلان ماسک وجود نداشته باشد. اما ماسک بار دیگر در این زمینه یک مسئله مهم را بیان کرد. اگرچه این اولین بار نیست که او این موضوع را بیان کرده است، اما او به حقیقت هدف و رویای خود اعتراف کرد: در این راه، ممکن است بسیاری از مردم کشته شوند.

ایلان ماسک در هفته گذشته در مصاحبه‌ای با بنیانگذار ایکس برایز یعنی پیتر دیاماندیس اظهار نظری کرد و بیان کرد:

این بسیار ناراحت‌کننده است. این یک سفر طولانی است و ممکن است شما زنده برنگردید. البته ما هیچ کس را مجبور به این سفر نمی‌کنیم. تنها هر کس که داوطلب است به این سفر می‌رود.

مطالب مرتبط:

ماسک دو دهه است که در مورد پروژه‌های سفر بین سیاره‌ای خود صحبت می‌کند. پروژه او که موفقیت زیادی تاکنون داشته است، ماموریت موشکی اسپیس ایکس بود با این هدف که سرانجام فناوری لازم را برای سفر انسان‌ها به مریخ ایجاد کند. این شرکت در حال حاضر در حال آزمایش و پرتاب دوباره وسیله نقلیه‌ای به نام استارشیپ است و ایلان ماسک‌امیدوار است که صلاحیت لازم را برای موفقیت این پروژه داشته باشد. البته تاکنون هیچ کس آسیب ندیده است.

در پروژه آپولو نیز بسیاری از فضانوردان و متخصصان ناسا کشته شدند

اما ایلان ماسک اغلب در مورد خطرات اجتناب ناپذیر برنامه سفر خود به مریخ صحبت می‌کند. وی در یک کنفرانس مجازی در ماه آگوست گفت که مأموریت اولیه اسپیس ایکس در مورد سفر به مریخ بسیار احتمال دارد که شکست بخورد. چنین پیش بینی‌هایی با برنامه‌های فضایی در تاریخ بشر سازگار است. در طول پروژه آپولوی ناسا برای سفر به ماه در قرن گذشته، سه فضانورد در حین آزمایش‌های زمینی در آتش سوزی جان خود را از دست دادند. در عصر شاتل فضایی در کلمبیا و فاجعه چلنجر، ۱۴ فضانورد دیگر کشته شدند.

ماسک پیش از این گفته بود که‌امیدوار است روزی در مریخ زندگی کند، اما نگفت که در مأموریت‌های اولیه اسکان در این سیاره شرکت خواهد کرد.

با این وجود، وی اذعان کرد که مأموریت مسافران اسپیس ایکس برای اولین سفر به مریخ مانند تبلیغات شاکلتون برای سفر به قطب جنوب است و اشاره به یک آگهی در روزنامه‌ی قدیمی کرد که ارنست شاکلتون، کاوشگر انگلیسی، در اوایل قرن نوزدهم هنگامی که قصد داشت خدمه خود را برای اولین سفر به قطب جنوب استخدام کند، از آگهی روزنامه‌ای استفاده کرد.

در این تبلیغات ادعا شده بود که به افرادی خواهان یک سفر خطرناک، با دستمزد کم و سرمای شدید در دوره‌های طولانی تاریکی مطلق، خطر دائمی، بازگشت نامطمئن نیاز هستند و در صورت موفقیت، این افراد مورد تمجید قرار خواهند گرفت. گفته می‌شود که شاکر دیتون بیش از ۵۰۰۰ داوطلب برای این سفر دریافت کرده است. اما مورخان حقانیت تبلیغات و افسانه‌های پیرامونی این موضوع را زیر سؤال بردند.

ایلان ماسک: اگر روزی زمین غیر قابل سکونت شود، داشتن یک سیاره دیگر برای اقامت بهترین راه حل است

سفر به مریخ اسپیس ایکس بسیاری از مسائل فنی، سیاسی و اخلاقی را مطرح می‌کند. یکی از چالش برانگیزترین موانع نیز ممکن است موانع مالی باشد و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا اسپیس ایکس تمام فناوری‌های مورد نیاز برای سفر ارزان به مریخ را توسعه دهد.

این سیاره همچنین مکانی بسیار کشنده است. تابش خورشید به این سیاره می‌تواند انسان را بکشد و فشار هوا بر سطح سیاره آنقدر کم است که اگر بدن انسان در معرض این عناصر قرار بگیرد، خون آن‌ها می‌جوشد. این به آن معنی است که شهرک نشینان مریخ برای زنده ماندن همیشه به زندگی در محیط‌های بسته یا پوشیدن لباس‌های مخصوص احتیاج دارند.

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا یعنی ناسا و دیگر سازمان‌های ذی ربط ده سال است که زیستگاه‌های احتمالی موجود در مریخ و احتمال وجود بقا را بررسی می‌کنند، اما جهت مشخصی برای پیشرفت وجود ندارد.

ایلان ماسک گفت که علی رغم این موضوع، اسپیس ایکس همچنان به طور فعال در حال پیشبرد برنامه خود برای توسعه فناوری موشکی لازم برای این سفر است، زیرا او معتقد است که ایجاد شهرک‌های انسانی در مریخ برای بقای طولانی مدت گونه‌های انسانی ضروری است. سال گذشته، او همچنین یک جدول زمانی رسمی برای اولین خدمه سفر به مریخ که تا سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود، پیشنهاد کرد.

وی گفت که اگر زمین به دلیل بلایای طبیعی یا اعمال نادرستی که انسان انجام می‌دهد، غیرقابل سکونت باشد، داشتن یک سیاره یدکی بهترین راه حل برای بشر است.

منبع: CNN

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید