جزئیات شکایت آمازون از مایکروسافت، دولت آمریکا و دونالد ترامپ - تکفارس 
جزئیات شکایت آمازون از مایکروسافت، دولت آمریکا و دونالد ترامپ - تکفارس 

جزئیات شکایت آمازون از مایکروسافت، دولت آمریکا و دونالد ترامپ

محمدحسین فرقانی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 16:00
ترامپ آمازون مایکروسافت

در حال حاضر پرونده‌ای حقوقی از سوی شرکت آمازون بر علیه دولت ایالات متحده و شرکت مایکروسافت در جریان است. این پرونده مربوط به همکاری میان وزارت دفاع دولت آمریکا و شرکت مایکروسافت بر سر قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری JEDI می‌باشد؛ قراردادی که گفته می‌شود دولت ترامپ به‌خاطر نفرتی که نسبت به جف بزوس، مؤسس آمازون دارد، آن را امضا کرد.

به گفتهٔ واشینگتن پست و بلومبرگ نیوز، این تصمیم می‌تواند به‌معنای لزوم حضور دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، در کنار جیم ماتیس (Jim Mattis؛ مشاور ارشد وزارت دفاع در دوران ریاست جمهوری ترامپ) برای شهادت دادن درون دادگاه باشد. انتظار می‌رفت این پرونده در روز بیست و هشتم آوریل به‌طور کلی خاتمه پیدا کند؛ اما طبق حکم قاضی پاتریشا کمپل-اسمیث (Judge Patricia Campbell-Smith) این موضوع به‌طور رسمی رد شد.

دو ابرشرکت آمازون و مایکروسافت هر دو جزو رهبران صنعت فناوری به‌شمار می‌روند و از این رو، جدی‌ترین رقیب مایکروسافت برای همکاری در پروژهٔ JEDI، آمازون محسوب می‌شد. وقتی در اکتبر ۲۰۱۹ از انتخاب شرکت مایکروسافت برای همکاری در این پروژه پرده‌برداری شد، آمازون سریعاً عدم رضایت خود دربارهٔ این موضوع را به‌صورت علنی اعلام کرد و مدعی شد دونالد ترامپ به‌خاطر خصومتی که با آمازون و مؤسس آن، جف بزوس، دارد، مایکروسافت را به‌جای این شرکت انتخاب نموده.

ترامپ آمازون مایکروسافت

مطالب مرتبط:

این خصومت‌ها اولین بار هنگامی آغاز شد که بزوس تصمیم گرفت رسانهٔ واشینگتن پست را خریداری کند؛ نشریه‌ای که رابطهٔ خوبی با ترامپ ندارد و در دوران ریاست جمهوری وی، ده‌ها بار بر علیه او مطلب منتشر نمود. گفته می‌شود مدارک و گزارش‌هایی مبنی بر گفتگوی میان ترامپ و ماتیس وجود دارد که در آن، ترامپ دستور بیرون‌کشیدن نام آمازون از این قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری را می‌دهد. گفته می‌شود ماتیس در پاسخ به ترامپ چنین جوابی داده:

«قرار نیست به‌صورت غیرقانونی اون‌ها رو حذف کنیم. به‌صورت کاملاً حقوقی و با قانون، دست‌شون رو از این پروژه کوتاه می‌کنیم.»

درو هردنر (Drew Herdener)، یکی از سخنگویان شرکت آمازون و از مدیران ارتباطی این شرکت، در این باره گفت:

«ما هم‌چنان منتظر تصمیم دادگاه در قبال این پرونده می‌مانیم؛ چراکه می‌خواهیم دپارتمان [دفاع کشور آمریکا] از بهترین تجهیزات تکنولوژی با کمترین قیمت ممکن برخوردار شود.»

اگرچه ماه‌ها تا انتشار حکم رسمی مربوط به این پرونده باقی مانده‌است، می‌توان گفت این احتمال وجود دارد که شاهد تغییر رای نهایی خارج از صحن دادگاه باشیم. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره در ژانویهٔ ۲۰۲۱ چنین گفت:

«چنین پروسهٔ طولانی و بی‌هدف در رابطه با پروژهٔ JEDI Cloud، می‌توان آسیب زیادی به آن بزند.»

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید