گوگل سیستم تشخیص زلزله اندرویدی خود را توسعه می‌دهد - تکفارس 
گوگل سیستم تشخیص زلزله اندرویدی خود را توسعه می‌دهد - تکفارس 

گوگل سیستم تشخیص زلزله اندرویدی خود را توسعه می‌دهد

افشین نوری
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 13:23
گوگل سیستم تشخیص زلزله اندرویدی خود را توسعه می‌دهد - تکفارس 

گوگل سیستم تشخیص و هشدار زلزله اندرویدی خودش را توسعه می‌دهد. این کار برای کمک کردن به مناطقی است که سیستم‌های لرزه‌نگاری کمتری دارند یا اصلاً هیچ سیستم هشداری ندارند. توسعه این برنامه که سال گذشته در کالیفرنیا راه‌اندازی شد، از امروز آغاز می‌شود و در کشورهای یونان و نیوزیلند قابل‌دسترس خواهد بود.

این کار همچنین برای گوگل یک پیشرفت جدید محسوب می‌شود؛ چراکه برای اولین بار است که گوگل همه‌ی کارهای مربوط به تشخیص و هشدار زلزله را خودش انجام می‌دهد. روش کار به این صورت است که دستگاه‌های اندرویدی ابتدا امواج ایجادشده توسط زلزله را حس خواهند کرد، سپس گوگل داده‌های گوشی‌ها را تحلیل کرده و یک هشدار اولیه به کاربران ارسال خواهد کرد. کاربران هشدارها را به‌طور خودکار دریافت خواهند کرد، مگر اینکه آن‌ها سرویس هشدار را انتخاب نکنند.

مطالب مرتبط:

گوگل سال گذشته برای شروع این پروژه، با مرکز ارزیابی زمین‌شناسی آمریکا و مرکز خدمات اورژانس کالیفرنیا همکاری کرد تا هشدارهای زلزله را به کاربران اندرویدی ساکن در کالیفرنیا ارسال کند. این قابلیت، هم‌اکنون در اورگان قابل دسترس است و در ماه‌های آینده در واشینگتن هم توسعه خواهد یافت. گوگل سال گذشته جمع‌آوری اطلاعات زلزله از گوشی‌ها را شروع کرد. سپس این داده‌ها را برای ارسال اطلاعات به کاربرانی که عبارت «زلزله» یا «زلزله در نزدیکی من» را جستجو می‌کردند استفاده کرد.

زلزله

سیستم زلزله‌سنج گوگل به‌خاطر اینکه تقریباً همه گوشی‌ها مجهز به شتاب‌سنج هستند به‌خوبی کار می‌کند. شتاب‌سنج‌ها علاوه بر تشخیص حرکت، می‌توانند امواج اولیه و ثانویه زلزله را نیز تشخیص دهند و تاحدودی به‌عنوان یک زلزله‌نگار کوچک عمل می‌کنند. به گفته‌ی گوگل، با این کار، میلیون‌ها کاربر اندرویدی بزرگترین شبکه تشخیص زلزله را تشکیل خواهند داد. زلزله‌نگارها دستگاه‌هایی هستند که حرکت‌های زمین، مانند زلزله را شناسایی می‌کنند.

مارک استوگیتز (Marc Stogaitis) مهندس نرم‌افزارهای اندرویدی گوگل سال گذشته به وب‌سایت ورج گفته بود که «این کار پروژه‌ی واقعا بزرگی خواهد شد اگر سیستم‌های مبتنی بر زلزله‌نگار در هرجای دنیا بتوانند زلزله‌ها را تشخیص دهند.» او  همچنین گفته بود که «این پروژه واقعا عملی نیست و بعید است که پوشش جهانی داشته باشد.»

البته سیستم گوگل محدودیت‌هایی نیز دارد. افرادی که در نزدیکی زلزله قرار دارند، احتمالاً هشدار پیشرفته‌ای را دریافت نخواهند کرد، برای اینکه آن‌ها اولین کسانی خواهند بود که زلزله را تشخیص خواهند داد. اما گوشی‌های آن‌ها به افرادی که دورتر از مرکز زلزله قرار دارند کمک خواهد کرد تا فرصت کافی برای پناه گرفتن یا فرار داشته باشند.

با توجه به اینکه اندروید، پیشروترین سیستم‌عامل موجود در دنیاست، سرویس گوگل جای زیادی برای رشد خواهد داشت. درنهایت، گوگل می‌تواند برپایه سیستم تشخیص زلزله خود، یک API توسعه دهد که بتواند برد بسیار طولانی‌تری داشته باشد. سایر سیستم‌ها هم می‌توانند از API برای کمک به باز کردن در ایستگاه آتش‌نشانی یا بستن آسانسور قبل از قطع جریان برق استفاده کنند. ما هنوز تا رسیدن به این مراحل فاصله زیادی داریم، اما این سیستم‌ها می‌توانند تفاوت عظیمی در سالم نگه داشتن افراد در طول زلزله ایجاد کند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید