۹۰ دانشگاه وارد تقسیم کار ملی زیست فناوری شدند - تکفارس 
۹۰ دانشگاه وارد تقسیم کار ملی زیست فناوری شدند - تکفارس 

۹۰ دانشگاه وارد تقسیم کار ملی زیست فناوری شدند

مهدی ملکی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 08:00
ایران زیست فناوری

رئیس گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد زیست فناوری معاونت علمی گفت: تاکنون ۹۰ دانشگاه وارد طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری شدند و هر دانشگاه پروژه ها را براساس اولویت استانی اجرا می‌‎کند.

دکتر سید حسن سعادت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امروزه پیشرفت سریع فناوری زندگی همه را تحت تأثیر قرار داده و روز به روز به سرعت این تغییرات افزوده می‌شود، گفت: هر کشوری برای اینکه از کشورهای دیگر عقب نماند باید به صورت هماهنگ و بر اساس تقسیم کار همه جانبه عمل کند زیرا در کشور ما پتانسیل‌های مختلفی وجود دارد که باید از همه آنها بهره ببریم و امکانات را به پایتخت محدود نکنیم.

به گفته رئیس گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، اگر تقسیم کار ملی به درستی صورت بگیرد می‌توانیم از ظرفیت‌های منطقه‌ای بهره ببریم.

مطالب مرتبط:

وی با بیان اینکه تقسیم کار ملی باعث ایجاد شغل و افزایش سرمایه گذاری در سراسر کشور می‌شود، گفت: توسعه زیست فناوری به عنوان گنجینه ملی نیازمند تقسیم کار ملی است که در این فرایند هر دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی بر اساس توانمندی‌ها و تجربیات خود، مأموریت‌های خاصی را برعهده می‌گیرد.

سعادت افزود: ستاد توسعه زیست فناوری از طرف شورایعالی انقلاب فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه مأمور اجرای این تقسیم کار ملی شده که تاکنون دانشگاه‌های زیادی به طرح تقسیم کار ملی پیوسته‌اند و موضوعات خودشان را به این ستاد پیشنهاد داده‌اند که بعد از بررسی‌های فنی مورد جمع بندی و تفاهم قرار بگیرند و این تقسیم کار ملی به درستی انجام شود.

به گفته وی، به واسطه این تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری، دانشگاه‌ها امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خودشان از جمله نیروی انسانی، آزمایشگاه‌ها، طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌ها را به موضوعات خاصی اختصاص می‌دهند تا با نتایج تحقیقات بتوانند به جامعه نفعی برسانند و خودشان به تدریج به قطب فناوری در کشور تبدیل شوند.

رئیس گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: به عنوان مثال دانشگاه‌های غرب کشور در زمینه اصلاح جنگل‌های بلوط، جنوب غرب کشور پاکسازی خاک از آلودگی‌های نفتی و تثبیت کانون‌های گرد و غبار در اولویت قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های خلیج فارس روی فناوری جلبک و چند دانشگاه از شهرهای صنعتی در زمینه تصفیه پسماند صنایع متمرکز شده‌اند؛ همچنین زیست فناوری آب به دانشگاه‌های استان تهران سپرده شده است. سعادت ادامه داد: زیست فناوری در صنایع معدنی به استان کرمان و تغذیه دام و طیور به دانشگاه‌های لرستان و ایلام سپرده شده است.

رئیس گروه پژوهش ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: طبق برنامه سازمان برنامه و بودجه از این به بعد قرار است میزان پیشرفت پروژه‌ها در دانشگاه‌ها در طرح تقسیم کار ملی یکی از فاکتورهای تعیین کننده بودجه سالانه آنها محسوب شود.

سعادت خاطرنشان کرد: همچنین وزارت خانه‌های علوم و بهداشت هم همکاری‌های همه‌جانبه‌ای برای این موضوع دارند زیرا طرح تقسیم کار ملی می‌تواند شعار فناوری از مردم و برای مردم را در سراسر کشور عملیاتی کند.

وی با اشاره به آخرین آمار همکاری دانشگاه‌ها در طرح تقسیم کار ملی خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۰ دانشگاه وارد طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری شدند؛ همچنین ۲۷ همکاری از وزارت بهداشت و ۴۷ مورد از وزارت علوم در طرح تقسیم کار ملی حوزه زیست فناوری با ستاد همکاری می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید