چرا فناوری اسکرین شات منسوخ شده است؟ آیا می‌توان آن را بهبود داد؟ - تکفارس 
چرا فناوری اسکرین شات منسوخ شده است؟ آیا می‌توان آن را بهبود داد؟ - تکفارس 

چرا فناوری اسکرین شات منسوخ شده است؟ آیا می‌توان آن را بهبود داد؟

آرمین مکاری
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:00
چرا فناوری اسکرین شات منسوخ شده است؟

اسکرین شات را می‌توان ویژگی مهمی در گوشی‌های همراه و رایانه‌ها دانست که از امور روزانه تا مقالات و تحقیقات مختلف را شامل می‌شود. با این وجود، اندروید ۱۲ قابلیت گرفتن اسکرین شات از تمامی محتوای یک صفحه وبسایت را درون یک فایل فراهم می‌کند و اپل و سامسونگ به تازگی حق اختراعی را به ثبت رسانده‌اند که توانایی ذخیره‌سازی فراداده‌ها (metadata) را دارند. بر این اساس، می‌توان درون اسکرین شات‌های ذخیره‌شده، اطلاعاتی چون لینک‌های مختلف، آدرس مکان‌ها و عناوین موسیقی و … را به ثبت رساند.

در گوشی‌های سری گلکسی با انتخاب گزینه Scroll Capture، می‌توانید اسکرین شات‌های طویلی را از صفحات وب ذخیره کنید یا از زمان عرضه iOS13 در سال ۲۰۱۹، مرورگر سافاری (Safari) این امکان را به شما می‌دهد تا تمامی محتوای صفحه وب را در یک فایل پی دی اف طویل ذخیره کنید. الجی و هواوی نیز قابلیت گرفتن اسکرین شات بلند از صفحات وب را به گوشی‌های خود اضافه کرده‌اند و برنامه‌هایی مانند لانگ شات (LongShot) نیز توانایی انجام این کار را دارند.

گوگل درحال آماده‌سازی اندروید ۱۲ برای پاییز است و یکی از اعضای انجمن XDA که به نسخه پیش‌نمایش این سیستم‌عامل دسترسی دارد، ویژگی جدید اسکرین شاتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم را پر از نقص‌های متعدد خوانده است که امیدواریم در نسخه نهایی بهبود یابد. اما در همین حال، سایر توسعه‌دهندگان در پی هوشمندسازی اسکرین شات هستند. قبل از بررسی آینده قابلیت اسکرین شات، بهتر است نگاهی مختصر به تاریخچه ثبت تصاویر صفحه داشته باشیم:

  • ۱۹۸۱: با فشردن کلید Print Screen در رایانه IBM PC 5150 با سیستم‌عامل MS-DOS، متن موردنظر از صفحه به چاپگر منتقل می‌شد.
  • ۱۹۸۵: نسخه مکینتاش ۲٫۰ اپل، با ترکیبی از کلیدها قادر به ضبظ گرافیکی اسکرین شات‌ها برای ذخیره آن‌ها بر روی فلاپی دیسک یا چاپ با پرینتر بود.
  • ۱۹۹۰: کاربران با فشردن کلید Print Screen در سیستم‌عامل ویندوز ۳٫۰ می‌توانستند کل صفحه رایانه را به عنوان تصویر بیت‌مپ (Bitmap) ذخیره کنند.
  • ۱۹۹۰: برنامه شخص ثالت ویندوز، یعنی اسلگ (Slag) این امکان را می‌داد تا اسکرین شات‌ها بر روی فلاپی دیسک ذخیره شوند.
  • ۲۰۰۰: برنامه اسکرات (Scrot) منتشر و به سرعت در یونیکس (Unix) و لینوکس (Linux) فراگیر شد.
  • ۲۰۰۲: بتای عمومی سیستم‌عامل Mac OS X اپل با ابزار اسکرین شات گرب (Grab) عرضه شد.
  • ۲۰۰۲: اولین نسخه ویندوز Snipping Tool برای رایانه‌های لوحی منتشر شد.
  • ۲۰۰۶: ویندوز ویستا با امکان انتخاب بخشی از صفحه‌نمایش و حاشیه‌نویسی از طریق ابزار Snipping Tool در دسترس کاربران قرار گرفت.
  • ۲۰۰۷: آیفون با قابلیت ضبط و ذخیره اسکرین شات به بازار عرضه شد.
  • ۲۰۰۸: سیستم‌عامل اندروید بدون پشتیبانی از اسکرین شات منتشر شد و کاربران آن، گوشی‌های خود را برای افزودن این قابلیت روت می‌کردند.
  • ۲۰۱۱: شرکت بازی‌سازی ولو (Valve) ابزاری یکپارچه برای اسکرین شات را به استیم (Steam) اضافه کرد که دریچه جدیدی برای عکاسی گیمرها از بازی خود به حساب می‌آمد.
  • ۲۰۱۱: گوگل سرانجام قابلیت گرفتن اسکرین شات را با نسخه ۴٫۰ اندروید به این سیستم‌عامل افزود.
  • ۲۰۱۲: ویندوز ۸٫۰ امکان ذخیره خودکار اسکرین شات را فراهم کرد.
  • ۲۰۱۴-۰۱۵: سامسونگ قابلیت گرفتن اسکرین شات‌های طویل را به رابط کاربری تاچ ویز (TouchWiz) در اندروید اضافه کرد.
  • ۲۰۱۶: اپل در iOS 10 ابزار یکپارچه Markup را برای اسکرین شات و حاشیه نویسی آن‌ها معرفی کرد.
  • ۲۰۱۷: فایرفاکس ابزار داخل مرورگر اسکرین شات خود را با پشتیبانی از اسکرین شات‌های بلند در دسترس عموم مردم قرار داد.
  • ۲۰۱۸: مایکروسافت Snip & Sketch را معرفی کرد که ابزار حاشیه‌نویسی اسکرین شات بود و به طور یکپارچه با تمامی پلتفرم‌های ویندوز سازگار بود.
  • ۲۰۱۸: اپل سیستم‌عامل macOS 10.14 با ابزار اسکرین شات جدید که شامل منوهای اضافی و قابلیت ضبط فیلم از روی صفحه بود را معرفی کرد.
  • ۲۰۱۹: شرکت اپل نسخه ۱۳ سیستم‌عامل iOS را با پشتیبانی از اسکرین شات طویل در مرورگر سافاری به جهان عرضه کرد.

آینده اسکرین شات‌ها

ممکن است که امکان ذخیره‌سازی لینک در اطلاعات اسکرین شات، از پرتقاضاترین موارد باشد. درحال تهیه مقاله‌ای برای دانشگاه و محل کار خود یا درحال جستجو برای خرید وسیله‌ای باشید، ممکن است که ویژگی ذخیره کردن لینک در اسکرین شات، کار شما را بسیار راحت‌تر از قبل کند. همچنین امکان جداسازی متن برای کپی پیست کردن نیز می‌تواند بسیار کارساز باشد. رایانه‌ها با برنامه فایرشات پرو (Fireshot Pro) از هر دو قابلیت مذکور بهره می‌برند. اما رویکردهای جدید و پیچیده‌تری برای استخراج و ضمیمه فراداده مربوط به اسکرین شات در حال توسعه هستند، مانند اقدام غیرمنتظره شرکت کوالکام به عنوان فراداده فعال برای ارتباط فراداده با اسکرین شات و قرار دادن اطلاعاتی چون URL وبسایت‌ها و موقعیت‌های مکانی در این فایل‌ها.

مطالب مرتبط:

پتنت اسکرین شات اپل

پتنت اسکرین شات اپل

حق ثبت اختراع اخیر اپل، روشی را برای ویرایش اسکرین شات‌ها پیشنهاد می‌دهد که می‌توان در آن اطلاعاتی چون لینک وبسایت‌ها، وضعیت دستگاه ثبت کننده، متون تصویر و مختصات GPS را ذخیره کرد. تصاویر این ثبت اختراع، همراهی یک لینک با اسکرین شات ارسالی در ایمیل را نشان می‌دهد. همچنین جزئیاتی در مورد یک رابط گرافیکی برای حاشیه نویسی و به اشتراک‌گذاری اسکرین شات‌ها در یک صفحه لمسی وجود دارد. حاشیه نویسی از قابلیت‌های برنامه Markup بود که از سال ۲۰۱۶ و نسخه iOS 10 در دسترس کاربران اپل قرار داشته است اما توضیحات جدیدترین حق اختراع اپل، به مدیریت پیشرفته فراداده‌ها و ابعاد جدیدی از اشتراک اسکرین شات‌ها در دستگاه‌های قابل حمل اپل می‌پردازد.

پتنت اسکرین شات سامسونگ

پتنت اسکرین شات سامسونگ

می‌توان گفت که سامسونگ قابلیت ضمیمه لینک‌ها برای اسکرین شات را رها کرده است و این امر نشان‌دهنده تمرکز این شرکت کره‌ای بر روی اسکرین شات‌هایی با پیوندهای فعال، سیستمی برای مدیریت لینک‌ها و نحوه ذخیره آن‌ها در فراداده است. با این وجود، تمامی این طرح‌ها هنوز در مرحله ثبت اختراع و مراحل اولیه هستند و ممکن است که هیچ‌گاه به انتشار عمومی نرسند. اما به هر صورت می‌توان انتظار داشت که در آینده، جنبه‌های پیشرفته‌ای از این فناوری را مشاهده کنیم که سهولت کاربران را در پی دارد.

منبع: WIRED

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید